Μαριλένα Κουτσούκου, η νέα μούσα της Art Athina

Date:

Μαριλένα Κουτσούκου, η νέα μούσα της Art Athina

art-athina-mk

Η διευθύντρια ανάπτυξης του ελληνικού φουάρ τέχνης φτιάχνει έναν «οδηγό επιβίωσης» για τη φετινή, ακόμα μεγαλύτερη και πιο διευρυμένη διοργάνωση που θα ομορφύνει την πόλη

Συνέντευξη στον Κώστα Μπουρούση

Φωτογραφίες: Πάνος Γιαννακόπουλος

Επιμέλεια Λίζη Παπάζογλου

Καμισόλ Hyacinth, Zeus + Δione. Παντελόνι Saint Laurent, Luisa

Για τη Μαριλένα Κουτσούκου αν κάτι οφείλει να κάνει η τέχνη αυτό είναι να συγκινεί. Δεν έχει σημασία εάν το αίσθημα θα είναι θετικά ή αρνητικά φορτισμένο. Το ζήτημα είναι να γεννιέται κάθε φορά που ένα έργο τέχνης φτάνει στον νομοτελειακό παραλήπτη του, τον θεατή. Αλλωστε και η σχέση της διευθύντριας ανάπτυξης της Art Athina με τις καλές τέχνες ξεκίνησε με τρόπο βιωματικό, οργανικό. Ο λάτρης των εικαστικών πατέρας της ήταν εκείνος που της πρόσφερε τα πρώτα -καθοριστικά, όπως αποδείχθηκε- ερεθίσματα.

Μπορεί η ευρυμαθής και πολυταξιδεμένη millennial να σπούδασε αρχικά οικονομικά και διεθνείς σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Tufts της Βοστόνης, όμως μέσω ενός μεταπτυχιακού προγράμματος στη Μουσειολογία ξεκίνησε τελικά την επαγγελματική ενασχόλησή της με την τέχνη – ανάμεσα στην επιμελητική δουλειά της ξεχωρίζει η έκθεση «Odyssey» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, αλλά και το project «Dialogos» του πρίγκιπα Νικόλαου στο Art Palm Beach στο Μαΐάμι.

Πλέον η Κουτσούκου είναι σάρκα από τη σάρκα της ομάδας τής Art Athina ή αλλιώς ενός από τους σημαντικότερους, τους πιο δραστήριους και τους πλέον λαοφιλείς θεσμούς τέχνης στη χώρα μας. Από το νευραλγικό πόστο της διευθύντριας ανάπτυξης οραματίζεται -και κατευθύνει από φέτος τις γνώσεις και τις δυνάμεις της για- μια ακόμα μεγαλύτερη, ακόμα πιο ανοιχτή και ακόμα πιο συνεργατική διοργάνωση.

Λίγες ημέρες πριν από τα εγκαίνια της φετινής φουάρ που θα φιλοξενηθεί στο Ζάππειο Μέγαρο (19-23/9), με τη συμμετοχή 71 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα και 10 χωρών από το εξωτερικό, η μουσειολόγος εξηγεί γιατί το μόνο που μπορεί να κάνει η τέχνη είναι να μας κάνει πιο πλούσιους και τελικά καλύτερους ανθρώπους.

art-athina__2_
Πουκάμισο, Grace Atelier. Φούστα Dries Van Noten, Enny Monaco. Μπαλαρίνες, Chanel

GALA: Τι κάνει μια διευθύντρια ανάπτυξης;
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ: Είναι η πρώτη Art Athina στην οποία λαμβάνω μέρος ως μέλος της πυρηνικής ομάδας του θεσμού, ως διευθύντρια ανάπτυξης. Και είμαι πραγματικά ενθουσιασμένη που μπαίνω σε μια τέτοια πολύ δεμένη, πολύ δυναμική και έμπειρη ομάδα. Ο ρόλος μου σχετίζεται με τη στρατηγική ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και τη διεύρυνση της έκθεσης μέσω σύναψης συνεργασιών και συνεργειών με εταιρείες και οργανισμούς. Εκείνο που κυρίως αναζητούμε είναι όχι υποστηρικτές με την τυπική έννοια του όρου, αλλά συνεργάτες. Αλλωστε η Art Athina δεν είναι απλώς ένας τόπος συνάντησης για τους λάτρεις της τέχνης. Προάγει από τη μία την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών σε σχέση με ζητήματα που μας απασχολούν -όπως το περιβάλλον, η βιωσιμότητα, η συμπερίληψη, η εξωστρέφεια-, επιδιώκει από την άλλη να δημιουργήσει φιλότεχνους και να δώσει το έναυσμα για να βάλουν την τέχνη στη ζωή τους.

G.: Ποια είναι η σχέση σου με την τέχνη;
Μ.Κ.: Είμαι μουσειολόγος και επιμελήτρια. Από το 2011 έως το 2021 έζησα στο Κατάρ, όπου ξεκίνησα και επίσημα την επαγγελματική μου σχέση με την τέχνη. Πάντα αγαπούσα την τέχνη. Ο πατέρας μου ήταν λάτρης ειδικά της ελληνικής τέχνης του 19ου και του 20ού αιώνα και από εκείνον πήρα τα πρώτα μου ερεθίσματα.

G.: Θυμάσαι το πρώτο έργο που σε συγκίνησε;
Μ.Κ.: Μου άρεσε πάντα ο Τσαρούχης. Θεωρώ όμως ότι και εκεί λειτούργησε η επιρροή του πατέρα μου.

G.: Στο Κατάρ, αλήθεια, πώς βρέθηκες;
Μ.Κ.: Πήγα με την οικογένειά μου για επαγγελματικούς λόγους του συζύγου μου, όμως τελικά αποδείχθηκε μια πολύ ωραία εμπειρία και μια μοναδική ευκαιρία. Τότε ήταν η περίοδος που αναπτύσσονταν πολύ τα μουσεία και οι πολιτιστικοί οργανισμοί στη χώρα.

G.: Και λογικά επένδυαν πολύ χρήμα στην τέχνη.
Μ.Κ.: Ξέρεις, το χρήμα από μόνο του δεν λέει κάτι. Πρέπει να υπάρχει η διάθεση, το ενδιαφέρον, η αγάπη. Αλλιώς το αποτέλεσμα δεν μένει. Στο Κατάρ έκανα το μεταπτυχιακό μου στο campus του UCL και κατόπιν ξεκίνησε η επίσημη επαγγελματική σχέση μου με την τέχνη.

G.: Η ζωή στο Κατάρ πώς ήταν;
Μ.Κ.: Είχε πολύ ενδιαφέρον. Οπως ανέφερα, η χώρα αναπτυσσόταν πολύ γρήγορα εκείνη την περίοδο και επένδυε πολύ στον πολιτισμό, στην εκπαίδευση και τον αθλητισμό. Το να βρίσκεσαι εκεί, εκτός από ενδιαφέρον, είχε και πολλές ευκαιρίες. Υπήρχε η διάθεση για δημιουργία, ενδιαφέρον για οτιδήποτε νέο και όραμα.

G.: Η καθημερινότητα για μια γυναίκα σε μια ισλαμική χώρα πώς ήταν;
Μ.Κ.: Θα έλεγα ότι η ζωή και η καθημερινότητα ήταν αρκετά εύκολες. Υπάρχουν αρκετές γυναίκες σε ηγετικές θέσεις – ειδικά στο κομμάτι του πολιτισμού και της εκπαίδευσης.

G.: Αρα δεν αντιμετώπισες το στερεότυπο της καταπιεσμένης γυναίκας;
Μ.Κ.: Δεν το έζησα και δεν το είδα καθόλου. Ισως σε κάποια θέματα γυναικείας ηγεσίας ήταν ακόμα και πιο μπροστά από μας.

G.: Και η επιστροφή στην Ελλάδα πώς ήταν;
Μ.Κ.: Γύρισα στην Ελλάδα και βρήκα τα πράγματα πολύ ενδιαφέροντα, σε μια διαδικασία αλλαγής. Συνέβαιναν και συμβαίνουν πολύ ωραία πράγματα στη χώρα. Νομίζω, βρισκόμαστε σε μια εξαιρετική συγκυρία για την τέχνη και θεωρώ πως η Art Athina, που είναι η μεγαλύτερη εικαστική διοργάνωση στη χώρα, ενισχύει πολύ την πολιτιστική ταυτότητα της Ελλάδας και βέβαια την καλλιτεχνική κοινότητα.

G.: Φαίνεται ότι ενδιαφέρει και το κοινό. Προσωπικά μου κάνει εντύπωση.
Μ.Κ.: Γιατί το λες αυτό;

G.: Γιατί πιστεύω ότι ως είδος βαδίζουμε με συνέπεια στην αποκτήνωση.
Μ.Κ.: Πολύ δυσάρεστη σκέψη.

G.: Πάντως υπάρχει ακόμα ο κόσμος που αναζητά ερεθίσματα.
Μ.Κ.: Δεν είναι τυχαίο ότι η διοργάνωσή μας κάθε χρόνο μεγαλώνει, ενδιαφέρει τον κόσμο, παραμένει ένας ζωντανός οργανισμός.

G.: Τι πιστεύεις ότι πρέπει να έχει ένα έργο τέχνης για να ενδιαφέρει;
Μ.Κ.: Εξαιρετικά δύσκολη ερώτηση. Για μένα πρέπει πρώτα απ’ όλα να σε συγκινεί. Το θεωρώ σημαντικότερο από το εάν την καταλάβεις ή αν θα σου την εξηγήσει κάποιος. Το κυρίαρχο, κατά τη γνώμη μου, είναι να τη νιώσεις. Ετσι δημιουργεί καθένας μας την προσωπική σχέση του με την τέχνη. Οσο πιο πολύ ερχόμαστε σε επαφή μαζί της, πάντως, τόσα περισσότερα πράγματα αντιλαμβανόμαστε και τελικά «βλέπουμε». Το θεωρώ κρίσιμο να βλέπουμε έργα τέχνης, να επισκεπτόμαστε μουσεία και γκαλερί, να είμαστε παρόντες σε πολιτιστικά γεγονότα. Μόνο πιο πλούσιοι γινόμαστε.

G.: Εστω ότι αύριο καταστρέφεται ο κόσμος και μπορείς να σώσεις ένα και μόνο έργο τέχνης. Ποιο επιλέγεις;
Μ.Κ.: Τον Παρθενώνα. Αυτό είναι το υπέρτατο έργο τέχνης για μένα.

G.: Τον επισκέπτεσαι;
Μ.Κ.: Οταν έχεις τρία παιδιά, η αλήθεια είναι ότι βρίσκεις συχνά την ευκαιρία.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Best Of Network

Το υπερ-όσπριο που ρίχνει χοληστερόλη και σάκχαρο – Το κόλπο για να το απολαύσετε χωρίς ενοχλήσεις στο έντερο

Η Ελληνική υπερασπίδα δε θα είναι των Ισραηλινών

Οι σχέσεις αυτών των ζωδίων ανθίζουν μέχρι και τον Ιούνιο του 2025

5 οικονομικοί city break προορισμoί στην Ευρώπη

Ανοίγει κατάστημα Shein στo Παγκράτι; Τι αναφέρει η αφίσα και τι η εταιρία

 Τρεις δεκαετίες ασφάλεια, ποιότητα και προσφορά σε Οικονομία και Κοινωνία

Πέντε αξέχαστες ημέρες με τον Deepak Chopra στο Σούνιο

Αυτά τα αγόρια καθυστερούν να μπουν στην εφηβεία – Έχουν μικρότερους όρχεις και λιγότερη τεστοστερόνη από τους συνομιλήκους τους

Ο διάσημος Ελληνας που απολαμβάνει τη νέα συλλεκτική Lamborghini του

Δείτε Επίσης

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Μεταστατικός καρκίνος: Όταν δεν εντοπίζεται η αρχική εστία – Συμπτώματα και θεραπευτικές κατευθυντήριες

Η μελέτη CUPISCO που δημοσιεύθηκε στο The Lancet, προσφέρει σημαντική συνεισφορά στην κατανόηση της εξατομικευμένης θεραπείας για τον μεταστατικό καρκίνο Ο καρκίνος άγνωστου πρωτοπαθούς (CUP) είναι μια σπάνια και πολύπλοκη κατάσταση, όπου τα καρκινικά κύτταρα εντοπίζονται σε διάφορα μέρη του σώματος χωρίς να είναι δυνατόν να εντοπιστεί το σημείο προέλευσης (πρωτοπαθές). Αυτός ο τύπος καρκίνου

Μακροζωία: Εκατό 100ντάχρονοι αποκαλύπτουν 6 συνήθειες που τους κρατούν υγιείς

Αναζητώντας το μυστικό της μακροζωίας, οι ερευνητές κατέληξαν σε έξι απλές, επαναλαμβανόμενες πρακτικές που οι 100ντάχρονοι ενσωματώνουν στην εβδομαδιαία τους ρουτίνα Οι έρευνες συγκλίνουν στο ότι η μακροζωία δεν είναι αποτέλεσμα ενός και μόνο παράγοντα, αλλά προκύπτει από τον συνδυασμό της γενετικής προδιάθεσης και των καθημερινών επιλογών. Το λεγόμενο «γενετικό λαχείο» μπορεί να προσφέρει μια

Λέμφωμα: Πώς φαίνεται στις αιματολογικές εξετάσεις – Τι πρέπει να ξέρουμε

Ποιες εξετάσεις γίνονται και τι δείχνουν. Ο ρόλος τους στην παρακολούθηση των ασθενών. Το λέμφωμα είναι ένας γενικός όρο που περιγράφει κακοήθεις νόσους του λεμφικού συστήματος – του δικτύου των αγγείων και των οργάνων που μεταφέρει τη λέμφο και βοηθούν τον οργανισμό να καταπολεμά τις λοιμώξεις. Το λέμφωμα θεωρείται αιματολογική κακοήθεια, επειδή αρχίζει στα λευκά

Οι εννέα κορυφαίες ιατρικές μελέτες του 2025, σύμφωνα με το ιατρικό περιοδικό JAMA

Εννέα μελέτες  που καλύπτουν ευρύ φάσμα θεμάτων υγείας – από τις καρδιακές παθήσεις και τον καρκίνο έως την άνοια και τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης – ξεχώρισε για το 2025 η ιατρική επιθεώρηση JAMA. Οι οκτώ από αυτές αφορούν επιτεύγματα που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικό αριθμό ασθενών. Η ένατη αφορά μία μεγάλη αποτυχία που σχετίζεται

Πώς επηρεάζουν τον κίνδυνο καρκίνου η σεμαγλουτίδη και οι άλλοι αγωνιστές του GLP-1

Τα ευρήματα συνδυασμένης ανάλυσης 48 προγενέστερων μελετών με περισσότερους από 94.000 συμμετέχοντες. Τα τελευταία χρόνια, τα νέα φάρμακα για τον διαβήτη τύπου 2 και την απώλεια βάρους (οι αγωνιστές των υποδοχέων GLP-1) έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του επιστημονικού και δημόσιου ενδιαφέροντος. Φάρμακα όπως η σεμαγλουτίδη και η λιραγλουτίδη χρησιμοποιούνται ευρέως για τη θεραπεία του σακχαρώδους

Οστεοαρθρίτιδα: Εμβόλιο μπορεί να καταπολεμά για μήνες τον πόνο στο γόνατο

Τα ευρήματα της πρώτης φάσης των κλινικών δοκιμών. Πόσο καιρό διήρκησε η δράση του. Σημαντική βελτίωση στα συμπτώματα των πασχόντων από οστεοαρθρίτιδα μπορεί να προσφέρει μια νέα θεραπεία, που δρα διεγείροντας το ανοσοποιητικό σύστημα, αναφέρουν επιστήμονες από τη Γαλλία. Η θεραπεία γίνεται με έγχυση ενός ανοσοθεραπευτικού φαρμάκου, το οποίο στοχεύει την ιντερλευκίνη-6. Η ουσία αυτή

Διαταραχές του εντέρου και ψυχιατρικές παθήσεις: Η ψυχική νόσος δεν είναι μόνο «στο μυαλό»

Η σχέση μεταξύ γαστρεντερικού συστήματος και ψυχικής υγείας δεν αποτελεί πλέον θεωρία εναλλακτικής ιατρικής, ούτε πεδίο μελέτης. Τα τελευταία χρόνια, η διεθνής επιστημονική έρευνα καταγράφει με σαφήνεια ότι οι διαταραχές του εντέρου δεν συνυπάρχουν απλώς με τις ψυχιατρικές παθήσεις, αλλά εμπλέκονται στην εμφάνιση, την ένταση και την παθοφυσιολογία τους. Η έννοια της «ψυχικής νόσου» ορίζεται

Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ διασκέδασε στην πρεμιέρα του Κωνσταντίνου Αργυρού μαζί με τη Μαριάννα Λάτση

Το βράδυ της Παρασκευής (12.12.2025) έκαναν πρεμιέρα σε γνωστό νυχτερινό κέντρο της Αθήνας ο Κωνσταντίνος Αργυρός και η Δέσποινα Βανδή. Στην έναρξη του σχήματος πολλά λαμπερά πρόσωπα έδωσαν το «παρών» για να στηρίξουν τους δύο καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους ήταν η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και η Μαριάννα Λάτση. Η Αμερικανίδα πρέσβης στην Ελλάδα διατηρεί μία άψογη φιλική

Η Ιωάννα Τούνη για τον Δημήτρη Αλεξάνδρου: «Είμαι πάρα πολύ κουρασμένη, δε θέλω να κάνω κάποια δήλωση»

Η Ιωάννα Τούνη βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αυτή τη φορά λόγο της κόντρας που φαίνεται να έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε εκείνη και τον πρώην σύντροφό της, Δημήτρη Αλεξάνδρου, τον οποίο κατηγόρησε ότι είπε ψέματα σε πρόσφατη συνέντευξή του. Το Σάββατο (14.12.2025) η κάμερα της εκπομπής «Πρωινό Σαββατοκύριακο» συνάντησε την Ιωάννα Τούνη στο αεροδρόμιο

Όταν η μαστογραφία «βλέπει» την καρδιά

Οι τακτικές μαστογραφίες αποτελούν εδώ και δεκαετίες βασικό όπλο για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Ωστόσο, πέρα από τον πρωταρχικό τους σκοπό, φαίνεται ότι κρύβουν και πολύτιμες πληροφορίες για την υγεία της καρδιάς. Οι ακτινογραφικές εικόνες μπορούν να ανιχνεύσουν ασβέστιο στις αρτηρίες του μαστού, ένα εύρημα που υποδηλώνει σκλήρυνση των αιμοφόρων αγγείων και

Γιατί οι δότες σπέρματος γίνονται πατέρες εκατοντάδων παιδιών; – Τα ζητήματα που προκύπτουν μετά την υπόθεση του άνδρα από τη Δανία

Σάλο έχει προκαλέσει η υπόθεση ενός άνδρα από τη Δανία του οποίου το σπέρμα περιείχε μια γενετική μετάλλαξη που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο καρκίνου σε παιδιά. Το περιστατικό προσφέρει μια σπάνια εικόνα για το μέγεθος της βιομηχανίας δωρεάς σπέρματος. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της έρευνας ήταν ότι το σπέρμα του άνδρα στάλθηκε σε 14 χώρες

Πώς η Ρέμπελ Γουίλσον βρήκε την «πριγκίπισσα της ζωής της» – Περιμένουν το δεύτερο παιδί τους

Πριν από λίγα χρόνια ήταν απλώς δύο γυναίκες που συστήθηκαν μέσω μιας κοινής φίλης. Σήμερα, η ηθοποιός και σκηνοθέτης, Ρέμπελ Γουίλσον, και η σχεδιάστρια ρούχων και κοσμημάτων, Ραμόνα Αγκρούμα, είναι ένα από τα πιο αγαπητά, χαμηλών τόνων ζευγάρια της διεθνούς σκηνής, με μια σχέση που κερδίζει φυσικά την προσοχή. Οι δύο γυναίκες γνωρίστηκαν στα τέλη