Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τις μαθησιακές διαταραχές

Date:

Γράφει η Μικαέλα Θεοφίλου

Η δυσλεξία δεν είναι η μόνη μαθησιακή δυσκολία. Υπάρχουν και άλλες. Αν ένα παιδί δεν μαθαίνει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, υπάρχουν τουλάχιστον 10% πιθανότητες να μην ευθύνεται εκείνο, αλλά τόσο κάποια διαταραχή όσο κι εμείς (γονείς, δάσκαλοι, παιδαγωγοί) που δεν έχουμε βρει ακόμη τον τρόπο να το διδάξουμε με τον τρόπο που μαθαίνει.

Θυμάστε εκείνον τον συμμαθητή σας στο σχολείο που ήταν πάντα υπερκινητικός, η δασκάλα τού έκανε πάντα παρατήρηση γιατί δεν παρακολουθούσε στο μάθημα, είχε δυσκολίες να διαβάσει και η ορθογραφία του ήταν αρκετά εφευρετική αλλά απείχε αρκετά από τους κανόνες της ελληνικής γλώσσας; Κάποια εποχή λοιπόν -όχι πολύ μακρινή- η χαμηλή απόδοση στο σχολείο και η προβληματική συμπεριφορά αποδίδονταν αποκλειστικά στην έλλειψη ενδιαφέροντος ή κινήτρου. Καλούσαν τους γονείς στο σχολείο για να τους επιπλήξουν για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν να συνετίσουν τον μαθητή θεωρώντας ότι δεν επιβλέπουν σωστά το παιδί στο οικογενειακό περιβάλλον. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι αυτή η δυσκολία στην πρόσληψη γνώσης του παιδιού ήταν αποτέλεσμα νευρολογικών διαφοροποιήσεων στη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου ούτε ότι θα μπορούσε να έχει και επίσημο όνομα: «μαθησιακές δυσκολίες».

Αν και ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» μας συστήθηκε αρκετά νωρίς από τον Αμερικανό ψυχολόγο Samuel Kirk το 1962, ο οποίος τον χρησιμοποίησε για να αναφερθεί στην περίπτωση ενός παιδιού και την αναντιστοιχία ανάμεσα στις εμφανείς ικανότητές του να μάθει και την τελική του απόδοση, στην Ελλάδα οι μαθησιακές δυσκολίες αποτέλεσαν αντικείμενο μελέτης μόλις στη δεκαετία του ’90, όπου παρατηρήθηκε μια έντονη αύξηση επιστημονικού αλλά ευρύτερα κοινωνικού ενδιαφέροντος, το οποίο κυρίως πυροδοτήθηκε από τη νομοθετική ρύθμιση υποκατάστασης των γραπτών εξετάσεων από προφορικές, στην περίπτωση της δυσλεξίας.

Τι είναι όμως οι μαθησιακές δυσκολίες; Είναι διαταραχές που έχουν επιπτώσεις στην ικανότητα για χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου, στην ικανότητα για μαθηματικούς υπολογισμούς, στις συντονισμένες κινήσεις και στη διατήρηση της προσοχής. Μολονότι παρουσιάζονται σε πολύ νεαρή ηλικία, συνήθως δεν αναγνωρίζονται μέχρι το παιδί να φτάσει στη σχολική ηλικία. Σύμφωνα, μάλιστα, με το εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να υποδηλώνουν τέσσερις καταστάσεις: ειδική διαταραχή της ανάγνωσης (δυσλεξία), ειδική διαταραχή της ορθογραφίας, ειδική διαταραχή στις μαθηματικές ικανότητες, μεικτή διαταραχή σχολικών ικανοτήτων. Στατιστικά, μιλώντας, ήπιες έως και σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζει περίπου το ένα στα δέκα παιδιά (10%), ενώ συναντώνται συχνότερα στα αγόρια από τα κορίτσια σε αναλογία 4 προς 1 (75% αγόρια – 25% κορίτσια).

Ελλειμμα προσοχής


Η πιο γνωστή μαθησιακή δυσκολία είναι η δυσλεξία, που εκδηλώνεται με δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης και την ορθογραφία και χαρακτηρίζεται από έλλειψη άνεσης στον γραπτό λόγο. Υπάρχει όμως και η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) που, όπως μας λέει η ψυχολόγος Εττυ Βαρούχ, «συναντάμε συχνά σε παιδιά αλλά και σε ενηλίκους. Επηρεάζει το 4%-7% του μαθητικού πληθυσμού με πιο συχνή εμφάνιση σε αγόρια απ’ ό,τι σε κορίτσια, με κάποιους ειδικούς να υποστηρίζουν ότι η διάγνωση είναι πιο συχνή και στα δύο φύλα, απλώς στα κορίτσια το στοιχείο της υπερκινητικότητας δεν είναι τόσο έντονο, με αποτέλεσμα να καθίσταται πιο δύσκολος ο εντοπισμός του προβλήματος στο παιδί».

Κύρια χαρακτηριστικά της διαταραχής αυτής είναι η διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. «Για να υπάρξει διάγνωση ωστόσο θα πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία αξιολογούνται από κάποιον ειδικό με κύριο χαρακτηριστικό η συμπτωματολογία να είναι τόσο έντονη ώστε να δημιουργεί πρόβλημα στην κοινωνική ζωή του παιδιού (στο σχολείο, στο παιχνίδι με τους φίλους ή στο διάβασμα στο σπίτι)». Οπως μάλιστα επισημαίνει η ίδια «είναι συχνό φαινόμενο στα παιδιά με ΔΕΠΥ να συναντάμε συχνά την εμφάνιση και άλλων ψυχικών και αναπτυξιακών διαταραχών, όπως μαθησιακές διαταραχές (δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαριθμία), διαταραχές εναντιωματικής συμπεριφοράς και διαγωγής και διαταραχές άγχους». Επομένως, μπορεί να υπάρχει σύνδεση.

Πλεόνασμα περισπάσεων


Τα τελευταία χρόνια φαίνεται να έχουν αυξηθεί τα κρούσματα μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά και πολλοί γονείς αναρωτιούνται μήπως κάνουν κάτι λάθος. Μήπως είναι η εποχή όπου ζούμε στο fast forward και τα ερεθίσματα που λαμβάνουν τα παιδιά είναι τόσα πολλά που τελικώς δεν αντέχουν; Η μήπως η τόσο συχνή διάγνωση να έχει να κάνει με τον τρόπο ζωής και το εκπαιδευτικό σύστημα που στερείται δημιουργικότητας και ενεργής συμμετοχής των μαθητών»; Ενδιαφέροντα αν μη τι άλλο ερωτήματα που χρήζουν διερεύνησης. «Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι ένας συνδυασμός όλων των παραπάνω συν ακόμα ένα στοιχείο. Σήμερα περισσότερο από ποτέ έχουμε ενημέρωση, γνώση και εργαλεία που μας βοηθούν να αξιολογήσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια οποιοδήποτε πρόβλημα συμπεριφοράς ή διαταραχή στα παιδιά. Επομένως το δύσκολο, αεικίνητο παιδί του παρελθόντος έχουμε σήμερα την επιστημονική γνώση και την κατάρτιση να το αξιολογήσουμε ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στον σχεδιασμό ενός θεραπευτικού μοντέλου που θα ταιριάζει στο κάθε παιδί».

Από την άλλη μεριά μπορεί να μπερδέψουμε τις μαθησιακές δυσκολίες με τις αυξημένες απαιτήσεις που σήμερα έχουν τα παιδιά και που είναι πολύ περισσότερες από το παρελθόν. Τα παιδιά περνάνε τη μισή τους ημέρα καθισμένα σε μια καρέκλα παρακολουθώντας το ένα μάθημα μετά το άλλο σε μορφή διάλεξης, με υπερπληθώρα θεωρητικών γνώσεων και με έλλειψη πρακτικής γνώσης. «Τα παιδιά του Δημοτικού, στα οποία αναφερόμαστε, καθώς η διάγνωση για ΔΕΠΥ γίνεται σε αυτό το ηλικιακό όριο, καλούνται να εκτελέσουν δραστηριότητες οι οποίες δεν συνάδουν με το αναπτυξιακό τους στάδιο. Είναι απόλυτα αναμενόμενο ένα παιδί 7 χρόνων, για παράδειγμα, να αφαιρείται στο μάθημα μετά από 2 διδακτικές ώρες συνεχόμενες». Γι’ αυτό και προκειμένου να ολοκληρωθεί η διάγνωση για τη ΔΕΠΥ θα πρέπει η παρουσία των συμπτωμάτων να επισυμβαίνει τουλάχιστον σε 2 διαφορετικά περιβάλλοντα». Ενώ, ένας ακόμα βασικός παράγοντας που αξιολογείται στη συνολική εικόνα πριν από τη διάγνωση είναι αν υπάρχει κάποια άλλη επιστημονική εξήγηση η οποία να εξηγεί καλύτερα τη συμπτωματολογία, όπως μήπως το παιδί περνάει κάποια φάση και κάνει την επανάστασή του απέναντι σε οποιαδήποτε μορφή εξουσίας ή μήπως η υπερκινητικότητά του εξηγείται από την επιθυμία του να τραβήξει την προσοχή των γονιών του. Προσοχή, όμως, καθώς μια τέτοια αξιολόγηση πριν από οποιαδήποτε διάγνωση πρέπει να διενεργείται από ειδικούς με την κατάλληλη κατάρτιση και όχι από τους ίδιους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς.

Το γονικό χρέος

  • Δημιουργήστε ένα ήσυχο περιβάλλον για διάβασμα στο σπίτι. Ένας καθαρός και χωρίς πολλά (τεχνολογικά) ερεθίσματα χώρος βοηθά το παιδί να συγκεντρωθεί καλύτερα.
  • Ενισχύστε και επιβραβεύστε το παιδί σας όχι μόνο όταν καταφέρνει να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα, αλλά και για την προσπάθειά του.
  • Αξιολογήστε τις εξωσχολικές δραστηριότητες, δηλαδή πόσο απαραίτητες αληθινά είναι για το παιδί, και αφαιρέστε κάτι για να δημιουργήσετε ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι αλλά και για σύνδεση μεταξύ σας.
  • Επιτρέψτε του με υπομονή να έχει περισσότερο χρόνο στην εκπλήρωση των καθηκόντων του. Όταν έχουμε να κάνουμε 5 διαφορετικά πράγματα σε ένα 24ωρο και τρέχουμε πίσω από το ρολόι, δημιουργούνται πίεση και ένταση.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να διαλέξει δραστηριότητες που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντα και στις δεξιότητές του.
  • Περάστε χρόνο με το παιδί σε δραστηριότητες εκτός σπιτιού που θα σχετίζονται με άσκηση (πεζοπορίες, απογευματινή βόλτα στην γειτονιά, ποδήλατο).
  • Συνεργαστείτε με το σχολείο του παιδιού για να μπορέσουν και οι εκπαιδευτικοί να το βοηθήσουν με μικρές αλλαγές εντός και εκτός τάξης και να διαμορφώσουν ένα πρόγραμμα που θα ταιριάζει στις μαθησιακές ανάγκες του παιδιού σας.

Για το θέμα μιλάει η Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας & Ψυχοθεραπεύτρια, Εττυ Βαρούχ, MS in Applied Psychology.

Δημοσιεύθηκε στην έντυπη έκδοση του ygeiamou που κυκλοφόρησε μαζί με το Πρώτο Θέμα τον Οκτώβριο του 2019

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Τόρι Σπέλινγκ – Μπράιαν Όστιν Γκριν: Αποκαλύπτουν γιατί δεν μιλούσαν για 18 χρόνια

Η Τόρι Σπέλινγκ και ο Μπράιαν Όστιν Γκριν μίλησαν για τον τσακωμό τους στο παρελθόν και πώς έφτασαν να μη μιλάνε για 18 χρόνια. Οι δύο ηθοποιοί συνδέονται από την εποχή που πρωταγωνιστούσαν στο «Beverly Hills, 90210». Αρχικά, έβγαιναν, όμως κατέληξαν να είναι δύο πολύ καλοί φίλοι. Μιλώντας στο podcast «Oldish», αρχικά η Τόρι Σπέλινγκ

Σοβαρεύει η σχέση για Λιόλιου-Παπατζανή: Η απόφαση που πήραν και το επόμενο βήμα

Η Κατερίνα Λιόλιου και ο Χάρης Παπατζανής, αφού γιόρτασαν την πρώτη επέτειο της σχέσης τους, φαίνεται πως αποφάσισαν να κάνουν το πρώτο μεγάλο βήμα στον έρωτά τους! Και βέβαια δεν είναι άλλο από το να μείνουν κάτω από την ίδια στέγη για να μοιράζονται την καθημερινότητά τους. Σταμάτης Κραουνάκης: Αποθεώνει την Κατερίνα Λιόλιου μετά την

Κατερίνα Στικούδη – Ελίζαμπεθ Ελέτσι: Χορεύουν πάνω σε σκάφος – Δείτε βίντεο

Το κλιπ με τις δυο τους από τις διακοπές που έκαναν στη Μύκονο

Καίτη Γαρμπή: Με τους Διονύση και Δημήτρη Σχοινά στην Κρήτη

Καίτη Γαρμπή: Με τους Διονύση και Δημήτρη Σχοινά στην Κρήτη Καίτη Γαρμπή: Με τους Διονύση και Δημήτρη Σχοινά στην Κρήτη Τι έγραψε για την περιπέτεια της υγείας της Η Καίτη Γαρμπή αναρτά συχνά φωτογραφίες με τον σύζυγό της, Διονύση Σχοινά, ή τον γιο τους, Δημήτρη, αλλά σπάνια ποζάρει και με τους δυο μαζί. Η οικογένεια βρίσκεται

Αρχελάου 5: Λίγο πριν την πρεμιέρα, μας συστήνονται όλοι οι χαρακτήρες

Aς γνωρίσουμε στο… μπαράκι του Παγκρατίου, στην Αρχελάου 5, όλους τους ήρωες της νέας καθημερινής σειράς της ΕΡΤ!

O No1 προορισμός του καλοκαιριού που πέρασε απαρατήρητος

Υπάρχει ένας προορισμός που εκτινάχθηκε σε δημοτικότητα μεταξύ των ταξιδιωτών και κατέφερε, όμως, να παραμείνει έξω από τα ραντάρ. Τα social media των Αμερικανών γέμισαν φέτος το καλοκαίρι με εικόνες από τα πλακόστρωτα δρομάκια της Βαρκελώνης, τις παραλίες της Μαγιόρκα και τις γέφυρες της Βενετίας. Αλλά υπάρχει ένας προορισμός που εκτινάχθηκε σε δημοτικότητα μεταξύ των

Μπέττυ Μαγγίρα σε Παντελή Καναράκη: «Κάνε μια εκπομπή να έρθω να σου πω γιατί έφυγα από τον ΑΝΤ1»

Η Μπέττυ Μαγγίρα συνάντησε τον καλό της φίλο και συνάδελφο, Παντελή Καναράκη πριν από λίγες ώρες και θέλησαν να μοιραστούν ένα ξεχωριστό στιγμιότυπο με τους διαδικτυακούς τους φίλους. Μάλιστα, μεταξύ άλλων, η παρουσιάστρια και ηθοποιός αφήνει μια πολύ ιδιαίτερη ατάκα για την ολοκλήρωση της συνεργασίας με την πρωινή ζώνη του Σαββατοκύριακου στον ΑΝΤ1. Ειδικότερα, όπως βλέπουμε στο

Ο Μάρκος Σεφερλής «καρφώνει» τη Ζωή Γεράζη: «Δεν γνωρίζω αν εκτός από την τηλεόραση έχει εμφανιστεί σε κάποιο θέατρο»

Πυρά από απλούς πολίτες, καλλιτέχνες αλλά και από ανθρώπους της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας δέχεται τα τελευταία 24ωρα ο Μάρκος Σεφερλής. Ο γνωστός ηθοποιός βρίσκεται στο στόχαστρο αρνητικών σχολίων, μετά την απόφασή του να σατιρίσει τον φετινό νικητή της Eurovision, Nemo, μέσα από σκετς στην τελευταία του επιθεώρηση. Ένα από τα πρόσωπα που πήραν δημόσια θέση ενάντια στη

Βίκυ Λέανδρος: «Όταν ήμουν πολύ μικρή, δεν με ενθάρρυναν καθόλου οι γονείς μου»

Για το πώς υποδέχτηκαν οι γονείς της την απόφασή της να ασχοληθεί με το τραγούδι και πώς νιώθει που ο κόσμος δακρύζει ακούγοντάς την, μίλησε η Βίκυ Λέανδρος. Ο πατέρας σας τραγουδούσε και συνέθετε εκείνη την εποχή. Πώς υποδέχτηκαν οι γονείς σας την απόφασή σας να ασχοληθείτε με το τραγούδι; Όταν ήμουν πολύ μικρή, δεν

Οι Μπραντ Πιτ και Τζορτζ Κλούνεϊ σχεδιάζουν το «Ocean’s 14»

Ένα τέταρτο μέρος του δημοφιλούς franchise ταινιών «Ocean's», φαίνεται να είναι στα σκαριά.  Πηγές στο Deadline αναφέρουν ότι ο Τζορτζ Κλούνεϊ (George Clooney) και ο Μπραντ Πιτ (Brad Pitt) επιστρέφουν και «φλερτάρουν» τον Εντουαρντ Μπέργκερ (Edward Berger) για τη θέση του σκηνοθέτη. Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ Να θυμίσουμε ότι η προηγούμενη ταινία, το Ocean's Thirteen με

Βίκυ Λέανδρος: Ο βαρόνος πρώην σύζυγός της στη συναυλία στο Ηρώδειο – Γιατί σκέφτηκε να ακυρώσει την εμφάνισή της;

Βίκυ Λέανδρος: Ο βαρόνος πρώην σύζυγός της στη συναυλία στο Ηρώδειο – Γιατί σκέφτηκε να ακυρώσει την εμφάνισή της; Ποιοι διάσημοι παραβρέθηκαν στην επετειακή συναυλία; Μία λαμπερή βραδιά γεμάτη μουσική και νοσταλγία χάρισε στο κοινό της Αθήνας η Βίκυ Λέανδρος. Η σπουδαία και διεθνούς φήμης ερμηνεύτρια υποδέχθηκε τους χιλιάδες θεατές στο Ηρώδειο το βράδυ της

Καρυστιανού για Τέμπη: «Γιατί κάηκε το παιδί μου κ. Μητσοτάκη;»

Ενδιαφεροντα ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΟΥ ΤΕΜΠΗ Καρυστιανού για Τέμπη: «Γιατί κάηκε το παιδί μου κ. Μητσοτάκη;» Το ερώτημα “γιατι κάηκε το παιδι μου κ. Μητσοτακη” απευθύνει ευθέως στον πρωθυπουργό, η Μαρία Καρυστιανού Τζωρτζίνα Φράγκου 07.09.2024 | 16:12 Το ερώτημα “γιατί κάηκε το παιδι μου κ. Μητσοτακη” απευθύνει ευθέως στον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, η Μαρία