Σχολικός εκφοβισμός: Καθοριστική η στάση που κρατούν οι «παρατηρητές»

ΠΑΙΔΙ

Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι η στάση που θα κρατήσουν οι παρατηρητές του σχολικού εκφοβισμού μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην πρόληψη αλλά και στην καταπολέμηση του φαινομένου

-

*Από την επιστημονική ομάδα του «Μαζί για το Παιδί»

Σε περιστατικά εκφοβισμού, εντός ή κι εκτός σχολείου, πέρα από το άτομο που ασκεί την εκφοβιστική συμπεριφορά («θύτης») και το άτομο που την δέχεται («θύμα»), υπάρχουν και τα άτομα που είναι μάρτυρες των εκφοβιστικών επεισοδίων – οι λεγόμενοι «παρατηρητές». Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι η στάση που θα κρατήσουν οι παρατηρητές μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην πρόληψη αλλά και στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού.

Τι είναι ο «σχολικός εκφοβισμός»





Ας ξεκινήσουμε πρώτα ορίζοντας τον «σχολικό εκφοβισμό». Ως σχολικός εκφοβισμός ορίζεται κάθε είδους βίας, φανερής ή και συγκεκαλλυμένης, έχει στόχο να βλάψει το μαθητή που την δέχεται και επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, έχει δηλαδή και διάρκεια στο χρόνο. Η βία αυτή μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Περιληπτικά, μπορεί να πρόκειται για σωματικό εκφοβισμό (κλωτσιές, χτυπήματα, σπρωξίματα κ.ά.), για λεκτικό εκφοβισμό (προσβλητικές εκφράσεις, μειωτικοί χαρακτηρισμοί, βρισιές κ.ά.) ή για συναισθηματικό εκφοβισμό (περιθωριοποίηση από την ομάδα συνομηλίκων, απόρριψη στην τάξη ή στα διαλείμματα κ.α.). Συμμετέχοντες στον σχολικό εκφοβισμό είναι συνήθως ο μαθητής που ασκεί τη βία, ο μαθητής που τη δέχεται και μια ομάδα μαθητών «παρατηρητών» που βρίσκονται μπροστά στο περιστατικό.

Ο ρόλος των «παρατηρητών»





Εστιάζοντας λοιπόν στους μαθητές «παρατηρητές», μπορούμε αδρά να ξεχωρίσουμε τρεις κατηγορίες.

Στην πρώτη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που ενισχύουν την εκφοβιστική συμπεριφορά (ενισχυτές). Αυτό μπορεί να γίνει επαναλαμβάνοντας ό,τι κάνει ή λέει το άτομο που ξεκινά να εκφοβίζει, γελώντας με όσα γίνονται, ή και απλά παραμένοντας δίπλα σε αυτόν που εκφοβίζει.

Στη δεύτερη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που παρακολουθούν το περιστατικό και δεν αντιδρούν καθόλου ή φεύγουν μακριά από το σημείο που λαμβάνει χώρα (αμέτοχοι). Αυτοί οι μαθητές μπορεί να αισθάνονται ότι δεν είναι ικανοί ή ασφαλείς να παρέμβουν. Μπορεί να αισθάνονται ότι μια παρέμβασή τους δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα ή ότι μπορεί και να γίνουν οι ίδιοι στόχοι, αν παρέμβουν. Επίσης, μπορεί να μην έχουν καμία συναισθηματική σύνδεση με το «θύμα» ή με το «θύτη» και αυτό τους δημιουργεί σύγχυση για το πώς να αντιδράσουν.

Τέλος, στην τρίτη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που υπερασπίζονται ενεργά το μαθητή που εκφοβίζεται (υπερασπιστές), δηλαδή αντιδρούν ή μιλούν για να σταματήσουν το «θύτη» και για να υπερασπιστούν το «θύμα». Οι υπερασπιστές τείνουν να είναι οι μαθητές θα αναζητήσουν πιο εύκολα βοήθεια για το παιδί που δέχεται βία μέσω των άλλων συνομηλίκων τους, των γονέων και των εκπαιδευτικών. Συναισθηματικά, οι υπερασπιστές μπορούν να μπουν στη θέση του άλλου και συναισθανθούν το «θύμα» (πχ. παρόμοια συναισθήματα άγχους, ντροπής, φόβου).

Οι παρατηρητές επηρεάζονται ψυχοσυναισθηματικά από το περιστατικό που έχουν μπροστά τους.

Το πώς θα αντιδράσει κάποιος ως παρατηρητής εκφοβισμού εξαρτάται από την κοινωνική, ψυχοσυναισθηματική και γνωστική του ωρίμανση. Άτομα με υψηλή αυτοεκτίμηση και εμπιστοσύνη στις ικανότητες τους, τείνουν να είναι πιο ενεργοί στο να υπερασπιστούν κάποιον που πλήττεται. Άτομα με χαμηλή αυτοεικόνα, επιθυμούν έντονα να είναι αποδεκτά από τον κοινωνικό τους περίγυρο και τείνουν να υποστηρίζουν το «θύτη» είτε σιωπηλά είτε σπανιότερα εκφοβίζοντας και οι ίδιοι. Ένας ακόμη παράγοντας που επηρεάζει την στάση του παρατηρητή είναι το αν έχει καλλιεργήσει φιλική σχέση με το «θύμα» ή το «θύτη».

Ο ρόλος του σχολικού πλαισίου





Το σχολικό πλαίσιο έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει τα περιστατικά εκφοβισμού, προάγοντας μια κουλτούρα υποστήριξης, σεβασμού και συνεργασίας. Το σχολείο μπορεί δηλαδή να δίνει προτεραιότητα στην διερεύνηση και στην ενθάρρυνση των μοναδικών ικανοτήτων των μαθητών, βοηθώντας τους να έχουν μια θετική αυτοεικόνα και να νιώθουν υποστηριγμένοι. Με αυτόν τον τρόπο, καλλιεργείται στους μαθητές και ένα αίσθημα σεβασμού και ασφάλειας, παράγοντες καθοριστικοί για το πως μπορεί να δράσουν βρισκόμενοι μπροστά σε περιστατικά εκφοβισμού. Παράλληλα, το σχολείο μπορεί να ενισχύει τις συνεργατικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ συνομηλίκων και τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Έτσι, προάγονται οι σχέσεις μεταξύ των συμμαθητών και διευκολύνεται και η κοινοποίηση περιστατικών βίας από τους μαθητές προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς τους. Επιπλέον, η ύπαρξη ξεκάθαρων κανόνων σχετικά με το τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτό, η ύπαρξη ξεκάθαρου πλάνου δράσης για περιστατικά βίας και η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μπορούν να οικοδομήσουν ένα σχολείο χωρίς εκφοβισμό.

Ο ρόλος του οικογενειακού πλαισίου





Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί και η επίδραση του οικογενειακού πλαισίου–ξεκινώντας ήδη από τις μικρές ηλικίες– καθώς και οι φίλοι κι ο κοινωνικός περίγυρος όσο τα παιδιά πλησιάζουν και εισέρχονται στην εφηβεία. Η ύπαρξη ενός περιβάλλοντος, από την οικογένεια ή από άλλα παιδιά, όπου επικρατεί αρνητική συναισθηματική έκφραση, συγκρούσεις ή και βία είναι παράγοντας που ωθεί ένα παιδί στο να συμπεριφέρεται και να επιβάλλεται με ανάλογους τρόπους.

Τα παιδιά μπορούν να καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση και υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις εφόσον οι γονείς ακούνε με ενδιαφέρον και δίχως επίκριση τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους.

Τέλος, έχοντας τακτική επικοινωνία και συνεργατική διάθεση με τους εκπαιδευτικούς και τους σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή του παιδιού, οι γονείς διασφαλίζουν ότι τα παιδιά νιώθουν πλαισιωμένα και φροντισμένα.

Διαβάστε ακόμη:

Παιδιά-θύματα και παιδιά-θύτες: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους

Σχολικός εκφοβισμός: Αυτοί είναι οι λόγοι που συμβαίνει – Πότε τριπλασιάζεται ο κίνδυνος

Cyber bullying: Πώς να προστατεύσετε το παιδί από τον διαδικτυακό εκφοβισμό

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

“Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε στην άκρη του μυαλού της να ακουμπήσει σε έναν άνδρα”

Ο Μάκης Δελαπόρτας μίλησε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα On Time και στην Σίσσυ Μενεγάτου για την Αλίκη Βουγιουκλάκη

Survivor: “Ό,τι πει η Δαλάκα το κάνουν, την έχουν επιλέξει σαν μάνα που προσέχει τα παιδιά της”

Survivor: "Εδώ και πολύ καιρό η αρχηγός της Κόκκινης ομάδας είναι η Κατερίνα Δαλάκα". Τις ηγετικές ικανότητες της Κατερίνας Δαλάκα στο Survivor σχολίασαν οι Μπλε και συγκεκριμένα ο Φάνης Μπολέτσης και ο Θοδωρής Τουρκογεώργος. «Στην Κόκκινη ομάδα υπάρχει ξεκάθαρα μία ιεραρχία. Από την αρχή είχαμε καταλάβει ότι μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας όταν είναι να αναλάβουν

Σταματίνα Τσιμτσιλή: Έτσι ευχήθηκε στην Καινούργιου για τα γενέθλιά της

Τα γενέθλιά της έχει σήμερα, Πρωτομαγιά, η Κατερίνα Καινούργιου και δεν έχει σταματήσει να δέχεται ευχές από τα αγαπημένα της πρόσωπα.

Η Δέσποινα Βανδή μπήκε ξανά στην κουζίνα – Η συνταγή για τα τσουρέκια που ξετρέλαναν τη Μενεγάκη

Η Δέσποινα Βανδή μπήκε ξανά στην κουζίνα της για να φτιάξει την καθιερωμένη της συνταγή, όπως κάθε χρόνο, τα αγαπημένα της τσουρέκια που έχουν ξετρελάνει τους πάντες. Η όμορφη τραγουδίστρια ανέβασε το βράδυ της Μεγάλης Τετάρτης 1/5, μια φωτογραφία μέσα από την κουζίνα της, στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram και έγραψε: «Τσουρέκια, ήρθε η

Χριστίνα Παππά για τη σχέση της με τη νύφη της, Άννα Μπεζάν: Πήρε χρόνο, της έλεγα μία συμβουλή και είχε άρνηση

Της είχα πει «θέλεις να σε δω σαν νύφη μου ή σαν κόρη μου;» πρόσθεσε η ηθοποιός

Νίνο και Ζόζεφιν έκαναν ξανά ο ένας τον άλλο unfollow στο Instagram – Η αινιγματική ανάρτηση του τραγουδιστή

Νίνο και Ζόζεφιν έκαναν ξανά ο ένας τον άλλο unfollow στο Instagram - Η αινιγματική ανάρτηση του τραγουδιστή Ελεύθερος επίσημα, έγραψε στη λεζάντα της ανάρτησής του ο Νίνο, μετά το unfollow στη Ζόζεφιν Ο Νίνο και η Ζόζεφιν έκαναν ξανά ο ένας τον άλλο unfollow στο Instagram, με τις φήμες που θέλουν τη σχέση τους

«Με κακοποίησε ψυχικά με χυδαίο και αισχρό τρόπο» – Η Γιάννα Τερζή αποκαλύπτει μια φρικτή εμπειρία από την Eurovision του 2018

Για την ψυχολογική κακοποίηση που δέχτηκε από άτομο της ομάδας της, όταν εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Eurovision το 2018, μίλησε η Γιάννα Τερζή. Η γνωστή τραγουδίστρια, καλεσμένη στην εκπομπή «Στούντιο 4» της ΕΡΤ, το απόγευμα της Μεγάλης Τρίτης, δήλωσε τα εξής, χωρίς να κατονομάσει, ωστόσο, τον άνθρωπο που την κακοποίησε: «Το τραγούδι πήγαινε σφαίρα. Δεν

Νικόλας Βαφειάδης: “Υπήρχαν κάποιες φορές τριβές και φόβος, ακόμα και τώρα”

Νικόλας Βαφειάδης: «Υπήρχαν κάποιες φορές τριβές και φόβος, ακόμα και τώρα» Όσα δήλωσε ο Νικόλας Βαφειάδης. Ο Νικόλας Βαφειάδης έδωσε συνέντευξη στην Real L!fe και στην Πολυξένη Καραμίχα και μίλησε για τα δύσκολα ρεπορτάζ που έχει καλύψει και αν έχει αρνηθεί ποτέ για οικογενειακούς λόγους. Ποια περίοδο όλης αυτής της πορείας σας θεωρείτε ότι ήταν