Η σεξουαλικότητα στον αυτισμό και τη νοητική αναπηρία – Οδηγίες προς τους γονείς

Date:

Στερεότυπα και προκαταλήψεις εκδηλώνονται ακόμη και σήμερα σε ό,τι αφορά τη σεξουαλικότητα στον αυτισμό και την νοητική αναπηρία. Παρόλα αυτά, επιστήμονες του κλάδου επισημαίνουν ότι η σεξουαλικότητα εφήβων στο φάσμα του αυτισμού είναι σχεδόν ίδια με εκείνη των νευροτυπικών εφήβων.

Ο διευθυντής του 2ου ΚΕΔΑΣΥ Θεσσαλονίκης, διδάκτορας Ειδικής Αγωγής Νίκος Απτεσλής εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «παιδιά και έφηβοι με αναπτυξιακές διαταραχές, όπως ο αυτισμός, απλώς δεν ξέρουν πώς να εκφράσουν φυσιολογικά τη σεξουαλικότητά τους και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να εκπαιδεύονται να εκφράζουν αυτή την ανάγκη με τον κατάλληλο τρόπο στο περιβάλλον τους, ακόμη και στην οικογένειά τους».

Από την πλευρά του, ο παιδοψυχίατρος Θεόδωρος Μπούρμπουλας διευκρινίζει ότι ενδέχεται να υπάρχουν στην περίπτωση αυτή ποιοτικές ιδιαιτερότητες, όπως ασεξουαλική συμπεριφορά ή αδιαφοροποίητη συμπεριφορά ως προς το φύλο, όχι ως επιλογή ή ως αίσθηση ταυτότητας του φύλου, αλλά μέσα στο πλαίσιο του αυτισμού και σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες κάθε ατόμου. Συμφωνεί δε ως προς την αναγκαιότητα ύπαρξης προγράμματος σεξουαλικής αγωγής και αγωγής υγείας στη γενική εκπαίδευση και στα ειδικά σχολεία.

Ακόμα περισσότερες ομοιότητες μεταξύ ατόμων με νοητική υστέρηση και γενικού πληθυσμού

Σε ό,τι αφορά τη νοητική υστέρηση, ο κ. Μπούρμπουλας αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ειδικά σε ελαφριάς και μέτριας βαρύτητας περιπτώσεις, τα άτομα αυτά μοιάζουν πολύ περισσότερο με τον γενικό πληθυσμό και στη σεξουαλικότητα και ειδικά στις πιο ψυχοσυναισθηματικές αντιδράσεις και την κοινωνική προσαρμογή. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν σημαντικές γνωστικές διαφορές. Συνεπώς είναι απαραίτητη η προσαρμογή της σχετικής εκπαίδευσης σε γλωσσικό επίπεδο, η χρήση εποπτικού υλικού, η συχνή επανάληψη και η αποσαφήνιση των πληροφοριών που δίνονται, ώστε γονείς ή εκπαιδευτικοί να είναι σίγουροι ότι τα παιδιά έχουν καταλάβει γνωστικά το θέμα. Όσο για τις εκδηλώσεις της σεξουαλικότητας, αυτές καλύπτουν μια ευρεία γκάμα συμπεριφορών, από το φάσμα της φιλίας, τη ρομαντική προσέγγιση και το φλερτ έως την ανάγκη για σωματική επαφή και τη γνώση της σεξουαλικής πράξης αυτής καθαυτής.

«Άτομα με νοητική υστέρηση μπορούν να κατανοήσουν τα θέματα αυτά όπως όλοι», αναφέρει χαρακτηριστικά. Υπογραμμίζει, άλλωστε, τη σημασία της εκμάθησης του ελέγχου των παρορμήσεων και της μεγαλύτερης επίβλεψης και οριοθέτησης, σε περιπτώσεις σοβαρής και βαριάς νοητικής υστέρησης, όχι για να αποφευχθούν εκδηλώσεις της σεξουαλικότητας αλλά για να εκφραστούν με τον καλύτερο τρόπο.

Στερεότυπα υπάρχουν ακόμα…

Με αφορμή ημερίδα, με θέμα «Σεξουαλικότητα, Αυτισμός και νοητική αναπηρία. Προκλήσεις και Αδιέξοδα», που διοργάνωσε πρόσφατα το 1ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας-Χορτιάτη, με την υποστήριξη του δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη, ο κ. Απτεσλής αναφέρει ότι «στερεότυπα υπάρχουν απέναντι σε άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ή έχουν διαγνωστεί με νοητική αναπηρία».

«Δεν θεωρούμε», προσθέτει, «τους ανθρώπους αυτούς ικανούς να εκφράζουν συναισθήματα. Προκατάληψη εκδηλώνεται, για παράδειγμα, όταν βλέπουμε ανθρώπους με σύνδρομο Down να αγκαλιάζονται και να φιλιούνται με το σύντροφό τους σε δημόσιο χώρο».

Παρουσιάζοντας ειδικότερα τα είδη των προκαταλήψεων αυτών, ο κ. Μπούρμπουλας επισημαίνει ότι η πρώτη προκατάληψη αφορά τον έλεγχο των παρορμήσεων καθώς θεωρείται ότι αυτά τα άτομα δεν θα καταφέρουν ποτέ να ελέγξουν τη σεξουαλικότητά τους και να εκπαιδευτούν κατάλληλα, ώστε να έχουν τις κοινωνικά αποδεκτές νόρμες. Κατ’ επέκταση υπάρχει η άποψη ότι δεν έχει πολύ νόημα να εκτίθενται σε τέτοια ενημέρωση, γιατί έτσι μπορεί να διεγερθούν αφενός το σεξουαλικό ενδιαφέρον, αφετέρου οι ορμές τους και δεν θα μπορούν να το διαχειριστούν.

Η δεύτερη προκατάληψη είναι ότι παιδιά και νέοι στο φάσμα του αυτισμού ή με διάγνωση νοητικής υστέρησης δεν έχουν σεξουαλικό ενδιαφέρον, παραμένουν αιώνια παιδιά, ανώριμα και ανολοκλήρωτα άτομα, συνεπώς δεν θα μπορέσουν να κατακτήσουν τη σχετική γνώση.

«Ανάμεσα στις παραπάνω προκαταλήψεις, την πρώτη, της επικινδυνότητας και τη δεύτερη, της αθωότητας, κινείται η τρίτη προκατάληψη που αφορά τις πρακτικές δυσκολίες της εν λόγω εκπαίδευσης», σημειώνει χαρακτηριστικά ο παιδοψυχίατρος, αναφέροντας ότι στην περίπτωση αυτή, οι περισσότεροι, γονείς και εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι θα νιώσουν αμήχανα, συνεπώς αφήνουν το ζήτημα στην άκρη.

«Δυσκολίες μπορεί να υπάρχουν, όμως σε κάθε περίπτωση οι δυσκολίες δεν είναι το κυρίαρχο ζήτημα και δεν σημαίνουν ότι δεν μπορούν τα παιδιά αυτά να βελτιωθούν, να εκπαιδευτούν, να προσαρμοστούν. Όπως μπορούν σε άλλα ζητήματα, έτσι μπορούν και σε αυτό», προσθέτει.

Απαραίτητη η σεξουαλική εκπαίδευση από την προσχολική ηλικία

Ο κ. Απτεσλής υπογραμμίζει την ανάγκη σεξουαλικής εκπαίδευσης παιδιών με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος από την προσχολική ηλικία, στα σχολεία της γενικής και της ειδικής αγωγής. «Υπάρχουν εξειδικευμένοι άνθρωποι που μπορούν να κάνουν αυτή την εκπαίδευση και το αρμόδιο υπουργείο έχει λάβει τα τελευταία χρόνια τέτοιου είδους πρωτοβουλίες για να περάσει το θέμα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής» αναφέρει. Διευκρινίζει, παράλληλα, ότι σήμερα δεν υπάρχει εξειδικευμένος φορέας για το θέμα αυτό μέσω της εκπαίδευσης, καθώς υπήρξαν κάποιες μόνο προσπάθειες που ξεκίνησαν την περασμένη χρονιά με εργαστήρια δεξιοτήτων στις σχολικές μονάδες.

«Έχουμε δρόμο ακόμη. Παρ’ όλα αυτά, η πρόοδος που υπάρχει είναι ότι αυτή τη στιγμή καθόμαστε και τα συζητάμε αυτά τα θέματα, γίνονται εκδηλώσεις, υπάρχουν κάποιου είδους προγράμματα στο σχολείο τα οποία είναι μάλλον αποσπασματικά. Όμως το ψάχνουμε, προσπαθούμε κάτι να κάνουμε», σχολιάζει ο κ. Μπούρμπουλας και τονίζει ότι δυσκολίες υπάρχουν γενικά στην τυπική εκπαίδευση. «Τέτοια προγράμματα δεν είναι ενταγμένα στην εκπαίδευση. Γίνονται δράσεις ενημέρωσης για τη σεξουαλική αγωγή στα τυπικά σχολεία όπου μας καλούν, ωστόσο μέχρι πέρσι τουλάχιστον, απαιτούνταν η συναίνεση των γονιών, γεγονός που σημαίνει ότι ακόμη απαιτείται η έγκριση από τους γονείς ώστε να εκτεθούν τα παιδιά σε τέτοιου είδους πληροφορίες», υπογραμμίζει.

Οδηγίες προς τους γονείς

Σε ό,τι αφορά τις οικογένειες και τους γονείς ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, ο κ. Απτεσλής τονίζει ότι «οι γονείς θα πρέπει ν’ ακούνε τις ανάγκες των παιδιών τους και να τις διαχειρίζονται με όσο το δυνατόν καλύτερο τρόπο, καθώς εκείνοι ξέρουν καλύτερα τα παιδιά τους, τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν και μαθαίνουν». Έτσι, όπως λέει, θα μπορούν εκείνοι να αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα με ευαισθησία και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον των παιδιών τους. «Θα πρέπει επίσης οι γονείς να φέρονται όπως φέρονται και σε οποιαδήποτε άλλη ανάγκη του παιδιού τους και να είναι συγκεκριμένοι και σαφείς σε αυτό που θέλουν να πουν, λαμβάνοντας υπόψη τις αισθητηριακές ιδιαιτερότητες και τις νοητικές ικανότητές τους», προσθέτει.

Ο κ. Μπούρμπουλας τονίζει ότι ισχύουν τα ίδια πράγματα για τους γονείς όλων των παιδιών και συνιστά στις οικογένειές τους:

-να μιλούν ανοιχτά γι’ αυτά τα ζητήματα μέχρι κάποια ηλικία, ακολουθώντας τις ερωτήσεις των παιδιών. «Συνήθως τα παιδιά θα ρωτήσουν πρώτα. Δεν θα ρωτήσουν αν στο σπίτι υπάρχει ένα κλίμα που δεν ευνοεί τις ερωτήσεις ή αν υπάρχει η αντίληψη ότι γι’ αυτά τα πράγματα δεν μιλάμε. Εκεί πρέπει να ξεκλειδώσουν πρώτα οι ίδιοι οι γονείς» σημειώνει.

-να ακούν προσεκτικά τις ερωτήσεις του παιδιού και με βάση αυτά που γνωρίζουν για το παιδί τους, να δίνουν την απάντηση που ταιριάζει στην ηλικία του,

να γνωρίζουν ότι δεν είναι απαραίτητο να πουν όλη την ιστορία από την πρώτη ερώτηση,

-να φροντίζουν να πουν κάτι που δεν θα αναιρέσουν σε επόμενη ηλικία. «Δεν γίνεται να μιλάμε για πελαργούς και για τον άνεμο γιατί αυτό είναι κάτι που θα αναιρεθεί. Μπορούμε να απαντήσουμε στο 10% της πληροφορίας αλλά λέγοντας κάτι που δεν θα αναιρεθεί, ώστε οι άλλες πληροφορίες να προστεθούν στην αρχική. Δεν λέμε πράγματα που δεν ισχύουν, που θα χρειαστεί να αναιρέσουμε. Μπορούμε να μιλήσουμε απλά» τονίζει.

-να έχουν στο νου ότι μπορούν να παραλείψουν πληροφορίες αλλά τα λίγα που θα πουν να είναι αληθινά,

-σε περίπτωση που δεν είναι έτοιμοι να απαντήσουν όταν έρθουν οι πρώτες ερωτήσεις, να ζητούν συμβουλή από κάποιον που εμπιστεύονται, είτε αυτός είναι ένας γονιός που έχει μιλήσει στο παιδί του, είτε ένας ειδικός (παιδίατρος, ψυχολόγος, εκπαιδευτικός κ.α.), είτε κάποιος που μπορεί να κατευθύνει έναν γονιό που δυσκολεύεται.

Σύμφωνα, άλλωστε, με τον κ. Απτεσλή, η σεξουαλική εκπαίδευση δεν περιλαμβάνει μόνο τη σεξουαλική πράξη, αλλά εμπεριέχει τον σχηματισμό αξιών, την καλλιέργεια των διαπροσωπικών σχέσεων, την ανάπτυξη της κοινωνικότητας και αυτοεκτίμησης και το σεξουαλικό προσανατολισμό με στόχο, τη λήψη σωστών αποφάσεων για τη σεξουαλική ζωή και την προστασία από σεξουαλική κακοποίηση, σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα και ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες.

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Αποστολάκης: Η φωνή μου δημιουργήθηκε με νύχτα, κατάπτωση, υπερβολή και ποτό

Την Αθηναϊδα Νέγκα συνάντησε ο Κώστας Αποστολάκης στο πλατό της εκπομπής του Action 24, Καλύτερα Αργά. Ο δημοφιλής πρωταγωνιστής αναφέρθηκε, μάλιστα, στο εξώκοσμο που νιώθει ο ίδιος σε σημεία της τεχνολογίας, όσον αφορά την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, αλλά και την πλέον χαρακτηριστική του φωνή. «Η φωνή σου είναι κάτι από το οποίο μπορείς να ξεφύγεις; Γιατί

Ελιόπιτες με πολτό μαύρης ελιάς

ΥΛΙΚΑ 3 φλ. (450γρ.) αλεύρι Χωριάτικο½ κουταλάκι αλάτι2 κουταλάκια μπέικιν πάουτερ Blossom1/3 φλ. ελαιόλαδο½ φλ. φρέσκο χυμό πορτοκάλι1/3 φλ. νερό χλιαρό Για τη γέμιση 1 βαζάκι (300γρ.) πολτός μαύρης ελιάς Blossom Για την επικάλυψη 1/3 φλ. σουσάμι1 κουταλιά μαυροσούσαμο ή μαυρόκοκκο ΕΚΤΕΛΕΣΗ Βάζουμε στον κάδο του μίξερ το γάντζο και προσθέτουμε το αλεύρι, το αλάτι

Οφτόν της τερατσιάς

Προσθήκη στα αγαπημένα ΥΛΙΚA • 1 αρνίσιο ή κατσικίσιο μπούτι ή σπάλα (περίπου 2 1/2 κιλά)• Αλάτι• Κλαδιά τερατσιάς (χαρουπιάς) ΕΚΤΕΛΕΣΗ Πλένουμε τα κλαδιά, τα στραγγίζουμε και τα βάζουμε σε ένα ταψί (προτιμούμε να έχει καπάκι). Πλένουμε και στεγνώνουμε το κρέας, το αλατίζουμε και το βάζουμε πάνω στα κλαδιά. Καλύπτουμε και ψήνουμε σε μέτριο φούρνο

Ρίτσα Μπιζόγλη: Ραγίζει καρδιές η ανάρτηση για τον πατέρα της που έφυγε από τη ζωή 4 μέρες πριν

Μία άκρως συγκινητική ανάρτηση μέσα από τον προσωπικό της λογαριασμό στο instagram έκανε η Ρίτσα Μπιζόγλη θέλοντας να αποχαιρετήσει τον πατέρα της και διαδικτυα

Διονύσης και Φίλιππος Πηλαδάκης: Οι γιοι της Ντορέττας είναι δύο μέτρα κούκλοι-Πάσχα με τη μαμά τους

Το φετινό Πάσχα με τους γιους της, Διονύση και Φίλιππο Πηλαδάκη, θα περάσει η Ντορέττα Παπαδημητρίου και μάλιστα στην Πάρο. Η γνωστή ηθοποιός, ανέβασε φωτογραφία με τους δύο πανύψηλους γιους που έχει αποκτήσει με τον επιχειρηματία Κώστα Πηλαδάκη, και μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Είναι και οι δύο κούκλοι! Μαμά και γιοι έχουν καταφέρει με

Μπάμπης Στόκας: Ο στίχος στην τραπ είναι χυδαίος και ελαφρύς

Ενώ τοποθετήθηκε και για τη στάση της εκκλησίας στον γάμο των οµόφυλων ζευγαριών

Τούρκος ηθοποιός αγόρασε το σχολείο του και το κατεδάφισε για να εκδικηθεί τους δασκάλους του

Τούρκος ηθοποιός αγόρασε το σχολείο του και το κατεδάφισε για να εκδικηθεί τους δασκάλους του Τούρκος ηθοποιός αγόρασε το σχολείο του και το κατεδάφισε για να εκδικηθεί τους δασκάλους του Ο Caglar Ertugrul φωτογραφήθηκε μπροστά από τα ερείπια του δημοτικού σχολείου του και ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων στα Τουρκικά social media Ο γνωστός Τούρκος ηθοποιός Caglar

Μπάμπης Στόκας: «Δεν θα συνεργαζόμουν με τράπερ, οι στίχοι τους είναι χυδαίοι»

Συνέντευξη στο Secret των Παραπολιτικών παραχώρησε ο Μπάμπης Στόκας. Ο γνωστός τραγουδοποιός μίλησε εξήγησε μεταξύ άλλων τον λόγο που δεν θα συνεργαζόταν με κάποιον καλλιτέχνη της τραπ μουσικής. Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι πολλοί τραγουδιστές κάνουν διαφημίσεις, είναι influencers δηλαδή; Ο καθένας κάνει αυτό που νομίζει και είτε παίρνει τα εύσημα είτε όχι. Επανεκτελεί τραγούδι του

Αντιγόνη Κουλουκάκου: Στη θάλασσα με τον σύντροφό της, Νίκο Ράικο και τον δυο μηνών γιο τους

Η πρωταγωνίστρια της σειράς Η γη της Ελιάς, Αντιγόνη Κουλουκάκου, ζει τις ομορφότερες στιγμές της ζωής της. Η ίδια έγινε μανούλα για πρώτη φορά πριν από λίγο καιρό και μαζί με τον σύντροφό της, Νίκο Ράικο, είναι πιο ευτυχισμένοι από ποτέ. Θυμίζουμε ότι στην πρώτη της συνέντευξη μετά τον ερχομό του παιδιού της είπε: «Κάθε

Κατερίνα Διδασκάλου: Απαγγέλλει Κική Δημουλά για τη Μεγάλη Παρασκευή

Κατερίνα Διδασκάλου: Απαγγέλλει Κική Δημουλά για τη Μεγάλη Παρασκευή Κατερίνα Διδασκάλου: Απαγγέλλει Κική Δημουλά για τη Μεγάλη Παρασκευή Το βίντεο που δημοσίευσε στο Instagram Η Κατερίνα Διδασκάλου ανέβασε ένα βίντεο με αφορμή τη Μεγάλη Εβδομάδα. Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής 3  Μαΐου, η ηθοποιός, καλημέρισε τους ακολούθους της στο Instagram και στην πορεία, τους απήγγειλε το ποίημα

Κωνσταντίνος Βασάλος: Ποζάρει σε εξωτική παραλία

Τα στιγμιότυπα που δημοσίευσε από τις διακοπές του

Μιχάλης Αεράκης: “Έχω μεγαλώσει απότομα, ξέρω τι σημαίνει ανθρώπινος πόνος”

"Δουλεύω ακατάπαυστα από 12 ετών παιδί, πουλώντας λαχεία, δουλεύοντας σε οικοδομές" ομολογεί ο Μιχάλης Αεράκης.