Τσαμπίκα: Η Παναγιά της Ρόδου που χαρίζει τη μητρότητα

Date:

Κάθε χρόνο ανήμερα της Κυριακής της Σταυροπροσκυνήσεως εορτάζει η Παναγιά η Τσαμπίκα, η Κυρά. Η Παναγιά που χαρίζει τη μητρότητα σε χιλιάδες ζευγάρια, που έχουν χάσει κάθε ελπίδα και ανεβαίνουν τα 300 σκαλιά για να προσκυνήσουν τη χάρη της.

Μπροστά στη θαυματουργή εικόνα μπορεί να δει κανείς τάματα από όλον τον κόσμο. Εκατοντάδες είναι οι μαρτυρίες άτεκνων ζευγαριών, για τα οποία η επιστήμη δεν μπορεί να κάνει τίποτα, που έλαβαν την χάρη της Κυράς και απέκτησαν ένα παιδί, που παραδοσιακά βαπτίζουν Τσαμπίκο ή Τσαμπίκα.







Γυναίκες από κάθε γωνιά της Γης, ακόμα και κάποιες από άλλα δόγματα προσέφυγαν στη Χάρη Της, και καταγράφουν τη μαρτυρία τους. Οι πιστές αφού νηστέψουν και προσευχηθούν για τρεις μέρες, καταπίνουν το σβησμένο φυτιλάκι που ανάβει κάτω από την θαυματουργή εικόνα! Μαζί τους παίρνουν και μια κορδέλα που στολίζει την εικόνα και τη δένουν στην μέση τους για 40 μέρες.

Η Ιστορία Μονής

Στην ανατολική ακτή του νησιού, σε απόσταση 28χλμ. από την πόλη της Ρόδου και πλησίον του χωριού Αρχάγγελος, στην κορυφή του βουνού σε υψόμετρο 287μ. μέσα σε κατάφυτη έκταση με εξαιρετική θέα προς τη θάλασσα και την ενδοχώρα, βρίσκεται η Μονή της Παναγίας της Τσαμπίκας ή “Kυράς Ψηλής” ή “Άνω Tσαμπίκας», όπως είναι επίσης γνωστή.

Το προσωνύμιο ‘Τσαμπίκα’ θεωρείται ότι ετυμολογικά προέρχεται από τη λέξη ‘σαμβύκη’, είδος πλοίου, όπως μας παραδίδει ο Ησύχιος, καθώς γεωφυσικά το ύψωμα ομοιάζει με πλεούμενο. Κατά την άποψη άλλων μελετητών, το επίθετο που ακολουθεί την Παναγία συνδέεται με τη λέξη της τοπικής διαλέκτου του Αρχαγγέλου ‘τσάμπα’ που σημαίνει σπίθα, σπινθήρας, φλόγα και σχετίζεται με τη θρησκευτική παράδοση εύρεσης της εικόνας.







Κατά την παράδοση, κάποτε ένας βοσκός παρατήρησε ότι στην κορυφή του όρους που σήμερα βρίσκεται η μονή, έκαιγε μία φλόγα. Ανεβαίνοντας στο βουνό με συγχωριανούς του για να εξακριβώσει τι συνέβαινε, αντίκρισε επάνω στο κυπαρίσσι την ασημένια εικόνα της Παναγίας και μπροστά της αναμμένο καντήλι.

Η ιστορία θέλει την εικόνα να είχε χαθεί από τη Μονή της Παναγίας του Κύκκου της Κύπρου, όπου και φυλασσόταν. Επίτροποι από την Κύπρο ήρθαν στον Αρχάγγελο και αναγνωρίζοντας την εικόνα ως δική τους, την μετέφεραν στην αρχική της κάτοχο. Παρόλο που οι μοναχοί την επανέφεραν τρεις φορές στο μοναστήρι της Κύπρου, η εικόνα επέστρεφε θαυματουργικά στο βουνό του Αρχαγγέλου. Προς τιμήν της Θεοτόκου, στο σημείο εύρεσης της εικόνας οικοδομήθηκε ναΰδριο. Ωστόσο, για λόγους ασφαλείας, η εικόνα φυλάσσεται στον ομώνυμο ναό της Παναγίας της Κάτω.

Η Παναγία η Τσαμπίκα είναι ένα από τα επιφανέστερα και γνωστότερα προσκυνήματα προς τιμήν της Θεομήτορος στη Δωδεκάνησο. Στην κορυφή του ομώνυμου όρους ευδόκησε να καταστήσει φανερή τη μητρική πρόνοια και κηδεμονία της με τα αναρίθμητα θαύματα που επιτελεί σε όσα άτεκνα ζευγάρια με πίστη καταφεύγουν σε αυτήν επικαλούμενα τη βοήθειά της. Σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για τη μεσιτεία της όταν γεννηθεί ένα παιδί, αναλόγως του φύλου, του δίνουν προς τιμήν της το όνομα Tσαμπίκα ή Tσαμπίκος.

Παναγία Τσαμπίκα: Η ιστορία της θαυματουργής εικόνας της Ρόδου - ΒΗΜΑ  ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Για να προσεγγίσει κανείς το ναό και να προσκυνήσει τη θαυματουργή εικόνα πρέπει να περπατήσει έως την κορυφή του βουνού, ανεβαίνοντας τριακόσια σκαλοπάτια, καθώς η αμαξωτή οδός φθάνει μέχρι το μέσον περίπου της διαδρομής. Στο τέλος της επίμοχθης οδοιπορίας και αντικρίζοντας την εκκλησία ως άλλο καταφύγιο, ο προσκυνητής νιώθει να καταβάλλεται από δέος και κατάνυξη για τη μεγαλοσύνη της Θεοτόκου.

Ο μονόχωρος καμαροσκέπαστος ναός δεν είναι σαφές πότε ανεγέρθηκε. Εικάζεται ότι οικοδομήθηκε κατά τον 17ο αι., δεδομένου ότι το τέμπλο, βάσει επιγραφής, φιλοτεχνήθηκε το 1693 με χορηγό τον ιερομόναχο Γαβριήλ. Οι επιφάνειες των τοίχων εσωτερικά διασώζουν αποσπασματικά διατηρημένες τοιχογραφίες των μεταβυζαντινών χρόνων. Σημαίνουσας σημασίας είναι η τοιχογραφία που παριστάνει την Παναγία Βρεφοκρατούσα και ένθρονη, η οποία βρίσκεται εντός τυφλού αψιδώματος, πιθανόν αρκοσολίου, στο μέσον σχεδόν της βόρειας πλευράς του ναού.

Εκτός του κυρίως ναού και αμέσως νότια της εισόδου του βρίσκεται ένας μικρός χώρος, η ανατολική πλευρά του οποίου καλύπτεται από το ευμέγεθες μόνιμο ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι στο οποίο φιλοξενείται η θαυματουργή εικόνα της Βρεφοκρατούσας Παναγίας στον τύπο της Παναγίας της Κυκκώτισσας. Μπροστά από την εικόνα βρίσκονται αναρτημένα και τοποθετημένα στο έδαφος πλήθος ταμάτων και αναθημάτων, ως αδιάψευστοι μάρτυρες της ‘διαμοιβής’ μεταξύ θείας βούλησης, μεσολάβησης και ευλογίας και ανθρώπινης επιθυμίας, πίστης, ευγνωμοσύνης και ευλάβειας. Καθώς η Παναγία Tσαμπίκα θεωρείται προστάτιδα της τεκνοποίησης, μεταξύ των αφιερώσεων περιλαμβάνονται και αρκετά ομοιώματα βρεφών από ζευγάρια που προσπαθούν να αποκτήσουν το πολυπόθητο παιδί και την ευλογία της μητρότητας ή της πατρότητας αντίστοιχα.

Η Παναγιά η Τσαμπίκα τιμάται και λατρεύεται σε ακόμη ένα ναό, γνωστό και ως “Παναγία Τσαμπίκα η Κάτω ή Χαμηλή”. Ο νεότερος ναός οικοδομημένος περίπου 3χλμ. νοτιοανατολικά, σε ένα πλάτωμα επί του εθνικού οδικού άξονα Ρόδου-Λίνδου, κατασκευάστηκε προς εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των προσκυνητών. Σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή, το καθολικό ανακαινίσθηκε το 1760 με χορηγό τον καθηγούμενο Χατζη-Γεράσιμο στον τύπο της μονόχωρης σταυροθολιακής βασιλικής δωδεκανησιακού τύπου με πρόναο.

Το ξυλόγλυπτο τέμπλο του ναού, έργο εξαιρετικής τέχνης πιθανόν του β’ μισό του 18ου αι., ακολουθεί την τυπική καθ’ ύψος τριμερή διαίρεση. Η δεσποτική εικόνα του Χριστού φαίνεται να έχει φιλοτεχνηθεί περί το 1886, ενώ του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, έργο του Μιχαήλ Συμαίου, στα 1885.

Σε ξεχωριστό περίτεχνο ξύλινο προσκυνητάρι, στα νότια του τέμπλου και σε συνέχεια με αυτό, εκτίθεται σε προσκύνηση η εφέστιος θαυματουργή επαργυρωμένη εικόνα της Παναγίας της Τσαμπίκας. Μπροστά από την εικόνα βρίσκονται αναρτημένα τα τάματα των προσκυνητών ως δείγμα δημόσιας αναγνώρισης και ευγνωμοσύνης για τη θετική έκβαση των υποθέσεών τους που συνήθως σχετίζονται με θέματα υπογονιμότητας. Αριστερά της, επί του νότιου τοίχου του ναού, δεσπόζει ευμέγεθες επιχρυσωμένο προσκυνητάρι με την εικόνα της Γενέθλιο της Θεοτόκου, του 1898, έργο του Νισύριου Παύλου Λαζάρου Κ(οντοβέρου).

Η αρχική καμπάνα του κωδωνοτασίου που σήμερα εντοπίζεται στα νότια του καθολικού, κατά την παράδοση αφαιρέθηκε το 1944 από τους Γερμανούς, οι οποίοι κατέστρεψαν και τα κελιά της μονής που οικοδομήθηκαν εκ νέου από τους κατοίκους των κοντινών οικισμών. Τα κτίρια στο βόρειο αύλειο χώρο χρησιμοποιούνται σήμερα ως βοηθητικοί χώροι, ενώ σε τμήμα τους φιλοξενείται το νεοσύστατο εκκλησιαστικό μουσείο.

Παρότι σήμερα η μονή δεν έχει αδελφότητα εξακολουθεί να έχει έντονη παρουσία στο θρησκευτικό γίγνεσθαι ολόκληρου του νησιού.

Ιερά Μονή Παναγίας Τσαμπίκας

Κειμήλια

Το σημαντικότερο κειμήλιο της Ιεράς Μονής της Παναγίας Τσαμπίκας είναι η εφέστιος ομώνυμη θαυματουργή εικόνα που η παράδοση θέλει να προέρχεται από την Ιερά Μονή της Παναγίας του Κύκκου της Κύπρου. Πρόκειται για μικρών διαστάσεων εικόνα που εκτίθεται σε φορητό ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι στα νότια του τέμπλου του νεότερου ναού επ’ ονόματι της Θεοτόκου. Στο σύνολό της η φέρει αργυρή επένδυση από την οποία εξαιρούνται μόνο τα πρόσωπα των μορφών. Η Παναγία ιστορείται στον τύπο της Πλατυτέρας των Ουρανών, έναν από τους πλέον δημοφιλείς στη βυζαντινή εικονογραφία, του οποίου η ονοματοδοσία έχει ως έρεισμα τη Λειτουργία του Μ. Βασιλείου.

Τα υπόλοιπα κειμήλια της Ιεράς Μονής Παναγίας Τσαμπίκας εκτίθενται σε έναν καλαίσθητο πρόσφατα εγκαινιασθέντα μουσειακό χώρο που φιλοξενείται στα βόρεια του ναού, στο κτιριακό συγκρότημα των παλαιών ‘οντάδων’. Στο μουσείο που στόχο έχει να παρουσιάσει σε ένα πολυπληθές και ετερόκλητο κοινό τη σχέση των πιστών και του νησιού με τη Μονή και την Κυρά του τόπου, παρουσιάζεται εύληπτα και μέσω σύγχρονων διαδραστικών εφαρμογών, η ιστορία και τα κειμήλια του προσκυνήματος, οργανωμένα σε δέκα θεματικές ενότητες.

Η έκθεση, με πυρήνα τα τάματα (κυρίως πλακίδια και πιττάρια) και τις δωρεές που απηχούν λαϊκές δοξασίες, βιώματα και παραδόσεις, παρακολουθεί μέσα από τις ενότητες ‘νομίσματα’, ‘έντυπα και χειρόγραφα’, ‘εκκλησιαστική χρυσοκεντητική’, ‘εικόνα στο ροδιακό χώρο’, ‘ξυλογλυπτική’, ‘μεταλλοτεχνία’, ‘κεραμική’, ‘υαλοτεχνία’ και ‘λιθογλυπτική’, την πρόσληψη της εκάστοτε τέχνης και την ένταξή της στην τοπική πολιτιστική κληρονομιά.

Στην πλειονότητά τους τα εκθέματα χρονολογούνται μεταξύ 17ου και 19ου αι., ενώ αρκετά είναι τα χρονολογημένα στους 14ο, 15ο και 16ο αι., κυρίως παλαίτυπα και φορητές εικόνες. Δεν λείπουν ωστόσο και τα αρχαιότερα αντικείμενα. Ανεξάρτητα από τη χρονολόγησή τους, στο σύνολό τους τα εκθέματα παρουσιάζουν μεγάλη αρχαιολογική, λαογραφική και ιστορική αξία.

Οι φορητές ξύλινες εικόνες καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο τμήμα της συλλογής του μουσείου και εκπροσωπούν κάθε κατηγορία. Πρόκειται ουσιαστικά για εικόνες τέμπλου, προσκυνήσεως και εικόνες διαφόρων μεγεθών για ιδιωτική λατρευτική χρήση. Από πλευράς θεματολογίου, καλύπτουν σχεδόν όλη την κλίμακα της ορθόδοξης δογματικής ιεραρχίας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συλλογή εντύπων και χειρογράφων. Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει λειτουργικά βιβλία, όπως Ευαγγέλια και Ψαλτήρια, αρκετά από τα οποία έχουν τυπωθεί στη Βενετία. Επίσης, σπάνια χειρόγραφα και παλαίτυπα, όπως το Άξιον Εστί στην αραβική γραφή, ωδές στον τελευταίο σουλτάνο που γνώρισε η Ρόδος, τον Αμπντούλ Χαμίτ Β΄ κ.ά.

Όσον αφορά στον τομέα της μεταλλοτεχνίας, στο μουσείο εκτίθενται μία σειρά από εκκλησιαστικά, αργυρά κυρίως, σκεύη, συνδεδεμένα με την τέλεση της Θείας Λειτουργίας, αλλά και διαφόρων ιεροπραξιών και ιεροτελεστιών, όπως Άγια Δισκοπότηρα και Δισκάρια, σταυροί ευλογίας, αγιασμού και λιτανείας, κανδήλες, θυμιατά, κολυμβήθρα, μανουάλια, εξαπτέρυγα, λαβίδες κ.ά.

Αρκετά είναι επίσης τα εκκλησιαστικά υφάσματα και τα άμφια, μεταξύ των οποίων και μία αρχιερατική μήτρα. Σε μικρότερες, αλλά εξίσου ενδιαφέρουσες ενότητες παρουσιάζονται κεραμικά και γυάλινα αντικείμενα, καθώς και αξιόλογα δείγματα λιθογλυπτικής. Σε ξεχωριστή, τέλος, ενότητα εκτίθεται η συλλογή νομισμάτων της μονής που εκτίνεται χρονικά από την εποχή του Δημητρίου του επονομαζόμενου Πολιορκητή έως και τον προηγούμενο αιώνα.

Η Αρχόντισσα της Ρόδου: Η Παναγία η Τσαμπίκα - i-diakopes.gr

πηγή







Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Τσαπαρέλη: Το περίεργο 1ο ραντεβού με τον σύζυγό της Αλέξανδρο Λογοθέτη: «Κοιμήθηκα στον καναπέ του»

Η Ευσταθία Τσαπαρέλη μίλησε στην Αθηναΐδα Νέγκα για την πρώτη γνωριμία της με τον σύζυγό της Αλέξανδρο Λογοθέτη με τον οποίο είναι παντρεμένοι εδώ και χρόνια

Στέφανος Κυριακίδης: «Πιστεύω ότι η Άντζελα Γκερέκου έχει μεγάλη ανάγκη τώρα να είναι ηθοποιός»

Την ανάγκη του ίδιου αλλά και της Άντζελας Γκερέκου με την οποία συνεργάστηκε πρόσφατα και στο θέατρο μίλησε ο Στέφανος Κυριακίδης σε συνέντευξή του στην εκπομπή Καλύτερα αργά και στην Αθηναΐδα Νέγκα.  Αναφερόμενος στη συνεργασία του με την Άντζελα Γκερέκου, ο αγαπημένος ηθοποιός παραδέχτηκε: «Με την Άντζελα Γκερέκου είχαμε συνεργαστεί πιο μπροστά και στη «Γη

Τζένιφερ Λόπεζ – Μπεν Άφλεκ: Ένα ωραίο love story που οδεύει σε bad ending

«Εδώ μιλάμε για έναν έρωτα μεγάλο» λέγαμε και ξαναλέγαμε και το πιστεύαμε. Η Τζένιφερ Λόπεζ και ο Μπεν Άφλεκ ερωτεύτηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, χώρισαν, παντρεύτηκαν με άλλους, έκαναν παιδιά, ξαναέσμιξαν σχεδόν 30 χρόνια μετά και μας έκαναν να πιστεύουμε ξανά σε παραμύθια. Ίσως μιλάμε για μία από τις μεγαλύτερες ιστορίες αγάπης της

«Με είπε π@@@@η μέσα στο αεροπλάνο και του τράβηξα το μούσι» – Τι ανέφερε ο Λάκης Γαβαλάς για την ομοφοβική επίθεση από μοναχούς

Συνέχεια είχε η ομοφοβική επίθεση που δέχτηκε από μοναχούς ο Λάκης Γαβαλάς όπως αποκάλυψε ο ίδιος. Σύμφωνα με όσα είπε ο γνωστός σχεδιαστής μόδας Λάκης Γαβαλάς μιλώντας στην εκπομπή «I Love ΣουΚου» δέχτηκε επίθεση και μέσα στο αεροπλάνο. «Μετά το περιστατικό που έγινε με τους μοναχούς, μου έστελναν μηνύματα πόσο βρώμικοι είναι οι καλόγεροι και

Έξαλλος ο Λάκης Γαβαλάς για το επίμαχο περιστατικό με τον μοναχό: Του τράβηξα το μούσι, με φώναξε π…στη μέσα στο αεροπλάνο

Σάλο έχει προκαλέσει στα social media το περιστατικό του Λάκη Γαβαλά με μοναχό στο αεροδρόμιο, όταν τον ρώτησε αν είναι άνδρας ή γυναίκα. Το πρωινό του Σαββάτου (18/5) ο Λάκης Γαβαλάς μίλησε στην εκπομπή «I Love ΣουΚού» για το επίμαχο περιστατικό. «Με στεναχώρησε το γεγονός γιατί το σπίτι μου είναι δίπλα στην εκκλησία, στον Άγιο

Πού οφείλονται οι διαταραχές ύπνου στην τρίτη ηλικία και τι πρέπει να γνωρίζετε

Σχεδόν οι μισοί άνδρες και γυναίκες άνω των 65 ετών υποστηρίζουν ότι αντιμετωπίζουν διαταραχές ύπνου. Μερικοί συνηθίζουν να παρουσιάζουν συμπτώματα αϋπνίας, ενώ κάποιοι άλλοι κοιμούνται περισσότερο την ημέρα σε σχέση με την νύχτα, εμφανίζοντας υπνηλία. Η αλήθεια είναι ότι όσο μεγαλώνουμε, τόσο αλλάζουν οι συνήθειες και η ποιότητα του ύπνου μας. Σε γενικές γραμμές, ο

Μαρία Αντωνά: Οι πρώτες φωτό από το σπίτι όπου μετακόμισε μετά τον χωρισμό της από τον Σοϊλέδη

Οριστικό φαίνεται να είναι το τέλος της σχέσης του Άρη Σοϊλέδη με τη Μαρία Αντωνά, καθώς η ίδια μετακόμισε από το σπίτι που διέμεναν.

Φεστιβάλ Καννών – Λάνθιμος: Θερμή υποδοχή για τη νέα του ταινία – Τα καρέ με Νταφόε & Έμα Στόουν

Με μεγάλη προσμονή και ενθουσιασμό περίμεναν οι φαν του Γιώργου Λάνθιμου την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας του ταινίας με τίτλο “Kinds of Kindness” (“Ιστορίες Καλοσύνης”) που έγινε στο Φεστιβάλ Καννών χθες (17/5). Ούτε σ' αυτήν την ταινία ο Γιώργος Λάνθιμος εμπιστεύτηκε τους πρωταγωνιστικούς ρόλους σε άλλους ηθοποιούς εκτός από τη μούσα του Emma Stone και τον

Λουκία Πιστιόλα: “Με τις Ψυχοκόρες θα τελειώσω την τηλεοπτική μου καριέρα”

Λουκία Πιστιόλα: «Με τις Ψυχοκόρες θα τελειώσω την τηλεοπτική μου καριέρα» Σάββατο, 18.5.2024, 09:11 Zappit@ZAPPIT_ "Δεν έχω κάτι εναντίον της τηλεόρασης αλλά δεν τα πάω καλά με τον φακό. Οι Ψυχοκόρες είναι ό,τι καλύτερο έχω κάνει μέχρι στιγμής". Συνέντευξη στην εφημερίδα Espresso και τη δημοσιογράφο Μαρία Ανδρέου παραχώρησε η Λουκία Πιστιόλα. Η σπουδαία ηθοποιός, που

“Λύγισε” η Καλομοίρα – Το παράπονο για τον πατέρα της: “Πολύ καλός πατέρας αλλά…”

"Ήθελα το μπράβο από τον μπαμπά μου και μου πήρε τόσα χρόνια να το αποδεχτώ. Στη Eurovision δεν ήρθε, γιατί δούλευε. Έλεγα: έτσι είναι, με αγαπάει από μακριά", εξομολογείται η Καλομοίρα.

2 + 1 επιτραπέζια παιχνίδια στρατηγικής

Εδώ και πολλές δεκαετίες τα επιτραπέζια παιχνίδια γίνονται το επίκεντρο της διασκέδασης για κάθε παρέα που συγκεντρώνεται γύρω από ένα τραπέζι. Θα μπορούσε να πει κανείς, πως είναι ίσως η πιο διαχρονική μορφή σπιτικής διασκέδασης – και πολλά από αυτά έχουν χαρακτηρίσει την παιδική μας ηλικία! Ειδικότερα, στα επιτραπέζια παιχνίδια στρατηγικής, η δεξιότητα λήψης αποφάσεων

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης μπορούν να θεραπευτούν με «μαγικά μανιτάρια»

Τα «μαγικά μανιτάρια» είναι γνωστά για την παραισθησιογόνο επίδρασή τους. Ωστόσο, η ψιλοκυβίνη, μια ένωση που εμπεριέχεται σε αυτά, μπορεί να έχει σημαντικά θετικά αποτελέσματα στη θεραπεία της κατάθλιψης, σύμφωνα με μία μελέτη που δημοσιεύθηκε την 1η Μαΐου 2024, στο BMJ. Πρόκειται για μία σημαντική είδηση, δεδομένων των επιπτώσεων της κατάθλιψης από την οποία εκτιμάται