Κόκκινο κρέας και άνοια: Μια εξαιρετικά ανησυχητική σύνδεση

Date:

Το κόκκινο κρέας και τα επεξεργασμένα προϊόντα του, όπως μπριζόλες, λουκάνικα, αλλαντικά και μπιφτέκια, αποτελούν δημοφιλείς επιλογές στη διατροφή πολλών ανθρώπων.

Ωστόσο, νέα επιστημονικά ευρήματα φωτίζουν μια ανησυχητική σύνδεση ανάμεσα στην κατανάλωση αυτών των τροφίμων και την υγεία του εγκεφάλου, ειδικά καθώς μεγαλώνουμε.

Πώς το κόκκινο κρέας επηρεάζει τον εγκέφαλο

Μελέτες δείχνουν ότι η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας και γνωστικής εξασθένησης. Συγκεκριμένα:

  • Η κατανάλωση περισσότερων από μία μερίδας κόκκινου κρέατος την ημέρα (περίπου 85 γραμμάρια) αυξάνει τον κίνδυνο γνωστικής εξασθένησης κατά 16%.
  • Η κατανάλωση άνω του ενός τετάρτου της μερίδας επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος ημερησίως αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας κατά 13% και τον κίνδυνο γνωστικής εξασθένησης κατά 14%.

Επιπλέον, κάθε επιπλέον μερίδα κόκκινου κρέατος ημερησίως μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση του εγκεφάλου κατά περίπου 1,6 χρόνια, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Οι ευεργετικές επιδράσεις της αντικατάστασης του κρέατος

Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Neurology», προσφέρει και μια αισιόδοξη προοπτική: η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με πιο υγιεινές επιλογές, όπως οι ξηροί καρποί και τα όσπρια, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο άνοιας και γνωστικής εξασθένησης.

  • Μία μόνο αλλαγή, όπως η αντικατάσταση μίας μερίδας κρέατος την ημέρα με ξηρούς καρπούς ή όσπρια, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο άνοιας κατά 19% και γνωστικής εξασθένησης κατά 21%.
  • Παράλληλα, αυτή η αλλαγή επιβραδύνει τη γήρανση του εγκεφάλου κατά περίπου 1,4 χρόνια.

Πιθανοί μηχανισμοί βλάβης

Οι επιστήμονες εξετάζουν διάφορους μηχανισμούς που εξηγούν πώς το κόκκινο κρέας μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία του εγκεφάλου.

Σύμφωνα με το Health Day, oι πιθανές αιτίες περιλαμβάνουν:

  1. Μη ομαλή λειτουργία των βακτηρίων του εντέρου: Η διάσπαση του κόκκινου κρέατος από τα εντερικά βακτήρια παράγει τριμεθυλαμίνη Ν-οξείδιο (TMAO), μια ουσία που μπορεί να ευνοήσει τη δημιουργία τοξικών πρωτεϊνών, όπως οι πλάκες αμυλοειδούς και η «Τ», που συνδέονται με τη νόσο Αλτσχάιμερ.
  2. Κορεσμένα λιπαρά και αλάτι: Οι υψηλές ποσότητες κορεσμένων λιπαρών και αλατιού στο κόκκινο κρέας και τα επεξεργασμένα προϊόντα του μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την υγεία των εγκεφαλικών κυττάρων.

Ο δρ Daniel Wang, επίκουρος καθηγητής στο Harvard TH Chan School of Public Health, τονίζει τη σημασία των διατροφικών οδηγιών που εστιάζουν όχι μόνο στις καρδιοπάθειες και στον διαβήτη, αλλά και στην υγεία του εγκεφάλου.

Η μελέτη, η οποία βασίστηκε σε δεδομένα από σχεδόν 134.000 επαγγελματίες υγείας και νοσηλευτές, υπογραμμίζει την ανάγκη για μεγαλύτερη έρευνα που θα διερευνήσει βαθύτερα τη σχέση μεταξύ διατροφής και γνωστικής εξασθένησης. Σε κάθε περίπτωση, η σύνδεση του κόκκινου κρέατος με την άνοια επιβεβαιώνει ακόμη μία φορά τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής.

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Βαγγέλης Κονιτόπουλος: Δεν γίνεσαι μουσικός επειδή έμαθες τριάντα τραγούδια. Χρειάζεται ταπεινότητα

Για τις δύσκολες στιγμές που έχει βιώσει και έπρεπε την ίδια ώρα να διασκεδάσει το κοινό του, μίλησε ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος. Σου έχει τύχει να τραγουδάς ενώ βιώνεις μια πολύ δύσκολη προσωπική στιγμή; Πολλές φορές. Όταν πέθανε η μητέρα μου το 2003, Τρίτη πέθανε, Τετάρτη έγινε η κηδεία και Παρασκευή τραγουδούσα κανονικά στο μαγαζί. Το

Η Άννα Μαρία Βέλλη δημοσίευσε νέο βίντεο από τον γάμο της και τρολάρει τους haters

Έναν μήνα μετά τον γάμο της με τον Άκη Σβολάκη, η Άννα Μαρία Βέλλη επέστρεψε στα social media με ένα ακόμη στιγμιότυπο από εκείνη τη ξεχωριστή ημέρα. Η γνωστή YouTuber δημοσίευσε ένα βίντεο από τη γαμήλια δεξίωση, δίνοντας στους ακολούθους της μια νέα ματιά στις όμορφες στιγμές που έζησε με τον σύζυγό της. Παντρεύτηκε η

Δημήτρης Ουγγαρέζος: Η ανάρτησή του για τον Γιάννη Τσιμιτσέλη μετά τα «καρφιά» του στο Πρωινό

Προσθήκη του zappit.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google Ο Γιάννης Τσιμιτσέλης φιλοξενήθηκε σήμερα από τον Γιώργο Λιάγκα στο Πρωινό του ΑΝΤ1 και μεταξύ άλλων, απάντησε για την κόντρα του με τον Δημήτρη Ουγγαρέζο. Γιάννης Τσιμιτσέλης: «Ο Δημήτρης Ουγγαρέζος πιθανότατα επειδή δεν του δόθηκαν οι ευκαιρίες που έπρεπε, του γύρισε ο εγκέφαλος» Λίγο αργότερα, ήρθε και

Σία Κοσιώνη: Η on camera αντίδρασή της σε ερώτηση για την τηλεοπτική της επιστροφή

Προσθήκη του zappit.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google Παρούσα στην εκδήλωση για τα 30 χρόνια του Sport FM ήταν η Σία Κοσιώνη, η οποία μίλησε στην εκπομπή «Breakfast@star» και τον Ηλία Σκουλά. «Το Sport FM μου άνοιξε μια μεγάλη αγκαλιά, ήμουν μία νέα δημοσιογράφος», είπε αρχικά η Σία Κοσιώνη. Η Σία Κοσιώνη πρόσθεσε: «Με εμπιστεύτηκαν

Αναστασία: Οι πόζες της με κίτρινο μπικίνι στην παραλία

Αναστασία: Οι πόζες της με κίτρινο μπικίνι στην παραλία Αναστασία: Οι πόζες της με κίτρινο μπικίνι στην παραλία Η τραγουδίστρια φωτογραφήθηκε στην αμμουδιά και μέσα στη θάλασσα Μια εξόρμηση στη θάλασσα έκανε η Αναστασία, δημοσιεύοντας στη συνέχεια μερικές φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η τραγουδίστρια φόρεσε ένα σέξι κίτρινο μπικίνι και πόζαρε στην παραλία που

Ο Κρις Μπράουν σημείωσε μία νίκη στη δικαστική διαμάχη με πρώην εργαζόμενή του

Ο Κρις Μπράουν σημείωσε μία νίκη στη δικαστική διαμάχη με πρώην εργαζόμενή του Ο Κρις Μπράουν σημείωσε μία νίκη στη δικαστική διαμάχη με πρώην εργαζόμενή του Η πρώην οικιακή βοηθός του ράπερ τον κατηγορεί ότι ευθύνεται για την άγρια επίθεση που φέρεται να δέχθηκε από σκύλο στο σπίτι του Ο Κρις Μπράουν σημείωσε μια μικρή

Μαργαρίτης: «Οι τραγουδιστές τα έχουν όλα σήμερα – Mην περιμένεις να βάλουν τον καημό και τον πόνο»

Πρόσθεσε το Newsbeast στις προτεινόμενες πηγές σου στη Google Ο Γιώργος Μαργαρίτης μίλησε στην κάμερα της εκπομπής Super Κατερίνα του Alpha, σε δηλώσεις που προβλήθηκαν την Τετάρτη. Μεταξύ άλλων, ο γνωστός λαϊκός τραγουδιστής αναφέρθηκε στη μακρά πορεία του στον χώρο της μουσικής, αλλά και στις αλλαγές που παρατηρεί στον τρόπο με τον οποίο ξεκινούν σήμερα

«Τρίποντο στη Ζωή» για τα παιδιά της Φλόγας: Όταν το μπάσκετ γίνεται πράξη αγάπης

Πρόσθεσε το Newsbeast στις προτεινόμενες πηγές σου στη Google Για ακόμη μία χρονιά, ο φιλανθρωπικός αγώνας μπάσκετ «Τρίποντο στη Ζωή» επιστρέφει, ενώνοντας τον αθλητισμό με την προσφορά και την αλληλεγγύη. Οι εταιρικές ομάδες καλαθοσφαίρισης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και της Lockheed Martin θα αναμετρηθούν το Σάββατο 13 Ιουνίου 2026, στις 18:00, στο Κλειστό Γυμναστήριο

Η Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ έγινε 61 και ποζάρει με μπικίνι – «Σήμερα λατρεύω τη ζωή μου»

Η Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ έγινε 61 ετών και με ανάρτησή της στο Instagram με αφορμή τα γενέθλιά της μοιράστηκε μερικές σκέψεις της με τους διαδικτυακούς φίλους της. Στο μήνυμά της στο Instagram η Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ δηλώνει ευγνώμων και ευλογημένη. Αν και στο παρελθόν θεωρούσε ότι με το πέρασμα των χρόνων, η ζωή της θα γινόταν λιγότερο

Marseaux για Εθνικό Τελικό Eurovision 2026: «Δεν μου άρεσα καθόλου

Προσθήκη του zappit.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google Η Marseaux μίλησε στον Γιώργο Ντάβο, με αφορμή τη συμμετοχή της στα MAD VMA 2026, για την υποψηφιότητα της στον Εθνικό Τελικό της Eurovision και παραδέχθηκε πως η εμπειρία συνοδεύτηκε από έντονο άγχος, αλλά και δυσκολίες που προέκυψαν από το κλίμα ανταγωνισμού που δημιουργήθηκε γύρω από τη

Αναστασία και Modern Cinderella σε νυχτερινή βόλτα στα σοκάκια της Μυκόνου

Προσθήκη του zappit.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google Το Mykonos Live TV και ο ρεπόρτερ Νίκος Κουρούμαλος συνάντησαν στα Ματογιάννια της Μυκόνου την Αναστασία και τη Modern Cinderella. Οι δύο φιλες μίλησαν για τη μεγάλη επιτυχία που γνωρίζει το τραγούδι της Αναστασίας «Σπάστε Τα» στο Spotify, αλλά και για την εκπομπή που παρουσιάζει η Cinderella

Η GENESIS Pharma διευρύνει το ευρωπαϊκό της αποτύπωμα με στρατηγική επέκταση στη Σκανδιναβία

Πρόσθεσε το Newsbeast στις προτεινόμενες πηγές σου στη Google Η GENESIS Pharma, κορυφαία περιφερειακή βιοφαρμακευτική εταιρεία που εξειδικεύεται στην εμπορική διάθεση καινοτόμων φαρμάκων στην Ευρώπη, ανακοίνωσε σήμερα την επέκταση της μακροχρόνιας εμπορικής της συνεργασίας με την Alnylam Pharmaceuticals, Inc. (NASDAQ: ALNY), ηγέτιδα εταιρεία στους θεραπευτικούς παράγοντες RNAi. Η διευρυμένη συμφωνία επεκτείνει το γεωγραφικό πεδίο της