H ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση – Οι τακτικές των διαφημιστών για να μας πείσουν να αγοράσουμε

Date:

Οι διαφημίσεις είναι παντού: στα social media, στην τηλεόραση, στους δρόμους. Παρόλο που συχνά πιστεύουμε ότι οι επιλογές μας είναι λογικές και βασισμένες σε αντικειμενικά κριτήρια, οι διαφημιστές με έξυπνους τρόπους χρησιμοποιούν διάφορες ψυχολογικές τακτικές για να μας επηρεάσουν.

Φανταστείτε ότι κάνετε scroll στο feed των social media σας και ξαφνικά εμφανίζεται μια διαφήμιση για ένα νέο προϊόν προσιτής τιμής. Το επώνυμο πρόσωπο που το παρουσιάζει δείχνει άψογο, οι ισχυρισμοί μοιάζουν πειστικοί και πριν το καταλάβετε έχει πατήσει το κουμπί «Αγορά Τώρα».

Τι είναι, όμως, αυτό που έκανε αυτή τη διαφήμιση να ξεχωρίσει και να σας τραβήξει την προσοχή, ενώ άλλες όχι; Και γιατί εμπιστευτήκατε τους ισχυρισμούς της εταιρείας χωρίς δεύτερη σκέψη; Η απάντηση κρύβεται στην ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση.

Στο Psychology Today παρουσιάζονται οι πιο σημαντικές από τις ψυχολογικές τακτικές και εξηγείται ο τρόπος με τον οποίο οι διαφημιστές μας πείθουν να αγοράσουμε προϊόντα συχνά χωρίς να καταλαβαίνουμε το γιατί.

1. Η αξιοπιστία της πηγής

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα μιας διαφήμισης είναι η αξιοπιστία της πηγής. Σύμφωνα με τον κοινωνικό ψυχολόγο Herbert Kelman, η αξιοπιστία καθορίζεται από δύο κύρια στοιχεία:

  • Ειδικότητα: Πόσο καταρτισμένη φαίνεται η πηγή. Αν το μήνυμα προέρχεται από κάποιον ειδικό, όπως έναν δερματολόγο που προτείνει ένα προϊόν περιποίησης της επιδερμίδας, το κοινό είναι πιο πιθανό να τον εμπιστευτεί.
  • Ειλικρίνεια: Πόσο αξιόπιστη θεωρείται η πηγή και αν έχει ή όχι προκατάληψη. Όταν οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται ότι η πηγή είναι αμερόληπτη, τείνουν να πιστεύουν ότι το μήνυμα είναι αληθινό.

Οι διαφημιστές χρησιμοποιούν τρίτους ειδικούς, όπως επιστήμονες ή αναγνωρισμένους επαγγελματίες, για να ενισχύσουν την αξιοπιστία των προϊόντων τους. Αυτή η στρατηγική δημιουργεί μια αίσθηση εμπιστοσύνης που οδηγεί σε πιο βαθιές και μακροχρόνιες αλλαγές στις πεποιθήσεις των καταναλωτών.

2. Η ελκυστικότητα της πηγής

Η ελκυστικότητα δεν αφορά μόνο τη φυσική ομορφιά. Στη διαφήμιση, σημασία έχει η ταύτιση με την πηγή. Ο Kelman σημειώνει ότι οι άνθρωποι επηρεάζονται από άτομα με τα οποία νιώθουν ότι μπορούν να ταυτιστούν ή που συμπαθούν ή θαυμάζουν. Όσο πιο κοντά νιώθουν οι καταναλωτές με την πηγή (π.χ. ένας influencer που φαίνεται “σαν κι εμάς”), τόσο πιο πιθανό είναι να επηρεαστούν.

Για παράδειγμα, όταν μια εταιρεία αθλητικών ειδών χρησιμοποιεί έναν influencer που δείχνει να έχει πετύχει ένα υγιεινό τρόπο ζωής, οι καταναλωτές μπορεί να νιώσουν ότι αν χρησιμοποιήσουν το ίδιο προϊόν, θα καταφέρουν παρόμοια αποτελέσματα. Η ταύτιση με την πηγή ενισχύει την επίδραση του μηνύματος. Ωστόσο αυτή είναι συχνά προσωρινή και εξαρτάται από τη συνεχή σχέση με την πηγή.

3. Η δύναμη της πηγής

Η δύναμη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη διαφήμιση. Ο Kelman σημειώνει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν τις συμβουλές μιας πηγής που θεωρούν ισχυρή…

  • Επιρροή μέσω δύναμης: Όταν οι καταναλωτές πιστεύουν ότι η πηγή έχει τη δύναμη να τους βοηθήσει να πετύχουν (π.χ. κοινωνική αποδοχή ή κοινωνική αναβάθμιση), είναι πιο πιθανό να συμμορφωθούν.
  • Φόβος αποτυχίας: Οι πολυτελείς μάρκες συχνά προωθούν τα προϊόντα τους ως σύμβολα κοινωνικής ανόδου. Η επιθυμία να μην “μείνει πίσω” κάποιος κοινωνικά μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα που υποσυνείδητα συνδέονται με την ένταξη σε μια ελίτ ομάδα.

Ωστόσο, η επιρροή που βασίζεται στη δύναμη συχνά δεν έχει διάρκεια. Μόλις μειωθεί η αίσθηση της εξουσίας της πηγής, οι καταναλωτές σταματούν να συμμορφώνονται.

Κατανόηση τακτικών για πιο συνειδητές επιλογές

Η κατανόηση των τακτικών που χρησιμοποιούνται στις διαφημίσεις μας βοηθά να πάρουμε πιο συνειδητές αποφάσεις. Όταν αναγνωρίζουμε πώς επηρεαζόμαστε από την αξιοπιστία, την ελκυστικότητα ή τη δύναμη μιας πηγής, μπορούμε να αντισταθούμε σε παρορμητικές αγορές και να εξετάσουμε κριτικά το μήνυμα.

  • Αναρωτηθείτε ποιος είναι πίσω από το μήνυμα και αν είναι αξιόπιστος.
  • Σκεφτείτε αν ταυτίζεστε με την πηγή για λόγους ουσίας ή απλά επειδή θέλετε να μοιάσετε σε αυτήν.
  • Μην αφήνετε τον φόβο της κοινωνικής απομόνωσης να καθοδηγεί τις αποφάσεις σας.

Η διαφήμιση βασίζεται στην επιρροή και, συχνά, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, οδηγούμαστε σε αποφάσεις με βάση συναισθηματικούς και κοινωνικούς παράγοντες. Μαθαίνοντας τις τακτικές των διαφημιστών, μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο των αποφάσεών μας και να μην παρασυρόμαστε από επιφανειακά μηνύματα.

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Στράτος Τζώρτζογλου για την κατάθλιψη: Ήταν μια πολύ μαύρη περίοδος νόμιζα ότι θα πεθάνω

Ο Στράτος Τζώρτζογλου έδωσε συνέντευξη στην εκπομπή «Πρωινό» την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου και μεταξύ άλλων θεμάτων, αναφέρθηκε και στην κατάθλιψη. Ο ηθοποιός ανέφερε πως την περίοδο της κατάθλιψης νόμιζε ότι θα πεθάνει. Ωστόσο, ήλπιζε ότι ο Θεός θα τον βοηθήσει, ενώ αποκάλυψε ότι εκείνοι που τον στήριξαν ήταν η σύζυγός του και η μητέρα της, η πρώην

Τζώρτζης Μονογυιός: Με προσευχή και υπομονή προχωράμε τη ζωή μας, είπε η αδερφή του τρία χρόνια μετά τον θάνατό του

Η Κατερίνα Μονογυιού μίλησε για την απώλεια του αδερφού της, Τζώρτζη Μονογυιού, τρία χρόνια μετά το τραγικό τροχαίο που κόστισε τη ζωή του. Αναφερόμενη στα γενέθλιά του, που θα γιόρταζε χθες, η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας τόνισε ότι η οικογένειά τους τον θυμάται με αγάπη και στηρίζει τα παιδιά του. Η Κατερίνα Μονογυιού σημείωσε ότι

Στράτος Τζώρτζογλου: “Ήταν μια μαύρη περίοδος, κράτησε 2 χρόνια, νόμιζα θα πεθάνω”

Τετάρτη, 16.10.2024, 13:14 Zappit@ZAPPIT_ "Δεν έβγαινα, ήμουν κλεισμένος στο σπίτι μέσα, ούτε συνεντεύξεις έδινα, ούτε τίποτα", εξομολογείται ο Στράτος Τζώρτζογλου. Για την περίοδο που πέρασε κατάθλιψη, πώς την βίωσε και πώς την ξεπέρασε, μίλησε ο Στράτος Τζώρτζογλου στο Πρωινό και τον Γιώργο Λιάγκα. «Ήταν μια πολύ μαύρη περίοδος. Κράτησε γύρω στα δύο χρόνια. Ήμουν σε

Μπάγια Αντωνοπούλου – «Πήγε να πέσει σε διάζωμα, έκανε ζικ ζακ και κοιτούσε το κινητό» καταγγέλλουν από τον ΟΑΣΑ

Μπάγια Αντωνοπούλου – «Πήγε να πέσει σε διάζωμα, έκανε ζικ ζακ και κοιτούσε το κινητό» καταγγέλλουν από τον ΟΑΣΑ Τετάρτη, 16.10.2024, 11:10 Zappit@ZAPPIT_ «Ο συνάδελφός μου είναι ψυχολογικά χάλια. Δεν είναι εύκολο για έναν απλό άνθρωπο να βλέπει τον εαυτό του στο διαδίκτυο και στην τηλεόραση». Η Μπάγια Αντωνοπούλου κατήγγειλε χθες στο Πρωινό τη φραστική

Κατερίνα Μονογυιού: Τα συγκινητικά λόγια για τον αδερφό της Τζώρτζη – «Θα γινόταν 45»

Για τον αγαπημένο της αδερφό, Τζώρτζη Μονογυιού, που πέθανε σε τροχαίο πριν τρία χρόνια μίλησε ανήμερα των γενεθλίων του η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Κατερίνα Μονογυιού. Στο «Πρωινό» του ΑΝΤ1 και στον δημοσιογράφο Γιάννη Μαλλιαρό η Κατερίνα Μονογυιού αναφέρθηκε στον αγαπημένο της αδερφό, οποίος θα είχε τα γενέθλιά του. Ο Τζώργης Μονογυιός έφυγε από τη

Πάνος Ιωαννίδης: «Είναι η ένατη φορά που ακούω ότι ο Λεωνίδας Κουτσόπουλος χωρίζει»

Για τον νέο κύκλο του Masterchef που πλησιάζει, για τους συναδέλφους και φίλους, Σωτήρη Κοντιζά και Λεωνίδα Κουτσόπουλο αλλά και για τον ελεύθερο χρόνο που πλέον δεν έχει, μίλησε ο σεφ Πάνος Ιωαννίδης. Τον γνωστό σεφ και κριτή του ριάλιτι μαγειρικής συνάντησε η κάμερα του ΑΝΤ1, με αφορμή τα γυρίσματα του νέου κύκλου του Masterchef

Σε αναμονή απάντησης από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο – Ποια θα είναι η δική του στάση απέναντι στις δηλώσεις Γεωργιάδη

Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, στη σημερινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, ανακοίνωσε την εντατικοποίηση των μέτρων για την καταπολέμηση της υπερσυνταγογράφησης φαρμάκων, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα του προβλήματος και τονίζοντας την ανάγκη αυστηρότερων ελέγχων. Το Newsbeast επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, Αθανάσιο Εξαδάκτυλο, ο οποίος μας παρέπεμψε σε δελτίο τύπου που θα αποστείλει

Ελένη Ψυχούλη: “Ανεβαίνει στη σκηνή κουτσός, κρέμονται οι πέτσες και δεν βγαίνει κανείς να πει τίποτα”

Ελένη Ψυχούλη: «Ανεβαίνει στη σκηνή κουτσός, κρέμονται οι πέτσες και δεν βγαίνει κανείς να πει τίποτα» Τετάρτη, 16.10.2024, 12:11 Zappit@ZAPPIT_ "Ίσα-ίσα τον αποθεώνουν, ότι είναι μεγάλος και έχει τα κότσια και αυτό λέω κι εγώ. Αν το κάνει μια γυναίκα όμως, θα πέσουν να τη φάνε". Στο «Πρωίαν σε είδον» της Τετάρτης (16/10) φιλοξενήθηκαν η

Γιώργος Κουβαράς: Αποκάλυψε την περιπέτεια στο εστιατόριο της ΕΡΤ που τον οδήγησε στο νοσοκομείο

Γιώργος Κουβαράς: Αποκάλυψε την περιπέτεια στο εστιατόριο της ΕΡΤ που τον οδήγησε στο νοσοκομείο Τετάρτη, 16.10.2024, 11:10 Zappit@ZAPPIT_ "Η κυβέρνηση είναι σε μία πτωτική πορεία, το ΠΑΣΟΚ φαίνεται να έχει ξανά μία ευκαιρία και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σε περίοδο διάλυσης". Συνέντευξη στην κάμερα της εκπομπής Buongiorno έδωσε ο Γιώργος Κουβαράς. Ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ μίλησε

Περπάτημα: Το απίστευτο κόλπο για να καίτε περισσότερες θερμίδες

Νέα μελέτη δείχνει ότι το μυστικό δεν είναι ούτε στην απόσταση ούτε στην ένταση με την οποία περπατάμε Θέλετε να κάψετε θερμίδες με το περπάτημα; Αν ναι, πρέπει να αλλάξετε τον τρόπο που περπατάτε και να κάνετε περισσότερες στάσεις για ξεκούραση! Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, μετά από νέα έρευνα οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα

Πώς πρέπει να αντιδράσουμε σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής ενός ατόμου

Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Επανεκκίνησης Καρδιάς (16 Οκτωβρίου), δίνει οδηγίες για το πως πρέπει να αντιδράσουμε σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής ενός ατόμου. To φετινό μήνυμα είναι «Όλοι οι πολίτες του κόσμου μπορούν να σώσουν μια ζωή». Σημειώνεται ότι στις δέκα καρδιακές ανακοπές που συμβαίνουν, ποσοστό λιγότερο από 20% των παρευρισκομένων

Ντάνιελ Νούρκα: Η μητέρα μου με ρωτούσε αν δεχόμουν bullying για την αλβανική καταγωγή μας αλλά δεν της έλεγα την αλήθεια

Ντάνιελ Νούρκα: Η μητέρα μου με ρωτούσε αν δεχόμουν bullying για την αλβανική καταγωγή μας αλλά δεν της έλεγα την αλήθεια Τα κρατούσα μέσα μου, δήλωσε ο ηθοποιός και πρώην νικητής του Survivor  Ο Ντάνιελ Νούρκα έκανε δηλώσεις στην κάμερα της εκπομπής «Πρωινό ΣουΣου» και μίλησε για την εμπειρία του «Survivor», αλλά και για το