Όλα όσα θέλει να σας πει ένα παιδί με ΔΕΠΥ – Πώς να το βοηθήσετε

«Ο γιος μου συνεχώς χαζεύει»

«Στριφογυρίζει διαρκώς στην καρέκλα του, χάνει το μολύβι από τα χέρια του και δεν συγκεντρώνεται με τίποτα στα μαθήματά του»«Γίνεται ενοχλητικός και θέλει να είναι όλη την ώρα μέσα στα πόδια μας»«Κάνουμε 3 ώρες να τελειώσουμε μια άσκηση 10 λεπτών»«Δε με ακούει»«Είναι έξυπνος, αλλά βαριέται»

Όλα τα παιδιά, ειδικά τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, τείνουν συχνά να μην μπορούν να ελέγξουν τις ορμές τους ή να περιορίσουν την κινητικότητά τους. Εν μέρει, αυτό θεωρείται δικαιολογημένο. Ωστόσο, εάν η έντονη ενεργητικότητα και «απροσεξία» συνεχίσουν να υφίστανται και σε μετέπειτα εξελικτικά στάδια, δημιουργώντας δυσκολίες σε διάφορους τομείς της ζωής του παιδιού, είναι πολύ πιθανό η διάγνωση να είναι ΔΕΠΥ.

H αιτιολογία της διαταραχής αυτής μπορεί να είναι βιολογική, ψυχολογική ή κοινωνική, ενώ τα βασικά συμπτώματά της είναι τρία: η υπερδραστηριότητα, η απροσεξία και η παρορμητικότητα.

Αναφορικά με την υπερδραστηριότητα, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως είναι κάτι το αναμενόμενο στις μικρές ηλικίες. Ωστόσο, ως «υπερκινητικά» χαρακτηρίζονται τα παιδιά που σηκώνονται συνεχώς από τη θέση τους τόσο στο σπίτι, όσο και στο σχολείο, που τρέχουν εδώ κι εκεί ή σκαρφαλώνουν συνεχώς σε αντικείμενα σε ακατάλληλες στιγμές, που δυσκολεύονται να παίξουν με ηρεμία και κουνούν νευρικά τα χέρια και τα πόδια τους.

Η απροσεξία μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες, όπως πλήξη, ονειροπόληση, δυσκολία έργου. Όμως, στα παιδιά με ΔΕΠΥ η έλλειψη προσοχής χαρακτηρίζει ποικίλες πτυχές της καθημερινότητάς τους και έχει να κάνει με αντιδράσεις όπως η αδυναμία συγκέντρωσης σε λεπτομέρειες και η απροσεξία στις εργασίες του σχολείου, η αδιαφορία για τις οδηγίες που τους δίνονται σχετικά με καθημερινές ή σχολικές εργασίες, η δυσκολία να οργανώσουν τη δουλειά και τις δραστηριότητές τους.

Επιπρόσθετα, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ τείνουν να ξεχνούν τις καθημερινές υποχρεώσεις τους, να χάνουν πράγματα αναγκαία για την υλοποίηση των εργασιών τους και να αποφεύγουν καθήκοντα που απαιτούν έντονη πνευματική προσπάθεια.

Η παρορμητικότητα αναφέρεται στη δυσκολία του παιδιού να περιμένει τη σειρά του, στο να διακόπτει ή να γίνεται ενοχλητικό στους άλλους, καθώς και στην τάση του να «πετάγεται» δίνοντας απαντήσεις πριν την ολοκλήρωση μιας ερώτησης.

Οι συνέπειες της ΔΕΠΥ στην καθημερινότητα του παιδιού:

• Μαθησιακά ελλείμματα και κακή επίδοση στο σχολείο

• Δυσκολίες αναφορικά με τον καλό συντονισμό των κινήσεων, με αποτέλεσμα το παιδί να φαίνεται αδέξιο

• Δυσκολίες αναφορικά με την οργάνωση του γραπτού λόγου, αλλά και της ομιλίας

• Δυσλειτουργίες σε κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο, με αποτέλεσμα την μειωμένη ικανότητα για σύναψη και διατήρηση κοινωνικών σχέσεων

• Συχνές συγκρούσεις τόσο στο σπίτι, όσο και στο σχολείο, κυρίως λόγω της αδυναμίας του παιδιού να ελέγξει την παρορμητικότητά του

• Αυξημένο στρες και χαμηλή αυτοεκτίμηση

• Εμφάνιση προβλημάτων στη διαγωγή, προκλητική συμπεριφορά και αδυναμία συμμόρφωσης σε κανόνες

Τι νομίζετε θα ήθελε να πει ένα παιδί με ΔΕΠΥ;

• Δεν μπορώ να συγκεντρωθώ πουθενά και δυσκολεύομαι να ακούσω μια εντολή

• Όλα είναι μπερδεμένα μέσα στο μυαλό μου και νιώθω σαν να δέχομαι πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα

• Δεν μπορώ να ελέγξω την σκέψη μου και τείνω να μεταπηδώ από το ένα θέμα στο άλλο

• Κουράζομαι εύκολα και πιστεύω πως δε θα τα καταφέρω

• Όταν μου φωνάζετε ή με μαλώνετε, αποσυντονίζομαι περισσότερο και θυμώνω απίστευτα

• Νιώθω ότι δε με αγαπάει και δε με θέλει κανείς

• Όταν με απειλείτε, αναγκάζομαι να λέω περισσότερα ψέματα, γιατί φοβάμαι την τιμωρία

• Όταν μου κάνετε συνέχεια παρατηρήσεις, θέλω να κλείσω τα αυτιά μου

• Μη με συγκρίνεται διαρκώς με τους συμμαθητές μου! Δεν είμαι «κακό παιδί». Είμαι μοναδικός!

• Μη μου κάνετε όλα τα χατίρια. Ζητάω πολλά, γιατί σας δοκιμάζω. Έχω ανάγκη από πρόγραμμα, οργάνωση και όρια

• Θέλω να με αγαπάτε και να είστε περήφανοι για μένα

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί με ΔΕΠΥ;

Η οργάνωση και η καθημερινή ρουτίνα λειτουργούν ευεργετικά για τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Επομένως:

• Φτιάξτε ένα πρόγραμμα με τις καθημερινές δραστηριότητες και υποχρεώσεις του παιδιού και αναρτήστε το σε ένα ορατό σημείο (π.χ. πίνακας ανακοινώσεων στο δωμάτιό του, ψυγείο, κλπ)

• Είναι βοηθητικό να υπενθυμίζετε στο παιδί τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια. Έτσι, το παιδί θα είναι πιο ήρεμο

• Δείξτε στο παιδί τρόπους οργάνωσης της μελέτης του

• Επιλέξτε κάποιους βασικούς κανόνες που αναμένετε να τηρεί το παιδί μέσα στο σπίτι και κολλήστε τους σε ένα ευδιάκριτο σημείο. Θυμηθείτε ότι το παιδί με ΔΕΠΥ δυσκολεύεται να δομηθεί από μόνο του

• Καθιερώστε μια τακτική επικοινωνία και συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του παιδιού σας

• Διατυπώστε με συντομία και σαφήνεια τις εντολές που ζητάτε να ακολουθήσει το παιδί (π.χ. όχι: «μάζεψε το δωμάτιό σου», αλλά: «βάλε τα παιχνίδια σου στο ντουλάπι»)

• Μην ξεχνάτε να μιλάτε στο παιδί σας με ηρεμία και σταθερότητα

Επιβραβεύστε κάθε προσπάθεια του παιδιού να υιοθετήσει μια λειτουργική συμπεριφορά ή να συμμορφωθεί σε έναν κανόνα. Προσπαθήστε να είστε συγκεκριμένοι (π.χ. «μπράβο που περίμενες να τελειώσω με το μαγείρεμα, για να σε βοηθήσω» και όχι: «μπράβο που ήσουν ήσυχος»)

• Ενισχύστε το παιδί σας να ασχοληθεί με εξωσχολικές δραστηριότητες που συμβάλουν στην εκτόνωση της ενέργειάς του (π.χ. κολυμβητήριο, ποδόσφαιρο, στίβος, κλπ)

• Αποφύγετε να μιλάτε προσβλητικά ή υποτιμητικά στο παιδί σας μπροστά σε φίλους ή γνωστούς

• Βοηθήστε το παιδί σας να αποκτήσει φίλους και να έχει καλές σχέσεις με τους συμμαθητές του

• Μη διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθεια των ειδικών (π.χ. ψυχολόγου, εργοθεραπευτή). Η έγκαιρη διάγνωση της ΔΕΠΥ οδηγεί στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή της, μέσω της εφαρμογής ενός εξατομικευμένου προγράμματος το οποίο στοχεύει στην ολόπλευρη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού

Το ποσοστό των παιδιών που φαίνεται ότι έχουν ΔΕΠΥ είναι 3 – 5% περίπου του γενικού πληθυσμού, 80% εκ των οποίων είναι αγόρια. Σύμφωνα με έρευνες το 50 – 70% των παιδιών που διαγνώστηκαν με ΔΕΠΥ εξακολουθούν να εμφανίζουν προβλήματα και στην εφηβεία. Επομένως, κρίνεται απαραίτητη η άμεση παρέμβαση, που μάλιστα θα είναι αποκλειστικά σχεδιασμένη για το εκάστοτε παιδί και θα δίνει έμφαση στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής του.

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Μαριέττα Χρουσαλά: Ποζάρει με το μπικίνι της κι εύχεται «καλό μήνα»

Μαριέττα Χρουσαλά: Ποζάρει με το μπικίνι της κι εύχεται «καλό μήνα» GALA Μαριέττα Χρουσαλά Μπικίνι Μαριέττα Χρουσαλά: Ποζάρει με το μπικίνι της κι εύχεται «καλό μήνα» Δείτε την ανάρτηση που έκανε στο Instagram 02.05.2024, 15:07 Η Μαριέττα Χρουσαλά ευχήθηκε στο κοινό της «καλό μήνα» με μία καλοκαιρινή φωτογραφία. Η πρώην παρουσιάστρια φαίνεται πως έχει μπει

Όζι Όσμπορν: Θέλω να κερδίσω ένα Όσκαρ, ο Έλτον Τζον έχει

Ο τραγουδιστής αποκάλυψε ποιο βραβείο του λείπει και εξέφρασε την επιθυμία του να το αποκτήσει

Ο Όζι Όσμπορν θέλει να κερδίσει Όσκαρ

Ο Όζι Όσμπορν αποκάλυψε ποια τιμητική διάκριση επιθυμεί να αποσπάσει. Στο τελευταίο επεισόδιο του προγράμματος στο SiriusXM «Ozzy Speaks», ο πρώην αρχηγός των Black Sabbath ρωτήθηκε τι δεν έχει επιτύχει ακόμη στην πολυετή καριέρα του. Τώρα που σύντομα πρόκειται να μπει στο «Rock & Roll Hall of Fame» ως σόλο τραγουδιστής, μένει μόνο ένα πράγμα

Βαφή αυγών με φυσικό τρόπο

Η βαφή των αυγών παραδοσιακά γίνεται κάθε χρόνο την Μεγάλη Πέμπτη, ώστε να είναι έτοιμα για το πρώτο τσούγκρισμα την Κυριακή του Πάσχα. Για να βαφτούν όμως τα πασχαλινά αυγά στο σπίτι χρειάζεται ώρα και υπομονή. Παρόλα αυτά είναι μια ωραία δραστηριότητα, ειδικά αν στο σπίτι υπάρχουν παιδιά, με τα οποία μπορεί να υπάρξει διασκεδαστικός

O Γιώργος Μαζωνάκης κάνει επικό πρόμο για τη συναυλία των Rammstein – Τραγουδάει το «Du Ηast»

Με αφορμή την πρώτη συναυλία των Rammstein στην Ελλάδα μετά από 14 χρόνια, στις 30 Μαΐου στο ΟΑΚΑ, η εταιρεία παραγωγής της συναυλίας αποφάσισε να τη διαφημίσει με τη βοήθεια του Γιώργου Μαζωνάκη. Στο απολαυστικό βίντεο φαίνεται ο γνωστός τραγουδιστής να αναζητά καθηγητή γερμανικών για ταχύρυθμα μαθήματα. Στη συνέχεια τον βλέπουμε να τραγουδάει το «Du hast» των Rammstein.

Eurovision: Πραγματοποιήθηκε η δεύτερη πρόβα της Μαρίνας Σάττι

Eurovision: Πραγματοποιήθηκε η δεύτερη πρόβα της Μαρίνας Σάττι Η τραγουδίστρια ερμήνευσε το Ζάρι στη σκηνή του Malmo Arena Η Μαρίνα Σάττι πραγματοποίησε την Πέμπτη 2 Μαΐου τη δεύτερη τεχνική της πρόβα για τη Eurovision. Η τραγουδίστρια ερμήνευσε το «Ζάρι», με το οποίο θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα, για δεύτερη φορά στη σκηνή του Malmo Arena. Όπως

Kid Moxie: Από το Maestro και το Milky Way, στη συνεργασία με την Αλεξίου και τους Unboxholics

Η τραγουδοποιός που ζει και δημιουργεί μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ cinematic pop μουσική - Το έκανε ξανά για την πρώτη κινηματογραφική ταινία των Unboxholics

H Αθηνά Οικονομάκου τραγουδούσε «πονάει η αγάπη» μια εβδομάδα πριν από την ανακοίνωση του διαζυγίου της

Ο πιο ερωτικός καλλιτέχνης της γενιάς του Θοδωρής Φέρρης στην «Παρέα στον Sfera» «Τhe Future of Medicine»: με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση με εκπροσώπους του Πανεπιστημίου Harvard Η μεγάλη γιορτή του Γαλλόφωνου Κινηματογράφου στην Ελλάδα με την στήριξη της Nova! Το αγαπημένο σου Ούζο σε καλεί να “pin-άρεις” τις αναμνήσεις σου Τι συμβαίνει και