Αυτισμός: Το απρόσμενο «εργαλείο» που μπορεί να βελτιώσει την κοινωνικότητα των παιδιών
ΠΑΙΔΙ
Η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας δύσκολα θα μπορούσε να εκληφθεί ως αποτελεσματικό μέσο ενίσχυσης της κοινωνικότητας των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού, ωστόσο νεότερη έρευνα συνιστά ακριβώς αυτό!
Απρόσμενα και ενδιαφέροντα οφέλη από την εκμάθηση ξένων γλωσσών αποκαλύπτει πρόσφατη έρευνα για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Η σχετική μελέτη, που δημοσιεύεται στο Autism Research, αποκαλύπτει ένα απλό, αλλά αποτελεσματικό «εργαλείο», ικανό να προσφέρει λύσεις βελτίωσης της επικοινωνίας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης αυτών των παιδιών.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από τη γνωστική νευροεπιστήμονα Lucina Uddin, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, δείχνει ότι τα παιδιά με αυτισμό που μιλούν περισσότερες από μία γλώσσες επιδεικνύουν καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες και καλύτερη κατανόηση των αναγκών και των προθέσεων των άλλων. Η έρευνα επικεντρώθηκε, συγκεκριμένα, σε 116 παιδιά ηλικίας 7-12 ετών, εκ των οποίων τα 53 είχαν διαγνωστεί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Από αυτά, τα 21 μιλούσαν περισσότερες από μία γλώσσες και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: Τα δίγλωσσα παιδιά παρουσίαζαν καλύτερη ικανότητα ελέγχου των παρορμήσεών τους, ενισχυμένη αυτοσυγκράτηση και καλύτερες εκτελεστικές λειτουργίες εγκεφάλου, όπως η επίλυση προβλημάτων και η λήψη αποφάσεων.
Πώς εξηγείται η θετική επίδραση της εκμάθησης ξένων γλωσσών;
Η πολυγλωσσία, λοιπόν, έκανε τα παιδιά με αυτισμό να είναι πιο επικοινωνιακά, να κατανοούν καλύτερα τους γύρω τους και να ενισχύσουν την ικανότητα ελέγχου των παρορμήσεών τους. Σύμφωνα με την δρ. Uddin, το γεγονός ότι τα πολύγλωσσα παιδιά καλούνται κάθε φορά να επιλέξουν ποια γλώσσα θα χρησιμοποιήσουν τα αναγκάζει να παρατηρούν κοινωνικές ενδείξεις, όπως τον τόνο της φωνής, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις προσώπου των άλλων. Αυτή η διαδικασία ενισχύει την ικανότητά τους να σκέφτονται πιο ευέλικτα και να δίνουν προσοχή σε κοινωνικές λεπτομέρειες, βοηθώντας τα να επικοινωνούν καλύτερα. «Αν πρέπει να εναλλάσσεις δύο γλώσσες, πρέπει να καταστείλεις τη μία για να χρησιμοποιήσεις την άλλη. Αυτή είναι η βασική σκέψη, ότι η αναστολή – ή αλλιώς η ικανότητα να σταματήσεις τον εαυτό σου από το να κάνει κάτι – μπορεί να ενισχυθεί με τη γνώση περισσότερων από μία γλωσσών», εξηγεί η ειδικός.
Η προοπτική μιας νέας θεραπευτικής προσέγγισης
Τα νέα ευρήματα μπορεί να αποδειχθούν εξαιρετικά σημαντικά σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του αυτισμού. Μέχρι σήμερα, τα περισσότερα θεραπευτικά προγράμματα εστιάζουν στην ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων μέσω συμβατικών μεθόδων, ωστόσο η εκμάθηση γλωσσών μπορεί να προσφέρει μια εναλλακτική, φυσική και μη παρεμβατική λύση, η οποία μπορεί να προστεθεί στην καθημερινότητα των παιδιών, κάνοντάς την πρόοδό τους πιο εύκολη και φυσική. Γονείς και δάσκαλοι μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά να χρησιμοποιούν διαφορετικές γλώσσες στο σπίτι και το σχολείο, δημιουργώντας έτσι ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για την ανάπτυξή τους.
Διαβάστε επίσης
Γιατί δεν «πεθαίνουν» οι θεωρίες συνωμοσίας για τα εμβόλια και την πρόκληση αυτισμού; Ένας ειδικός εξηγεί
Φάσμα αυτισμού: Έρευνα αποκαλύπτει τον λόγο που εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια
Αυτισμός: Το σημείο του προσώπου που αποκαλύπτει νωρίς τη διαταραχή
[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]