H ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση – Οι τακτικές των διαφημιστών για να μας πείσουν να αγοράσουμε

Date:

Οι διαφημίσεις είναι παντού: στα social media, στην τηλεόραση, στους δρόμους. Παρόλο που συχνά πιστεύουμε ότι οι επιλογές μας είναι λογικές και βασισμένες σε αντικειμενικά κριτήρια, οι διαφημιστές με έξυπνους τρόπους χρησιμοποιούν διάφορες ψυχολογικές τακτικές για να μας επηρεάσουν.

Φανταστείτε ότι κάνετε scroll στο feed των social media σας και ξαφνικά εμφανίζεται μια διαφήμιση για ένα νέο προϊόν προσιτής τιμής. Το επώνυμο πρόσωπο που το παρουσιάζει δείχνει άψογο, οι ισχυρισμοί μοιάζουν πειστικοί και πριν το καταλάβετε έχει πατήσει το κουμπί «Αγορά Τώρα».

Τι είναι, όμως, αυτό που έκανε αυτή τη διαφήμιση να ξεχωρίσει και να σας τραβήξει την προσοχή, ενώ άλλες όχι; Και γιατί εμπιστευτήκατε τους ισχυρισμούς της εταιρείας χωρίς δεύτερη σκέψη; Η απάντηση κρύβεται στην ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση.

Στο Psychology Today παρουσιάζονται οι πιο σημαντικές από τις ψυχολογικές τακτικές και εξηγείται ο τρόπος με τον οποίο οι διαφημιστές μας πείθουν να αγοράσουμε προϊόντα συχνά χωρίς να καταλαβαίνουμε το γιατί.

1. Η αξιοπιστία της πηγής

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα μιας διαφήμισης είναι η αξιοπιστία της πηγής. Σύμφωνα με τον κοινωνικό ψυχολόγο Herbert Kelman, η αξιοπιστία καθορίζεται από δύο κύρια στοιχεία:

  • Ειδικότητα: Πόσο καταρτισμένη φαίνεται η πηγή. Αν το μήνυμα προέρχεται από κάποιον ειδικό, όπως έναν δερματολόγο που προτείνει ένα προϊόν περιποίησης της επιδερμίδας, το κοινό είναι πιο πιθανό να τον εμπιστευτεί.
  • Ειλικρίνεια: Πόσο αξιόπιστη θεωρείται η πηγή και αν έχει ή όχι προκατάληψη. Όταν οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται ότι η πηγή είναι αμερόληπτη, τείνουν να πιστεύουν ότι το μήνυμα είναι αληθινό.

Οι διαφημιστές χρησιμοποιούν τρίτους ειδικούς, όπως επιστήμονες ή αναγνωρισμένους επαγγελματίες, για να ενισχύσουν την αξιοπιστία των προϊόντων τους. Αυτή η στρατηγική δημιουργεί μια αίσθηση εμπιστοσύνης που οδηγεί σε πιο βαθιές και μακροχρόνιες αλλαγές στις πεποιθήσεις των καταναλωτών.

2. Η ελκυστικότητα της πηγής

Η ελκυστικότητα δεν αφορά μόνο τη φυσική ομορφιά. Στη διαφήμιση, σημασία έχει η ταύτιση με την πηγή. Ο Kelman σημειώνει ότι οι άνθρωποι επηρεάζονται από άτομα με τα οποία νιώθουν ότι μπορούν να ταυτιστούν ή που συμπαθούν ή θαυμάζουν. Όσο πιο κοντά νιώθουν οι καταναλωτές με την πηγή (π.χ. ένας influencer που φαίνεται “σαν κι εμάς”), τόσο πιο πιθανό είναι να επηρεαστούν.

Για παράδειγμα, όταν μια εταιρεία αθλητικών ειδών χρησιμοποιεί έναν influencer που δείχνει να έχει πετύχει ένα υγιεινό τρόπο ζωής, οι καταναλωτές μπορεί να νιώσουν ότι αν χρησιμοποιήσουν το ίδιο προϊόν, θα καταφέρουν παρόμοια αποτελέσματα. Η ταύτιση με την πηγή ενισχύει την επίδραση του μηνύματος. Ωστόσο αυτή είναι συχνά προσωρινή και εξαρτάται από τη συνεχή σχέση με την πηγή.

3. Η δύναμη της πηγής

Η δύναμη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη διαφήμιση. Ο Kelman σημειώνει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν τις συμβουλές μιας πηγής που θεωρούν ισχυρή…

  • Επιρροή μέσω δύναμης: Όταν οι καταναλωτές πιστεύουν ότι η πηγή έχει τη δύναμη να τους βοηθήσει να πετύχουν (π.χ. κοινωνική αποδοχή ή κοινωνική αναβάθμιση), είναι πιο πιθανό να συμμορφωθούν.
  • Φόβος αποτυχίας: Οι πολυτελείς μάρκες συχνά προωθούν τα προϊόντα τους ως σύμβολα κοινωνικής ανόδου. Η επιθυμία να μην “μείνει πίσω” κάποιος κοινωνικά μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα που υποσυνείδητα συνδέονται με την ένταξη σε μια ελίτ ομάδα.

Ωστόσο, η επιρροή που βασίζεται στη δύναμη συχνά δεν έχει διάρκεια. Μόλις μειωθεί η αίσθηση της εξουσίας της πηγής, οι καταναλωτές σταματούν να συμμορφώνονται.

Κατανόηση τακτικών για πιο συνειδητές επιλογές

Η κατανόηση των τακτικών που χρησιμοποιούνται στις διαφημίσεις μας βοηθά να πάρουμε πιο συνειδητές αποφάσεις. Όταν αναγνωρίζουμε πώς επηρεαζόμαστε από την αξιοπιστία, την ελκυστικότητα ή τη δύναμη μιας πηγής, μπορούμε να αντισταθούμε σε παρορμητικές αγορές και να εξετάσουμε κριτικά το μήνυμα.

  • Αναρωτηθείτε ποιος είναι πίσω από το μήνυμα και αν είναι αξιόπιστος.
  • Σκεφτείτε αν ταυτίζεστε με την πηγή για λόγους ουσίας ή απλά επειδή θέλετε να μοιάσετε σε αυτήν.
  • Μην αφήνετε τον φόβο της κοινωνικής απομόνωσης να καθοδηγεί τις αποφάσεις σας.

Η διαφήμιση βασίζεται στην επιρροή και, συχνά, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, οδηγούμαστε σε αποφάσεις με βάση συναισθηματικούς και κοινωνικούς παράγοντες. Μαθαίνοντας τις τακτικές των διαφημιστών, μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο των αποφάσεών μας και να μην παρασυρόμαστε από επιφανειακά μηνύματα.

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Ναταλία Γερμανού: Δέχομαι τον τίτλο της «καλής παρουσιάστριας» όταν προέρχεται από συναδέλφους που εκτιμώ και από τον κόσμο

Ναταλία Γερμανού: Δέχομαι τον τίτλο της «καλής παρουσιάστριας» όταν προέρχεται από συναδέλφους που εκτιμώ και από τον κόσμο Ναταλία Γερμανού: Δέχομαι τον τίτλο της «καλής παρουσιάστριας» όταν προέρχεται από συναδέλφους που εκτιμώ και από τον κόσμο Νιώθω ευγνωμοσύνη για την αγάπη του κόσμου, δήλωσε Μιλώντας για την επαγγελματική της πορεία η Ναταλία Γερμανού δήλωσε πως

Νίκος Βερλέκης: Το #MeΤoo είναι μια κάθαρση για το θέατρο αλλά έχουμε φτάσει και λίγο στην υπερβολή του

Την εποχή που ξεκίνησα εγώ και από πολύ πριν υπήρχαν σε πολύ μεγάλο βαθμό κακοποιητικές συμπεριφορές, σημείωσε ο ηθοποιός

Σπάνια δημόσια εμφάνιση του Φοίβου με τον 16χρονο γιο του, Έκτορα, στο γήπεδο της ΑΕΚ

Σε μια από τις ελάχιστες δημόσιες εμφανίσεις του με μέλος της οικογένειάς του, ο γνωστός μουσικοσυνθέτης Φοίβος βρέθηκε στο πλευρό του 16χρονου γιου του, Έκτορα, την Κυριακή 19 Οκτωβρίου, στο γήπεδο της ΑΕΚ. Ο Φοίβος, που είναι παντρεμένος με την Αμαλία Καντερέ εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, έχει επιλέξει σταθερά να κρατά την προσωπική

Νίκος Βερλέκης: «Σκηνοθέτες μύριζαν τους ηθοποιούς για να δουν αν βρωμάνε – Ο Κώστας Βουτσάς είχε παρέμβει»

Ο ηθοποιός Νίκος Βερλέκης, μίλησε στην εκπομπή “Super Κατερίνα” και μοιράστηκε προσωπικές στιγμές και σκέψεις χωρίς ωραιοποιήσεις. Ανατρέχοντας στα πρώτα του βήματα, παραδέχεται πως δεν είχε μεγάλες προσδοκίες, παρότι υπήρχε μέσα του η επιθυμία να βρεθεί κάποτε στο σινεμά. «Δεν πρόλαβα τον κινηματογράφο, ελάχιστες ταινίες έκανα. Ό,τι έχω κάνει στη ζωή μου, το έκανα χωρίς

Ο Φοίβος με τον 16χρονο γιο του στο γήπεδο – Η σπάνια κοινή τους εμφάνιση

Μία σπάνια κοινή εμφάνιση έκανε ο Φοίβος με τον 16χρονο γιο του. Ο δημοφιλής μουσικοσυνθέτης και ο νεαρός Έκτορα πήγαν μαζί στο γήπεδο το απόγευμα της Κυριακής (19.10.2025). Ο Φοίβος, εδώ και 2,5 περίπου δεκαετίες είναι παντρεμένος με την Αμαλία Καντερέ. Ο γνωστός μουσικοσυνθέτης απέκτησε με την αγαπημένη του δίδυμα παιδιά, τον Έκτορα και την

Ελένη Βουλγαράκη: «Οι influencers δεν τα κλέβουν από κανέναν»

Δηλώσεις στην κάμερα του «Πρωινού» στον ANT1 έκανε η Ελένη Βουλγαράκη, με την ραδιοφωνική παραγωγό να αναφέρεται σε διάφορα θέματα, μεταξύ άλλων και για τον Φώτη Ιωαννίδη. Ο λόγος έχει να κάνει με την μεταγραφή του συντρόφου της στην Σπόρτινγκ Λισαβόνας, με την Ελένη Βουλγαράκη να τονίζει πως έχει προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες της ζωής

Σαμ Ρίβερς: Πέθανε ο μπασίστας και ιδρυτικό μέλος των Limp Bizkit

Ο Σαμ Ρίβερς, ο μπασίστας και ιδρυτικό μέλος του αμερικανικού nu metal συγκροτήματος Limp Bizkit, πέθανε σε ηλικία 48 ετών, ανακοίνωσε το συγκρότημα. Σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το συγκρότημα περιέγραψε τον Ρίβερς ως «καθαρή μαγεία». «Σήμερα χάσαμε τον αδερφό μας. Το μέλος του συγκροτήματος. Το καρδιοχτύπι μας» αναφέρεται στην ανάρτηση. «Ο Σαμ Ρίβερς

«Έχω ακούσει πολλές μπούρδες για το τι ακριβώς έχω κάνει» – Η Σίσσυ Χρηστίδου αποκάλυψε πώς έχασε κιλά

Η Σίσσυ Χρηστίδου είναι πιο αδύνατη από ποτέ και η εντυπωσιακή αλλαγή στην εμφάνισή της δεν πέρασε απαρατήρητη από τους διαδικτυακούς της φίλους. Τα τελευταία της posts στο Instagram προκάλεσαν καταιγισμό σχολίων, με πολλούς να αναρωτιούνται αν η παρουσιάστρια χρησιμοποίησε φαρμακευτική αγωγή, όπως το Mοunjaro για να χάσει κιλά. Η ίδια, ωστόσο, αποφάσισε να βάλει

Νόσος mpox: 160 τα κρούσματα στην Ελλάδα – Το σοβαρό στέλεχος ίσως κυκλοφορεί στην Ισπανία

Τι αναφέρει το ECDC σε δύο ξεχωριστές εκθέσεις του. Απαραίτητος ο εμβολιασμός των ευπαθών ομάδων. Ολοένα περισσότεροι άνθρωποι στην Ευρώπη μολύνονται από τον ιό που προκαλεί τη νόσο mpox (πρώην ευλογιά των πιθήκων), ο οποίος κυκλοφορεί ανενόχλητος ανά τον πλανήτη από την περίοδο 2022-2023. Όπως αναφέρει σε νέα έκθεσή του το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου &

5 Aξεσουάρ για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2025–2026

Το φθινόπωρο και ο χειμώνας είναι εποχές που ζητούν δημιουργικότητα στο ντύσιμο. Οι θερμοκρασίες πέφτουν, τα layers αυξάνονται και τα αξεσουάρ γίνονται οι μικρές λεπτομέρειες που κάνουν ένα look πραγματικά ξεχωριστό. Δεν χρειάζεται να ανανεώσεις όλη σου τη γκαρνταρόμπα· με λίγα, σωστά κομμάτια μπορείς να δώσεις νέα πνοή στα outfits σου για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας

Νέα θεραπεία για το Αλτσχάιμερ καθαρίζει τον εγκέφαλο από πλάκες αμυλοειδούς-β μέσα σε λίγες ώρες

Μια διεθνής ομάδα επιστημόνων ανακοίνωσε εντυπωσιακά αποτελέσματα από μια νέα θεραπευτική στρατηγική που υπόσχεται να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η νόσος Αλτσχάιμερ. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Signal Transduction and Targeted Therapy, δείχνει ότι η αποκατάσταση της φυσιολογικής λειτουργίας του αιματοεγκεφαλικού φραγμού στα ποντίκια οδήγησε σε ταχεία απομάκρυνση των πλακών