H ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση – Οι τακτικές των διαφημιστών για να μας πείσουν να αγοράσουμε

Date:

Οι διαφημίσεις είναι παντού: στα social media, στην τηλεόραση, στους δρόμους. Παρόλο που συχνά πιστεύουμε ότι οι επιλογές μας είναι λογικές και βασισμένες σε αντικειμενικά κριτήρια, οι διαφημιστές με έξυπνους τρόπους χρησιμοποιούν διάφορες ψυχολογικές τακτικές για να μας επηρεάσουν.

Φανταστείτε ότι κάνετε scroll στο feed των social media σας και ξαφνικά εμφανίζεται μια διαφήμιση για ένα νέο προϊόν προσιτής τιμής. Το επώνυμο πρόσωπο που το παρουσιάζει δείχνει άψογο, οι ισχυρισμοί μοιάζουν πειστικοί και πριν το καταλάβετε έχει πατήσει το κουμπί «Αγορά Τώρα».

Τι είναι, όμως, αυτό που έκανε αυτή τη διαφήμιση να ξεχωρίσει και να σας τραβήξει την προσοχή, ενώ άλλες όχι; Και γιατί εμπιστευτήκατε τους ισχυρισμούς της εταιρείας χωρίς δεύτερη σκέψη; Η απάντηση κρύβεται στην ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση.

Στο Psychology Today παρουσιάζονται οι πιο σημαντικές από τις ψυχολογικές τακτικές και εξηγείται ο τρόπος με τον οποίο οι διαφημιστές μας πείθουν να αγοράσουμε προϊόντα συχνά χωρίς να καταλαβαίνουμε το γιατί.

1. Η αξιοπιστία της πηγής

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα μιας διαφήμισης είναι η αξιοπιστία της πηγής. Σύμφωνα με τον κοινωνικό ψυχολόγο Herbert Kelman, η αξιοπιστία καθορίζεται από δύο κύρια στοιχεία:

  • Ειδικότητα: Πόσο καταρτισμένη φαίνεται η πηγή. Αν το μήνυμα προέρχεται από κάποιον ειδικό, όπως έναν δερματολόγο που προτείνει ένα προϊόν περιποίησης της επιδερμίδας, το κοινό είναι πιο πιθανό να τον εμπιστευτεί.
  • Ειλικρίνεια: Πόσο αξιόπιστη θεωρείται η πηγή και αν έχει ή όχι προκατάληψη. Όταν οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται ότι η πηγή είναι αμερόληπτη, τείνουν να πιστεύουν ότι το μήνυμα είναι αληθινό.

Οι διαφημιστές χρησιμοποιούν τρίτους ειδικούς, όπως επιστήμονες ή αναγνωρισμένους επαγγελματίες, για να ενισχύσουν την αξιοπιστία των προϊόντων τους. Αυτή η στρατηγική δημιουργεί μια αίσθηση εμπιστοσύνης που οδηγεί σε πιο βαθιές και μακροχρόνιες αλλαγές στις πεποιθήσεις των καταναλωτών.

2. Η ελκυστικότητα της πηγής

Η ελκυστικότητα δεν αφορά μόνο τη φυσική ομορφιά. Στη διαφήμιση, σημασία έχει η ταύτιση με την πηγή. Ο Kelman σημειώνει ότι οι άνθρωποι επηρεάζονται από άτομα με τα οποία νιώθουν ότι μπορούν να ταυτιστούν ή που συμπαθούν ή θαυμάζουν. Όσο πιο κοντά νιώθουν οι καταναλωτές με την πηγή (π.χ. ένας influencer που φαίνεται “σαν κι εμάς”), τόσο πιο πιθανό είναι να επηρεαστούν.

Για παράδειγμα, όταν μια εταιρεία αθλητικών ειδών χρησιμοποιεί έναν influencer που δείχνει να έχει πετύχει ένα υγιεινό τρόπο ζωής, οι καταναλωτές μπορεί να νιώσουν ότι αν χρησιμοποιήσουν το ίδιο προϊόν, θα καταφέρουν παρόμοια αποτελέσματα. Η ταύτιση με την πηγή ενισχύει την επίδραση του μηνύματος. Ωστόσο αυτή είναι συχνά προσωρινή και εξαρτάται από τη συνεχή σχέση με την πηγή.

3. Η δύναμη της πηγής

Η δύναμη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη διαφήμιση. Ο Kelman σημειώνει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν τις συμβουλές μιας πηγής που θεωρούν ισχυρή…

  • Επιρροή μέσω δύναμης: Όταν οι καταναλωτές πιστεύουν ότι η πηγή έχει τη δύναμη να τους βοηθήσει να πετύχουν (π.χ. κοινωνική αποδοχή ή κοινωνική αναβάθμιση), είναι πιο πιθανό να συμμορφωθούν.
  • Φόβος αποτυχίας: Οι πολυτελείς μάρκες συχνά προωθούν τα προϊόντα τους ως σύμβολα κοινωνικής ανόδου. Η επιθυμία να μην “μείνει πίσω” κάποιος κοινωνικά μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα που υποσυνείδητα συνδέονται με την ένταξη σε μια ελίτ ομάδα.

Ωστόσο, η επιρροή που βασίζεται στη δύναμη συχνά δεν έχει διάρκεια. Μόλις μειωθεί η αίσθηση της εξουσίας της πηγής, οι καταναλωτές σταματούν να συμμορφώνονται.

Κατανόηση τακτικών για πιο συνειδητές επιλογές

Η κατανόηση των τακτικών που χρησιμοποιούνται στις διαφημίσεις μας βοηθά να πάρουμε πιο συνειδητές αποφάσεις. Όταν αναγνωρίζουμε πώς επηρεαζόμαστε από την αξιοπιστία, την ελκυστικότητα ή τη δύναμη μιας πηγής, μπορούμε να αντισταθούμε σε παρορμητικές αγορές και να εξετάσουμε κριτικά το μήνυμα.

  • Αναρωτηθείτε ποιος είναι πίσω από το μήνυμα και αν είναι αξιόπιστος.
  • Σκεφτείτε αν ταυτίζεστε με την πηγή για λόγους ουσίας ή απλά επειδή θέλετε να μοιάσετε σε αυτήν.
  • Μην αφήνετε τον φόβο της κοινωνικής απομόνωσης να καθοδηγεί τις αποφάσεις σας.

Η διαφήμιση βασίζεται στην επιρροή και, συχνά, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, οδηγούμαστε σε αποφάσεις με βάση συναισθηματικούς και κοινωνικούς παράγοντες. Μαθαίνοντας τις τακτικές των διαφημιστών, μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο των αποφάσεών μας και να μην παρασυρόμαστε από επιφανειακά μηνύματα.

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Η άσκηση γίνεται πιο αποτελεσματική όταν ταιριάζει στα στοιχεία της προσωπικότητάς μας [μελέτη]

Ερευνητές διαπίστωσαν ότι το να προσαρμόσουμε το στυλ που κάνουμε άσκηση στον χαρακτήρα μας, την καθιστά πιο αποτελεσματική. Αν δυσκολεύεστε να κρατήσετε το κίνητρο για να πηγαίνετε στο γυμναστήριο, μια νέα μελέτη υποδεικνύει ότι το να προσαρμόσετε την άσκηση στον τύπο της προσωπικότητάς σας μπορεί να οδηγήσει σε πιο συνεπείς και πιο αποδοτικές προπονήσεις. Ερευνητές

Βαλαβάνη: Το τρυφερό στιγμιότυπο του Γρηγόρη Μόργκαν με τον γιο του και το δημόσιο «ευχαριστώ»

Μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές της ζωής τους βιώνουν η Ευρυδίκη Βαλαβάνη και ο σύντροφός της, Γρηγόρης Μόργκαν, οι οποίοι έγιναν πρόσφατα γονείς για πρώτη

Σε πελάγη ευτυχίας η Ελισάβετ Οικονόμου – Παντρεύτηκε η συνεργάτιδα της Κατερίνας Καινούργιου

Μια από τις πιο ευτυχισμένες στιγμές της ζωής της βιώνει η δημοσιογράφος και συνεργάτιδα της Κατερίνας Καινούργιου, Ελισάβετ Οικονόμου. Την Παρασκευή 11 Ιουλίου, η συνεργάτιδα της Κατερίνας Καινούργιου, δημοσιογράφος της εκπομπής «Super Κατερίνα» ενώθηκε με τα ιερά δεσμά του γάμου με τον σύντροφό της, Μάνο Δρανδάκη, ολοκληρώνοντας μια μακροχρόνια σχέση που μετρά 17 ολόκληρα χρόνια.

Αίθρα Λυκουρέζου: Αποκάλυψη σοκ – «Έμπαινε στο δωμάτιό μου, τριβόταν… Σαν μια σεξουαλική παρενόχληση»

Αίθρα Λυκουρέζου: Αποκάλυψη σοκ – «Έμπαινε στο δωμάτιό μου, τριβόταν… Σαν μια σεξουαλική παρενόχληση» Δευτέρα, 14.7.2025, 14:44 Zappit@ZAPPIT_ Δείτε όλα όσα είπε η Αίθρα Λυκουρέζου. Η Αίθρα Λυκουρέζου προχώρησε σε μία αποκάλυψη σοκ, μέσα από τα βίντεο που ανεβάζει στον προσωπικό της λογαριασμό στο TikTok. Σύμφωνα με όσα εξομολογήθηκε, υπήρχε ένας άνθρωπος μέσα στο σπίτι

Γιάννης Λιάγκουρης: Αποθεώθηκε ο τραγουδιστής στο πλευρό του Κώστα Καραφώτη

Στο πλευρό του Κώστα Καραφώτη, στο νυχτερινό κέντρο «Ελλάδος Εικόνες», βρέθηκε πριν από μερικές ημέρες ο ταλαντούχος τραγουδιστής Γιάννης Λιάγκουρης...

Ο Ηλίας Μπόγδανος υποσχέθηκε «Τα Λέμε Τον Αύγουστο» σε εκδήλωση για την παρουσίαση του νέου του τραγουδιού

Την Πέμπτη 10 Ιουλίου ο Ηλίας Μπόγδανος παρουσίασε το καινούργιο του τραγούδι «Τα λέμε τον Αύγουστο», που μόλις κυκλοφόρησε από τη Sony Music σε ένα ξεσηκωτικό acoustic mini live που πραγματοποιήθηκε στο γνωστό στέκι Forget About It στα Βριλήσσια. Μαζί του ήταν το συγκρότημα του οι INCO ενώ το παρόν έδωσαν καλοί φίλοι του Ηλία

Το ελαφρώς υψηλό σάκχαρο στο αίμα επηρεάζει αρνητικά τη σεξουαλική υγεία των ανδρών

Έρευνα τονίζει ότι ακόμη και οι μικρές αλλαγές στο σάκχαρο, κάτω από το επίπεδο διαβήτη, μπορούν να επηρεάσουν τη στυτική λειτουργία των ανδρών. Η γήρανση δεν είναι η μόνη που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη σεξουαλική υγεία των ανδρών, όπως τονίζει μια πρόσφατη μελέτη. Οι μεταβολικοί παράγοντες υγείας, συμπεριλαμβανομένων των μικρών αυξήσεων στο σάκχαρο του

Σε δεύτερη επέμβαση στο μάτι υποβλήθηκε ο Άρης Μουγκοπέτρος: «Όλα πήγαν καλά»

Σε δεύτερη επέμβαση στο μάτι υποβλήθηκε σήμερα ο Άρης Μουγκοπέτρος, όπως αποκάλυψε ο ίδιος μέσω ανάρτησής του στο Instagram. Σύμφωνα με όσα είπε στην ανάρτησή του, ο Άρης Μουγκοπέτρος υποβλήθηκε σε «δεύτερη πολύ σημαντική» επέμβαση στο μάτι. «Όλα πήγαν καλά», έγραψε και τόνισε πως αυτό το οφείλει στους «δυο πολύ σοβαρούς επιστήμονες». Η ανάρτηση του

Η παραλίγο βύθιση του «Bloodhound» του πρίγκιπα Φιλίππου της Αγγλίας και τα αγωνιστικά σκάφη της Ελληνικής Βασιλικής Οικογένειας

Το ατύχημα που είχε το κλασικό yacht «Bloodhound» του Οίκου Camper & Nicholsons, που υπήρξε το αγωνιστικό σκάφος του Πρίγκιπα Φιλίππου, πριν λίγο καιρό και που λίγο έλειψε να βυθιστεί ανοιχτά του λιμανιού Γκρέιτ Γιάρμουθ, φέρνει ξανά στην επιφάνεια την αγάπη που είχε ο Βασιλικός Οίκος της Ελλάδος για την αγωνιστική ιστιοπλοΐα. Είναι άλλωστε γνωστό

Υποφέρετε από πονοκεφάλους; Ίσως φταίνε τα γονίδια των Νεάντερταλ

Από τον θόρυβο της κυκλοφορίας μέχρι την υπερβολική χρήση του κινητού τηλεφώνου, υπάρχουν πολλοί παράγοντες στον σύγχρονο κόσμο που μπορούν να προκαλέσουν πονοκέφαλο. Όμως, οι επιστήμονες αναφέρουν τώρα ότι σε ορισμένους ανθρώπους ο επίμονος αυτός πόνος μπορεί να έχει πολύ αρχαιότερη προέλευση. Σύμφωνα με νέα έρευνα, τα γονίδια των Νεάντερταλ θα μπορούσαν να εξηγούν γιατί

Ισπανικό ρύζι με κοτόπουλο (Arroz Con Pollo)

Προσθήκη στα αγαπημένα Υλικά 4-5 κ.σ. ελαιόλαδο 4 ολόκληρα πόδια (τέταρτα) κοτόπουλου, με πέτσα και κόκαλο, χωρισμένα στην κλείδωση στα δυο, ξεπλυμένα και καλά στεγνωμένα ½ φλ. αλεύρι για πασπάλισμα 1 κ.γ. πάπρικα για πασπάλισμα 1 μέτριο κρεμμύδι, ψιλοκομμένο 1 κόκκινη + 1 πράσινη πιπεριά, σε ψιλά τετραγωνάκια/ζάρια 1 πράσινη καυτερή πιπερίτσα, ξεσποριασμένη και ψιλοκομμένη

Πατάτες Wedges µε κρούστα

Προσθήκη στα αγαπημένα ΥΛΙΚΑ 4 µεγάλες πατάτες (1 κιλό περίπου) 1 φλ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις ¼ φλ. γάλα 1 αβγό 1 κουταλάκι ρίγανη 1 κουταλιά λάδι ½ φλ. µπίρα Λάδι για τηγάνισµα Αλάτι, πιπέρι, Sour cream για το σερβίρισµα (προαιρετικά) ΕΚΤΕΛΕΣΗ Τρίβετε και πλένετε καλά τις πατάτες και τις τρυπάτε σε 3-4 σηµεία