Μαίρη Χρονοπούλου: Ένας χρόνος χωρίς τη «γοργόνα» του ελληνικού κινηματογράφου

Date:

Μαίρη Χρονοπούλου: Ένας χρόνος χωρίς τη «γοργόνα» του ελληνικού κινηματογράφου

Αν είχε γεννηθεί στην Αμερική, θα υποδυόταν τη femme fatale με μεγάλη άνεση και επιτυχία, αλλά ακόμη και στον ελληνικό κινηματογράφο, η Μαίρη Χρονοπούλου κατάφερε να είναι μία από τις ελάχιστες πρωταγωνίστριες που ερμήνευσε με επιτυχία δυναμικές γυναίκες – πολλές φορές μοιραίες.

Η Μαίρη Χρονοπούλου, κατάφερε να γοητεύσει, χωρίς να διαθέτει την ξεχωριστή ομορφιά ή τις ελκυστικές καμπύλες, κάτι που πρέπει να της αναγνωριστεί, σε έναν χώρο που επικρατούσαν μονοδιάστατες έως και φαιδρές απόψεις για τις ελκυστικές πρωταγωνίστριες.

Διέθετε, όμως, τη φινέτσα, το απαραίτητο ταμπεραμέντο και φυσικά το υποκριτικό ταλέντο, το οποίο δούλεψε, ακόμη περισσότερο στην ωριμότητά της, για να μην ξεμείνει με τις δάφνες ενός παρωχημένου σινεμά, όπως ήταν ο παλιός εμπορικός κινηματογράφος.

Ήταν η ηθοποιός, που διέπρεψε ως ντάμα, δίπλα σε σχεδόν όλους τους σημαντικούς και ωραίους πρωταγωνιστές του ελληνικού σινεμά, η μοιραία γυναίκα, σε ρόλους σύνθετους, αλλά ακόμη και στην απαιτητική κωμωδία, στην οποία κυριαρχούσε η μεγάλη μεταπολεμική γενιά των ανδρών συναδέλφων της.

Πριν μία εβδομάδα συμπληρώθηκε ένας χρόνος από τον θάνατό της (6 Οκτωβρίου 2023) κι ενώ ακόμη είναι «ζεστά» τα πληκτρολόγια, τα δημοσιεύματα και οι εικασίες, για τον τρόπο που έχασε τη ζωή της και άλλα δικαστικής υφής ζητήματα.

Όμως, υπάρχει και η προσφορά της στον χώρο του θεάματος, η καλλιτεχνική της αξία και η γενναία στάση ζωής που κράτησε μέχρι τέλους. Η «γοργόνα» του ελληνικού σινεμά, έζησε μια ζωή γεμάτη, με θριάμβους, καλές και κακές στιγμές, γνώρισε τον έρωτα από την καλή και την ανάποδη, ενώ τα δύσκολα καταπιεστικά παιδικά της χρόνια δεν την εμπόδισαν να φτάσει ψηλά, να γνωρίσει την αποθέωση, παρότι στο τέλος έπρεπε να παλέψει με την αναπηρία, έπειτα από ένα τροχαίο ατύχημα.

Η καταπιεστική μητέρα και η αγγελία του Ροντήρη

Βέρα Αθηναία, η Χρονοπούλου θα γεννηθεί στο Κολωνάκι, στις 16 Ιουλίου του 1933, μεγαλώνοντας σε ένα σπίτι γεμάτο γυναίκες και την καταπιεστική μητέρα της, καθώς ο πατέρας της τους εγκατέλειψε όταν εκείνη ήταν μόλις 8 χρόνων. Ασφυκτικά περιορισμένη από την αυστηρή και δεσποτική μητέρα της, αλλά και τη Γερμανίδα νταντά της, δεν θα καταφέρει να ακολουθήσει το όνειρό της, που ήταν να γίνει μπαλαρίνα.

Θα βρει, όμως, την ευκαιρία να μπει στον χώρο του θεάματος, όταν θα ανακαλύψει μία αγγελία του Δημήτρη Ροντήρη, που ζητούσε ψηλά κορίτσια για τον χορό των αρχαίων τραγωδιών. Αυτή η μικρή αγγελία θα την οδηγήσει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού, ενώ ταυτόχρονα συμμετείχε σε παραστάσεις δίπλα στην Κατίνα Παξινού και τον Αλέξη Μινωτή.

Ξεχωριστό ταλέντο

Το 1953 θα κάνει το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο, παίζοντας ένα ρολάκι στην μουσική κωμωδία του Ντίνου Δημόπουλου «Χαρούμενο Ξύπνημα», ενώ με προτροπή της Δέσπως Διαμαντίδου, θα βγει στο ελεύθερο θέατρο, αρχικά με έργα των Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου, αφού προηγουμένως είχε πάρει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, περνώντας από επιτροπή για να πάρει το δίπλωμά της ως ξεχωριστό ταλέντο.

Ο αδελφός της Κούρκουλος

Το 1958 θα συμμετάσχει στο εξαιρετικό δράμα του Μιχάλη Κακογιάννη «Το Τελευταίο Ψέμα», με την Έλλη Λαμπέτη, ενώ στη δεκαετία του ’60 θα ανέβει γρήγορα και θα γίνει πρωταγωνίστρια της Φίνος Φιλμ, παίζοντας δίπλα σε όλους τους ζεν πρεμιέ της εποχής, με κυριότερο τον Νίκο Κούρκουλο, με τον οποίο γνωρίστηκαν στη σχολή του Εθνικού και της στάθηκε ως πατέρας και ως αδελφός, κάτι που της έλλειπε από τη ζωή της.

Κόκκινα Φανάρια

Το 1963, θα κάνει την πρώτη της δυναμική εμφάνιση ως συμπρωταγωνίστρια στα «Κόκκινα Φανάρια» του Βασίλη Γεωργιάδη, ένα φιλμ που θα φτάσει ως τις υποψηφιότητες για το ξενόγλωσσο Όσκαρ, ενώ την ίδια χρονιά θα πρωταγωνιστήσει δίπλα στον Δημήτρη Παπαμιχαήλ στην κομεντί «Το Τεμπελόσκυλο» και το 1965 στο ενδιαφέρον κοινωνικό δράμα του Ντίνου Κατσουρίδη «Οι Αδίστακτοι» στο πλευρό του Νίκου Κούρκουλου.

Η χρονιά ορόσημο

Το 1966 θα είναι χρονιά ορόσημο για την καριέρα της, καθώς θα πρωταγωνιστήσει σε τέσσερις τεράστιες επιτυχίες. Στο ελληνικό δραματικό «γουέστερν» του Βασίλη Γεωργιάδη «Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο», ακόμη μία ταινία που ήταν υποψήφια για το ξενόγλωσσο Όσκαρ, έχοντας και πάλι δίπλα της τον Κούρκουλο, αλλά και τους Μάνο Κατράκη και Γιάννη Βόγλη. Στο τολμηρό δράμα «Δάκρυα για την Ηλέκτρα» με την Ζωή Λάσκαρη και τον Αλέκο Αλεξανδράκη.

Στο στομφώδες κοινωνικό δράμα «Κοινωνία Ώρα Μηδέν» και πάλι δίπλα στον Κούρκουλο, ενώ θα είναι εξαιρετική στο αξιοπρόσεκτο δράμα «Ο Φόβος» του Κώστα Μανουσάκη.

Η επόμενη χρονιά θα συνεχιστεί με ακόμη δύο τεράστιες επιτυχίες που θα τη σημαδέψουν, δύο μουσικοχορευτικές κωμωδίες του Δαλιανίδη, τις «Θαλασσιές τις Χάντρες» και μια «Κυρία στα Μπουζούκια».

Ειδικά στη δεύτερη ταινία, που θα στηριχθεί πάνω της όλο το στόρι, θα αφήσει εποχή κρατώντας «στο ένα χέρι το μπεγλέρι και στο άλλο το τσιγάρο» κι έχοντας δίπλα της σχεδόν όλους τους σταρ της εποχής – από Φαίδωνα Γεωργίτση και Κώστα Βουτσά μέχρι Ζωή Λάσκαρη και Μάρθα Καραγιάννη – και φυσικά όλο το επιτελείο του Φίνου.

Από τον Αγγελόπουλο στον Βρετάκο

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν θα έρθει και η πτώση του εμπορικού σινεμά και η πλήρης απαξίωσή του, η Χρονοπούλου θα έχει και άλλες αρκετές επιτυχίες, όπως «Ορατότης Μηδέν», «Εν Ονόματι του Νόμου», «Η Ζούγκλα των Πόλεων» κλπ. Ωστόσο, η Χρονοπούλου δεν επαναπαύτηκε, όπως πολλοί συνάδελφοί της, στις δάφνες της δεκαετίας του ’60 και τόλμησε να προχωρήσει με θαρραλέα βήματα σε ερμηνευτικές προκλήσεις του «νέου ελληνικού σινεμά».

Θα την επιλέξει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος για να παίξει στους «Κυνηγούς» και στο «Ταξίδι στα Κύθηρα», ενώ ο Κώστας Βρετάκος θα της δώσει την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στο αρκετά καλό δράμα «Τα Παιδιά της Χελιδόνας», με το οποίο θα κερδίσει το Α Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1987.

Ο άνδρας της ζωής της

Αν και είχε δηλώσει ότι «ήμουν πάντα ο άντρας της ζωής μου» και μένοντας για χρόνια μόνη, θα έχει μία έντονη ερωτική ζωή. Η πρώτη της σχέση, που έγινε γνωστή, ήταν αυτή με τον Ανδρέα Μπάρκουλη, με τον οποίο είχε αρραβωνιαστεί, αλλά δεν προχώρησε σε γάμο.

Αντιθέτως, έπειτα από αρκετά χρόνια, το 1975, θα παντρευτεί τον τότε δήμαρχο Σπάτων Δημήτρη Μπότσαρη, αλλά θα χωρίσουν σύντομα. Θα ερωτευθεί και αρκετούς άλλους άνδρες, εντός και εκτός καλλιτεχνικού κυκλώματος, χωρίς ποτέ να υποκύψει σε σχέσεις συμφέροντος ή συμβιβασμού και πάντοτε ακολουθώντας τους χτύπους της καρδιάς της.

Αλύγιστη

Κατά τη διάρκεια της ζωής της η Χρονοπούλου θα έρθει αντιμέτωπη με δύσκολες καταστάσεις, ακόμη και με τον θάνατο. Το 1999, έπειτα από τροχαίο ατύχημα, θα αντιμετωπίσει σοβαρά κινητικά προβλήματα για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, όταν το σπίτι της θα αρπάξει φωτιά, θα βγει με πολλά εγκαύματα και θα περάσει ακόμη μία περιπέτεια υγείας.

Όλα αυτά δεν τη λύγισαν και τρία χρόνια πριν τον μοιραίο τραυματισμό της, είχε αρχίσει να δείχνει ότι θέλει να επανέλθει στο καλλιτεχνικό προσκήνιο – παίζοντας και στην τηλεοπτική σειρά «Έτερος Εγώ», κάνοντας δημόσιες εμφανίσεις και σχέδια.

Περήφανη μέχρι τέλους

Η Μαίρη Χρονοπούλου, έπειτα από ένα ακόμη ατύχημα μέσα στο σπίτι της, θα αφήσει την τελευταία της πνοή στις 6 Οκτωβρίου του 2023, σε ηλικία 90 ετών, αφήνοντας όλη της την περιουσία στο «Χαμόγελο του Παιδιού», δείχνοντας την αγάπη της για τα παιδιά, που δεν κατάφερε να αποκτήσει.

Απέκτησε όμως το σεβασμό και την εκτίμηση, μίας καλής ηθοποιού, που κατάφερε να επιβάλει ένα διαφορετικό μοντέλο πρωταγωνίστριας και μιας γυναίκας ανεξάρτητης, που περπάτησε τη ζωή της περήφανη και αντιμετώπισε τις αντιξοότητες με γενναιότητα.

To άρθρο Μαίρη Χρονοπούλου: Ένας χρόνος χωρίς τη «γοργόνα» του ελληνικού κινηματογράφου δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Ευλογιά των πιθήκων (mpox): Το πρώτο κρούσμα από το επικίνδυνο στέλεχος στην Ελλάδα

Τι αναφέρει το ECDC σε νέα έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης που εξέδωσε. Τι συμβαίνει στην υπόλοιπη ΕΕ. Το πρώτο κρούσμα από το επικίνδυνο στέλεχος clade 1 του ιού που προκαλεί τη νόσο mpox (πρώην ευλογιά των πιθήκων) καταγράφηκε στη χώρα μας. Όπως αναφέρει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου & Προλήψεως των Ασθενειών (ECDC), το περιστατικό αναφέρθηκε μετά

Η ηλικία στην οποία κορυφώνονται οι νοητικές μας ικανότητες είναι μάλλον έκπληξη

Νιώθετε πολύ μεγάλοι για να ξεκινήσετε ένα νέο χόμπι; Ξανασκεφτείτε το. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι οι άνθρωποι φτάνουν στο απόγειο των γνωστικών ικανοτήτων τους μεταξύ 55 και 60. Οι περισσότεροι από εμάς φοβόμαστε την ιδέα του γήρατος, αλλά μία νέα έρευνα έρχεται να δείξει ένα απροσδόκητο όφελος της γήρανσης: η νοητική μας λειτουργία κορυφώνεται

Σούπα μινεστρόνε με μακαρόνια και όσπρια Μιτσίδη

ΥΛΙΚΑ ¼ φλ. (60γρ.) ελαιόλαδο2/3 φλ. (100γρ.) ψιλοκομμένο κρεμμύδι1 φλ. (130γρ.) καρότο κομμένο σε φετάκια1 φλ. (170γρ.) πατάτες κομμένες σε κυβάκια1 φλ. (135γρ.) σέλινο κομμένο σε φέτες2 σκελίδες  (4γρ.) σκόρδο ψιλοκομμένες   1 φλ. (150γρ.) κολοκυθάκι κομμένο σε φετάκια1 κουταλάκι (20γρ.) πάστα ντομάτας ΜΙΤΣΙΔΗ1 συσκευασία (400γρ.) ψιλοκομμένες ντομάτες ΜΙΤΣΙΔΗ1/2 φλ. (100γρ.) φασόλια μέτρια ΜΙΤΣΙΔΗ1 φλ. μικρά

Ζεστή σαλάτα με σοταρισμένα μανιτάρια με ντοματίνια και πιπεριές

Προσθήκη στα αγαπημένα ΥΛΙΚΑ 400 γρ. μανιτάρια λευκά ή καφέ, κομμένα στη μέση 1 μικρή κόκκινη πιπεριά, κομμένη σε μικρά κομμάτια 1 πράσινη πιπεριά, κομμένη σε λωρίδες 1 φλ. ντοματίνια, κομμένα στη μέση 2 σκελίδες σκόρδο, ψιλοκομμένες 3 κ.σ. ελαιόλαδο 2 κ.σ. λευκό κρασί (προαιρετικά) ½ κ.γ. ρίγανη ή θυμάρι 1 κ.σ. φρέσκο μαϊντανό, ψιλοκομμένο

Πανταζής – Δημητρίου: Viral η αφίσα τους! «Ποιοι είναι αυτοί; – Το photoshop σήκωσε τα χέρια ψηλά»

Ο Λευτέρης Πανταζής και η Άντζελα Δημητρίου, που έχουν γράψει ιστορία στην ελληνική μουσική και παραμένουν στην πρώτη γραμμή, συναντιούνται ξανά επί σκηνής.

Ιωάννα Τούνη: Η υπέροχη έκπληξη που δέχτηκε από τον σύντροφό της στο σπίτι

Η γνωστή influencer έκανε πρόσφατα την πρώτη δημόσια εμφάνισή της με τον Δημήτρη Σπυριδωνίδη στη Μύκονο, επιβεβαιώνοντας τις φήμες για τη νέα της σχέση. Το follow του Λιάγκα στην Τούνη και η αντίδρασή της - «Καλά κάνει… Κι εγώ στη θέση της…» Σε παλαιότερο βίντεο στο Instagram, η Ιωάννα είχε μιλήσει με ειλικρίνεια για τον

Η Ιρίνα Σάικ μεταμορφώθηκε σε Τσιτσιολίνα για το Χάλογουιν – «Αιώνιο είδωλο», σχολίασε

Η Ιρίνα Σάικ μεταμορφώθηκε σε Τσιτσιολίνα για το Χάλογουιν - «Αιώνιο είδωλο», σχολίασε Η Ιρίνα Σάικ μεταμορφώθηκε σε Τσιτσιολίνα για το Χάλογουιν - «Αιώνιο είδωλο», σχολίασε Το διάσημο μοντέλο δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στιγμιότυπα με τη μεταμφίεσή της Ιωάννα Μαρίνου 31.10.2025, 17:56 Μια εντυπωσιακή και σέξι εμφάνιση έκανε για το φετινό Χάλογουιν η Ιρίνα Σάικ.

Ιωάννα Τούνη: Η έκπληξη από τον σύντροφό της – «Δεν ξέρετε πόσο αγαπώ αυτούς που γνωρίζουν ότι θα με κάνουν χαρούμενη»

Η Instagrammer μοιράστηκε με τους διαδικτυακούς της ακόλουθους την τρυφερή χειρονομία του Δημήτρη Ρομπέρτο Σπυριδωνίδη

O «Γιατρός» έχει πρεμιέρα απόψε με «αφυπνίσεις» στον Alpha

Η δραματική σειρά "Γιατρός" του Alpha που μας γοήτευσε, μας συγκίνησε, μας καθήλωσε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες, επιστρέφει απόψε στις 22:00. Μέχρι

Συνελήφθη γνωστός τηλεοπτικός σεφ για χρέη στο Δημόσιο

Για χρέη στο Δημόσιο, τα οποία και ξεπερνούν τις 350.000 ευρώ, συνελήφθη γνωστός τηλεοπτικός σεφ. Ειδικότερα, ο 58χρονος φέρεται να είχε συστήσει επιχείρηση εμπορίας τροφίμων, με συνολικά έσοδα που υπολογίζονται μεταξύ 1,3 και 1,4 εκατομμυρίων ευρώ αλλά δεν απέδωσε τον ΦΠΑ που αναλογούσε στα έσοδα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το χρέος άνω των 350.000 ευρώ.

Χάρης Φραγκούλης: «Δεν έχω ίντερνετ στο σπίτι, δεν έχω λεφτά να πάω στον οδοντίατρο»

Μια σπάνια συνέντευξη παραχώρησε ο Χάρης Φραγκούλης στην εκπομπή Buongiorno. Ο ηθοποιός, που μέχρι σήμερα εμφανίζεται μόνο στο θέατρο, μίλησε για το πόσο έχει καταπονήσει το σώμα του, τον λόγο που δεν έχει ίντερνετ και social media, αλλά και για τις χαμηλές απολαβές από το θέατρο. «Το σώμα μου το έχω διαλύσει. Έχω τρείς κήλες

Τα σημάδια εμφράγματος που πολλοί προσπερνούν

Όταν μιλάμε για έμφραγμα, το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό των περισσότερων είναι ο πόνος στο στήθος. Όμως, όπως εξηγεί στο Newsbeast ο Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας και Καθηγητής Καρδιολογίας του ΕΚΠΑ, Κωνσταντίνος Τούτουζας, υπάρχουν και άλλα, λιγότερο προφανή «σήματα κινδύνου» που στέλνει το σώμα μας, αλλά δυστυχώς συχνά αγνοούνται. Ζάλη, ναυτία ή