Τα δημοφιλή ροφήματα που «κλέβουν» και «χαλούν» τον ύπνο μας

Date:

Τα δημοφιλή ροφήματα που «κλέβουν» και «χαλούν» τον ύπνο μας

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Έρευνα σε περισσότερους από 50.000 Νορβηγούς φοιτητές συσχετίζει την κατανάλωση ενεργειακών ποτών με προβλήματα στον ύπνο

-

Τα προβλήματα με τον ύπνο μάλλον δεν είναι ξένα στους νέους που αγαπούν τα ενεργειακά ποτά. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη ερευνητών από το Νορβηγικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας (Norwegian Institute of Public Health – NIPH), που δημοσιεύεται στο BMJ Open, η αυξημένη κατανάλωσή τους θα τους στοιχίσει μισή ώρα στριφογύρισμα μέχρι να κοιμηθούν και θα τους κλέψει μία ώρα ύπνο, συγκριτικά με όσους δεν καταναλώνουν τέτοια ποτά.

«Αποδεικνύεται ότι όσοι υπερκαταναλώνουν ενεργειακά ποτά δεν πέφτουν απλώς αργότερα για ύπνο, αλλά δυσκολεύονται και να κοιμηθούν, έχουν περισσότερες νυχτερινές αφυπνίσεις, μικρότερη συνολική διάρκεια ύπνου και παρακοιμούνται πιο εύκολα. Ο ύπνος γίνεται πιο επιφανειακός» σχολίασε ο επικεφαλής ερευνητής Børge Sivertsen από το NIPH.

Η ερευνητική ομάδα συνήγαγε τα συμπεράσματα μέσα από δεδομένα της μελέτης για την Υγεία και Ευεξία των Μαθητών (Students’ Health and Well-being Study – SHoT) για το 2022, όπου σχεδόν 53.000 νέοι και νέες 18-35 ετών από κολλέγια, πανεπιστήμια  και επαγγελματικά λύκεια απάντησαν σε ερωτηματολόγια για τις συνήθειες του ύπνου και την κατανάλωση ενεργειακών ποτών.

Ο Sivertsen είναι ο υπεύθυνος του προγράμματος SHoT, της έρευνας που διεξάγει το NIPH κάθε τέσσερα χρόνια. Για την πρόσφατη μελέτη για τα ενεργειακά ποτά συνεργάστηκαν με το το Νοσοκομείο Innlandet της Νορβηγίας και το Πανεπιστήμιο του Όσλο.

Εύκολο να χαθεί το μέτρο

Για τον Sivertsen, με τα ενεργειακά ποτά είναι εύκολο να χαθεί το μέτρο· είναι εύγευστα και πωλούνται σε μεγάλες συσκευασίες όπως μισόλιτρα κουτιά ή μπουκάλια. Έτσι, ενώ οι επιπτώσεις τους στην ποιότητα και διάρκεια του ύπνου είναι αντίστοιχες με του καφέ εφόσον καταναλώνεται σε ίδιες ποσότητες και ίδιες ώρες -περιέχουν συνήθως ζάχαρη και εκχύλισμα του φυτού γκουαρανά που αποδεδειγμένα επηρεάζουν τον ύπνο-, «λίγοι άνθρωποι θα πιουν τόσο μεγάλες ποσότητες καφέ. Στα ενεργειακά ποτά, η πικρή γεύση του καφέ είναι σχεδόν ανύπαρκτη».

Σύμφωνα με το NIPH, η περιεκτικότητα των ενεργειακών ποτών σε καφεΐνη είναι συνήθως 32 mg/dl, ενώ του καφέ φίλτρου 40mg/dl. Έτσι, μια μεγάλη συσκευασία ενεργειακού ποτού περιέχει 160mg καφεΐνης, διπλάσια ποσότητα από αυτή που περιέχεται σε ένα φλιτζάνι καφέ φίλτρου.

Συνεπώς, όσοι δυσκολεύονται να κοιμηθούν θα πρέπει ιδανικά να διακόψουν κάθε είδους ποτέ με καφεΐνη, σύμφωνα με τον Sivertsen, ή να περιορίσουν την πρόσληψή της στον μεσημεριανό καφέ. Διευκρινίζει ωστόσο ότι «η επίδραση της καφεΐνης διαφέρει από άτομο σε άτομο. Ενώ ορισμένα άτομα μπορούν να καταναλώνουν πέντε με έξι φλιτζάνια καφέ χωρίς προβλήματα, άλλοι μπορεί να είναι ευαίσθητοι ακόμη και σε μικρές ποσότητες»

Αβέβαιοι συσχετισμοί

Η μελέτη δεν αποδεικνύει αιτιώδη συνάφεια μεταξύ της κατανάλωσης ενεργειακών ποτών και των προβλημάτων με τον ύπνο. Είναι πολύ πιθανό, τα άτομα που δυσκολεύονται να κοιμηθούν να καταφεύγουν στα εν λόγω ποτά για να μένουν εν τέλει ξύπνιοι. «Χρειάζεται προσοχή· αν κάνετε “κακό” ύπνο και είστε κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας, είναι εύκολο να στραφείτε στα καφεϊνούχα ποτά» αναφέρει ο Sivertsen, για τον οποίο τα τελευταία ευρήματα πρέπει να διαβάζονται παράλληλα με αυτά παλαιότερων μελετών, καθώς έτσι αναδεικνύεται η σοβαρή επίδραση των ενεργειακών ποτών στον ύπνο.

Διαβάστε επίσης:

Τα πασίγνωστα ποτά που αυξάνουν κατά 53% τα τριγλυκερίδια και απειλούν την καρδιά

Να τι θα συμβεί στην καρδιά και το ήπαρ αν πίνουμε κάθε μέρα αναψυκτικά

Το ποτό που βλάπτει το ανοσοποιητικό όσο το κάπνισμα

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Ο Τράβις Μπάρκερ μετά το αεροπορικό δυστύχημα ένιωθε ότι ζούσε το «Βλέπω τον Θάνατό σου»: Κρυβόμουν και σκεφτόμουν ότι είμαι ο επόμενος που θα...

Ο Τράβις Μπάρκερ μετά το αεροπορικό δυστύχημα ένιωθε ότι ζούσε το «Βλέπω τον Θάνατό σου»: Κρυβόμουν και σκεφτόμουν ότι είμαι ο επόμενος που θα πεθάνει Ο Τράβις Μπάρκερ μετά το αεροπορικό δυστύχημα ένιωθε ότι ζούσε το «Βλέπω τον Θάνατό σου»: Κρυβόμουν και σκεφτόμουν ότι είμαι ο επόμενος που θα πεθάνει Ο μουσικός επέζησε από θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα

Μελίνα Νικολαΐδη: Τις τελευταίες ημέρες έχουν αναπαραχθεί αναληθή δημοσιεύματα για την προσωπική μου ζωή, έχω ήδη κινηθεί νομικά

Μελίνα Νικολαΐδη: Τις τελευταίες ημέρες έχουν αναπαραχθεί αναληθή δημοσιεύματα για την προσωπική μου ζωή, έχω ήδη κινηθεί νομικά Μελίνα Νικολαΐδη: Τις τελευταίες ημέρες έχουν αναπαραχθεί αναληθή δημοσιεύματα για την προσωπική μου ζωή, έχω ήδη κινηθεί νομικά Παρουσιάζουν ως γεγονότα πράγματα που ουδέποτε συνέβησαν, σημείωσε η κόρη της Δέσποινας Βανδή και του Ντέμη Νικολαΐδη Τη δική της

Η Νικόλ Κίντμαν σπάει τη σιωπή της: «Ήμουν έτοιμη να παρατήσω την καριέρα μου για τον Τομ Κρουζ»

Προσθήκη του zappit.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google Η Νικόλ Κίντμαν παραχώρησε μια άκρως εξομολογητική συνέντευξη στο νέο τεύχος της βρετανικής Vogue, μιλώντας ανοιχτά για τον γάμο της με τον Τομ Κρουζ, τις προειδοποιήσεις που είχε δεχτεί, αλλά και τη νέα της πραγματικότητα μετά το πρόσφατο διαζύγιό της από τον Κιθ Έρμπαν. Η 59χρονη σταρ

Φωτιά στη Σίβηρη: Πυροσβέστης πέφτει από τη σκάλα στην οροφή σπιτιού κατά τη διάρκεια της ζωντανής σύνδεσης

Προσθήκη του zappit.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google Δραματικές είναι οι τελευταίες ώρες στη Σίβηρη της Χαλκιδικής, όπου πυρκαγιά έχει κατακάψει μεγάλο μέρος του παρθένου δάσους και σειρά κατοικιών κατά μήκος της παραλίας. Η φωτιά ξέσπασε λίγο μετά τις 13:00 το μεσημέρι της Πέμπτης (13/8) και στην περιοχή επιχείρησαν αμέσως εναέρια και επίγεια πυροσβεστικά μέσα.

Δυσθρεψία: Δεν αφορά μόνο τους πολύ αδύνατους – Τα σημάδια που δείχνουν ότι ο οργανισμός δεν τρέφεται σωστά

Ένα αδύνατο άτομο μπορεί να είναι δυσθρεπτικό λόγω έλλειψης βάρους, αλλά ένας υπέρβαρο μπορεί να είναι εξίσου δυσθρεπτικό λόγω έλλειψης ουσιαστικών θρεπτικών συστατικών. Η λέξη δυσθρεψία φέρνει συνήθως στο μυαλό την εικόνα ενός ανθρώπου εξαιρετικά αδύνατου, που δεν τρώει αρκετά. Στην πραγματικότητα, όμως, ο όρος είναι πολύ ευρύτερος. Η δυσθρεψία σημαίνει ότι υπάρχει ανισορροπία στη

Σίσσυ Χρηστίδου: «Δεν ήξερα τι είναι αγάπη μέχρι να γεννηθείς εσύ» – Η συγκινητική ανάρτηση για τον γιο της

Πρόσθεσε το Newsbeast στις προτεινόμενες πηγές σου στη Google Τα 18 του χρόνια συμπλήρωσε ο γιος της Σίσσυς Χρηστίδου και του Θοδωρή Μαραντίνη, με την παρουσιάστρια να δημοσιεύει ένα συγκινητικό μήνυμα για την ενηλικίωση του πρωτότοκου παιδιού της, Φίλιππου-Ραφαήλ. Ανατρέχοντας στην 13η Αυγούστου του 2008, όταν ο γιος της ήρθε στον κόσμο, η παρουσιάστρια περιέγραψε

Μαίρη Αργυριάδου: “Ξελόγιασε” και το ηλιοβασίλεμα με το μαύρο της μπικίνι

Στο πανέμορφο νησί της Νάξου απολαμβάνει μέρος των καλοκαιρινών της διακοπών η Μαίρη Αργυριάδου, επιλέγοντας τις Κυκλάδες για να γεμίσει τις μπαταρίες της και να ξεκουραστεί ενόψει της νέας τηλεοπτικής σεζόν που πλησιάζει. Η γνωστή δημοσιογράφος μοιράζεται συχνά στιγμές από την καθημερινότητά της στο νησί με τους διαδικτυακούς της φίλους, αποσπώντας δεκάδες θετικά σχόλια. Μαίρη

Σίσσυ Χρηστίδου: «Φίλιππε Ραφαήλ, καλωσήρθες στην ενηλικίωση»

Η σχέση της Σίσσυς Χρηστίδου με τους γιους της αποτελεί διαχρονικά το πιο σπουδαίο και φωτεινό κεφάλαιο της ζωής της. Με αφορμή τα 18α γενέθλια του πρωτότοκου γιου της, Φίλιππου Ραφαήλ, η γνωστή παρουσιάστρια ξεδίπλωσε την απόλυτη αλήθεια της μητρικής αγάπης, μιας αγάπης που δεν περιορίζει, αλλά δίνει φτερά για να πετάξεις ψηλά. Χριστίνα Κοντοβά:

Τα δάκρυα της Ντρου Μπάριμορ όταν είδε τυχαία μία αεροσυνοδό που τη στήριξε όταν σταμάτησε να πίνει αλκοόλ, δείτε βίντεο

Τα δάκρυα της Ντρου Μπάριμορ όταν είδε τυχαία μία αεροσυνοδό που τη στήριξε όταν σταμάτησε να πίνει αλκοόλ, δείτε βίντεο Τα δάκρυα της Ντρου Μπάριμορ όταν είδε τυχαία μία αεροσυνοδό που τη στήριξε όταν σταμάτησε να πίνει αλκοόλ, δείτε βίντεο Η γυναίκα βρέθηκε στο «Drew Barrymore Show» και μίλησε στην ηθοποιό για την ημέρα που τη γνώρισε

H Κόνι Μεταξά και η Ελένη Φουρέιρα έκαναν διακοπές στα Κουφονήσια

H Κόνι Μεταξά και η Ελένη Φουρέιρα έκαναν διακοπές στα Κουφονήσια Η τραγουδίστρια ανέβασε φωτογραφία από έξοδο με τη συνάδελφό της Στα Κουφουνήσια έκαναν διακοπές η Κόνι Μεταξά και η Ελένη Φουρέιρα, με τις δύο τραγουδίστριες να φωτογραφίζονται σε έξοδό τους στο νησί. Η Κόνι Μεταξά μοιράστηκε με τους διαδικτυακούς της φίλους στο Instagram εικόνες

Μελίνα Νικολαΐδη: Κινήθηκε νομικά για τις φήμες με τον Χρήστο Μάστορα – Η οργισμένη ανάρτηση

Πρόσθεσε το Newsbeast στις προτεινόμενες πηγές σου στη Google Στη Δικαιοσύνη προσέφυγε η Μελίνα Νικολαΐδη, ξεκαθαρίζοντας τη θέση της μετά την παραφιλολογία που αναπτύχθηκε από μερίδα του Τύπου γύρω από το όνομά της και εμπλέκει τον Χρήστο Μάστορα. Η αφορμή δόθηκε από αναφορές που υποστήριζαν ότι οι δυο τους βρέθηκαν στην ίδια παρέα κατά τη

Κολύμπι στη θάλασσα με καρδιοπάθεια: Ποια λάθη να αποφεύγετε – Τα σημάδια που λένε «βγαίνω από το νερό»

Το ζητούμενο δεν είναι να αποφεύγει κάποιος τη θάλασσα επειδή έχει καρδιοπάθεια. Είναι να γνωρίζει πόση προσπάθεια επιτρέπει η δική του κατάσταση και να μην υπερεκτιμά τις αντοχές του Το κολύμπι είναι μια εξαιρετική μορφή άσκησης και οι περισσότεροι άνθρωποι με καρδιοπάθεια δεν χρειάζεται να το αποφεύγουν. Αντίθετα, η τακτική σωματική δραστηριότητα αποτελεί σημαντικό μέρος