Χρήση smartphone μέχρι 60΄ από τους μαθητές «επιτρέπει» νέα μελέτη

Date:

Οι επιπτώσεις από τη χρήση ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση είναι ένα από τα ζητούμενα της έκθεσης που ζήτησε το υπουργείο Παιδείας από τον ΟΟΣΑ, στο πλαίσιο αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας, μετά τα μη ικανοποιητικά αποτελέσματα των μαθητών στον διαγωνισμό PISA 2022. Μεταξύ άλλων θεμάτων, το  αρμόδιο υπουργείο ζήτησε  από τον διεθνή Οργανισμό να εξετάσει στο πλαίσιο της προσαρμοσμένης στα ελληνικά δεδομένα έρευνάς της αν και πόσο επηρεάζει τη μάθηση η χρήση smartphones, τάμπλετς και άλλες ψηφιακές συσκευές.

Και αυτή η διάσταση προέκυψε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA 2022, καθώς προέκυψε ότι η πολύωρη  χρήση ψηφιακών μέσων  κατά τη διάρκεια παράδοσης των μαθημάτων έχει μεν αρνητικά αποτελέσματα, αλλά η χρήση συσκευών μέχρι μία ώρα ενισχύει την απόδοση των μαθητών στα μαθήματα.

Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, περίπου το 45% των μαθητών ανέφερε ότι αισθάνονται εκνευρισμό ή ανησυχία αν δεν είχε μαζί τα κινητά τηλέφωνά του. Η χρήση των κινητών και άλλων ψηφιακών συσκευών μπορεί, επίσης, να επηρεάσει τη μάθηση στην τάξη.

Μέτρια χρήση-υψηλότερη απόδοση

Στη μελέτη του ΟΟΣΑ γίνεται διάκριση μεταξύ της χρήσης για «δραστηριότητες μάθησης» και της χρήσης για «ψυχαγωγία». Επιπλέον, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, η μέτρια χρήση ψηφιακών συσκευών στο σχολείο σχετίζεται με υψηλότερη απόδοση.  Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα ήταν συχνά καλύτερα για τους μαθητές που χρησιμοποιούσαν ψηφιακές συσκευές για μάθηση από μία έως πέντε ώρες την ημέρα σε σχέση με εκείνους, που δεν τις χρησιμοποιούσαν ποτέ. Ωστόσο, οι μαθητές, που τις χρησιμοποιούσαν περισσότερο από μια ώρα την ημέρα για ψυχαγωγία – δηλαδή, εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, περιήγηση στο Διαδίκτυο ή παιχνίδια – είδαν μείωση στους βαθμούς των Μαθηματικών.

Η  εξατομικευμένη μάθηση

Ειδικότερα, η Ιαπωνία αξιοποιεί την τεχνολογία (ICT) για την καταπολέμηση του υπερφορτωμένου ωραρίου των εκπαιδευτικών και μειώνοντας τις ώρες εργασίας. Επιπλέον, παρέχει σε κάθε παιδί τη δική του συσκευή, για διευκόλυνση της μάθησης.

Ο Εσθονός υπουργός Παιδείας δήλωσε πως η εξατομικευμένη μάθηση ορίζεται ως η «αξιοποίηση των προσωπικών ικανοτήτων των μαθητών στο μέγιστο», ενώ πιστεύει ότι οι τεχνολογίες, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη καλύτερης διαχείρισης της τάξης συνολικά.

Και οι τρεις, ωστόσο, υπογράμμισαν τη σημασία που έχει «η οποιαδήποτε ψηφιακή εξατομίκευση της μάθησης να συνδυάζεται πάντα με πραγματικές εμπειρίες μάθησης», τονίζοντας ότι «ο πραγματικός κόσμος είναι πιο σημαντικός από τον εικονικό κόσμο σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία». Η ανθρώπινη αλληλεπίδραση παραμένει ζωτικό στοιχείο στην εκπαίδευση και οι εκπαιδευτές παίζουν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών τους. Ο Κορεάτης υπουργός Παιδείας τόνισε ότι, αν και η τεχνητή νοημοσύνη και οι νέες τεχνολογίες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη διδασκαλία και τη μάθηση, η γνώση αποτελεί μόνο μέρος της μάθησης, επισημαίνοντας την ανάγκη των μαθητών να γίνονται πιο κοινωνικοί μέσα από διάφορες φυσικές δραστηριότητες.

Έμφαση δόθηκε, επίσης, στην ανάγκη να εφοδιαστούν όλοι οι εκπαιδευτικοί με ψηφιακές δεξιότητες. Η Εσθονία εστιάζει σε αυτό τα τελευταία πέντε χρόνια διδάσκοντας τους εκπαιδευτικούς της, όχι μόνο πώς να χρησιμοποιούν σύγχρονα εργαλεία τεχνολογίας, αλλά και πώς να διδάσκουν μέσω της τεχνολογίας.

Τα αποτελέσματα του PISA έδειξαν, επίσης, πόσο σημαντικό είναι να καλλιεργείται στους μαθητές η αυτονομία στη μάθηση. Αιτία; Οι μαθητές επιδεικνύουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για εξ αποστάσεως μάθηση απ’ ό,τι στο να αναλάβουν την ευθύνη για τη δική τους μάθηση.

Τι μπορούν να κάνουν τα σχολεία

Μεγαλύτερη πρόκληση αποτελεί η προαγωγή της ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας στα περιβάλλοντα μάθησης, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα τη δυνατότητά τους να αποσπούν την προσοχή.

Μια επιλογή είναι η απαγόρευση των τηλεφώνων. Τα δεδομένα του PISA δείχνουν ότι σε 13 χώρες, περισσότερο από τα 2/3 των μαθητών πηγαίνουν σε σχολεία όπου η χρήση κινητών τηλεφώνων απαγορεύεται: Ελλάδα, Αλβανία, Μπρουνέι, Χονγκ Κονγκ, Ιορδανία, Κόσοβο, Μάλτα, Μαρόκο, Παλαιστίνη, Σαουδική Αραβία, Ισπανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κατάρ. Ανεξάρτητα από την απαγόρευση, ωστόσο, το 30% των μαθητών σε αυτά τα σχολεία, ανέφερε ότι χρησιμοποιεί ένα smartphone αρκετές φορές την ημέρα στο σχολείο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, το γεγονός ότι οι μαθητές σε σχολεία, όπου ισχύει απαγόρευση των τηλεφώνων, ήταν λιγότερο πιθανόν να απενεργοποιήσουν τις ειδοποιήσεις από κοινωνικά δίκτυα και εφαρμογές όταν πήγαιναν για ύπνο. Οι ειδικοί ερμηνεύουν αυτή τη συμπεριφορά, ως απόρροια της απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, η οποία έχει σαν συνέπεια την αδυναμία των μαθητών να επιδείξουν υπεύθυνη συμπεριφορά όσον αφορά τη χρήση των τηλεφώνων.

Όπως επισημαίνει η έκθεση, «μια πλήρης απαγόρευση των smartphones από την τάξη μάλλον δεν είναι πάντα η σωστή κίνηση. Πρώτον, σε ορισμένες χώρες, τα smartphones είναι οι μόνες διαθέσιμες συσκευές για ψηφιακή μάθηση. Δεύτερον, δεν είναι όλες οι εφαρμογές των smartphones πραγματικά επιβλαβείς, επειδή σημασία έχουν οι πηγές που χρησιμοποιούνται και πώς εφαρμόζονται. Και τρίτον, η έκθεση δείχνει ότι υπάρχει πρόβλημα επιβολής με το 30% των μαθητών σε χώρες του OECD, όπου η χρήση κινητών τηλεφώνων απαγορεύεται, να «εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ένα smartphone αρκετές φορές την ημέρα στο σχολείο».

ΟΟΣΑ: Χρειάζονται εναλλακτικές λύσεις

Όπως προκύπτει από τα δεδομένα της διεθνούς έκθεσης του ΟΟΣΑ με βάση τα αποτελέσματα του PISA, η εξέταση εναλλακτικών προσεγγίσεων για τη διαχείριση της χρήσης των ψηφιακών συσκευών στα σχολεία, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική:

Η εκπαίδευση των μαθητών σχετικά με την υπεύθυνη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών και η ανάπτυξη πολιτικών, που προάγουν τη συνειδητή και παραγωγική χρήση τους. Η δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που ενισχύουν τις δεξιότητες αυτοδιαχείρισης και η καλλιέργεια της ικανότητας των μαθητών να αντιμετωπίζουν τις απαιτήσεις της ψηφιακής εκπαίδευσης. Η εφαρμογή τεχνολογικών λύσεων, που επιτρέπουν την παρακολούθηση και τη διαχείριση της χρήσης των ψηφιακών συσκευών σε επίπεδο σχολείου. Και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών για τη διαμόρφωση και την εφαρμογή πολιτικών, που αφορούν τη χρήση των ψηφιακών συσκευών, μπορεί, επίσης, να οδηγήσει σε μια πιο ισορροπημένη και αποτελεσματική προσέγγιση στο θέμα.

Τέλος, είναι απαραίτητο να διασφαλίζεται ότι η πρόσβαση σε ποιοτικό εκπαιδευτικό υλικό και συσκευές είναι ισότιμη για όλους τους μαθητές καθώς η ανισορροπία στη διαθεσιμότητα των πόρων δημιουργεί προβλήματα. Σύμφωνα με την έκθεση, «τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να παρέχουν επαρκές και υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό και ψηφιακές συσκευές, και να αναπτύξουν κατευθυντήριες οδηγίες για τη χρήση τους», ενώ τονίζεται ότι «είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι όλα τα σχολεία, ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικού προφίλ, απολαμβάνουν επαρκές και ποιοτικό εκπαιδευτικό υλικό και ψηφιακούς πόρους».

Τα μισά Ελληνόπουλα δηλώνουν πως δεν υποστηρίζονται αρκετά από τους καθηγητές τους. 

Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, σχεδόν οι μισοί μαθητές στην Ελλάδα δηλώνουν έλλειψη υποστήριξης από τους καθηγητές τους.

Γενικά, όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA, οι μαθητές που είχαν πιο υποστηρικτικούς καθηγητές επέδειξαν καλύτερη επίδοση στα Μαθηματικά και υπέφεραν από λιγότερο άγχος. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές αυτοί έχουν πιο έντονη την αίσθηση του «ανήκειν» στο σχολείο, είναι συνολικά ικανοποιημένοι από τη ζωή, εμπιστεύονται τις ικανότητές τους για να αυτοδιαχειριστούν τη διαδικασία της μάθησης.

Τα παραπάνω ευρήματα καταγράφηκαν κυρίως στην Αυστραλία, την Καμπότζη, τη Δανία, τη Φινλανδία, το Χονγκ Κονγκ, την Ισλανδία, την Κορέα, τη Μάλτα, τη Νορβηγία, τις Φιλιππίνες και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – στις χώρες αυτές, όσοι είχαν την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, παρουσίασαν βελτίωση στην επίδοση στα μαθηματικά κατά δέκα μονάδες βαθμολογίας ή περισσότερο, όταν στον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, η βελτίωση ανήλθε σε πέντε μονάδες βαθμολογίας.

Στον αντίποδα, όπως υποδηλώνεται από τα αποτελέσματα του PISA 2022, είναι πολλοί οι μαθητές, οι οποίοι δεν λαμβάνουν την υποστήριξη που χρειάζονται για να επιτύχουν στο σχολείο. Συγκεκριμένα, περίπου το 30% των μαθητών δήλωσε ότι ο εκπαιδευτικός δίνει επιπλέον βοήθεια μόνο σε μερικά μαθήματα, ή σχεδόν ποτέ ή ποτέ, όταν τους χρειάζεται. Σχεδόν το 40% των μαθητών ανέφερε ότι, στα περισσότερα μαθήματα, ο εκπαιδευτικός δεν δείχνει ενδιαφέρον για κάθε μαθητή και δεν συνεχίζει τη διδασκαλία έως ότου οι μαθητές κατανοήσουν. Το υψηλότερο ποσοστό έλλειψης υποστήριξης από τους εκπαιδευτικούς, δηλώνει περίπου το 50% των μαθητών στην Ελλάδα, στην Τσεχία και στην Πολωνία. Αντίθετα, πάνω από το 75% των μαθητών σε Γουατεμάλα, Παραγουάη και Σιγκαπούρη ανέφερε ότι σε περισσότερα από τα μισά μαθήματα, ο εκπαιδευτικός παρέχει βοήθεια όταν την χρειάζονται οι μαθητές και συνεχίζει μέχρις ότου κατανοήσουν οι μαθητές.

Διαβάστε επίσης:

Οθόνες: Με ποιο τρόπο επηρεάζουν την προσοχή του παιδιού

Οι έξι ώρες που σώζουν το παιδί από το πάχος και τον εθισμό στις οθόνες

Υπέρταση: Η συνήθεια που αυξάνει την πίεση των παιδιών

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

O Λεονάρντο Ντι Κάπριο δωρίζει 1 εκατ. δολάρια για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές του Λος Άντζελες

Ο Xoλιγουντιανός σταρ Λεονάρντο Ντι Κάπριo ανακοίνωσε ότι διαθέτει το ποσό του ενός εκατομμυρίου δολαρίων στην αντιμετώπιση των καταστροφικών πυρκαγιών που πλήττουν την κομητεία του Λος Άντζελες. Μέσω ενός story στο Instagram ο ηθοποιός, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην πόλη των Αγγέλων, εξέφρασε την δέσμευσή του να βοηθήσει. Τα χρήματα θα διατεθούν σε μια σειρά

Ανησυχία για τον άκρως θανατηφόρο ιό που προκαλεί αιμορραγία από τα μάτια, το στόμα και τα αυτιά

Τρόμο προκαλεί η εξάπλωση του ιού Μάρμπουργκ στην Τανζανία, καθώς παγκόσμιοι ηγέτες στον τομέα της υγείας προειδοποιούν για τον αυξητικό ρυθμό της επιδημίας. Ο Μάρμπουργκ, ένας από τους πιο θανατηφόρους παθογόνους παράγοντες που έχουν ανακαλυφθεί ποτέ, έχει ήδη μολύνει εννέα άτομα, εκ των οποίων τα οκτώ έχουν καταλήξει. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν διαθέσιμα εμβόλια

Εντυπωσιακό: Έκανε 250.000 βήματα μέσα σε μια εβδομάδα – Δείτε πόσο άλλαξε το σώμα του

FITNESS Ένας 28χρονος Βρετανός επέλεξε μια ακραία πρόκληση: έκανε 250.000 βήματα μέσα σε μόλις μία εβδομάδα προκειμένου να διαπιστώσει τι θα αλλάξει στο σώμα του - Δείτε τι κατάφερε  Μια ακραία πρόκληση επέλεξε να ακολουθήσει ένας Βρετανός YouTuber, χωρίς ωστόσο να θέσει σε ακραίο κίνδυνο την υγεία του. Ο 28χρονος Jack Massey Welsh, με ένα

Καρκίνος πνεύμονα: Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα – Τι τον προκαλεί εκτός από το τσιγάρο

Ο καρκίνος πνεύμονα είναι ένας τύπος καρκίνου που ξεκινά από την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων στους πνεύμονες. Αποτελεί την κυριότερη αιτία θανάτου από καρκίνο σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ τα άτομα που καπνίζουν διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο πνεύμονα. Ο κίνδυνος ανάπτυξης καρκίνου του πνεύμονα αυξάνεται ανάλογα με τη διάρκεια και τον αριθμό των

Ο Τίμοθι Σαλαμέ πήγε με ποδήλατο στο κόκκινο χαλί της ταινίας του – Αυτός είναι ο λόγος που πλήρωσε πρόστιμο

Παρά το γεγονός ότι ο υποψήφιος για Όσκαρ Τίμοθι Σαλαμέ επέλεξε ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς για την τελευταία του εμφάνιση στο κόκκινο χαλί, φαίνεται πως καμία καλή πράξη δεν μένει ατιμώρητη όπως αναφέρει το Deadline. Αφού ο διάσημος πρωταγωνιστής έφτασε στην πρεμιέρα της ταινίας «A Complete Unknown» στο BFI Southbank του Λονδίνου

Δημήτρης Φραγκιόγλου: Με είχε περιορίσει ο ρόλος του «Χλαπάτσα», θεωρούσαν ότι δεν μπορούσα να κάνω κάτι άλλο

Ο Δημήτρης Φραγκιόγλου μίλησε για την καριέρα του, τις επιλογές του και τη σειρά «Της Ελλάδος τα παιδιά», αναφέροντας πως ο ρόλος του «Χλαπάτσα» τον περιόρισε για ένα διάστημα. Όπως είπε μιλώντας στην εκπομπή «Breakfast@Star», οι προσωπικές του επιλογές κάποιες φορές τον αδίκησαν, καθώς δεν ήθελε να επαναλαμβάνει τα ίδια τηλεοπτικά μοτίβα. «Εμείς οι ίδιοι

Γιάννης Αϊβάζης για Μαρία Κορινθίου: Για να κοιμηθούμε μαζί πήρε έναν μήνα, η πρώτη μας φορά ήταν μαγική

Ο Γιάννης Αϊβάζης περιέγραψε την πρώτη φορά που συνευρέθηκε ερωτικά με τη Μαρία Κορινθίου, η οποία όπως είπε έγινε έναν μήνα αφότου γνωρίστηκαν, χαρακτηρίζοντάς τη «μαγική» και αποκάλυψε, μεταξύ άλλων, την πρώτη του σεξουαλική εμπειρία όταν ήταν 16 χρονών. Ο ηθοποιός βρέθηκε καλεσμένος στο «Sex Podcast» της Δάφνης Καραβοκύρη στο Youtube, όπου αφηγήθηκε: «Τότε είχαμε σχέση και

Ιστορική απόφαση: Απαγορεύεται η κόκκινη χρωστική Νο. 3 λόγω ανησυχιών για την υγεία

Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) ανακοίνωσε την απαγόρευση της χρήσης της κόκκινης χρωστικής Νο. 3 σε τρόφιμα, ποτά και φάρμακα που λαμβάνονται από το στόμα, περισσότερα από 30 χρόνια μετά την ανακάλυψη πιθανών συνδέσεων με καρκίνο σε πειραματόζωα. Τι είναι η κόκκινη χρωστική Νο. 3 Η κόκκινη χρωστική Νο. 3, γνωστή και

Η Ρενέ Ζελβέγκερ αποκαλύπτει τον λόγο της αποχής της από το Χόλιγουντ – Δείτε φωτογραφίες της με κοντά μαλλιά

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός Ρενέ Ζελβέγκερ, γνωστή για τους ρόλους της στις ταινίες «Bridget Jones’s Diary» και «Cold Mountain» αποκάλυψε σε μια συνέντευξη για τη βρετανική Vogue τον λόγο που την οδήγησε να κάνει ένα διάλειμμα έξι ετών από την υποκριτική, το 2010. Σε συζήτηση με τον συμπρωταγωνιστή της από την ταινία «Bridget Jones»

Ανδρέας Μικρούτσικος σε Δημήτρη Ουγγαρέζο: «Σε έχω γραμμένο» – Ανέβηκαν οι τόνοι για τη Τσιμτσιλή και τον ΑΝΤ1

Με αφορμή ένα ρεπορτάζ που παρουσίασε η Φαίη Σκορδά στην εκπομπή της, όπου αναφερόταν ότι οι Παναγιώτης Στάθης και Μάνος Νιφλής ενδέχεται να διαδεχθούν τον Γιώργο Παπαδάκη την ερχόμενη τηλεοπτική σεζόν, ο Ανδρέας Μικρούτσικος αναφέρθηκε στις φήμες που θέλουν τη Σταματίνα Τσιμτσιλή να αλλάζει τηλεοπτική στέγη και να εντάσσεται στον ΑΝΤ1 από την επόμενη σεζόν.

Αλέξης Γεωργούλης: «Είχα ερωτευτεί πάρα πολύ και πονούσα»

Αποκαλύψεις για την προσωπική του ζωή έκανε ο ηθοποιός Αλέξης Γεωργούλης μιλώντας για έναν μεγάλο έρωτα της ζωής του. Ο ηθοποιός Αλέξης Γεωργούλης ήταν καλεσμένος στη διαδικτυακή εκπομπή της Μαρίας Σολωμού «Μαρία τη νύχτα» και αναφέρθηκε στις έντονες στιγμές της ζωής του και τις σχέσεις που τον έκαναν να ερωτευτεί παράφορα. Σύμφωνα με όσα είπε

Αποτοξίνωση από την υπερφαγία των γιορτών: Γιατί χρειάζεται και τι να κάνετε

Μετά τις γιορτές πολλοί άνθρωποι αισθάνονται την ανάγκη να επανέλθουν σε πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Η γεμάτη γαστρονομικούς πειρασμούς περίοδος που προηγήθηκε συχνά αφήνει πίσω της μια αίσθηση βάρους και ανισορροπίας. Πώς, όμως, μπορεί κανείς να μπει σε ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα διατροφής χωρίς να νιώθει καταπίεση ή απογοήτευση; Ο κ. Μάνος Καζαμίας, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος στο