Καλοί μαθητές: Η ευφυία δεν φτάνει – Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας που απογειώνουν τις σχολικές επιδόσεις

Date:

Ίσως δεν είναι στο χέρι των γονιών και των δασκάλων αν το παιδί θα γίνει «αστέρι» στο σχολείο, αφού η προσωπικότητά του, την οποία φέρει στα γονίδιά του και ελάχιστα θα επηρεαστεί από εξωγενείς παράγοντες, θα διαδραματίσει τον ουσιαστικό ρόλο στις μαθητικές του επιδόσεις.

«Η προσωπικότητα είναι σαν τη λοταρία» αναφέρει ο Eivind Ystrøm, Καθηγητής Ψυχολογίας της Προσωπικότητας στο Πανεπιστήμιο του Όσλο, εκτιμώντας πως οι υψηλοί βαθμοί είναι μάλλον θέμα τύχης. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε μέσα από έρευνα που εκπόνησε από κοινού με συνεργάτες του για την επίδραση των πέντε χαρακτηριστικών προσωπικότητας στις σχολικές επιδόσεις. Όπως εξηγεί, η προσωπικότητα και πώς τη διαμορφώνουν ο νευρωτισμός, η εξωστρέφεια, η δεκτικότητα, η προσήνεια και η ευσυνειδησία, συνδέεται στενά με τις στρατηγικές αντιμετώπισης, τον τρόπο επίλυσης των προκλήσεων και τα αρνητικά συναισθήματα.

Η επιστημονική ομάδα αξιοποίησε δεδομένα από τη νορβηγική μελέτη Μητέρας, Πατέρα και Παιδιού (Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study-MoBa), μία εκ των μεγαλύτερων ερευνών υγείας στον κόσμο, με στοιχεία για 114.000 παιδιά, 95.000 μητέρες και 75.000 πατέρες.

Οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση μεταξύ των σχολικών επιδόσεων και των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας για τα 10.000 παιδιά που συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη, εστιάζοντας στην  ανάγνωση, τα μαθηματικά και τη γλώσσα. Επιπροσθέτως, συνεκτίμησαν τη γνωστή ως επίδραση των αδελφών, για να αποκλειστούν άλλοι επεξηγηματικοί παράγοντες όπως η οικογένεια και η ανατροφή. Σύμφωνα με τον Δρ Ystrøm, η σύγκριση ανάμεσα σε αδέλφια με διαφορετικές προσωπικότητες ήταν το χαρακτηριστικό που ξεχώρισε τη μελέτη τους από αντίστοιχες που προηγήθηκαν.

Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο Journal of Personality.

Μηδαμινή η επίδραση της εξωστρέφειας

Οι εξωστρεφείς «ανθίζουν» σε περιβάλλοντα έντονης κοινωνικοποίησης και αλληλεπιδράσεων με άλλους ανθρώπους, σε αντίθεση με τους εσωστρεφείς που βρίσκουν αυτές τις συνθήκες αφόρητες. «Θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι οι εξωστρεφείς θα επωφελούνταν από τις καλύτερες αλληλεπιδράσεις με τους καθηγητές και τους συμμαθητές τους, πετυχαίνοντας καλύτερη μάθηση και, κατά συνέπεια, βελτιωμένες βαθμολογίες στα τυποποιημένα τεστ» ανέφερε ο Ystrøm.

Η υπόθεση δεν επαληθεύθηκε και τα χαρακτηριστικά δεν παρουσίασαν σύνδεση με τις επιδόσεις.

Δεκτικότητα και ευσυνειδησία

Σύμμαχοι στην ακαδημαϊκή πορεία αποδείχθηκαν η δεκτικότητα και ευσυνειδησία. Η πρώτη, εξηγούν οι καθηγητές, ευνοεί το κυνήγι νέων εμπειριών και ιδεών, σχετίζεται με τη χαρά που προκαλούν το παιχνίδι και οι ανακαλύψεις και ωθεί το άτομο στην αγκαλιά της αισθητικής, βοηθώντας το να εκτιμά τη μουσική και τον πολιτισμό. Η φιλομάθεια, το ανήσυχο πνεύμα και η φιλοπεριέργεια είναι οδηγοί για καλές επιδόσεις στο σχολείο, εξηγεί ο Ystrøm.

Η ευσυνειδησία έπειτα, είναι το χαρακτηριστικό των ανθρώπων που αγαπούν την οργάνωση και συνέπεια και μαρτυρά την αξιοπιστία τους. Άτομα με μεγάλες φιλοδοξίες σημειώνουν συχνά υψηλή βαθμολογία στην ευσυνειδησία. Όχι άδικα, θεωρείται στοιχείο της προσωπικότητας που αβαντάρει τις σχολικές επιδόσεις.

«Είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι τα παραπάνω δεν έχουν να κάνουν με την ευφυΐα» επισημαίνει ο Ystrøm. Είναι περισσότερο ζήτημα συναισθηματικών αποκρίσεων και προτιμήσεων. «Τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν πολλές πτυχές τους για να τα πάνε καλά στο σχολείο, ενώ εμπλέκονται πολλοί παράγοντες πέρα από την ευφυΐα». Σύμφωνα με τον ίδιο, η μελέτη αναδεικνύει πόσο ευέλικτα και ευπροσάρμοστα είναι στην πραγματικότητα τα παιδιά.

Photo: Shutterstock

Νευρωτισμός, το δίκοπο μαχαίρι

Δρόμο μετ’ εμπορίων θα αποτελέσει η φοίτηση για τα άτομα με νευρωτισμό. «Ο νευρωτισμός μπορεί να λειτουργεί επιβαρυντικά. Τα άτομα με νευρωτισμό ταλαιπωρούνται από ενοχλητικές σκέψεις και συναισθήματα που εμποδίζουν τη συγκέντρωσή τους» δήλωσε ο Jan Ketil Arnulf, καθηγητής Ψυχολογίας στο BI Norwegian Business School, ο οποίος, όπως και ο Ystrøm, έχει εκπονήσει εκτεταμένες έρευνες σχετικά με την προσωπικότητα.

Ο Arnulf επισημαίνει ότι τα άτομα με υψηλό νευρωτισμό μπορούν να αναπτύσσουν γρήγορα μηχανισμούς αντιμετώπισης του άγχους και αποκρίσεις σε καταστάσεις πάλης ή φυγής. Τέτοιοι μηχανισμοί, εξηγεί, ήταν χρήσιμοι όταν ο άνθρωπος ζούσε σε δάση και ερχόταν αντιμέτωπος με απειλητικές για τη ζωή του καταστάσεις σε καθημερινή βάση. «Αυτοί οι μηχανισμοί ωστόσο ελάχιστα ωφελούν στη σύγχρονη σχολική αίθουσα».

Για τον Arnhulf, ο νευρωτισμός είναι δίκοπο μαχαίρι. «Τα άτομα που σημειώνουν υψηλή βαθμολογία στον νευρωτισμό είναι ιδιαίτερα ευάλωτα συναισθηματικά. Ο εγκέφαλος τείνει να δίνει προτεραιότητα στα αρνητικά συναισθήματα» αναφέρει ο καθηγητής. Έτσι, όταν νιώθουμε φόβο, ο εγκέφαλος δίνει προτεραιότητα σε αυτό το συναίσθημα παρά στα εκείνα της έντονης ακόμα χαράς. «Επομένως, ο νευρωτισμός δρα τις περισσότερες φορές ανασταλτικά, καταστρέφοντας τον ύπνο, προκαλώντας ανησυχίες και οδηγώντας σε περισπασμούς».

Χρυσώνοντας τρόπον τινά το χάπι, ο Arnulf αναφέρθηκε στη σύνδεση του νευρωτισμού με τη δημιουργικότητα και τα παραδείγματα καλλιτεχνών με υψηλές βαθμολογίες στο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό της προσωπικότητας.

«Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι ικανοί να εκφράσουν όμορφα πράγματα και να παραγάγουν τέχνη από τους φόβους και το άγχος τους. Ωστόσο, αυτός ο συνδυασμός είναι σπάνιος. Αντί να αποκτήσουν σοφία από τις εμπειρίες τους, θα καταλήξουν απλώς πιο κατεστραμμένοι», λέει ο Arnulf. Λίγοι μόνο από τους έντονα νευρωτικούς ανθρώπους θα γίνει αντίστοιχα υπερδημιουργικοί. «Αυτό που σε διάφορα περικείμενα μπορεί να αποτελέσει κινητήριο δύναμη, μπορεί εξίσου εύκολα να αποδειχθεί και κατάρα» εξήγησε ο Arnulf.

Ο ρόλος του σχολικού περιβάλλοντος

Στο σημείο αυτό, έρχεται το σχολικό περιβάλλον σε θέση-κλειδί, όπως μάλιστα αναδεικνύεται και μέσα από τη μελέτη, σύμφωνα με τον Arnulf που βρήκε τα ευρήματα του σημαντικά και ενδιαφέροντα κυρίως λόγω αυτού.

«Ένα από τα προβλήματα της ψυχολογικής έρευνας είναι η τάση της να εξατομικεύει τις τύχες των ανθρώπων» ανέφερε ο Arnulf, προσθέτοντας ότι «όλα τα άτομα είναι ευαίσθητα στο θόρυβο και τη φασαρία στην τάξη. Το σχολείο μπορεί να είναι δύσκολο περιβάλλον αν επικρατεί θόρυβος και χάος. Και κάποιοι υποφέρουν περισσότερο από άλλους, ειδικά τα παιδιά που έχουν υψηλή βαθμολογία στον νευρωτισμό».

Σύμφωνα με τον Arnulf, η δημιουργία ενός υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος προϋποθέτει αυτό που ο ίδιος ονομάζει ψυχολογική ασφάλεια, η οποία ουσιαστικά σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει ένας ήσυχο περιβάλλον εργασίας. «Γιατί οι μαθητές θα πρέπει να βιώνουν χειρότερο εργασιακό κλίμα από τους ενήλικες;» διερωτήθηκε καταληκτικά ο Arnulf.

Διαβάστε επίσης:

Διάβασμα: Το κόλπο που βοηθά τα παιδιά με δυσλεξία

Οι καλύτερες τεχνικές για αποδοτικό διάβασμα των παιδιών

Οκτώ τρόποι που θα βοηθήσουν το παιδί στο διάβασμα

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Ουλίτιδα: Οι άγνωστοι κίνδυνοι που κρύβει για την υγεία του εγκεφάλου

Τι έδειξαν δύο μελέτες σε περισσότερους από 7.000 εθελοντές. Που αποδίδουν οι ερευνητές τα ευρήματά τους. Ακόμα έναν λόγο για να βουρτσίζουμε σχολαστικά τα δόντια μας ανακάλυψαν επιστήμονες από τις ΗΠΑ.  Σε δύο μελέτες που δημοσίευσαν διαπίστωσαν πως η ουλίτιδα μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες στον εγκέφαλο. Η αιτία γι’ αυτό πιστεύεται πως είναι η

Καστορέλαιο παρενέργειες: Ναυτία, διάρροια και δερματικά εξανθήματα – Τι να προσέχετε

Το καστορέλαιο μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία και την περιποίηση, αρκεί να χρησιμοποιείται με μέτρο και σωστή καθοδήγηση. Το καστορέλαιο προέρχεται από τους σπόρους του φυτού Ricinus communis και χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες για ιατρικούς και καλλυντικούς σκοπούς. Παρότι θεωρείται φυσικό προϊόν, η χρήση του χρειάζεται προσοχή, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να

Χταπόδι με ούζο και μακαρόνια κοράλι

ΥΛΙΚΑ • 1 κιλό χταπόδι• 35γρ ελαιόλαδο• 50γρ ούζο• Θαλασσινό αλάτι• 400γρ μακαρόνια κοράλι Μιτσίδη• 1 κύβο ζωμό για ζυμαρικά Μιτσίδη ΕΚΤΕΛΕΣΗ Πλένετε το χταπόδι και το κόβετε σε μεγάλα κομμάτια. Το βάζετε σε κατσαρόλα μαζί με το ελαιόλαδο, καλύπτετε και αφήνετε σε μέτρια φωτιά μέχρι να κατεβάζει τα υγρά του. Ξεσκεπάζετε και συνεχίζετε το

Πένες τρικολόρε μπολονέζ στο φούρνο

ΥΛΙΚΑ 500 γρ. κιμά μοσχαρίσιο 1 κουταλιά ελαιόλαδο 1 κρεμμύδι, ψιλοκομμένο 3 σκελίδες σκόρδο, ψιλοκομμένο 1 κουταλιά βούτυρο ανάλατο 200 γρ. σπανάκι κατεψυγμένο 2 κουταλιές μαϊντανό φρέσκο, ψιλοκομμένο 1 κουταλάκι φρέσκο θυμάρι (ή ξηρό) 125 ml λευκό κρασί 400 γρ. ψιλοκομμένες ντομάτες Μιτσίδης 200 γρ. περαστή ντομάτα (πασάτα) Μιτσίδης 500 γρ. πένες τρικολόρε Μιτσίδης 300

Συγκλονίζει ο Αρναούτογλου: «Γιατί, ρε μάνα, γιατί μου το έκανες αυτό; Αρρώστησα κι εγώ μαζί τους»

Στη διαδικτυακή εκπομπή της Μαρίας Σολωμού άνοιξε την καρδιά του ο Γρηγόρης Αρναούτογλου και ανάμεσα σε άλλα αναφέρθηκε στα παιδικά του χρόνια, τη σχέση με τους γονείς του, αλλά και την περίοδο που χρειάστηκε να ζητήσει ψυχολογική βοήθεια. «Μεγάλωσα σε ένα χωριό, σε μια κοινωνία πατριαρχική. Όταν ερχόταν ο παππούς στο σπίτι, ήμασταν όλοι “σούζα”.

Στράτος Τζώρτζογλου: «Η μητέρα μου όταν ήμουν 4 χρονών ήπιε ένα ποτήρι χλωρίνη»

Ο Στράτος Τζώρτζογλου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο podcast της Δάφνης Καραβοκύρη, συγκλόνισε με τις προσωπικές του αποκαλύψεις για τον πόνο

Υρώ Μανέ για την απώλεια της Καίτης Κωνσταντίνου: «Είναι ακόμα πολύ νωπό, τη σκέφτομαι συνέχεια»

Η σχέση της Υρώς Μανέ με την Καίτη Κωνσταντίνου ξεκίνησε από τα πρώτα τους βήματα στη σχολή υποκριτικής και συνεχίστηκε μέσα από κοινές δουλειές και μια δυνατή επικοινωνία ετών. Η ηθοποιός περιγράφει τη φιλία τους ως κάτι που γινόταν καθημερινότητα: «Με την Καίτη Κωνσταντίνου ήμασταν από το ξεκίνημά μας μαζί, από τη σχολή. Συμπορευτήκαμε, παίξαμε

Στράτος Τζώρτζογλου: «Μου έλεγαν, “θα μου κάτσεις, αλλιώς δεν έχει δουλειά”- Αν δεν κάτσεις, μπορεί να μην ξαναδουλέψεις»

Ο Στράτος Τζώρτζογλου άνοιξε ένα παράθυρο στην προσωπική του ζωή, αποκαλύπτοντας περιστατικά που σημάδεψαν την πορεία του, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο, μιλώντας στο podcast της Δάφνης Καραβοκύρη. Ο ηθοποιός μίλησε για τις ανήθικες προτάσεις που συχνά δεχόταν από την αρχή της καριέρας του και τον εκβιασμό που πολλές φορές συνοδεύει τον

Η περιορισμένη πρόσληψη ζάχαρης στη βρεφική ηλικία προστατεύει την καρδιά στην ενήλικη ζωή

Η περιορισμένη πρόσληψη ζάχαρης κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης αρκετών καρδιακών παθήσεων στην ενήλικη ζωή, συμπεριλαμβανομένης της καρδιακής προσβολής, της καρδιακής ανεπάρκειας και του εγκεφαλικού επεισοδίου, όπως διαπιστώνει μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «The BMJ». Μελέτες έχουν καταδείξει ότι οι πρώτες 1.000 ημέρες της ζωής ενός παιδιού, από τη

Προοδευτική σκέψη με σκοπό και ακεραιότητα: Η φαρμακοβιομηχανία DEMO χτίζει το μέλλον της υγείας

Παναθηναϊκός: Πρώτο θέμα στη Daily Mail η συμφωνία με Μπενίτεθ – «Ο πιο ακριβοπληρωμένος προπονητής στην Ελλάδα» Σπανάκης: Η ΝΔ απευθύνεται στο σύνολο των πολιτών «Π… μου ήρθε η αστυνομία» – Βίντεο δείχνει τους διαρρήκτες του Λούβρου να φεύγουν μετά τη ληστεία της δεκαετίας Oι κρατικές πετρελαϊκές της Κίνας αναστέλλουν τις αγορές ρωσικού πετρελαίου λόγω

Πνευμονικό οίδημα: Τι είναι και πώς μπορεί να προκληθεί από το αλκοόλ

Που μπορεί να οφείλεται και ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στην ανάπτυξή του, σύμφωνα με τους ειδικούς. Στο προσκήνιο ήρθε με τον πιο τραγικό τρόπο το πνευμονικό οίδημα, το οποίο σύμφωνα με τα πρώτα δεδομένα είναι η αιτία θανάτου μιας 16χρονης στο Γκάζι, έπειτα από την κατανάλωση αλκοόλ. Όπως αναφέρουν ειδικοί από την Κλινική Mayo, στο Ρότσεστερ

Eurostat: Φτωχό θεωρούν τον εαυτό τους σχεδόν οι επτά στους δέκα Έλληνες

Τα εισοδήματά τους δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Τι ισχύει στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Αισθητή μείωση παρουσίασε η υποκειμενική φτώχεια το 2024 στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), καθώς λιγότεροι από δύο στους δέκα πολίτες της αξιολόγησαν την οικονομική τους κατάσταση ως ανεπαρκή. Ωστόσο στην Ελλάδα ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Όπως αποκαλύπτουν νέα