Fitness

Ασκήσεις με αντιστάσεις: Βελτιώνουν τον ύπνο και μειώνουν τη φλεγμονή – Ποιοι ωφελούνται περισσότερο

FITNESS

Πολλαπλά είναι τα οφέλη των ασκήσεων με αντιστάσεις σύμφωνα με νεότερη έρευνα που τις συσχετίζει με τη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου και με τη μείωση της φλεγμονής ιδιαίτερα σε μια ευάλωτη κατηγορία ατόμων τρίτης ηλικίας

-

Σημαντικές βελτιώσεις στις επιπτώσεις της σαρκοπενίας, μιας πάθησης που αντιμετωπίζουν συχνά οι ηλικιωμένοι φαίνεται πως προσφέρει η προπόνηση με αντιστάσεις, σύμφωνα με τα ευρήματα μελέτης που δημοσιεύθηκαν στο International Journal of Environmental Research and Public Health. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, περίπου το 15% των ενηλίκων άνω των 60 ετών και το 46% των άνω των 80 ετών πάσχει από σαρκοπενία, που οδηγεί σε απώλεια μυϊκής δύναμης και απόδοσης (περπάτημα και άλλες κινήσεις ρουτίνας). Συνήθως, μάλιστα, συνοδεύεται και από άλλα συμπτώματα, όπως χρόνια φλεγμονή, γνωστικές αλλοιώσεις, καρδιακές παθήσεις και αναπνευστικές διαταραχές. Πρόκειται, λοιπόν, για μια αρκετά σοβαρή πάθηση, που επηρεάζει την ποιότητα ζωής, μειώνοντας την ανεξαρτησία του ατόμου και αυξάνοντας τον κίνδυνο τραυματισμού, πτώσεων, ακόμη και θανάτου. Παράλληλα, οι ίδιες ηλικιακές ομάδες πάσχουν συχνά από διαταραχές ύπνου.

Μια ομάδα επιστημόνων αποτελούμενη από ειδικούς από τα Πανεπιστήμια του Σάο Πάολο και της Viçosa θέλησε να διερευνήσει ποιοι παράγοντες του τρόπου ζωής θα μπορούσαν να βελτιώσουν την καθημερινότητα των ατόμων με σαρκοπενία. Προγενέστερη έρευνα σε αρουραίους αποκάλυψε μια συσχέτιση μεταξύ της έλλειψης ύπνου και της μυϊκής ατροφίας. «Παρατηρήσαμε χειρότερη ποιότητα ύπνου σε ηλικιωμένους με σαρκοπενία», δήλωσε ο Helton de Sá Souza, καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής Αγωγής του Πανεπιστημίου της Viçosa.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, οι ειδικοί διερεύνησαν, ειδικότερα, τα πιθανά οφέλη που θα μπορούσε να έχει η άσκηση με αντιστάσεις στην αντιμετώπιση της αϋπνίας. Οι μελετητές θεώρησαν ότι η σωματική δραστηριότητα αυτού του είδους θα μπορούσε να συμβάλλει στο συγχρονισμό των βιολογικών ρυθμών, επεκτείνοντας τον συνολικό χρόνο ύπνου και μειώνοντας τις υπνικές διαταραχές. Παράλληλα, θα μπορούσε να ενισχύσει τους μύες και τη δύναμη, υποβοηθώντας τη δραστηριότητα του ανοσοποιητικού και περιορίζοντας τη φλεγμονή.

Η νέα μελέτη συμπεριέλαβε 14 ενήλικες, ηλικίας κατά μέσο όρο 75 ετών, με διάγνωση σαρκοπενίας. Οι συμμετέχοντες έλαβαν μέρος σε ένα πρόγραμμα ασκήσεων με αντιστάσεις, 3 φορές την εβδομάδα για 3 μήνες. Το πρόγραμμα περιελάμβανε 8 ασκήσεις για μεγάλες μυϊκές ομάδες άνω και κάτω άκρων, με τους συμμετέχοντες να ξεκινούν με ασκήσεις μέτριας έντασης, φτάνοντας τελικά στο 80% της μέγιστης δύναμής τους τις τελευταίες 8 εβδομάδες.

Το ίδιο διάστημα, 14 άλλοι ενήλικες της ίδιας ηλικιακής ομάδας με σαρκοπενία συμμετείχαν μόνο σε εβδομαδιαίες συναντήσεις με διαφορετικούς επαγγελματίες υγείας, με στόχο να ενημερωθούν για τις αλλαγές του τρόπου ζωής που συνιστώνται για την καταπολέμηση της νόσου. Και οι 28 συμμετέχοντες βοηθήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης από επαγγελματίες φυσικής αγωγής, φυσικοθεραπευτές, διατροφολόγους και γιατρούς. Υποβλήθηκαν, επίσης, σε μια σειρά εξετάσεων, συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης αίματος, για την αξιολόγηση ορμονικών, μεταβολικών και φλεγμονωδών δεικτών, καθώς και την ανάλυση της σύστασης σώματος, την αξιολόγηση της σωματικής λειτουργίας και την ανάλυση ύπνου. Εξετάσεις έγιναν στην αρχή και στο τέλος της μελέτης, ώστε να συγκριθούν τα αποτελέσματα.

«Η απώλεια μυϊκής μάζας είναι εγγενής στη γήρανση, αλλά ανάγεται σε πρόβλημα όταν συνδυάζεται με αδυναμία ή μειωμένη απόδοση. Εάν μία από αυτές τις παραμέτρους μπορεί να βελτιωθεί, τότε θα μπορούμε να μειώσουμε τις επιπτώσεις της σαρκοπενίας», δήλωσε ο δρ. Souza.

Η μελέτη αποκάλυψε ότι όλες οι μετρήσεις μυϊκής δύναμης των συμμετεχόντων που συμμετείχαν στις προπονήσεις με αντιστάσεις βελτιώθηκαν. «Παρατηρήσαμε, επίσης, βελτίωση στην αντικειμενική και υποκειμενική ποιότητα ύπνου, αλλά και μείωση της φλεγμονής», δήλωσε η Vânia D’Almeida, συγγραφέας του άρθρου και καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχοβιολογίας του Πανεπιστημίου του Σάο Πάολο.

«Οι ηλικιωμένοι με σαρκοπενία αντιμετωπίζουν συχνά κακή ποιότητα ύπνου. Η μελέτη έδειξε ότι η σωματική άσκηση αμβλύνει τη σαρκοπενία και βελτιώνει τον ύπνο. Αυτό οφείλεται ενδεχομένως σε μια αύξηση δύο αντιφλεγμονωδών κυτοκινών που σχετίζονται με την αποτελεσματικότητα του μεταβολισμού των μυών και, πιθανώς, με την ποιότητα του ύπνου», εξήγησε ο δρ. Souza.

Η ερευνητική ομάδα διευκρινίζει, τέλος, ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να αποσαφηνιστεί πώς διαφορετικές ηλικιακές ομάδες και φύλα, με ή χωρίς σαρκοπενία, μπορούν να παρουσιάσουν συγκεκριμένες αποκρίσεις μυών και ύπνου σε πιθανές αντιφλεγμονώδεις παρεμβάσεις, όπως η σωματική άσκηση.

Διαβάστε ακόμη:

Γήρανση: Έτσι θα αναστραφεί η απώλεια της μυικής μάζας

Αυξημένος ο κίνδυνος αθηροσκλήρωσης για όσους κάνουν ακανόνιστο ύπνο, δείχνει έρευνα

Δέκα υπερτρόφιμα που νικούν τη φλεγμονή – Βάλτε τα στο πιάτο σας

Related posts

Γυμναστική: Ποια ώρα της ημέρας προστατεύει περισσότερο την καρδιά και μειώνει τον κίνδυνο θανάτου

admin

Νεφροί: Πέντε tips για να τους προφυλάξετε – Τα σημάδια που μαρτυρούν πρόβλημα

admin

Το μυστικό για να χτίσουν μυς οι 60χρονοι – Ο ειδικός το αποκαλύπτει

admin

Τρέχετε ατσούμπαλα ή όλο χάρη; Τι μαρτυρά το στυλ τρεξίματος για την προσωπικότητά σας

admin

Εμμηνόπαυση: Επτά tips από τους ειδικούς για αποτελεσματική άσκηση

admin

Προπόνηση με περισσότερα σετ ή μεγαλύτερα βάρη; Οι ειδικοί απαντούν στο αιώνιο δίλημμα

admin

Αγύμναστοι και «στον καναπέ» οι 8 στους 10 – Απαραίτητη η φυσική δραστηριότητα για αυτούς τους ασθενείς

admin

Κάθε πότε πλένετε τα ρούχα της προπόνησης; Δείτε πόσοι τα φορούν άπλυτα ακόμη και 7 συνεχόμενες φορές

admin

Πέντε ασκήσεις που χτίζουν μύες και αυξάνουν τις καύσεις μετά την προπόνηση – Ανακαλύψτε το afterburn effect

admin

Θέλετε γερή καρδιά στα 50; Η συνήθεια των νεανικών χρόνων που το εξασφαλίζει

admin

Διαβήτης: Πόσα λεπτά άσκησης την εβδομάδα ρυθμίζουν το σάκχαρο – Έρευνα απαντά

admin

Ημικρανία: Τρεις θέσεις της γιόγκα που την καταπολεμούν

admin