Διοίκηση Σχολικών Μονάδων: Διευθυντικά Στελέχη ως Μάνατζερς

Date:

Γράφει η Δρ. Αναστασία-Νατάσσα Πιπεροπούλου*

Το Εκπαιδευτικό Σύστημα ήταν, και συνεχίζει να είναι ένας από τους θεμελιώδεις θεσμούς σε κάθε ανθρώπινη κοινωνία. Ο Αριστοτέλης διατύπωσε την άποψη ότι οι διανοητικές αρετές, σε αντίθεση με τις ηθικές, γεννιούνται, καλλιεργούνται και αυξάνονται μέσα από τη διδασκαλία και συνεπώς στη διαδικασία αυτή η ευθύνη ανήκει στο σύστημα της Παιδείας στο οποίο κρίσιμο ρόλο διαδραματίζει ο «Δάσκαλος» (Ηθικά Νικομάχεια).







Οι δάσκαλοι στην Πρωτοβάθμια και οι καθηγητές στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στην εποχή μας όπως και ανέκαθεν, ενσαρκώνουν και διαδραματίζουν τον πιο κεντρικό ρόλο σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα διεθνώς.

Σύμφωνα με τον Παπανούτσο «Δάσκαλος είναι εκείνος που εισχωρεί στην ψυχή, μας πλάθει, διαμορφώνει προσωπικότητες: το πνεύμα, το ήθος, το χαρακτήρα μας» (Παπανούτσος, Ε. Π., Οι δρόμοι της ζωής, εκδόσεις Νόηση, Αθήνα, 2003).

     Προχωρώντας από τους εκπαιδευτικούς ως άτομα στον δυναμικό οργανισμό, δηλαδή στη Σχολική Μονάδα, γίνεται ευδιάκριτη η πραγματικότητα ότι τα σύγχρονα σχολεία, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια επίπεδα, συνιστούν δυναμικές οντότητες που απαιτούν ορθή διαχείριση (μάνατζμεντ) για να εκπληρώσουν με επιτυχία τον καθορισμένο ρόλο και τους καθορισμένους στόχους τους.







    Σε αυτή τη δυναμική δομή τα ικανά, καλά καταρτισμένα κορυφαία στην ιεραρχική δομή στελέχη που επιλέγονται από ειδικές Επιτροπές κρίσεων εξυπακούεται ότι οφείλουν και «αρμόζει», κατά την ταπεινή προσωπική μου άποψη, να λειτουργούν ως «διευθυντές-μάνατζερ» ικανοί να συντονίζουν δημιουργικά το έργο και τις δραστηριότητες όλου του παιδαγωγικού, του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και του βοηθητικού προσωπικού, να συνεργάζονται με τους γονείς των μαθητών-τριών για ατομικές περιπτώσεις και παραγωγικά με τον Σύλλογο γονέων και άλλους εξωσχολικούς παράγοντες. Στη σύγχρονη διεθνή πραγματικότητα έγινε δεκτό σε μεγάλο βαθμό και με ελάχιστες εξαιρέσεις και αντιρρήσεις, ότι οι ρόλοι του Διευθυντή ή Υποδιευθυντή μιας Σχολικής Μονάδας είναι ουσιαστικά ρόλοι «μάνατζερ».

     Οι αγγλομαθείς συνάδελφοι εκπαιδευτικοί μπορούν να αποκτήσουν δωρεάν το ηλεκτρονικής μορφής βιβλίο με τίτλο «Εισαγωγή στη Διοίκηση Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» που συνέγραψα με τον πατέρα μου  Γιώργο Πιπερόπουλο «Επίτιμο Καθηγητή Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ στο Βρετανικό Πανεπιστήμιο Durham» χρησιμοποιώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

http://bookboon.com/en/managing-primary-secondary-schools-ebook

     Στην Ελλάδα την «μεταμόρφωση» των στελεχών εκπαίδευσης σε «μάνατζερ» της Παιδείας εισήγαγε ο Νόμος 4823/2021 που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 28/7/2021 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 3 Αυγούστου, 2021 (Ν. 4823/2021 – ΦΕΚ 136/Α/03-08-2021).

     Ο συγκεκριμένος Νόμος, στα 245 άρθρα του περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, και σαφείς διατάξεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τις επιλογές στελεχών εκπαίδευσης, τις νέες δομές υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου και την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.

  Πρακτικά ο Νόμος 4823/2021 αφορά στην επιλογή και τοποθέτηση Διευθυντών σε 7,962 σχολικές μονάδες του Δημοσίου οι οποίες σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το σχολικό έτος 2017/2018 ήταν αναλυτικά:

     Στην τυπική εκπαίδευση: 4560 Δημοτικά Σχολεία, 1724 Δημόσια Γυμνάσια (και 91 Γυμνάσια Δεύτερης Ευκαιρίας), και 1253 Λύκεια (ΕΛΣΤΑΤ, 2020,

https://www.statistics.gr/documents/20181/f3989a6d-b913-33c6-0bcd-6629a9a01884

     Στην Ειδική Αγωγή: 202 Δημοτικά Σχολεία ειδικής αγωγής και ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία ειδικής αγωγής, 43 Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια (ΕΝΕΕΓΥΛ) ειδικής αγωγής, και 89 Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.)

https://www.especial.gr/katalogos-sxoleiwn-eidikhs-agwghs/.

    Οι μάνατζερ (στην Ελλάδα χρησιμοποιούνται οι όροι «προϊστάμενοι» ή «διοικητικά στελέχη») είναι τα άτομα που έχουν επωμισθεί, με διαδικασίες επιλογής και ανάθεσης έργου από αρμόδιες Επιτροπές, τις ευθύνες και τα δικαιώματα αποτελεσματικής αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού και όλων των άλλων «πόρων» μιας Σχολικής Δομής για την επιτυχία των προκαθορισμένων στόχων.

     Διεθνώς η επιλογή Διευθυντών και Υποδιευθυντών σε Σχολικές Μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται με αυστηρά, αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια διασφαλίζοντας τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της σύγχρονης Παιδείας.

     Ο καθηγητής Ouchi και η ερευνητική του ομάδα αφού εξέτασαν το στυλ διοίκησης Διευθυντικών στελεχών σε 223 σχολικές μονάδες 6 διαφορετικών πόλεων των ΗΠΑ και του Καναδά κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «η εκπαιδευτική επίδοση ενός σχολείου, αφήνοντας κατά μέρος τις άλλες παραμέτρους, μπορεί να επηρεαστεί πιο άμεσα από τον τρόπο διεύθυνσης του σχολείου ή, εκφραζόμενο από μια άλλη οπτική γωνία, η φιλοσοφία και το στυλ διεύθυνσης είναι αυτά που σχετίζεται άμεσα με την επιτυχημένη απόδοση ενός Σχολείου» (Ouchi, W.G., 2003, Making Schools Work. New York: Simon & Schuster).

     Σημαντικές είναι επίσης οι 5 επισημάνσεις που έκανε η ειδική «έκθεση» του Wallace Foundation η οποία δημοσιεύθηκε το 2013 με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Οι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων ως Ηγέτες» (The School Principle as a Leader):

  1. Διαμόρφωση ενός οράματος ακαδημαϊκής επιτυχίας για όλους τους μαθητές, ένα όραμα που βασίζεται σε υψηλά πρότυπα
  2. Δημιουργία κλίματος φιλόξενου για την εκπαίδευση ώστε να επικρατεί ασφάλεια, πνεύμα συνεργασίας και άλλα θεμέλια γόνιμης αλληλεπίδρασης
  3. Καλλιέργεια ηγεσίας σε άλλους, έτσι ώστε οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και άλλα μέλη του προσωπικού να αναλαμβάνουν το ρόλο τους στην υλοποίηση του σχολικού οράματος
  4. Βελτίωση της διδασκαλίας για να δοθεί η δυνατότητα στους δασκάλους να διδάξουν όσο το δυνατόν καλύτερα και στους μαθητές να μάθουν όσο το δυνατόν περισσότερα
  5. Διαχείριση ανθρώπων, δεδομένων και διαδικασιών για την βελτίωση του σχολείου.

Η «Πρόκληση» της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης 

     Είναι γνωστό ότι η θεώρηση και εκτίμηση των στελεχών της Ελληνικής εκπαίδευσης ως μάνατζερ εμφανίσθηκε στην Ελλάδα με μεγάλη καθυστέρηση συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης που είχαν υιοθετήσει αυτή την εκτίμηση πριν αρκετές δεκαετίες. Καθυστέρηση σημειώθηκε επίσης συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης στην αναγνώριση παιδιών και εφήβων, που εντάσσονται μετά από σχετικές διαγνώσεις στην κατηγορία ατόμων με «αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» (διεθνώς χρησιμοποιείται ο όρος «Individuals with Special Educational Needs and Disability» – SEND).

     Άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, θεωρούνται τα άτομα που έχουν σημαντική δυσκολία μάθησης και προσαρμογής εξαιτίας σωματικών, διανοητικών, ψυχολογικών, συναισθηματικών και κοινωνικών ιδιαιτεροτήτων όπως νοητική ανεπάρκεια ή ανωριμότητα,  ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες) ή ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), σοβαρά νευρολογικά ή ορθοπεδικά ελαττώματα, προβλήματα λόγου και ομιλίας, ειδικές δυσκολίες στη μάθηση, όπως δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες και όσοι παρουσιάζουν αυτισμό και άλλες διαταραχές ανάπτυξης.

     Η επιλογή στελεχών από τις Αρμόδιες Επιτροπές σε θέσεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή απαιτεί αυξημένη προσοχή καθώς αυτές οι σχολικές μονάδες επωμίζονται την ευθύνη μεταλαμπάδευσης γνώσεων σε ΑμεΑ και έτσι αφορούν σε μια διαδικασία που πρέπει να χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερες ευαισθησίες.

                                 ******************************************

* Η Δρ. Αναστασία-Νατάσσα Πιπεροπούλου, BSc., MSc., PhD., τακτικό μέλος της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρείας, υπηρετεί ως Ψυχολόγος (ΠΕ23) με οργανική θέση σε Σχολική Μονάδα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) 







Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Μπορούν τα στενά ρούχα να προκαλέσουν προβλήματα στην υγεία μας; Τι να προσέχετε

Το να φοράτε πολύ στενά ρούχα μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα προβλήματα υγείας, όπως πεπτικά προβλήματα, μυκητιάσεις και συμπίεση νεύρων. Το να φοράμε συνέχεια υπερβολικά στενά ρούχα μπορεί να περιορίσει τη ροή του αίματος και να συμπιέσει τα νεύρα, οδηγώντας ενδεχομένως σε μακροχρόνιες επιπτώσεις στην υγεία. Μπορεί τα στενά ρούχα να φαίνονται πιο κολακευτικά, αλλά

Λευχαιμία και περίεργα σημάδια στο δέρμα: Πότε πρέπει να δείτε οπωσδήποτε γιατρό

Πόσο αξιόπιστος δείκτης πιθανής ύπαρξης λευχαιμίας μπορεί να είναι, όταν ο οργανισμός μας προκαλεί περίεργα σημάδια στο δέρμα; Η ερώτηση είναι απλή αλλά η απάντηση, όχι! Η σύγχρονη βιβλιογραφία απαντά με προσοχή: το δέρμα μπορεί να «μιλήσει» για λευχαιμία, αλλά η διάγνωση τίθεται μόνο με βιοψία από αξιόπιστο μικροβιολογικό εργαστήριο. Λευχαιμία: Πώς σχηματίζονται τα περίεργα

Χταπόδι με ούζο και μακαρόνια κοράλι

Προσθήκη στα αγαπημένα ΥΛΙΚΑ • 1 κιλό χταπόδι• 35γρ ελαιόλαδο• 50γρ ούζο• Θαλασσινό αλάτι• 400γρ μακαρόνια κοράλι Μιτσίδη• 1 κύβο ζωμό για ζυμαρικά Μιτσίδη ΕΚΤΕΛΕΣΗ Πλένετε το χταπόδι και το κόβετε σε μεγάλα κομμάτια. Το βάζετε σε κατσαρόλα μαζί με το ελαιόλαδο, καλύπτετε και αφήνετε σε μέτρια φωτιά μέχρι να κατεβάζει τα υγρά του. Ξεσκεπάζετε

Θλίψη για τους Magic De Spell.”Έφυγε” ο Γιώργος Ψωμόπουλος,μάνατζερ & συντελεστής κάποιων τραγουδιών

Πέθανε ο Γιώργος Ψωμόπουλος, ο μάνατζερ αλλά και συντελεστής κάποιων τραγουδιών του συγκροτήματος Magic De Spell .

Σοφία Παυλίδου: «Μπορεί και να τολμούσα ξανά έναν γάμο με τον κατάλληλο άνθρωπο»

Η κάμερα του Happy Day βρέθηκε στα backstage της φωτογράφησης για την παράσταση "Η πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" και συνάντησε την Σοφία Παυλίδου .

Δέσποινα Βανδή: «Θα έρθουν να μας σώσουν», έλεγε στους διαδικτυακούς της ακόλουθους πριν επιβιβαστεί στο περιπολικό

Η τραγουδίστρια είχε μεταφερθεί με όχημα της Αστυνομίας, όταν έσκασε το λάστιχο του IX στο οποίο επέβαινε

Δώρα Παντέλη για τον σύντροφό της: Τον ερωτεύομαι κάθε μέρα, γι’ αυτό ήθελα να κάνω και παιδί μαζί του

Δώρα Παντέλη για τον σύντροφό της: Τον ερωτεύομαι κάθε μέρα, γι’ αυτό ήθελα να κάνω και παιδί μαζί του Δώρα Παντέλη για τον σύντροφό της: Τον ερωτεύομαι κάθε μέρα, γι’ αυτό ήθελα να κάνω και παιδί μαζί του Εγώ μέχρι που επανήλθε ο Τζον στη ζωή μου, δεν σκεφτόμουν να παντρευτώ ή να κάνω παιδί

Ξεχάστε το γυμναστήριο – 5 τρόποι να γυμναστείτε αποτελεσματικά και δωρεάν

Οι άνθρωποι μπορούν να σκαρφιστούν πολλούς λόγους για να μη βάλουν τη γυμναστική στη ζωή τους: Οι ατελείωτες υποχρεώσεις, ο ελάχιστος ελεύθερος χρόνος, η κόπωση και οι ακριβές συνδρομές των γυμναστηρίων είναι αυτά που ακούγονται συχνότερα. Τι θα γινόταν, όμως, αν σας λέγαμε ότι, για να γυμναστείτε και να διατηρήσετε καλή φυσική κατάσταση, δε χρειάζεται

Τι απαντούν από την ΕΛ.ΑΣ. για τη μεταφορά της Δέσποινας Βανδή με περιπολικό – Δεν θα γίνει ΕΔΕ

Μετά τα σχόλια που προκάλεσε η μεταφορά της Δέσποινας Βανδή με περιπολικό, πηγές της ΕΛ.ΑΣ. απαντούν ότι «οι συνάδελφοι της Τροχαίας ενήργησαν ως όφειλαν για αποφυγή ατυχήματος στο σημείο και των πολιτών». Παράλληλα, λένε ότι δεν πρόκειται να γίνει κάποια Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ), καθώς αυτό που είδε το πλήρωμα του περιπολικού είναι ένα ακινητοποιημένο

Ο Ερικ Ντέιν θα υποδυθεί έναν ασθενή με ALS στο «Brilliant Minds» του NBC, έξι μήνες μετά τη δική του διάγνωση

Ο Έρικ Ντέιν πρόκειται να συμμετάσχει στo ιατρικό δράμα του NBC «Brilliant Minds» σε έναν ρόλο με ιδιαίτερο συναισθηματικό βάρος, καθώς αντικατοπτρίζει τη δική του προσωπική μάχη. Ο διάσημος ηθοποιός, ο οποίος πριν από έξι μήνες αποκάλυψε ότι πάσχει από Πλάγια Μυατροφική Σκλήρυνση (ALS), θα υποδυθεί έναν ασθενή με την ίδια ακριβώς ασθένεια, στο ένατο

Πόσο πρέπει να μας ανησυχεί η ευλογιά των προβάτων; Τι απαντά ο ΕΟΔΥ

Ο ιός δεν υπάρχει  στο γάλα και στο κρέας των μολυσμένων ζώων, ούτε μεταδίδεται στον άνθρωπο. Η ευλογιά των προβάτων είναι κίνδυνος για την κτηνοτροφία και όχι για τη δημόσια υγεία, διότι ο ιός που την προκαλεί ναι μεν προσβάλλει τα ζώα αυτά αλλά δεν μεταδίδεται στους ανθρώπους, αναφέρει ο Εθνικός Οργανισμός Δημοσίας Υγείας (ΕΟΔΥ).

Τι να κάνετε αν πάθετε έμφραγμα ενώ είστε μόνοι – Ο πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας εξηγεί

Ας υποθέσουμε ότι είστε μόνος ή μόνη στο σπίτι. Ξαφνικά, ένας παράξενος πόνος ξεκινά στο στήθος. Μπορεί στην αρχή να νομίζετε ότι θα περάσει γρήγορα, αλλά ο πόνος χειροτερεύει. Αρχίζετε απότομα να ιδρώνετε έντονα. Ο πόνος ακτινοβολεί στην αριστερή πλευρά σας και αισθάνεστε σαν να σας κόβεται η ανάσα. Η καρδιά σας χτυπάει όλο και