Ένας γιος τσαγκάρη έκανε την Ευρώπη να λατρέψει την Αρχαία Ελλάδα!

Date:

Ένας γιος τσαγκάρη έκανε την Ευρώπη να λατρέψει την Αρχαία Ελλάδα!







Όλοι στη χώρα μας γνωρίζουν ότι «όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες, οι Ευρωπαίοι τρώγανε βελανίδια», ελάχιστοι όμως έχουν μπει στον κόπο να μάθουν τι ακριβώς κάναμε εμείς, όταν οι Ευρωπαίοι διάβαζαν αρχαία ελληνική γραμματεία, αποθέωναν την τέχνη της κλασσικής Ελλάδας και έχτιζαν κτίρια που να μοιάζουν με τους ναούς και τα μνημεία μας.

Τέτοιες αναζητήσεις, βλέπετε, δεν φέρνουν κολακευτικά αποτελέσματα… Διότι, όταν οι Ευρωπαίοι ανακάλυπταν την Αρχαία Ελλάδα, εμείς χρησιμοποιούσαμε τα αγάλματα ως υλικά οικοδομής, κάναμε χάζι τους «μουρλούς ξένους» που γυρνούσαν στα ερείπια και σκίτσαραν τις «άχρηστες κολώνες», για να μην πούμε για εκείνους που, για λίγα γρόσια, διευκόλυναν τους «μουρλούς» να πάρουν στις πατρίδες τους μερικές από αυτές τις «παγανιστικές παλιατζούρες»… Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια, φίλες και φίλοι: πρώτα ανακάλυψε η Ευρώπη το μεγαλείο της κλασσικής ελληνικής τέχνης και ύστερα έμαθαν να το αγαπούν οι Έλληνες…

του Δημήτρη Καλαντζή







Τούτη η ανάρτηση είναι αφιερωμένη στον σπουδαιότερο ελληνιστή όλων τον εποχών. Έναν γιο τσαγκάρη από κάποια ασήμαντη πόλη της Πρωσίας, που εκατό χρόνια πριν την επανάσταση του ’21, έκανε την Ευρώπη να λατρέψει την ελληνική κλασική τέχνη. Το όνομά του είναι Johann Joachim Winckelmann (Βίνκελμαν). Πρόκειται για τον θεμελιωτή της κλασικής Αρχαιολογίας και τον μεγαλύτερο υμνωδό της ελληνικής τέχνης. Το πιθανότερο είναι να μην τον έχετε ακούσει ποτέ. Οι νεοέλληνες προτίμησαν τα ονόματα στρατιωτικών και διπλωματών για τους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. Στον Βίνκελμαν έμεινε μόνο ένα αδιέξοδο δρομάκι στο Α΄ Νεκροταφείο… Κι όμως, αν δεν ήταν εκείνος, ίσως να μην υπήρχε κανένας φιλέλληνας στρατιωτικός και διπλωμάτης να υποστηρίξει την Ελλάδα στην Ευρώπη…

Unedited Photo DNK 2016

Ο Βίνκελμαν ξεκίνησε να υμνεί την Αρχαία Ελλάδα με το έργο του «Σκέψεις για τη μίμηση των ελληνικών έργων στη ζωγραφική και τη γλυπτική», σημειώνοντας την ανωτερότητα της αρχαίας ελληνικής τέχνης απέναντι σε κάθε άλλη μορφή τέχνης όλων των εποχών! Στο έργο του προέτρεπε τους σύγχρονούς του καλλιτέχνες να διδαχθούν από αυτή την τέχνη και να τη μιμηθούν. Παροιμιώδης έμεινε η φράση του για την ανεπανάληπτη «ευγενική απλότητα και το ήρεμο μεγαλείο» των έργων της κλασικής Αρχαιότητας («edle Einfalt und stille Gröbe»).

Με το επόμενο δοκίμιό του για την «Αντίληψη του ωραίου στην τέχνη» (1763), ο Βίνκελμαν επηρέασε καθοριστικά τις αισθητικές αντιλήψεις ολόκληρης της εποχής του ύστερου Διαφωτισμού στην Ευρώπη. Η επιρροή του καθρεφτίζεται στις μεγαλύτερες πνευματικές μορφές του 18ου-19ου αιώνα, όπως ο Γκαίτε, ο Μπάιρον και ο Σίλλερ. Ο απόηχος των θεωριών του έφτασε μέχρι την πολιτική επικαιρότητα της εποχής του, καθώς οι απόψεις του για τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε το δημοκρατικό πολίτευμα των πόλεων – κρατών στην ανάπτυξη της αρχαίας ελληνικής τέχνης, βρήκαν ευνοϊκό έδαφος στην ιδεολογία της Γαλλικής Επανάστασης (1789) και αργότερα στους οπαδούς του Ναπολέοντα.

O Βίνκλεμαν γεννήθηκε το 1717 στο Stendal του Μαγδεμβούργου, στη βόρεια Γερμανία (τότε Πρωσία) από πατέρα τσαγκάρη και μάνα υφάντρα. Οι οικονομικές δυσκολίες της οικογένειας, δεν του επέτρεψαν να πάει σε καλά σχολεία, αλλά η δίψα του για μάθηση και η εμμονή του με την αρχαία Ελλάδα, του εξασφάλισαν μία θέση βιβλιοθηκάριου στην περίφημη βιβλιοθήκη του κόμητα Bunau στο Nothnitz, κοντά στη Δρέσδη. Από τα βιβλία της βιβλιοθήκης αυτής θα αντλήσει πλήθος νέων πληροφοριών σχετικών με την κλασική αρχαιότητα, ενώ συγχρόνως η αξιόλογη αρχαιολογική συλλογή της γειτονικής Δρέσδης θα του δώσει τη δυνατότητα να αποκτήσει και άμεση αντίληψη αρχαίων έργων.

Ο καρδινάλιος Αρχίντο, ένας διπλωμάτης της αυλής του Βατικανού, εντυπωσιασμένος από τις γνώσεις του νεαρού Βίνκελμαν θα προσπαθήσει να τον προσηλυτίσει στον καθολικισμό. Γνωρίζοντας ότι το όνειρο του ήταν να επισκεφθεί τη Ρώμη, προσφέρεται να τον βοηθήσει με αντάλλαγμα να απαρνηθεί τον Λούθηρο και να γίνει καθολικός. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα και ο Winckelmann το 1754 ασπάστηκε τον καθολικισμό και με βασιλική υποτροφία (και λαμπρές συστατικές επιστολές) φτάνει στην αιώνια πόλη όπου γίνεται αμέσως δεκτός στον κύκλο των μορφωμένων και των ανώτερων κληρικών. Γρήγορα αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Τμήματος των ρωμαϊκών αρχαιοτήτων του Βατικανού ως ο επίσημος αρχαιολόγος του Πάπα

Το 1762 και το 1764, έχοντας επισκεφθεί τη Νεάπολη και την περιοχή του Βεζουβίου, εκδίδει δύο μελέτες με τις οποίες πληροφορεί το κοινό, με τρόπο υπεύθυνο, για τα συναρπαστικά ευρήματα που είχαν αποκαλυφθεί τότε στο Herculaneum και για τη σημασία τους. Για τη σωστή ερμηνεία των μνημείων ο Winckelmann καταφεύγει στη βοήθεια της ελληνικής μυθολογίας, ενώ ως τότε η αποκλειστική πηγή για σχετικές πληροφορίες ήταν η ρωμαϊκή μυθολογία.

Το 1768, νοσταλγώντας την πατρίδα του, αποφασίζει να την επισκεφθεί. Φθάνοντας στη Βιέννη, γίνεται δεκτός με τιμές από τη βασίλισσα Μαρία-Θηρεσία αλλά, για ανεξήγητους λόγους, αποφασίζει να διακόψει το ταξίδι του προς τη Γερμανία και προγραμματίζει την επιστροφή του στη Ρώμη. Αυτή η αλλαγή του ταξιδιού του στάθηκε μοιραία. Καθ’ οδόν προς τη Ρώμη και ευρισκόμενος στην Τεργέστη, δολοφονείται από έναν άνθρωπο του υποκόσμου ονόματι Αρκάντζελι στις 8 Ιουνίου 1768 με πιθανότατο κίνητρο τη ληστεία. Τον δολοφόνο του, είχε «γνωρίσει» στο λιμάνι της πόλης τις πρώτες ημέρες της άφιξής του στην Τεργέστη. Αυτό το άδοξο τέλος επεφύλαξε στον θεμελιωτή της επιστήμης της Κλασικής Αρχαιολογίας η μοίρα.

Unedited Photo DNK 2016

Μέχρι την εμφάνιση του Βίνκελμαν, η αρχαία τέχνη χλευάζονταν από τον χριστιανισμό για την παρακμή και την εξαφάνισή της. Ο Βίνκελμαν διαχώρισε τη ρωμαϊκή από την ελληνική τέχνη, απογειώνοντας τη δεύτερη, ως κορυφαία έκφραση του ανθρώπου μίας δημοκρατικής κοινωνίας, όπως ήταν η Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ.. Η παρακμή της τέχνης, έγραψε ο Βίνκελμαν, ξεκίνησε από τα Ελληνιστικά Βασίλεια, που ακολούθησαν τον θάνατο του Αλέξανδρου, όταν πια δεν υπήρχε «κοινό», δεν υπήρχε δηλαδή δημοκρατία, αλλά η τέχνη είχε περάσει στα χέρια της ιδιωτικής επίδειξης, καταλήγοντας σε αδιέξοδο. Ο Βίνκελμαν ήταν εκείνος που στοιχειοθέτησε τον σύνδεσμο μεταξύ εξαιρετικής καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτικής ελευθερίας.

Χάρη στον Βίνκελμαν το ενδιαφέρον των μελετητών απομακρύνθηκε από τα περιγραφικά και βιογραφικά στοιχεία και στράφηκε αποκλειστικά στις βαθύτερες αισθητικές και πνευματικές αξίες που περικλείει η αρχαία ελληνική τέχνη. Στην Ιστορία του, ο Winckelmann έθεσε για πρώτη φορά τις βάσεις της εξέλιξης της τέχνης γενικά, και ειδικότερα της αρχαίας τέχνης, συνδυάζοντας με επιδεξιότητα και γνώση κλιματολογικά, μυθικά, ιστορικά, θρησκευτικά, πολιτικά, κοινωνικά, αισθητικά και πολιτισμικά στοιχεία, προβαίνοντας στην ερμηνεία και αξιολόγηση της τέχνης των αρχαίων λαών, και ειδικότερα των Ελλήνων, με πρωτότυπο τρόπο και υποδειγματική μέθοδο.

Unedited Photo DNK 2016

Θεμελιωτής του Νεοκλασικισμού και ιδρυτής της επιστημονικής Αρχαιολογίας, ο Βίνκελμαν μετέδωσε τη λάμψη του αρχαιοελληνικού πολιτισμού σε ολόκληρη την Ευρώπη, σε σημείο μάλιστα που ορισμένοι να μιλήσουν για «πολιτισμικό ζυγό» της Ελλάδας έναντι των υπόλοιπων χωρών. Όμως αυτός ο «ζυγός» ήταν τόσο στιβαρός που έκανε τον Νίτσε να γράψει: «Κάθε δημιουργία δίπλα σε εκείνες των Ελλήνων, μοιάζει με έκτρωμα αδέξιας μίμησης και γελοιογραφία».

- : postmodern.gr

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Το κατάμεστο από επώνυμους Ηρώδειο, ο Τζαβέλλας με την Κάβουρα & τα χρυσά γοβάκια της Ιωαννίδου

Μια υπέροχη και άκρως νοσταλγική βραδιά απόλαυσαν όσοι βρέθηκαν στο Ηρώδειο το βράδυ της Τρίτης (24-09) στη μεγάλη φιλανθρωπική συναυλία του ΤΑΣΕΗ, αφιερωμένη στη μουσική και τα τραγούδια του ελληνικού κινηματογράφου, σε επιμέλεια και παρουσίαση του Μάκη Δελαπόρτα Μια μεγαλειώδης μουσική παράσταση με την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και μαέστρο τον Γιώργο Παγιάτη, που μας ταξίδεψε

Χρυσανθόπουλος στο gossip-tv για Γιάννη Μόρτζο: «Ήταν τιμή μου που τον γνώρισα και έπαιξα δίπλα του»

Ο Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος αυτή τη σεζόν θα πρωταγωνιστεί στη νέα σειρά του ΑΝΤ1 VIΠ Καλά Γεράματα, ωστόσο, για τρεις σεζόν είχε συνεργαστεί με τον Γιάννη Μόρτζο στο «Χαιρέτα μου τον πλάτανο» της ΕΡΤ. Μάλιστα, είχε υποδυθεί τον εγγονό του ηθοποιού που έφυγε από τη ζωή και η είδηση του θανάτου του σκόρπισε θλίψη στο Πανελλήνιο.

Σαρωτική ήταν η χθεσινή πρεμιέρα της νέας ξεκαρδιστικής σειράς του Alpha, «Η κατάρα της Τζέλας Δελαφράγκα»

Σαρωτική ήταν η χθεσινή πρεμιέρα της νέας ξεκαρδιστικής σειράς του Alpha, «Η κατάρα της Τζέλας Δελαφράγκα» Η σειρά κυριάρχησε στους πίνακες τηλεθέασης με περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια τηλεθεατές να συντονίζονται έστω για ένα λεπτό στους ρυθμούς του ανεπανάληπτου συγγραφικού διδύμου Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα που μας έχουν συνηθίσει σε μεγάλες επιτυχίες. «Η κατάρα της Τζέλας

O Sting θα είναι ο κεντρικός καλλιτέχνης στα Φεστιβάλ Isle of Wight και Latitude

O Sting θα είναι ο κεντρικός καλλιτέχνης στα Φεστιβάλ Isle of Wight και Latitude Ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ θα τραγουδήσει επίσης στην κεντρική σκηνή Ο Sting θα εμφανιστεί στα φεστιβάλ Isle of Wight και Latitude στο Ηνωμένο Βασίλειο την επόμενη χρονιά. Ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, ο οποίος ομολόγησε την ενοχή του για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ

Η Μαρινέλλα «τελείωσε» τον Χρήστο Μάστορα: Δεν τον έδιωξε μόνο από τη συναυλία, του έκανε κάτι πολύ χειρóτερο

Ενδιαφεροντα ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ Η Μαρινέλλα «τελείωσε» τον Χρήστο Μάστορα: Δεν τον έδιωξε μόνο από τη συναυλία, του έκανε κάτι πολύ χειρóτερο Ο Χρήστος Μάστορας δεν θα βρίσκεται σήμερα Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου στο πλευρό της Μαρινέλλας στη μεγάλη συναυλία της στο Ηρώδειο Τζωρτζίνα Φράγκου 25.09.2024 | 16:30 Ο Χρήστος Μάστορας δεν θα παρευρεθεί σήμερα Τετάρτη

Αλεξάνδρα Παλαιολόγου για Φιλιππίδη – Λιγνάδη: Ας αποφασίσει πρώτα η δικαιοσύνη και μετά θα μιλήσουμε για πιθανή συνεργασία

«Δεν ήμουν αιχμηρή με τον Χρήστο Πολίτη, απλά είπα την πραγματικότητα», λέει η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου. Η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου έδωσε συνέντευξη στην εκπομπή «Πρωινό ΣουΣου» και τον Οδυσσέα Μητσόπουλο. Η ηθοποιός απάντησε, μεταξύ άλλων, σε ερωτήσεις για τον Γιώργο Κιμούλη, τον Χρήστο Πολίτη και τον Μάρκο Σεφερλή. «Ας αποφασίσει πρώτα η δικαιοσύνη και μετά θα μιλήσουμε

Δημήτρης Σταρόβας: «Προσπαθώ να επανέλθω, με την κιθάρα είμαι εντάξει, αλλά με δυσκολεύει ο λόγος»

Σε συναυλία στη Θεσσαλονίκη συμμετείχε ο Δημήτρης Σταρόβας, ο οποίος μετά το τέλος μίλησε στο Πρωινό και τον Νίκο Σεϊδαρίδη.

Φαίη Σκορδά για Στέφανο Κασσελάκη: “Γίνεται αγενής, δεν είναι δικό μου θέμα αλλά θέμα ευγένειας”

Φαίη Σκορδά για Στέφανο Κασσελάκη: «Γίνεται αγενής, δεν είναι δικό μου θέμα αλλά θέμα ευγένειας» Τετάρτη, 25.9.2024, 10:33 Zappit@ZAPPIT_ "Το να περπατάς και να σε κυνηγάνε από πίσω και να ειρωνεύεσαι είναι σαν να συνεχίζει το προηγούμενο ακριβώς και με χειρότερο τρόπο". Με το χθεσινοβραδινό «κυνηγητό» των δημοσιογράφων προς τον Στέφανο Κασσελάκη στο Ηρώδειο ασχολήθηκαν

Δημήτρης Αρβανίτης: Δεν θεωρώ τον Μάρκο Σεφερλή φοβερό ηθοποιό

«Ο Απόστολος Γκλέτσος λέει άκομψα πράγματα, όπως έκανε σε όλη τη ζωή του», λέει ο Δημήτρης Αρβανίτης. Ο Δημήτρης Αρβανίτης έδωσε συνέντευξη στην εκπομπή «Πρωινό ΣουΣου» και τον Κωνσταντίνο Αρτσίτα. Ο γνωστός ηθοποιός απάντησε, μεταξύ άλλων, για τον Μάρκο Σεφερλή, τον Απόστολο Γκλέτσο, τον Στέφανο Κασσελάκη και τη Μαρίνα Σάττι. «Η τηλεόραση είναι ένα ξεπερασμένο

Εκατοντάδες χημικές ουσίες που συνδέονται με τον καρκίνο του μαστού βρέθηκαν σε συσκευασίες τροφίμων

Μια νέα άκρως αποκαλυπτική μελέτη διαπίστωσε ότι σχεδόν 200 χημικές ουσίες που συνδέονται με τον καρκίνο του μαστού χρησιμοποιούνται στις συσκευασίες τροφίμων και, ακόμη χειρότερα, δεκάδες από τις καρκινογόνες ουσίες μπορούν να εισέλθουν στον οργανισμό μας. «Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι 76 γνωστές ή δυνητικές καρκινογόνες ουσίες που συνδέονται με τον καρκίνο του μαστού και προέρχονται

Ο Usher υποστηρίζει ότι χάκερς εισέβαλαν στον λογαριασμό του στο X

Ο τραγουδιστής της R&B Usher δήλωσε ότι εκατοντάδες αναρτήσεις του στο X εξαφανίστηκαν μετά τη σύλληψη του Σον «Ντίντι» Κομπς. Τα tweets σχετικά στον λογαριασμό του τραγουδιστή εξαφανίστηκαν. Ο Usher γνωστοποίησε ότι έπεσε θύμα χάκερ. «Ο λογαριασμός παραβιάστηκε!». Τα λέμε απόψε στο Intuit Dome» έγραψε αργότερα όταν ανέκτησε τον έλεγχο. Ορισμένοι θαυμαστές έσπευσαν να σχολιάσουν

Με το κινητό στο χέρι ένα στα δύο 15χρονα κορίτσια στην Ελλάδα – Έρευνα του ΠΟΥ αποκαλύπτει τη σχέση των εφήβων με τα social...

Προβληματική χαρακτηρίζεται η σχέση των εφήβων με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στη νέα έκθεση τού Ευρωπαϊκού γραφείου του ΠΟΥ, με τίτλο «Έρευνα για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των έφηβων-μαθητών». Αναδεικνύεται η ανάγκη για καθοδήγηση των εφήβων προς μια πιο υγιή χρήση των οθονών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τα νέα στοιχεία δείχνουν μια σημαντική αύξηση