Μια ψυχολόγος συμβουλεύει κάθε «πρωτάκι» από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο

Date:

Μια ψυχολόγος συμβουλεύει κάθε «πρωτάκι» από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο

ΠΑΙΔΙ

Απαντώντας σε τέσσερα καίρια ερωτήματα, η Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Ιόλη Οικονόμου βοηθά γονείς και μαθητές να διαχειριστούν καλύτερα τις δυσκολίες που συνοδεύουν το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς

-

«Κάθε αρχή και δύσκολη» είναι μια φράση που θα περιέγραφε ιδανικά τον Σεπτέμβριο στην παιδική και εφηβική ηλικία, όταν φτάνει η στιγμή που μαγιό και πετσέτες αρχίζουν να μαζεύονται, μαζί όμως και τα «μυαλά» που ταξίδεψαν το καλοκαίρι και τώρα πρέπει να επιστρέψουν για τη νέα σχολική χρονιά.

Γκρίνια, διαμαρτυρίες, κακή διάθεση ή και αδημονία για την επανένωση με τους συμμαθητές, άγχος για τις μεγαλύτερες ηλικίες που θα πρέπει να λάβουν μεγάλες αποφάσεις -«ποια κατεύθυνση να πάρω», «τι θέλω να κάνω τελειώνοντας το σχολείο;»-, και από δίπλα οι γονείς με την αγωνία του πώς πρέπει να στηρίξουν το παιδί στη νέα κατάσταση, σε αυτές τις δύσκολες ενίοτε σχολικές μεταβάσεις.

H Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Ιόλη Οικονόμου

Για όλα αυτά, και το πώς μπορούν οι γονείς να τα διαχειριστούν, μιλά η Ιόλη Οικονόμου, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια της Γραμμής 115 25 και του Συμβουλευτικού Κέντρου του Μαζί για το Παιδί, απαντώντας σε τέσσερα ουσιαστικά ερωτήματα.

Ποια συναισθήματα συνοδεύουν το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς για τα πρωτάκια, τα παιδιά που θα πάνε φέτος δημοτικό;

Τα παιδιά που πρόκειται να φοιτήσουν στην πρώτη τάξη του δημοτικού έρχονται αντιμέτωπα με το άγνωστο και καλούνται να προσαρμοστούν σε μία πρωτόγνωρη για τα ίδια πραγματικότητα. Είναι πιθανό πως η μετάβαση στις σχολικές αίθουσες γεννά ανάμεικτα συναισθήματα στα παιδιά αυτά, από τη μία περιέργεια και προσμονή, από την άλλη αβεβαιότητα, κάποιο φόβο και μερικές φορές άγχος. Για τα περισσότερα παιδιά τα συναισθήματα αυτά είναι απολύτως φυσιολογικά και βελτιώνονται σχεδόν αμέσως. Μερικά παιδιά θα χρειαστούν κάποια παραπάνω βοήθεια και γενικώς ως γονείς είναι καλό να είμαστε έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση αυτή.

Πώς μπορούν οι γονείς να αντιμετωπίσουν την απροθυμία του παιδιού να επιστρέψει στο σχολείο; (π.χ. μετά το νηπιαγωγείο μπορεί το παιδί να μην θέλει να πάει πίσω στο σχολείο).

Είναι σημαντικό να μην υποχωρήσετε σε τυχόν αιτήματα για παραμονή στο σπίτι, διότι με αυτόν τον τρόπο θα είναι πιο πιθανό το παιδί να επαναλάβει το αίτημά του για άρνηση του σχολείου. Ανεξαρτήτως ηλικίας, δεν απειλούμε και δεν βάζουμε τιμωρίες. Ακούμε τα αισθήματα του παιδιού με προσοχή, εξηγώντας του πόσο σημαντικό είναι να τηρούμε τις υποχρεώσεις μας και ρωτώντας πώς μπορούμε να το βοηθήσουμε πριν την επιστροφή του στις σχολικές αίθουσες. Οι γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι σημαντικό να γνωρίζουν το σύστημα προσαρμογής που εφαρμόζει ο εκάστοτε παιδικός σταθμός – νηπιαγωγείο. Συχνά εφαρμόζεται και είναι βοηθητική η σταδιακά αυξανόμενη παραμονή του παιδιού στην τάξη (πχ. με μισάωρη παραμονή στην αρχή). Επιπλέον, παιδιά προσχολικής αλλά και πρώιμης σχολικής ηλικίας μπορούν να διαλέξουν ένα «μεταβατικό αντικείμενο». «Μεταβατικό αντικείμενο» μπορεί να είναι οποιοδήποτε αντικείμενο πάρουν από το σπίτι και έχουν στην τσάντα τους, δίνοντάς τους ένα αίσθημα οικειότητας. Κάποια παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν έντονα συναισθήματα άρνησης να πάνε στο σχολείο. Ξέρουμε όμως ότι κάθε μέρα που αποφεύγεται το σχολείο αυξάνεται περισσότερο η πιθανότητα το παιδί να μην ξαναγυρίσει, με όλες τις ψυχολογικές και ακαδημαϊκές επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται.

Ο Σεπτέμβριος δεν έχει μόνο τα πρωτάκια του δημοτικού, αλλά και του Γυμνασίου. Πώς μπορεί να προετοιμαστεί το παιδί που αφήνει πίσω του το δημοτικό και οδεύει για το γυμνάσιο; Τι να προσέξει, τι να αποφύγει, τι να περιμένει;

Η μετάβαση από το δημοτικό στις τάξεις του γυμνασίου πρόκειται για μία από τις πιο κρίσιμες και απαιτητικές μεταβάσεις στη σχολική ζωή ενός μαθητή, καθώς τον φέρνει εκ νέου αντιμέτωπο με την πρόκληση της προσαρμογής σε μία καινούργια πραγματικότητα. Τα πρόσωπα αναφοράς πολλαπλασιάζονται, ο όγκος διαβάσματος αυξάνεται, ενώ το σύστημα αξιολόγησης και βαθμολόγησης τροποποιείται. Προκειμένου να καταστεί η συγκεκριμένη μετάβαση όσο πιο ομαλή γίνεται, ο μαθητής μπορεί:

  1. Να οργανώσει τον χρόνο διαβάσματος, δημιουργώντας μία υγιή ρουτίνα που θα του επιτρέψει αφενός να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της εκπαιδευτικής βαθμίδας, αφετέρου να λαμβάνει τις απαραίτητες ώρες ανάπαυσης.
  2. Να διατηρήσει τους φίλους αλλά και να δημιουργήσει καινούργιες φιλίες. Καθώς τα παιδιά εισέρχονται στην εφηβεία, η κοινωνικότητα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία και η σύναψη σχέσεων με τους συνομηλίκους θα βοηθήσει τόσο στην ευεξία του μαθητή, όσο και στην ακαδημαϊκή του επιτυχία.
  3. Να διατηρήσει τις εξωσχολικές δραστηριότητες (αθλήματα, μουσική, εικαστικά), από τις οποίες αντλεί αυτοπεποίθηση και γεμίζει τον χρόνο του ευχάριστα και δημιουργικά.
  4. Να αποδεχτεί την αλλαγή και τα δυσάρεστα συναισθήματα που ενδεχομένως τη συνοδεύουν. Είναι πολύ φυσικό η χαρά ή και ο ενθουσιασμός να συνυπάρχουν με αισθήματα θλίψης ή και φόβου. Οι άνθρωποι χρειαζόμαστε χρόνο για να προσαρμοστούμε σε καινούργιες συνθήκες.
  5. Να κάνει βήματα προς την ανάπτυξη της αυτονομίας του, η οποία θα καταστήσει δυνατή τη βελτίωση της αυτο-εικόνας του και την προετοιμασία για τα επόμενα στάδια της ζωής.

Κάθε Σεπτέμβριος είναι ταυτόχρονα μια δοκιμασία για τους γονείς, ανεξαρτήτως ηλικίας των παιδιών τους. Ακόμη και τα παιδιά που πάνε α Λυκείου είναι πρωτάκια κατά μία έννοια και ετοιμάζονται για μια διαφορετική πορεία που συνήθως συνδυάζεται με την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες. Τι συμβουλεύετε τους εφήβους που ξεκινούν Λύκειο για το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς;

Η μετάβαση στο Λύκειο μπορεί να συνοδεύεται από αγωνία για τις κοινωνικές σχέσεις αλλά και για την αλλαγή των προσδοκιών όσον αφορά την σχολική επίδοση. Στο Λύκειο οι μαθητές καλούνται να πάρουν μία σειρά αποφάσεων που συνδέονται με το επαγγελματικό τους μέλλον κάτι που σε συνδυασμό με τις αναπτυξιακές προκλήσεις της εφηβείας μπορεί να γίνει πηγή μεγάλου άγχους. Επιπλέον, η στάση των «σημαντικών άλλων» στη ζωή των εφήβων (πχ. γονέων, καθηγητών) όσον αφορά τα παραπάνω παίζει σημαντικότατο ρόλο στο πως οι έφηβοι θα βιώσουν και στο πως θα ανταποκριθούν στις παραπάνω απαιτήσεις.

Αυτό που είναι βοηθητικό να θυμούνται τα παιδιά είναι:

  • Ανεξαρτήτως του όγκου διαβάσματος είναι σημαντικό να διατηρήσουν όσες δραστηριότητες τα ευχαριστούν (κοινωνικές, αθλητικές, καλλιτεχνικές κ.ά.)
  • Να μένουν συγκεντρωμένα σε αυτό που έχουν να αντιμετωπίσουν βήμα – βήμα. Όπως λέει μία χιουμοριστική ινδική παροιμία: – Πως τρώμε έναν ελέφαντα; – Μπουκιά, μπουκιά!
  • Να οργανώσουν ένα σχέδιο για αυτό που θέλουν να πετύχουν, χωρίς να παραλείψουν να συμπεριλάβουν πολλούς διαφορετικούς δρόμους για να φτάσουν στον στόχο τους.
  • Να συμπεριφέρονται με ευγένεια στον εαυτό τους, όπως θα έκαναν και σε έναν φίλο!

Διαβάστε επίσης:

Σχολείο: Διάβασμα και ευφυΐα δεν είναι τα μόνα κλειδιά για την επιτυχία – Οι δεξιότητες που «κάνουν» τους καλούς μαθητές

Διάβασμα: Το κόλπο που βοηθά τα παιδιά με δυσλεξία

Οι καλύτερες τεχνικές για αποδοτικό διάβασμα των παιδιών

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Μεταστατικός καρκίνος: Όταν δεν εντοπίζεται η αρχική εστία – Συμπτώματα και θεραπευτικές κατευθυντήριες

Η μελέτη CUPISCO που δημοσιεύθηκε στο The Lancet, προσφέρει σημαντική συνεισφορά στην κατανόηση της εξατομικευμένης θεραπείας για τον μεταστατικό καρκίνο Ο καρκίνος άγνωστου πρωτοπαθούς (CUP) είναι μια σπάνια και πολύπλοκη κατάσταση, όπου τα καρκινικά κύτταρα εντοπίζονται σε διάφορα μέρη του σώματος χωρίς να είναι δυνατόν να εντοπιστεί το σημείο προέλευσης (πρωτοπαθές). Αυτός ο τύπος καρκίνου

Μακροζωία: Εκατό 100ντάχρονοι αποκαλύπτουν 6 συνήθειες που τους κρατούν υγιείς

Αναζητώντας το μυστικό της μακροζωίας, οι ερευνητές κατέληξαν σε έξι απλές, επαναλαμβανόμενες πρακτικές που οι 100ντάχρονοι ενσωματώνουν στην εβδομαδιαία τους ρουτίνα Οι έρευνες συγκλίνουν στο ότι η μακροζωία δεν είναι αποτέλεσμα ενός και μόνο παράγοντα, αλλά προκύπτει από τον συνδυασμό της γενετικής προδιάθεσης και των καθημερινών επιλογών. Το λεγόμενο «γενετικό λαχείο» μπορεί να προσφέρει μια

Λέμφωμα: Πώς φαίνεται στις αιματολογικές εξετάσεις – Τι πρέπει να ξέρουμε

Ποιες εξετάσεις γίνονται και τι δείχνουν. Ο ρόλος τους στην παρακολούθηση των ασθενών. Το λέμφωμα είναι ένας γενικός όρο που περιγράφει κακοήθεις νόσους του λεμφικού συστήματος – του δικτύου των αγγείων και των οργάνων που μεταφέρει τη λέμφο και βοηθούν τον οργανισμό να καταπολεμά τις λοιμώξεις. Το λέμφωμα θεωρείται αιματολογική κακοήθεια, επειδή αρχίζει στα λευκά

Οι εννέα κορυφαίες ιατρικές μελέτες του 2025, σύμφωνα με το ιατρικό περιοδικό JAMA

Εννέα μελέτες  που καλύπτουν ευρύ φάσμα θεμάτων υγείας – από τις καρδιακές παθήσεις και τον καρκίνο έως την άνοια και τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης – ξεχώρισε για το 2025 η ιατρική επιθεώρηση JAMA. Οι οκτώ από αυτές αφορούν επιτεύγματα που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικό αριθμό ασθενών. Η ένατη αφορά μία μεγάλη αποτυχία που σχετίζεται

Πώς επηρεάζουν τον κίνδυνο καρκίνου η σεμαγλουτίδη και οι άλλοι αγωνιστές του GLP-1

Τα ευρήματα συνδυασμένης ανάλυσης 48 προγενέστερων μελετών με περισσότερους από 94.000 συμμετέχοντες. Τα τελευταία χρόνια, τα νέα φάρμακα για τον διαβήτη τύπου 2 και την απώλεια βάρους (οι αγωνιστές των υποδοχέων GLP-1) έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του επιστημονικού και δημόσιου ενδιαφέροντος. Φάρμακα όπως η σεμαγλουτίδη και η λιραγλουτίδη χρησιμοποιούνται ευρέως για τη θεραπεία του σακχαρώδους

Οστεοαρθρίτιδα: Εμβόλιο μπορεί να καταπολεμά για μήνες τον πόνο στο γόνατο

Τα ευρήματα της πρώτης φάσης των κλινικών δοκιμών. Πόσο καιρό διήρκησε η δράση του. Σημαντική βελτίωση στα συμπτώματα των πασχόντων από οστεοαρθρίτιδα μπορεί να προσφέρει μια νέα θεραπεία, που δρα διεγείροντας το ανοσοποιητικό σύστημα, αναφέρουν επιστήμονες από τη Γαλλία. Η θεραπεία γίνεται με έγχυση ενός ανοσοθεραπευτικού φαρμάκου, το οποίο στοχεύει την ιντερλευκίνη-6. Η ουσία αυτή

Διαταραχές του εντέρου και ψυχιατρικές παθήσεις: Η ψυχική νόσος δεν είναι μόνο «στο μυαλό»

Η σχέση μεταξύ γαστρεντερικού συστήματος και ψυχικής υγείας δεν αποτελεί πλέον θεωρία εναλλακτικής ιατρικής, ούτε πεδίο μελέτης. Τα τελευταία χρόνια, η διεθνής επιστημονική έρευνα καταγράφει με σαφήνεια ότι οι διαταραχές του εντέρου δεν συνυπάρχουν απλώς με τις ψυχιατρικές παθήσεις, αλλά εμπλέκονται στην εμφάνιση, την ένταση και την παθοφυσιολογία τους. Η έννοια της «ψυχικής νόσου» ορίζεται

Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ διασκέδασε στην πρεμιέρα του Κωνσταντίνου Αργυρού μαζί με τη Μαριάννα Λάτση

Το βράδυ της Παρασκευής (12.12.2025) έκαναν πρεμιέρα σε γνωστό νυχτερινό κέντρο της Αθήνας ο Κωνσταντίνος Αργυρός και η Δέσποινα Βανδή. Στην έναρξη του σχήματος πολλά λαμπερά πρόσωπα έδωσαν το «παρών» για να στηρίξουν τους δύο καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους ήταν η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και η Μαριάννα Λάτση. Η Αμερικανίδα πρέσβης στην Ελλάδα διατηρεί μία άψογη φιλική

Η Ιωάννα Τούνη για τον Δημήτρη Αλεξάνδρου: «Είμαι πάρα πολύ κουρασμένη, δε θέλω να κάνω κάποια δήλωση»

Η Ιωάννα Τούνη βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αυτή τη φορά λόγο της κόντρας που φαίνεται να έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε εκείνη και τον πρώην σύντροφό της, Δημήτρη Αλεξάνδρου, τον οποίο κατηγόρησε ότι είπε ψέματα σε πρόσφατη συνέντευξή του. Το Σάββατο (14.12.2025) η κάμερα της εκπομπής «Πρωινό Σαββατοκύριακο» συνάντησε την Ιωάννα Τούνη στο αεροδρόμιο

Όταν η μαστογραφία «βλέπει» την καρδιά

Οι τακτικές μαστογραφίες αποτελούν εδώ και δεκαετίες βασικό όπλο για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Ωστόσο, πέρα από τον πρωταρχικό τους σκοπό, φαίνεται ότι κρύβουν και πολύτιμες πληροφορίες για την υγεία της καρδιάς. Οι ακτινογραφικές εικόνες μπορούν να ανιχνεύσουν ασβέστιο στις αρτηρίες του μαστού, ένα εύρημα που υποδηλώνει σκλήρυνση των αιμοφόρων αγγείων και

Γιατί οι δότες σπέρματος γίνονται πατέρες εκατοντάδων παιδιών; – Τα ζητήματα που προκύπτουν μετά την υπόθεση του άνδρα από τη Δανία

Σάλο έχει προκαλέσει η υπόθεση ενός άνδρα από τη Δανία του οποίου το σπέρμα περιείχε μια γενετική μετάλλαξη που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο καρκίνου σε παιδιά. Το περιστατικό προσφέρει μια σπάνια εικόνα για το μέγεθος της βιομηχανίας δωρεάς σπέρματος. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της έρευνας ήταν ότι το σπέρμα του άνδρα στάλθηκε σε 14 χώρες

Πώς η Ρέμπελ Γουίλσον βρήκε την «πριγκίπισσα της ζωής της» – Περιμένουν το δεύτερο παιδί τους

Πριν από λίγα χρόνια ήταν απλώς δύο γυναίκες που συστήθηκαν μέσω μιας κοινής φίλης. Σήμερα, η ηθοποιός και σκηνοθέτης, Ρέμπελ Γουίλσον, και η σχεδιάστρια ρούχων και κοσμημάτων, Ραμόνα Αγκρούμα, είναι ένα από τα πιο αγαπητά, χαμηλών τόνων ζευγάρια της διεθνούς σκηνής, με μια σχέση που κερδίζει φυσικά την προσοχή. Οι δύο γυναίκες γνωρίστηκαν στα τέλη