ΠΑΙΔΙ
«Σε τι κόσμο φέραμε τα παιδιά μας;» αναρωτιούνται οι περισσότεροι γονείς, με το άγχος για τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος να βρίσκεται στην κορυφή των ανησυχιών τους
ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ
Δεν είναι μόνο το κόστος διαβίωσης που αποτρέπει αρκετά ζευγάρια να γίνουν γονείς. Το οικολογικό άγχος αποτελεί κι αυτό μέρος αυτή της απόφασης, καθώς η τύχη του περιβάλλοντος στο οποίο θα ενηλικιωθούν τα σημερινά παιδιά είναι μάλλον αβέβαιη. Όχι μόνο αυτό, αλλά σύμφωνα με μια νεότερη αμερικανική δημοσκόπηση, 7 στους 10 γονείς (το 72%) ανησυχούν για το πώς θα είναι ο κόσμος για τα παιδιά τους τα επόμενα χρόνια, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Ειδικότερα, στην έρευνα, που διεξήχθη σε 2.000 γονείς παιδιών κάτω των 18 ετών, το ένα τέταρτο αυτών περιέγραψε μια ζοφερή εικόνα για το μελλοντικό κλίμα της Γης, αναφέροντας ότι η υποβάθμιση του περιβάλλοντος θα είναι πιο ανησυχητική από τη μελλοντική αγορά εργασίας (11%), την ποιότητα των τροφίμων που θα είναι διαθέσιμα στο μέλλον (10%) ή ακόμη και το πολιτικό τοπίο του 2025 και μετά (5%).
Πώς προετοιμάζουν οι γονείς τα παιδιά για ένα καλύτερο μέλλον;
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης, που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Talker Research για λογαριασμό εταιρείας χαρτικών, η περιβαλλοντική συνείδηση ξεκινά από το σπίτι, με το 41% να δηλώνει ότι αποτελεί υψηλή προτεραιότητα η πρακτική της βιωσιμότητας, ενώ σχεδόν όλοι οι γονείς που συμμετείχαν στην έρευνα ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να μην είναι σπάταλα (89%).
Μερικά από τα πιο διαδεδομένα μαθήματα αειφορίας που μεταδίδουν οι γονείς είναι να σβήνουν τα φώτα όταν δεν βρίσκονται στο δωμάτιο (59%), να μην αφήνουν το νερό να τρέχει για μεγάλο χρονικό διάστημα (55%) και να χρησιμοποιούν μόνο ό,τι χρειάζονται (52%). Κάποιοι από τους γονείς, επίσης, ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να αποφεύγουν τα σκουπίδια (50%) και να χαρίζουν τα παλιά παιχνίδια και ρούχα (46%).
Δε μένουν όμως μόνο στα λόγια, καθώς οι γονείς γίνονται παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά τους: ένας στους τέσσερις έχει πραγματικά σταματήσει να είναι φίλος με κάποιον λόγω των λιγότερο οικολογικών του συνηθειών (27%). Για πολλούς γονείς, θεωρείται σημαντικό να μοιράζονται παρόμοιες απόψεις για να δημιουργήσουν φιλικές σχέσεις στην ενήλικη ζωή, ιδίως όταν πρόκειται για επιλογές τρόπου ζωής (53%), μουσική (48%) και περιβαλλοντισμό (17%). Μεταξύ των μεθόδων ανατροφής (29%) και των οικονομικών συνηθειών (21%), οι διαφορές στον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι αισθάνονται για το περιβάλλον μπορεί επίσης να είναι ένας λόγος που μπορεί να χαλάσει ορισμένες φιλίες για ορισμένες μαμάδες και ορισμένους μπαμπάδες.
Σύμφωνα με το 35% των ερωτηθέντων, οι οικολογικές συνήθειες είναι ευκολότερο να ακολουθηθούν με μεγαλύτερα παιδιά στο σπίτι από ό,τι με μικρότερα παιδιά. Ωστόσο, το να κάνει κανείς το σωστό δεν είναι πάντα εύκολο, ανεξάρτητα από την ηλικία του παιδιού του: ένας στους έξι παραδέχεται ότι δυσκολεύεται να εφαρμόσει βιώσιμες πρακτικές στο νοικοκυριό του.
Οι μικρές σπατάλες
Υπό αυτό το πρίσμα, σχεδόν πέντε φορές περισσότεροι γονείς παραδέχονται ότι σκέφτονται περισσότερο την ευκολία και την εξοικονόμηση χρόνου παρά τη βιωσιμότητα, όταν πρόκειται να ψωνίσουν για τα παιδιά τους. Ακόμα περισσότεροι ήταν οι συμμετέχοντες που έδιναν προτεραιότητα στη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας, αν και η βιωσιμότητα κατατάσσεται σε παρόμοια προτεραιότητα με την επιλογή βιολογικών προϊόντων.
Αναφορικά με τα λιγότερο βιώσιμα ψώνια του σούπερ μάρκετ, οι γονείς αγοράζουν είδη που θα μπορούσαν να θεωρηθούν λιγότερο φιλικά προς το περιβάλλον, όπως κατεψυγμένα τρόφιμα (58%), χαρτομάντιλα ή χαρτοπετσέτες (57%) και σακουλάκια χυμού μιας δόσης (45%). Οι συμμετέχοντες παραδέχτηκαν επίσης ότι η σπατάλη δεν είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους, ειδικά όταν χρησιμοποιούν χαρτομάντιλα και χαρτοπετσέτες (32%) ή σνακ (32%).
Εντούτοις, όταν ρωτήθηκαν πόσο περισσότερο θα πλήρωναν για πιο βιώσιμες εκδόσεις καθημερινών αντικειμένων, ο μέσος γονέας δήλωσε ότι θα ξόδευε 46% περισσότερο για καλύτερα επιτραπέζια σκεύη, 43% περισσότερο για βιώσιμα χαρτομάντιλα και χαρτοπετσέτες και ένα επιβλητικό 53% περισσότερο για πιο φιλικά προς το περιβάλλον ρούχα.
Παρά, όμως, το υψηλότερο αυτό κόστος, πολλοί γονείς αισιοδοξούν ότι η διδασκαλία των παιδιών τους σχετικά με την αειφορία θα αποδώσει καρπούς, με σχεδόν τους μισούς να πιστεύουν ότι η επόμενη γενιά ενηλίκων θα ακολουθεί πιο βιώσιμες πρακτικές (48%).
Διαβάστε επίσης:
Κλιματική αλλαγή – Ελλάδα: Το αποτύπωμά της στην υγεία – Δύο νέες μελέτες
Σωτήρης Τσιόδρας: Μύκητες, η επόμενη απειλή – Η πραγματικότητα και το The Last of us – Γιατί είναι σημαντική η υγεία του περιβάλλοντος
Κλιματική αλλαγή: SOS για αύξηση κουνουπιών – Οι περιοχές υψηλού κινδύνου
[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]