Χρήση smartphone μέχρι 60΄ από τους μαθητές «επιτρέπει» νέα μελέτη

Date:

Οι επιπτώσεις από τη χρήση ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση είναι ένα από τα ζητούμενα της έκθεσης που ζήτησε το υπουργείο Παιδείας από τον ΟΟΣΑ, στο πλαίσιο αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας, μετά τα μη ικανοποιητικά αποτελέσματα των μαθητών στον διαγωνισμό PISA 2022. Μεταξύ άλλων θεμάτων, το  αρμόδιο υπουργείο ζήτησε  από τον διεθνή Οργανισμό να εξετάσει στο πλαίσιο της προσαρμοσμένης στα ελληνικά δεδομένα έρευνάς της αν και πόσο επηρεάζει τη μάθηση η χρήση smartphones, τάμπλετς και άλλες ψηφιακές συσκευές.

Και αυτή η διάσταση προέκυψε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA 2022, καθώς προέκυψε ότι η πολύωρη  χρήση ψηφιακών μέσων  κατά τη διάρκεια παράδοσης των μαθημάτων έχει μεν αρνητικά αποτελέσματα, αλλά η χρήση συσκευών μέχρι μία ώρα ενισχύει την απόδοση των μαθητών στα μαθήματα.

Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, περίπου το 45% των μαθητών ανέφερε ότι αισθάνονται εκνευρισμό ή ανησυχία αν δεν είχε μαζί τα κινητά τηλέφωνά του. Η χρήση των κινητών και άλλων ψηφιακών συσκευών μπορεί, επίσης, να επηρεάσει τη μάθηση στην τάξη.

Μέτρια χρήση-υψηλότερη απόδοση

Στη μελέτη του ΟΟΣΑ γίνεται διάκριση μεταξύ της χρήσης για «δραστηριότητες μάθησης» και της χρήσης για «ψυχαγωγία». Επιπλέον, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, η μέτρια χρήση ψηφιακών συσκευών στο σχολείο σχετίζεται με υψηλότερη απόδοση.  Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα ήταν συχνά καλύτερα για τους μαθητές που χρησιμοποιούσαν ψηφιακές συσκευές για μάθηση από μία έως πέντε ώρες την ημέρα σε σχέση με εκείνους, που δεν τις χρησιμοποιούσαν ποτέ. Ωστόσο, οι μαθητές, που τις χρησιμοποιούσαν περισσότερο από μια ώρα την ημέρα για ψυχαγωγία – δηλαδή, εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, περιήγηση στο Διαδίκτυο ή παιχνίδια – είδαν μείωση στους βαθμούς των Μαθηματικών.

Η  εξατομικευμένη μάθηση

Ειδικότερα, η Ιαπωνία αξιοποιεί την τεχνολογία (ICT) για την καταπολέμηση του υπερφορτωμένου ωραρίου των εκπαιδευτικών και μειώνοντας τις ώρες εργασίας. Επιπλέον, παρέχει σε κάθε παιδί τη δική του συσκευή, για διευκόλυνση της μάθησης.

Ο Εσθονός υπουργός Παιδείας δήλωσε πως η εξατομικευμένη μάθηση ορίζεται ως η «αξιοποίηση των προσωπικών ικανοτήτων των μαθητών στο μέγιστο», ενώ πιστεύει ότι οι τεχνολογίες, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη καλύτερης διαχείρισης της τάξης συνολικά.

Και οι τρεις, ωστόσο, υπογράμμισαν τη σημασία που έχει «η οποιαδήποτε ψηφιακή εξατομίκευση της μάθησης να συνδυάζεται πάντα με πραγματικές εμπειρίες μάθησης», τονίζοντας ότι «ο πραγματικός κόσμος είναι πιο σημαντικός από τον εικονικό κόσμο σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία». Η ανθρώπινη αλληλεπίδραση παραμένει ζωτικό στοιχείο στην εκπαίδευση και οι εκπαιδευτές παίζουν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών τους. Ο Κορεάτης υπουργός Παιδείας τόνισε ότι, αν και η τεχνητή νοημοσύνη και οι νέες τεχνολογίες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη διδασκαλία και τη μάθηση, η γνώση αποτελεί μόνο μέρος της μάθησης, επισημαίνοντας την ανάγκη των μαθητών να γίνονται πιο κοινωνικοί μέσα από διάφορες φυσικές δραστηριότητες.

Έμφαση δόθηκε, επίσης, στην ανάγκη να εφοδιαστούν όλοι οι εκπαιδευτικοί με ψηφιακές δεξιότητες. Η Εσθονία εστιάζει σε αυτό τα τελευταία πέντε χρόνια διδάσκοντας τους εκπαιδευτικούς της, όχι μόνο πώς να χρησιμοποιούν σύγχρονα εργαλεία τεχνολογίας, αλλά και πώς να διδάσκουν μέσω της τεχνολογίας.

Τα αποτελέσματα του PISA έδειξαν, επίσης, πόσο σημαντικό είναι να καλλιεργείται στους μαθητές η αυτονομία στη μάθηση. Αιτία; Οι μαθητές επιδεικνύουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για εξ αποστάσεως μάθηση απ’ ό,τι στο να αναλάβουν την ευθύνη για τη δική τους μάθηση.

Τι μπορούν να κάνουν τα σχολεία

Μεγαλύτερη πρόκληση αποτελεί η προαγωγή της ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας στα περιβάλλοντα μάθησης, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα τη δυνατότητά τους να αποσπούν την προσοχή.

Μια επιλογή είναι η απαγόρευση των τηλεφώνων. Τα δεδομένα του PISA δείχνουν ότι σε 13 χώρες, περισσότερο από τα 2/3 των μαθητών πηγαίνουν σε σχολεία όπου η χρήση κινητών τηλεφώνων απαγορεύεται: Ελλάδα, Αλβανία, Μπρουνέι, Χονγκ Κονγκ, Ιορδανία, Κόσοβο, Μάλτα, Μαρόκο, Παλαιστίνη, Σαουδική Αραβία, Ισπανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κατάρ. Ανεξάρτητα από την απαγόρευση, ωστόσο, το 30% των μαθητών σε αυτά τα σχολεία, ανέφερε ότι χρησιμοποιεί ένα smartphone αρκετές φορές την ημέρα στο σχολείο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, το γεγονός ότι οι μαθητές σε σχολεία, όπου ισχύει απαγόρευση των τηλεφώνων, ήταν λιγότερο πιθανόν να απενεργοποιήσουν τις ειδοποιήσεις από κοινωνικά δίκτυα και εφαρμογές όταν πήγαιναν για ύπνο. Οι ειδικοί ερμηνεύουν αυτή τη συμπεριφορά, ως απόρροια της απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, η οποία έχει σαν συνέπεια την αδυναμία των μαθητών να επιδείξουν υπεύθυνη συμπεριφορά όσον αφορά τη χρήση των τηλεφώνων.

Όπως επισημαίνει η έκθεση, «μια πλήρης απαγόρευση των smartphones από την τάξη μάλλον δεν είναι πάντα η σωστή κίνηση. Πρώτον, σε ορισμένες χώρες, τα smartphones είναι οι μόνες διαθέσιμες συσκευές για ψηφιακή μάθηση. Δεύτερον, δεν είναι όλες οι εφαρμογές των smartphones πραγματικά επιβλαβείς, επειδή σημασία έχουν οι πηγές που χρησιμοποιούνται και πώς εφαρμόζονται. Και τρίτον, η έκθεση δείχνει ότι υπάρχει πρόβλημα επιβολής με το 30% των μαθητών σε χώρες του OECD, όπου η χρήση κινητών τηλεφώνων απαγορεύεται, να «εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ένα smartphone αρκετές φορές την ημέρα στο σχολείο».

ΟΟΣΑ: Χρειάζονται εναλλακτικές λύσεις

Όπως προκύπτει από τα δεδομένα της διεθνούς έκθεσης του ΟΟΣΑ με βάση τα αποτελέσματα του PISA, η εξέταση εναλλακτικών προσεγγίσεων για τη διαχείριση της χρήσης των ψηφιακών συσκευών στα σχολεία, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική:

Η εκπαίδευση των μαθητών σχετικά με την υπεύθυνη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών και η ανάπτυξη πολιτικών, που προάγουν τη συνειδητή και παραγωγική χρήση τους. Η δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που ενισχύουν τις δεξιότητες αυτοδιαχείρισης και η καλλιέργεια της ικανότητας των μαθητών να αντιμετωπίζουν τις απαιτήσεις της ψηφιακής εκπαίδευσης. Η εφαρμογή τεχνολογικών λύσεων, που επιτρέπουν την παρακολούθηση και τη διαχείριση της χρήσης των ψηφιακών συσκευών σε επίπεδο σχολείου. Και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών για τη διαμόρφωση και την εφαρμογή πολιτικών, που αφορούν τη χρήση των ψηφιακών συσκευών, μπορεί, επίσης, να οδηγήσει σε μια πιο ισορροπημένη και αποτελεσματική προσέγγιση στο θέμα.

Τέλος, είναι απαραίτητο να διασφαλίζεται ότι η πρόσβαση σε ποιοτικό εκπαιδευτικό υλικό και συσκευές είναι ισότιμη για όλους τους μαθητές καθώς η ανισορροπία στη διαθεσιμότητα των πόρων δημιουργεί προβλήματα. Σύμφωνα με την έκθεση, «τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να παρέχουν επαρκές και υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό και ψηφιακές συσκευές, και να αναπτύξουν κατευθυντήριες οδηγίες για τη χρήση τους», ενώ τονίζεται ότι «είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι όλα τα σχολεία, ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικού προφίλ, απολαμβάνουν επαρκές και ποιοτικό εκπαιδευτικό υλικό και ψηφιακούς πόρους».

Τα μισά Ελληνόπουλα δηλώνουν πως δεν υποστηρίζονται αρκετά από τους καθηγητές τους. 

Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, σχεδόν οι μισοί μαθητές στην Ελλάδα δηλώνουν έλλειψη υποστήριξης από τους καθηγητές τους.

Γενικά, όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA, οι μαθητές που είχαν πιο υποστηρικτικούς καθηγητές επέδειξαν καλύτερη επίδοση στα Μαθηματικά και υπέφεραν από λιγότερο άγχος. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές αυτοί έχουν πιο έντονη την αίσθηση του «ανήκειν» στο σχολείο, είναι συνολικά ικανοποιημένοι από τη ζωή, εμπιστεύονται τις ικανότητές τους για να αυτοδιαχειριστούν τη διαδικασία της μάθησης.

Τα παραπάνω ευρήματα καταγράφηκαν κυρίως στην Αυστραλία, την Καμπότζη, τη Δανία, τη Φινλανδία, το Χονγκ Κονγκ, την Ισλανδία, την Κορέα, τη Μάλτα, τη Νορβηγία, τις Φιλιππίνες και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – στις χώρες αυτές, όσοι είχαν την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, παρουσίασαν βελτίωση στην επίδοση στα μαθηματικά κατά δέκα μονάδες βαθμολογίας ή περισσότερο, όταν στον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, η βελτίωση ανήλθε σε πέντε μονάδες βαθμολογίας.

Στον αντίποδα, όπως υποδηλώνεται από τα αποτελέσματα του PISA 2022, είναι πολλοί οι μαθητές, οι οποίοι δεν λαμβάνουν την υποστήριξη που χρειάζονται για να επιτύχουν στο σχολείο. Συγκεκριμένα, περίπου το 30% των μαθητών δήλωσε ότι ο εκπαιδευτικός δίνει επιπλέον βοήθεια μόνο σε μερικά μαθήματα, ή σχεδόν ποτέ ή ποτέ, όταν τους χρειάζεται. Σχεδόν το 40% των μαθητών ανέφερε ότι, στα περισσότερα μαθήματα, ο εκπαιδευτικός δεν δείχνει ενδιαφέρον για κάθε μαθητή και δεν συνεχίζει τη διδασκαλία έως ότου οι μαθητές κατανοήσουν. Το υψηλότερο ποσοστό έλλειψης υποστήριξης από τους εκπαιδευτικούς, δηλώνει περίπου το 50% των μαθητών στην Ελλάδα, στην Τσεχία και στην Πολωνία. Αντίθετα, πάνω από το 75% των μαθητών σε Γουατεμάλα, Παραγουάη και Σιγκαπούρη ανέφερε ότι σε περισσότερα από τα μισά μαθήματα, ο εκπαιδευτικός παρέχει βοήθεια όταν την χρειάζονται οι μαθητές και συνεχίζει μέχρις ότου κατανοήσουν οι μαθητές.

Διαβάστε επίσης:

Οθόνες: Με ποιο τρόπο επηρεάζουν την προσοχή του παιδιού

Οι έξι ώρες που σώζουν το παιδί από το πάχος και τον εθισμό στις οθόνες

Υπέρταση: Η συνήθεια που αυξάνει την πίεση των παιδιών

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Οι λάμπες μανικιούρ αλλοιώνουν τα κύτταρα στο δέρμα και προκαλούν βλάβες, δείχνει μελέτη

Οι λάμπες νυχιών UV LED χρησιμοποιούνται ευρέως για γυναίκες που κάνουν μανιιούρ, αλλά προκαλούν σοβαρές βλάβες στο δέρμα. Μια ομάδα επιστημόνων από την Αργεντινή εξέτασαν πώς η δόση υπεριώδους ακτινοβολίας που εκπέμπεται από μια σύγχρονη λάμπα μανικιούρ επηρέαζε τα κοινά μόρια στο δέρμα. Διαπίστωσαν ότι μόλις λίγα λεπτά έκθεσης άλλαζαν αυτά τα μόρια με τρόπους

Άσθμα: Τι μπορείτε να κάνετε για να βελτιωθεί η κατάστασή σας, σύμφωνα με νέα μελέτη

Θέλετε να βελτιώσετε το άσθμα σας; Καλλιεργήστε μια θετική προοπτική, λένε οι ερευνητές. Το επίπεδο αισιοδοξίας ή απαισιοδοξίας ενός ασθενούς με άσθμα μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται τα συμπτώματά του, σύμφωνα με νέα μελέτη. Οι άνθρωποι που περιμένουν ότι το άσθμα και η υγεία τους θα επιδεινωθούν καταλήγουν να αναφέρουν περισσότερα

Δέρμα και καλοκαίρι: Αποφύγετε εγκαύματα και τσιμπήματα με έξυπνους τρόπους

Κατά τους θερινούς μήνες, η προφύλαξη από την ηλιακή ακτινοβολία είναι απολύτως αναγκαία. Η έκθεση στον ήλιο χωρίς προστασία μπορεί να προκαλέσει εγκαύματα, φωτογήρανση και, μακροπρόθεσμα, αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του δέρματος. «Συνιστάται η χρήση αντηλιακού με δείκτη SPF 30 και άνω, εφαρμογή κάθε δύο ώρες και σίγουρα μετά από μπάνιο ή έντονη εφίδρωση. Η αποφυγή

Κωνσταντίνος Βασάλος για Ευρυδίκη Βαλαβάνη: Το ότι χώρισαμε, δεν σημαίνει ότι έχω σταματήσει να την αγαπάω

Κωνσταντίνος Βασάλος για Ευρυδίκη Βαλαβάνη: Το ότι χώρισαμε, δεν σημαίνει ότι έχω σταματήσει να την αγαπάω Κωνσταντίνος Βασάλος για Ευρυδίκη Βαλαβάνη: Το ότι χώρισαμε, δεν σημαίνει ότι έχω σταματήσει να την αγαπάω Έχει υπάρξει κοπέλα στο παρελθόν που μου έχει ξυπνήσει το πατρικό ένστικτο, δήλωσε ο πρώην παίκτης του «Survivor» Με ειλικρίνεια, τη σχέση του με

Τζούλιαν ΜακΜάχον: Η οικογένειά του σπάει τη σιωπή της με μία ανάρτηση για τον θάνατό του

Ο ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 56 ετών από καρκίνο

Καραβάτου: «Αισθάνθηκα αποτυχημένη που δεν μπόρεσα να κρατήσω τον γάμο μου με τον Κρατερό»

Με αφορμή την επιστροφή της στην πρωινή ζώνη της τηλεόρασης μέσα από τη συχνότητα του ANT1, η Κατερίνα Καραβάτου παραχώρησε μια συνέντευξη στο περιοδικό ΟΚ! και τον Νίκο Γεωργιάδη. Η παρουσιάστρια μίλησε για το διαζύγιό της με τον Κρατερό Κατσούλη, αποκαλύπτοντας ότι ένιωσε πως απέτυχε, αφού ποτέ δεν είχε φανταστεί ότι η σχέση τους θα

Μπαλάσκας: «Δεν μπορώ να καταλάβω το σκεπτικό της προέδρου που αθώωσε τον γνωστό ηθοποιό που ήπιε»

Απορημένος είναι ο αστυνομικός αναλυτής Σταυρός Μπαλάσκας με το γεγονός ότι πρόεδρος του δικαστηρίου έκρινε αθώο γνωστό ηθοποιό που συνελήφθη το βράδυ της Δευτέρας 7 Ιουλίου μετά το τέλος θεατρικής παράστασης, όταν έπεσε σε μπλόκο με αλκοτέστ στον Βόλο και βρέθηκε να έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το όριο. Ο 48χρονος ηθοποιός παραδέχτηκε το λάθος

Η βιταμίνη D ενισχύει την αποτελεσματικότητα της χημειοθεραπείας για γυναίκες με καρκίνο του μαστού [μελέτη]

Η βιταμίνη D μπορεί να ενισχύσει την επιτυχία της θεραπείας για τον καρκίνο του μαστού κατά 79%, όπως έδειξε μια νέα μελέτη. Σε μια μελέτη που διεξήχθη στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο της Βραζιλίας, η χορήγηση συμπληρωμάτων χαμηλής δόσης βιταμίνης D σε γυναίκες με καρκίνο του μαστού, σχεδόν διπλασίασε το ποσοστό ανταπόκρισης στη θεραπεία.

«Ακούω τον ήχο της βροχής για πρώτη φορά»: Γονιδιακή θεραπεία αποκαθιστά την ακοή όχι μόνο σε παιδιά, αλλά και σε ενήλικες

Σε μια πρωτοποριακή επιστημονική εξέλιξη, ερευνητές ανακοίνωσαν πως γονιδιακή θεραπεία κατάφερε να αποκαταστήσει την ακοή σε άτομα με συγγενή κώφωση, ακόμη και σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες. Μεταξύ των συμμετεχόντων, ένας 24χρονος άνδρας άκουσε για πρώτη φορά στη ζωή του, γεγονός που καταρρίπτει προηγούμενες υποθέσεις ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις είναι αποτελεσματικές μόνο σε πολύ μικρά

Περίπου 2.300 άνθρωποι φέρεται να πέθαναν από το κύμα καύσωνα που σάρωσε την Ευρώπη

Η Αθήνα και άλλες 11 πόλεις βρέθηκαν στο επίκεντρο επιστημονικής έρευνας για τους θανάτους από αίτια που συνδέονται με το κύμα καύσωνα. Περίπου 2.300 άνθρωποι ενδέχεται να πέθαναν από αίτια που συνδέονται με τη ζέστη σε 12 πόλεις της Ευρώπης στη διάρκεια του πρόσφατου καύσωνα, που τερματίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με μια γρήγορη επιστημονική