Σχολικός εκφοβισμός: Καθοριστική η στάση που κρατούν οι «παρατηρητές»

Date:

ΠΑΙΔΙ

Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι η στάση που θα κρατήσουν οι παρατηρητές του σχολικού εκφοβισμού μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην πρόληψη αλλά και στην καταπολέμηση του φαινομένου

-

*Από την επιστημονική ομάδα του «Μαζί για το Παιδί»

Σε περιστατικά εκφοβισμού, εντός ή κι εκτός σχολείου, πέρα από το άτομο που ασκεί την εκφοβιστική συμπεριφορά («θύτης») και το άτομο που την δέχεται («θύμα»), υπάρχουν και τα άτομα που είναι μάρτυρες των εκφοβιστικών επεισοδίων – οι λεγόμενοι «παρατηρητές». Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι η στάση που θα κρατήσουν οι παρατηρητές μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην πρόληψη αλλά και στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού.

Τι είναι ο «σχολικός εκφοβισμός»





Ας ξεκινήσουμε πρώτα ορίζοντας τον «σχολικό εκφοβισμό». Ως σχολικός εκφοβισμός ορίζεται κάθε είδους βίας, φανερής ή και συγκεκαλλυμένης, έχει στόχο να βλάψει το μαθητή που την δέχεται και επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, έχει δηλαδή και διάρκεια στο χρόνο. Η βία αυτή μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Περιληπτικά, μπορεί να πρόκειται για σωματικό εκφοβισμό (κλωτσιές, χτυπήματα, σπρωξίματα κ.ά.), για λεκτικό εκφοβισμό (προσβλητικές εκφράσεις, μειωτικοί χαρακτηρισμοί, βρισιές κ.ά.) ή για συναισθηματικό εκφοβισμό (περιθωριοποίηση από την ομάδα συνομηλίκων, απόρριψη στην τάξη ή στα διαλείμματα κ.α.). Συμμετέχοντες στον σχολικό εκφοβισμό είναι συνήθως ο μαθητής που ασκεί τη βία, ο μαθητής που τη δέχεται και μια ομάδα μαθητών «παρατηρητών» που βρίσκονται μπροστά στο περιστατικό.

Ο ρόλος των «παρατηρητών»





Εστιάζοντας λοιπόν στους μαθητές «παρατηρητές», μπορούμε αδρά να ξεχωρίσουμε τρεις κατηγορίες.

Στην πρώτη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που ενισχύουν την εκφοβιστική συμπεριφορά (ενισχυτές). Αυτό μπορεί να γίνει επαναλαμβάνοντας ό,τι κάνει ή λέει το άτομο που ξεκινά να εκφοβίζει, γελώντας με όσα γίνονται, ή και απλά παραμένοντας δίπλα σε αυτόν που εκφοβίζει.

Στη δεύτερη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που παρακολουθούν το περιστατικό και δεν αντιδρούν καθόλου ή φεύγουν μακριά από το σημείο που λαμβάνει χώρα (αμέτοχοι). Αυτοί οι μαθητές μπορεί να αισθάνονται ότι δεν είναι ικανοί ή ασφαλείς να παρέμβουν. Μπορεί να αισθάνονται ότι μια παρέμβασή τους δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα ή ότι μπορεί και να γίνουν οι ίδιοι στόχοι, αν παρέμβουν. Επίσης, μπορεί να μην έχουν καμία συναισθηματική σύνδεση με το «θύμα» ή με το «θύτη» και αυτό τους δημιουργεί σύγχυση για το πώς να αντιδράσουν.

Τέλος, στην τρίτη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που υπερασπίζονται ενεργά το μαθητή που εκφοβίζεται (υπερασπιστές), δηλαδή αντιδρούν ή μιλούν για να σταματήσουν το «θύτη» και για να υπερασπιστούν το «θύμα». Οι υπερασπιστές τείνουν να είναι οι μαθητές θα αναζητήσουν πιο εύκολα βοήθεια για το παιδί που δέχεται βία μέσω των άλλων συνομηλίκων τους, των γονέων και των εκπαιδευτικών. Συναισθηματικά, οι υπερασπιστές μπορούν να μπουν στη θέση του άλλου και συναισθανθούν το «θύμα» (πχ. παρόμοια συναισθήματα άγχους, ντροπής, φόβου).

Οι παρατηρητές επηρεάζονται ψυχοσυναισθηματικά από το περιστατικό που έχουν μπροστά τους.

Το πώς θα αντιδράσει κάποιος ως παρατηρητής εκφοβισμού εξαρτάται από την κοινωνική, ψυχοσυναισθηματική και γνωστική του ωρίμανση. Άτομα με υψηλή αυτοεκτίμηση και εμπιστοσύνη στις ικανότητες τους, τείνουν να είναι πιο ενεργοί στο να υπερασπιστούν κάποιον που πλήττεται. Άτομα με χαμηλή αυτοεικόνα, επιθυμούν έντονα να είναι αποδεκτά από τον κοινωνικό τους περίγυρο και τείνουν να υποστηρίζουν το «θύτη» είτε σιωπηλά είτε σπανιότερα εκφοβίζοντας και οι ίδιοι. Ένας ακόμη παράγοντας που επηρεάζει την στάση του παρατηρητή είναι το αν έχει καλλιεργήσει φιλική σχέση με το «θύμα» ή το «θύτη».

Ο ρόλος του σχολικού πλαισίου





Το σχολικό πλαίσιο έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει τα περιστατικά εκφοβισμού, προάγοντας μια κουλτούρα υποστήριξης, σεβασμού και συνεργασίας. Το σχολείο μπορεί δηλαδή να δίνει προτεραιότητα στην διερεύνηση και στην ενθάρρυνση των μοναδικών ικανοτήτων των μαθητών, βοηθώντας τους να έχουν μια θετική αυτοεικόνα και να νιώθουν υποστηριγμένοι. Με αυτόν τον τρόπο, καλλιεργείται στους μαθητές και ένα αίσθημα σεβασμού και ασφάλειας, παράγοντες καθοριστικοί για το πως μπορεί να δράσουν βρισκόμενοι μπροστά σε περιστατικά εκφοβισμού. Παράλληλα, το σχολείο μπορεί να ενισχύει τις συνεργατικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ συνομηλίκων και τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Έτσι, προάγονται οι σχέσεις μεταξύ των συμμαθητών και διευκολύνεται και η κοινοποίηση περιστατικών βίας από τους μαθητές προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς τους. Επιπλέον, η ύπαρξη ξεκάθαρων κανόνων σχετικά με το τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτό, η ύπαρξη ξεκάθαρου πλάνου δράσης για περιστατικά βίας και η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μπορούν να οικοδομήσουν ένα σχολείο χωρίς εκφοβισμό.

Ο ρόλος του οικογενειακού πλαισίου





Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί και η επίδραση του οικογενειακού πλαισίου–ξεκινώντας ήδη από τις μικρές ηλικίες– καθώς και οι φίλοι κι ο κοινωνικός περίγυρος όσο τα παιδιά πλησιάζουν και εισέρχονται στην εφηβεία. Η ύπαρξη ενός περιβάλλοντος, από την οικογένεια ή από άλλα παιδιά, όπου επικρατεί αρνητική συναισθηματική έκφραση, συγκρούσεις ή και βία είναι παράγοντας που ωθεί ένα παιδί στο να συμπεριφέρεται και να επιβάλλεται με ανάλογους τρόπους.

Τα παιδιά μπορούν να καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση και υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις εφόσον οι γονείς ακούνε με ενδιαφέρον και δίχως επίκριση τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους.

Τέλος, έχοντας τακτική επικοινωνία και συνεργατική διάθεση με τους εκπαιδευτικούς και τους σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή του παιδιού, οι γονείς διασφαλίζουν ότι τα παιδιά νιώθουν πλαισιωμένα και φροντισμένα.

Διαβάστε ακόμη:

Παιδιά-θύματα και παιδιά-θύτες: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους

Σχολικός εκφοβισμός: Αυτοί είναι οι λόγοι που συμβαίνει – Πότε τριπλασιάζεται ο κίνδυνος

Cyber bullying: Πώς να προστατεύσετε το παιδί από τον διαδικτυακό εκφοβισμό

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Τηλεθέαση: Υψηλές «πτήσεις» για την Εθνική Ελλάδας παρά τον αποκλεισμό από το Μουντιάλ

Μπορεί η Εθνική Ελλάδας να αποχαιρέτησε το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου, αφού δεν κατάφερε να προκριθεί στην επόμενη φάση για τη διοργάνωση του 2026.

Φαίη Σκορδά: Έκλεψε τις εντυπώσεις με την εμφάνισή της στην πασαρέλα

Η Φαίη Σκορδά έκλεψε τις εντυπώσεις το απόγευμα του Σαββάτου 15 Νοεμβρίου, περπατώντας στην πασαρέλα στα πλαίσια του Athens Fashion Week, που φιλοξενήθηκε

Η εκθαμβωτική εμφάνιση της Φαίης Σκορδά στην παραρέλα της Athens Fashion Week

Η Φαίη Σκορδά κατάφερε να τραβήξει όλα τα βλέμματα το απόγευμα του Σαββάτου 15 Νοεμβρίου, καθώς εμφανίστηκε στην πασαρέλα στο πλαίσιο του Athens Fashion Week, το οποίο φέτος πραγματοποιήθηκε στο Καπνεργοστάσιο. Η δημοφιλής παρουσιάστρια πήρε μέρος στο fashion show της δημιουργού Χριστίνας Ζαφειρίου, που παρουσίασε τη νέα της συλλογή γεμάτη κομψότητα και σύγχρονη αισθητική. Ανάμεσα

Hμέρα γεμάτη χαμόγελα για Βασιλική Μιλλούση και Λευτέρη Πετρούνια: Γιόρτασαν τα γενέθλια της μικρής Σοφίας

Μια μέρα γεμάτη συναίσθημα ήταν η χθεσινή για τη Βασιλική Μιλλούση και τον Λευτέρη Πετρούνια, καθώς η πρωτότοκη κόρη τους, Σοφία, γιόρτασε τα γενέθλιά της. Το ζευγάρι των σπουδαίων αθλητών έχει καταφέρει με τα χρόνια να δημιουργήσει μια δεμένη και τρυφερή οικογένεια, όπου οι δύο τους κόρες, η Σοφία και η Λένια, αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα.

3 βασικές ενδείξεις ότι η σχέση σας οδεύει προς το τέλος

Οι χωρισμοί σπάνια συμβαίνουν από τη μια στιγμή στην άλλη. Συνήθως χτίζονται αργά, σταδιακά, μέσα από μικρές λεπτομέρειες που συχνά περνούν απαρατήρητες. Όταν είστε βαθιά δεσμευμένοι στη σχέση σας, είναι πιο εύκολο να συνεχίζετε μηχανικά τη ρουτίνα παρά να αντιμετωπίζετε όσα δεν λειτουργούν πια. Αν όμως δώσετε προσοχή στα μικρά σημάδια, μπορείτε να δείτε ξεκάθαρα

Γάλα σόγιας, βρώμης, αμυγδάλου: Τα φυτικά γάλατα είναι πολλά, αλλά ποια είναι η πιο υγιεινή επιλογή;

Το ψυγείο με τα γάλατα δεν θυμίζει πια σε τίποτα την εποχή όπου η επιλογή γινόταν βάσει ενός απλού διαχωρισμού: «Πλήρες ή άπαχο». Σήμερα οι επιλογές έχουν πολλαπλασιαστεί, καθώς στα γαλακτομικά μπορείτε να βρείτε και φυτικά γάλατα, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν σε αριθμό τα ζωικά. Με όλη αυτή την ποικιλία, γεννιέται ένα βασικό

ΕΕ: Πράσινο φως στο πρώτο φάρμακο που καθυστερεί τον τύπου 1 διαβήτη

Διπλασιάζει τον χρόνο έως την πλήρη εκδήλωση της νόσου. Πόσα χρόνια χωρίς ινσουλίνη κερδίζουν οι ασθενείς. Θετική γνωμοδότηση για το πρώτο φάρμακο που επιβραδύνει την εξέλιξη του τύπου 1 διαβήτη σε ενήλικες και παιδιά, εξέδωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (EMA). Ο τύπου 1 διαβήτης είναι μία αυτοάνοση ασθένεια, δηλαδή προκαλείται από επίθεση του ανοσοποιητικού συστήματος

Εξαφανίζονται οι ΛΟΑΤΚΙ+ χαρακτήρες την επόμενη τηλεοπτική σεζόν – Ανησυχητική η κατάσταση για τους τρανς χαρακτήρες

Ενδιαφεροντα ΛΟΑΤΚΙ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΣΕΙΡΕΣ Εξαφανίζονται οι ΛΟΑΤΚΙ+ χαρακτήρες την επόμενη τηλεοπτική σεζόν – Ανησυχητική η κατάσταση για τους τρανς χαρακτήρες Η τηλεόραση έχει τη δύναμη να αλλάξει αντιλήψεις και το έχει ήδη αποδείξει. Το ερώτημα είναι αν θα συνεχίσει να το κάνει. Ή αν θα αφήσει σχεδόν τους μισούς queer χαρακτήρες της να χαθούν στο

Η Μις Ισραήλ δέχεται απειλές θανάτου για το βλέμμα της προς τη Μις Παλαιστίνη – «Το βίντεο είναι παραποιημένο», λέει η Σιράζ

Η Μις Ισραήλ δέχεται απειλές θανάτου για το βλέμμα της προς τη Μις Παλαιστίνη - «Το βίντεο είναι παραποιημένο», λέει η Σιράζ Η Μις Ισραήλ δέχεται απειλές θανάτου για το βλέμμα της προς τη Μις Παλαιστίνη - «Το βίντεο είναι παραποιημένο», λέει η Σιράζ Η Μελάνι Σιράζ καταγγέλλει αντισημιτικές επιθέσεις μετά το viral βίντεο του

Δανάη Μπάρκα για την ονομαστική γιορτή του Φίλιππου Τσαγκρίδη: Τους φίλους μας που αγαπάμε, τους γιορτάζουμε πάντα

Η παρουσιάστρια και ο επιχειρηματίας είχαν απαθανατιστεί τον Φεβρουάριο του 2024 να φιλιούνται σε κλαμπ

Τσιμτσιλή: «Είμαι καλό παιδί αλλά όχι θύμα, δεν πατάω επί πτωμάτων»

Στην κάμερα της εκπομπής της Σίσσυς Χρηστίδου, “Χαμογέλα και πάλι” και τη δημοσιογράφο Ρέα Ιωάννου παραχώρησε δηλώσεις η Σταματίνα Τσιμτσιλή το Σάββατο όπως είδαμε στον αέρα του MEGA. Μέσα σε όλα, μάλιστα, η παρουσιάστρια της πρωινής ζώνης του Alpha αναφέρθηκε τόσο στην αυτοναφορικότητα που πρωταγωνιστεί πλέον στην τηλεόραση όσο και στον ανταγωνισμό της φετινής σεζόν.

Γιάννης Τσορτέκης: «Μετά τα γυρίσματα του Maestro δεν μπορούσα να κοινωνικοποιηθώ ακόμα και με την ομάδα»

Για την περίοδο των γυρισμάτων στους Παξούς για το Maestro του Χριστόφορου Παπακαλιάτη μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Γιάννης Τσορτέκης όταν φιλοξενήθηκε από την Ελένη Τσολάκη στο πλατό της εκπομπής «Πρωινό Σαββατοκύριακο» στον ΑΝΤ1, (15.11.2025). «Θέλω να πω ότι στην απόδοση του ρόλου του Χαράλαμπου στη σειρά είχε πάρα πολύ να κάνει η γενικότερη συνθήκη μέσα