Σχολικός εκφοβισμός: Καθοριστική η στάση που κρατούν οι «παρατηρητές»

Date:

ΠΑΙΔΙ

Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι η στάση που θα κρατήσουν οι παρατηρητές του σχολικού εκφοβισμού μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην πρόληψη αλλά και στην καταπολέμηση του φαινομένου

-

*Από την επιστημονική ομάδα του «Μαζί για το Παιδί»

Σε περιστατικά εκφοβισμού, εντός ή κι εκτός σχολείου, πέρα από το άτομο που ασκεί την εκφοβιστική συμπεριφορά («θύτης») και το άτομο που την δέχεται («θύμα»), υπάρχουν και τα άτομα που είναι μάρτυρες των εκφοβιστικών επεισοδίων – οι λεγόμενοι «παρατηρητές». Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι η στάση που θα κρατήσουν οι παρατηρητές μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην πρόληψη αλλά και στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού.

Τι είναι ο «σχολικός εκφοβισμός»





Ας ξεκινήσουμε πρώτα ορίζοντας τον «σχολικό εκφοβισμό». Ως σχολικός εκφοβισμός ορίζεται κάθε είδους βίας, φανερής ή και συγκεκαλλυμένης, έχει στόχο να βλάψει το μαθητή που την δέχεται και επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, έχει δηλαδή και διάρκεια στο χρόνο. Η βία αυτή μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Περιληπτικά, μπορεί να πρόκειται για σωματικό εκφοβισμό (κλωτσιές, χτυπήματα, σπρωξίματα κ.ά.), για λεκτικό εκφοβισμό (προσβλητικές εκφράσεις, μειωτικοί χαρακτηρισμοί, βρισιές κ.ά.) ή για συναισθηματικό εκφοβισμό (περιθωριοποίηση από την ομάδα συνομηλίκων, απόρριψη στην τάξη ή στα διαλείμματα κ.α.). Συμμετέχοντες στον σχολικό εκφοβισμό είναι συνήθως ο μαθητής που ασκεί τη βία, ο μαθητής που τη δέχεται και μια ομάδα μαθητών «παρατηρητών» που βρίσκονται μπροστά στο περιστατικό.

Ο ρόλος των «παρατηρητών»





Εστιάζοντας λοιπόν στους μαθητές «παρατηρητές», μπορούμε αδρά να ξεχωρίσουμε τρεις κατηγορίες.

Στην πρώτη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που ενισχύουν την εκφοβιστική συμπεριφορά (ενισχυτές). Αυτό μπορεί να γίνει επαναλαμβάνοντας ό,τι κάνει ή λέει το άτομο που ξεκινά να εκφοβίζει, γελώντας με όσα γίνονται, ή και απλά παραμένοντας δίπλα σε αυτόν που εκφοβίζει.

Στη δεύτερη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που παρακολουθούν το περιστατικό και δεν αντιδρούν καθόλου ή φεύγουν μακριά από το σημείο που λαμβάνει χώρα (αμέτοχοι). Αυτοί οι μαθητές μπορεί να αισθάνονται ότι δεν είναι ικανοί ή ασφαλείς να παρέμβουν. Μπορεί να αισθάνονται ότι μια παρέμβασή τους δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα ή ότι μπορεί και να γίνουν οι ίδιοι στόχοι, αν παρέμβουν. Επίσης, μπορεί να μην έχουν καμία συναισθηματική σύνδεση με το «θύμα» ή με το «θύτη» και αυτό τους δημιουργεί σύγχυση για το πώς να αντιδράσουν.

Τέλος, στην τρίτη κατηγορία έχουμε τους μαθητές που υπερασπίζονται ενεργά το μαθητή που εκφοβίζεται (υπερασπιστές), δηλαδή αντιδρούν ή μιλούν για να σταματήσουν το «θύτη» και για να υπερασπιστούν το «θύμα». Οι υπερασπιστές τείνουν να είναι οι μαθητές θα αναζητήσουν πιο εύκολα βοήθεια για το παιδί που δέχεται βία μέσω των άλλων συνομηλίκων τους, των γονέων και των εκπαιδευτικών. Συναισθηματικά, οι υπερασπιστές μπορούν να μπουν στη θέση του άλλου και συναισθανθούν το «θύμα» (πχ. παρόμοια συναισθήματα άγχους, ντροπής, φόβου).

Οι παρατηρητές επηρεάζονται ψυχοσυναισθηματικά από το περιστατικό που έχουν μπροστά τους.

Το πώς θα αντιδράσει κάποιος ως παρατηρητής εκφοβισμού εξαρτάται από την κοινωνική, ψυχοσυναισθηματική και γνωστική του ωρίμανση. Άτομα με υψηλή αυτοεκτίμηση και εμπιστοσύνη στις ικανότητες τους, τείνουν να είναι πιο ενεργοί στο να υπερασπιστούν κάποιον που πλήττεται. Άτομα με χαμηλή αυτοεικόνα, επιθυμούν έντονα να είναι αποδεκτά από τον κοινωνικό τους περίγυρο και τείνουν να υποστηρίζουν το «θύτη» είτε σιωπηλά είτε σπανιότερα εκφοβίζοντας και οι ίδιοι. Ένας ακόμη παράγοντας που επηρεάζει την στάση του παρατηρητή είναι το αν έχει καλλιεργήσει φιλική σχέση με το «θύμα» ή το «θύτη».

Ο ρόλος του σχολικού πλαισίου





Το σχολικό πλαίσιο έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει τα περιστατικά εκφοβισμού, προάγοντας μια κουλτούρα υποστήριξης, σεβασμού και συνεργασίας. Το σχολείο μπορεί δηλαδή να δίνει προτεραιότητα στην διερεύνηση και στην ενθάρρυνση των μοναδικών ικανοτήτων των μαθητών, βοηθώντας τους να έχουν μια θετική αυτοεικόνα και να νιώθουν υποστηριγμένοι. Με αυτόν τον τρόπο, καλλιεργείται στους μαθητές και ένα αίσθημα σεβασμού και ασφάλειας, παράγοντες καθοριστικοί για το πως μπορεί να δράσουν βρισκόμενοι μπροστά σε περιστατικά εκφοβισμού. Παράλληλα, το σχολείο μπορεί να ενισχύει τις συνεργατικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ συνομηλίκων και τη συνεργατική επίλυση προβλημάτων μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Έτσι, προάγονται οι σχέσεις μεταξύ των συμμαθητών και διευκολύνεται και η κοινοποίηση περιστατικών βίας από τους μαθητές προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς τους. Επιπλέον, η ύπαρξη ξεκάθαρων κανόνων σχετικά με το τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτό, η ύπαρξη ξεκάθαρου πλάνου δράσης για περιστατικά βίας και η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μπορούν να οικοδομήσουν ένα σχολείο χωρίς εκφοβισμό.

Ο ρόλος του οικογενειακού πλαισίου





Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί και η επίδραση του οικογενειακού πλαισίου–ξεκινώντας ήδη από τις μικρές ηλικίες– καθώς και οι φίλοι κι ο κοινωνικός περίγυρος όσο τα παιδιά πλησιάζουν και εισέρχονται στην εφηβεία. Η ύπαρξη ενός περιβάλλοντος, από την οικογένεια ή από άλλα παιδιά, όπου επικρατεί αρνητική συναισθηματική έκφραση, συγκρούσεις ή και βία είναι παράγοντας που ωθεί ένα παιδί στο να συμπεριφέρεται και να επιβάλλεται με ανάλογους τρόπους.

Τα παιδιά μπορούν να καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση και υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις εφόσον οι γονείς ακούνε με ενδιαφέρον και δίχως επίκριση τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους.

Τέλος, έχοντας τακτική επικοινωνία και συνεργατική διάθεση με τους εκπαιδευτικούς και τους σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή του παιδιού, οι γονείς διασφαλίζουν ότι τα παιδιά νιώθουν πλαισιωμένα και φροντισμένα.

Διαβάστε ακόμη:

Παιδιά-θύματα και παιδιά-θύτες: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους

Σχολικός εκφοβισμός: Αυτοί είναι οι λόγοι που συμβαίνει – Πότε τριπλασιάζεται ο κίνδυνος

Cyber bullying: Πώς να προστατεύσετε το παιδί από τον διαδικτυακό εκφοβισμό

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Η Κατερίνα Καινούργιου στο ανανεωμένο zappit.gr: «Με ενόχλησε ο ύπουλος πόλεμος»

Μία… ανάσα πριν από την έναρξη της εκπομπής της στον ALPHA, η Κατερίνα Καινούργιου έδωσε μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη στον Γιώργο Σκρομπόλα για λογαριασμό του νέου και ανανεωμένου zappit.gr. Μεταξύ άλλων, η λαμπερή παρουσιάστρια αναφέρθηκε στον ύπουλο πόλεμο που έχει δεχτεί στην επαγγελματική της πορεία, ενώ μίλησε και για προηγούμενους συνεργάτες της, που βρίσκονται ακόμα μέσα

Weekend Live – Πρεμιέρα για Δημήτρη Πανόπουλο και Μάρτζυ Λαζάρου: “Θα ήταν άδικο, προς τους τηλεθεατές, να μην έχουμε άγχος”

Την παρθενική τους πρώτη, στο πρόγραμμα του ΣΚΑΪ, είχαν ο Δημήτρης Πανόπουλος και η Μάρτζυ Λαζάρου με το νέο “Weekend Live” που ήρθε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες το μεσημέρι του Σαββάτου. Με το καλησπέρα, δε, το δίδυμο των δημοσιογράφων και παρουσιαστών θέλησε να καλωσορίσει το τηλεοπτικό κοινό και να τους παρουσιάσει όλα όσα θα βλέπουν

Φαίη Σκορδά: «Πρωταρχικές μου αξίες είναι η ευγένεια και η στήριξη των πιο αδύναμων ανθρώπων»

«Νιώθω ειλικρινά πως ένα μεγάλο κομμάτι της αγάπης που δέχομαι από τους ανθρώπους έχει να κάνει με το ότι δεν τους πρόδωσα ποτέ σε θέματα κοινωνικού χαρακτήρα», είπε η Φαίη Σκορδά. Για τις απαιτήσεις της καθημερινής τηλεοπτικής παρουσίας και τις διαφορές που παρατηρεί πάνω της με την πάροδο του χρόνου μίλησε, μεταξύ άλλων, η Φαίη

Λειτουργική προπόνηση: Γιατί είναι σημαντική και ένα πρόγραμμα 13 ασκήσεων που απευθύνεται σε όλους

Είτε εργάζεστε σε γραφείο, είτε από το σπίτι, είναι σημαντικό να παραμένετε σωματικά δραστήριοι κάθε μέρα. Η λειτουργική προπόνηση μπορεί να είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να αποτρέψετε τη δυσκαμψία και να κρατήσετε το σώμα σας σε κίνηση. Πρόκειται για ασκήσεις που σας βοηθούν σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως το να σηκώνεστε από το πάτωμα, να μεταφέρετε

Φαίη Σκορδά: “Όσο περνούν τα χρόνια, σίγουρα απομακρύνομαι από τη “στολή” της παρουσιάστριας”

Μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη έδωσε η Φαίη Σκορδά στο ένθετο "Πρόσωπα" των Νέων και τη δημοσιογράφο Διονυσία Μαρίνου, λίγο πριν επανέλθει με το

Συγκλονίζει η Μπέσσυ Λαιμού για την απώλεια της κόρης της: «Την τσίμπησε έντομο, κοιμήθηκε και δεν ξύπνησε ποτέ»

Λίγες ώρες μετά την απώλεια της Μαρίσσας Λαιμού, η μητέρα της Μπέσσυ Λαιμού αποκάλυψε την αιτία θανάτου της κόρης της. Η 28χρονη βρέθηκε νεκρή στο διαμέρισμά της στο Λονδίνο, έπειτα από τσίμπημα εντόμου.  Μιλώντας στη Σάσα Σταμάτη και στα parapolitika.gr, η Μπέσσυ Λαιμού για τον θάνατο της κόρης που απέκτησε με τον εφοπλιστή Διαμαντή Λαιμού

Ηρώ Σαΐα: «Αισθάνομαι δέος όταν βρίσκομαι στην σκηνή με τον Σταύρο Ξαρχάκο»

Στην προσωπική της ζωή, στη σχέση με τον σύζυγο της, Σταύρο Ξαρχάκο, καθώς και στα παιδιά τους, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων η Ηρώ Σαΐα στη νέα συνέντευξη που έδωσε στο ένθετο Secret των Παραπολιτικών. Η Ηρώ Σαΐα τόνισε πως έχει ανάγκη τα παιδιά της να ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο και όχι των γονιών τους. Για

Κονδυλώματα και HPV: Πως γίνεται η διάγνωση και πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε

Ένα μέτρο προφύλαξης είναι η χρήση προφυλακτικού, ωστόσο αυτό είναι αποτελεσματικό κατά περίπου 80% όσον αφορά στη μετάδοση των ιών. Τα κονδυλώματα, οι μυρμηγκιές των γεννητικών οργάνων και ο HPV, αποτελούν μία από τις πιο συχνές ιογενείς λοιμώξεις που μεταδίδονται μέσω της σεξουαλικής επαφής. Περίπου το 80% του πληθυσμού των σεξουαλικά ενεργών ατόμων θα έρθουν

Όταν ο Μάλκοβιτς είχε κρυφή σχέση με τη Φάιφερ – Ποιοι άλλοι ηθοποιοί διέλυσαν τον γάμο τους για έρωτες στα γυρίσματα

Στην ταινία «Επικίνδυνες Σχέσεις» (Dangerous Liaisons) του 1988, η ένταση ανάμεσα στη Μισέλ Φάιφερ και τον Τζον Μάλκοβιτς είχε δώσει τροφή για σχόλια και φήμες, καθώς πολλοί υποψιάζονταν πως η χημεία τους στην οθόνη δεν περιοριζόταν μόνο στην υποκριτική. Χρόνια αργότερα, ο 71χρονος σήμερα Μάλκοβιτς αποκάλυψε ότι πράγματι διατηρούσε σχέση με τη Φάιφερ την περίοδο

Γιατροί επιβεβαιώνουν ότι το «hangover των δύο ημερών» είναι αληθινό – Τι να κάνετε για να το καταπολεμήσετε

Όσο περνούν τα χρόνια, ένα ποτό το βράδυ δεν συνοδεύεται μόνο από λίγη κούραση το επόμενο πρωί. Για πολλούς μετά τα 30, το επόμενο πρωί  δεν είναι αρκετό για να συνέλθουν. Στομαχικές διαταραχές, πονοκέφαλοι, θολή όραση και εξάντληση, το γνωστό hangover μπορεί να διαρκέσει πολύ περισσότερο έως και δύο ημέρες. Οι γιατροί πλέον επιβεβαιώνουν ότι

Νόμιζε ότι τα ούλα της μάτωναν από το βούρτσισμα, αλλά ήταν καρκίνος – Η απίστευτη ιστορία μιας 21χρονης

Μια φοιτήτρια αγνόησε τα πρώτα σημάδια του καρκίνου της ως απλή αιμορραγία στα ούλα επειδή βούρτσιζε τα δόντια της πολύ δυνατά. Η Άμπερ Κάνινγκχαμ-Ρόγκαν, από το Σεντ Άντριους της Σκωτίας, επικοινώνησε με τον οδοντίατρό της το 2020, αφού άρχισαν να αιμορραγούν τα ούλα της. Η τότε 21χρονη υπέθεσε ότι είτε «τα μάτωσε» με την οδοντόβουρτσά της και

Άννα Βίσση: Sold out και με Dolce & Gabbana απόψε στο Καλλιμάρμαρο – Οι οδηγίες που δόθηκαν στους θεατές

Μία από τις δύο sold-out συναυλίες της στο Καλλιμάρμαρο δίνει απόψε (13/9) η Άννα Βίσση. Η κορυφαία Ελληνίδα ερμηνεύτρια, μετά την περσινή της εμφάνιση στο Παναθηναϊκό Στάδιο, όπου καταχειροκροτήθηκε από 65.000 θεατές, επιστρέφει για δύο show-υπερπαραγωγές. Συνολικά 130.000 θαυμαστές αναμένεται να περάσουν από το Καλλιμάρμαρο τις δύο μεγάλες βραδιές, με την Άννα Βίσση να φορά