Γονείς: Πώς να βοηθήσετε αποτελεσματικά το παιδί στο διάβασμα για το σχολείο

Date:

Ποιο είναι το μυστικό για να τα πάει καλά το παιδί στο σχολείο; Τι χρειάζεται για να πετύχει η «συνταγή»; Να είναι μελετηρό, είναι η απάντηση.  Και πως γίνεται αυτό; Μα με το πόσο συγκεντρώνεται, πώς διαβάζει, πόσο χρόνο αφιερώνει, πόσο συνεπές και σταθερό είναι, πόσο «από πάνω» είναι ο γονιός, πώς σβήνει και ξανασβήνει μέχρι να πετύχει τα τέλεια ολοστρόγγυλα γράμματα, πώς διαβάζει πάλι και πάλι μέχρι να το μάθει νεράκι κτλ. Όλα αυτά σημαίνουν πως η μελέτη στο σπίτι και κατ’ επέκταση η επίδοση του παιδιού στο σχολείο είναι θέμα που αφορά κυρίως τις ικανότητες του. Δυστυχώς όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) και τα νέα επιστημονικά δεδομένα οι ικανότητες του μαθητή δεν αρκούν για την επιτυχημένη μελέτη και την σχολική απόδοση. Για να ανταποκριθεί ένα παιδί στο σχολείο, στα ακαδημαϊκά του δηλαδή καθήκοντα, και κατά συνέπεια να έχει μία λειτουργική μελέτη και ικανοποιητική σχολική απόδοση, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Θα αναφέρουμε τους πιο σημαντικούς που χρειάζεται να γνωρίζει ένας γονιός, ώστε να υποστηρίξει το παιδί στη μελέτη του.

1. Χρειάζεται να μπορεί να ξεχωρίζει ποια είναι η ευθύνη του παιδιού ως προς τη μελέτη του και ποια είναι η ευθύνη του ίδιου ως προς το ρόλο του. Το τι δηλαδή επιτρέπεται να κάνει ο γονιός και τι είναι απαραίτητο να αναλαμβάνει μόνο του το παιδί. Το παιδί είναι αρμόδιο για το τι έχει να κάνει σαν μελέτη, εργασίες, βιβλία που έχει να βάλει στη τσάντα του για την επόμενη μέρα. Ο γονιός, από την άλλη, πρέπει να είναι παρών, όταν το παιδί ζητήσει τη βοήθειά του. Και όχι λύνοντας φυσικά εκείνος την άσκηση αντί για το παιδί! Αλλά βοηθώντας το να σκεφτεί διαφορετικά βρίσκοντας μόνο του τη λύση και υποστηρίζοντάς το συναισθηματικά σε αυτή του τη δυσκολία. Είναι επίσης βοηθητικό να του υπενθυμίσει κάποιο δυνατό του χαρακτηριστικό που το έχει βοηθήσει άλλες φορές σε αντίστοιχες δυσκολίες π.χ. «συνήθως έχεις αρκετή υπομονή και θυμάμαι προχθές που διάβασες 2,3 φορές την εκφώνηση του προβλήματος μέχρι να κατανοήσεις καλύτερα αυτό που σου ζητούσε. Θέλεις να το κάνεις πάλι;».

2. Χρειάζεται εργαλεία και νέες δεξιότητες ώστε να υποστηρίξει το παιδί, ενδυναμώνοντας την αυτοεκτίμηση του. Είναι εργαλεία που κάποιες φορές χρησιμοποιούν οι ειδικοί προκειμένου να βοηθήσουν ένα παιδί να πιστέψει στον εαυτό του και να κάνει το καλύτερο που μπορεί. Ένα από αυτά τα εργαλεία είναι ο Περιγραφικός Έπαινος. Είναι μία τεχνική που επιτρέπει στο γονιό να παρατηρήσει πολύ καλά τι ακριβώς κάνει το παιδί και αμέσως μετά του το περι- π.χ. «βλέπω» ότι έχεις φτιάξει εδώ ολοστρόγγυλα «ο» που πατάνε πάνω στη γραμμή και έχουν σωστή απόσταση από τα διπλανά τους γράμματα, είσαι ένας «στρογγυλογράφος»! Μπορούμε να χρησιμοποιούμε επίθετα της φαντασίας μας που δημιουργούν μία ωραία αίσθηση ανάμεσα στο γονιό και το παιδί. Γίνονται ο κώδικάς τους.

3. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της αποτελεσματικότητας της σχολικής μελέτης είναι η αυτονομία του παιδιού. Η αυτονομία χτίζεται σταδιακά και ο γονιός έχει μεγάλο εύρος κινήσεων σε αυτόν τον τομέα. Η αυτονομία κατακτιέται και έχει δύο μυστικά. Το ένα έχει να κάνει με το πόσο χώρο και χρόνο δίνει ο γονιός στο παιδί για να πάρει πρωτοβουλίες. Πόσο δηλαδή του αφήνει το περιθώριο να αυτενεργήσει, ειδικά όταν δεν τα καταφέρνει. Είναι σημαντικό να πιστέψει πρώτα ο γονιός ότι το παιδί θα τα καταφέρει! Το να καταφέρει για παράδειγμα ένα παιδί να φάει μόνο του δεν εξαρτάται από την ηλικία που θα το αφήσουμε να φάει μόνο του. Εξαρτάται από τις πολλές φορές που έχει προσπαθήσει προκειμένου να εξασκηθεί στο συντονισμό του χεριού, του ματιού και του στόματος. Δεν θα φάει τέλεια με την πρώτη, ακόμα κι αν είναι τεσσάρων ετών, αν πριν δεν έχει εξασκηθεί αρκετές φορές. Το δεύτερο μυστικό είναι ότι για να είναι αυτόνομο ένα παιδί στη μελέτη του, χρειάζεται πρώτα να είναι αυτόνομο σε άλλα πράγματα. Για παράδειγμα χρειάζεται να μαζεύει μόνο του τα παιχνίδια του. Να μπορεί να σερβίρει μόνο του το πρωινό του μπολ με τα δημητριακά και το γάλα. Να μπορεί να κάνει μπάνιο, να βάζει τα ρούχα του στα άπλυτα. Να αυτοεξυπηρετείται, δηλαδή, πλήρως όσον αφορά στο σώμα του και τα πράγματά του. Αν δεν το κάνει ήδη χρειάζεται ο γονιός να ξεκινήσει από εκεί πρώτα. Και σιγά σιγά αυτό το παιδί θα καταφέρει να ετοιμάσει μόνο του την τσάντα του για την επόμενη μέρα και θα θυμηθεί να επιστρέψει όλα του του τα πράγματα στο σπίτι γυρνώντας από το σχολείο. Με την βασική προϋπόθεση ότι ο γονιός θα κάνει πίσω και θα του δώσει χώρο.

4. Με όλα τα παραπάνω ο γονιός πετυχαίνει να λειτουργήσει ως σύμμαχος. Είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του Γονιού- Συμμάχου. Είναι αυτός που υποστηρίζει, ενδυναμώνει και εμπιστεύεται το παιδί. Είναι ουσιαστικά παρών και επιτρέπει στο παιδί να αναπτυχθεί όπως η φύση ορίζει. Είναι αυτός που βάζει πρώτα και πάνω από όλα τη σχέση του με το παιδί. Η σχολική μελέτη παύει να είναι το θέμα γύρω από το οποίο σχετίζεται με το παιδί κάθε μέρα της εβδομάδας. Έχει τη διάθεση και το χρόνο να κάνει πράγματα με το παιδί, που ευχαριστούν και τους δύο, τους γεμίζουν, τους θρέφουν.

Ας κρατήσουμε στο μυαλό μας το πιο σημαντικό:  Η σχέση μας με το παιδί μας είναι το πιο σημαντικό και πολύτιμο αγαθό που έχουμε. Ας μην αφήνουμε τίποτα να την εμποδίζει.

*Γράφουν η Άρτεμις Ψαρρή, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων και η Βασιλική Μπουγιοτοπούλου Ph.D, Σύμβουλος Μελέτης-Ενδυναμωτής, Λογοπεδικός, Ειδική Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια Ομάδων Σχολών Γονέων, ιδρύτριες του ΒΕΛΟΣ (Βιωματικά Εργαστήρια Λειτουργικής Οικογενειακής Συνεξέλιξης).

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Δέρμα και καλοκαίρι: Αποφύγετε εγκαύματα και τσιμπήματα με έξυπνους τρόπους

Κατά τους θερινούς μήνες, η προφύλαξη από την ηλιακή ακτινοβολία είναι απολύτως αναγκαία. Η έκθεση στον ήλιο χωρίς προστασία μπορεί να προκαλέσει εγκαύματα, φωτογήρανση και, μακροπρόθεσμα, αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του δέρματος. «Συνιστάται η χρήση αντηλιακού με δείκτη SPF 30 και άνω, εφαρμογή κάθε δύο ώρες και σίγουρα μετά από μπάνιο ή έντονη εφίδρωση. Η αποφυγή

Κωνσταντίνος Βασάλος για Ευρυδίκη Βαλαβάνη: Το ότι χώρισαμε, δεν σημαίνει ότι έχω σταματήσει να την αγαπάω

Κωνσταντίνος Βασάλος για Ευρυδίκη Βαλαβάνη: Το ότι χώρισαμε, δεν σημαίνει ότι έχω σταματήσει να την αγαπάω Κωνσταντίνος Βασάλος για Ευρυδίκη Βαλαβάνη: Το ότι χώρισαμε, δεν σημαίνει ότι έχω σταματήσει να την αγαπάω Έχει υπάρξει κοπέλα στο παρελθόν που μου έχει ξυπνήσει το πατρικό ένστικτο, δήλωσε ο πρώην παίκτης του «Survivor» Με ειλικρίνεια, τη σχέση του με

Τζούλιαν ΜακΜάχον: Η οικογένειά του σπάει τη σιωπή της με μία ανάρτηση για τον θάνατό του

Ο ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 56 ετών από καρκίνο

Καραβάτου: «Αισθάνθηκα αποτυχημένη που δεν μπόρεσα να κρατήσω τον γάμο μου με τον Κρατερό»

Με αφορμή την επιστροφή της στην πρωινή ζώνη της τηλεόρασης μέσα από τη συχνότητα του ANT1, η Κατερίνα Καραβάτου παραχώρησε μια συνέντευξη στο περιοδικό ΟΚ! και τον Νίκο Γεωργιάδη. Η παρουσιάστρια μίλησε για το διαζύγιό της με τον Κρατερό Κατσούλη, αποκαλύπτοντας ότι ένιωσε πως απέτυχε, αφού ποτέ δεν είχε φανταστεί ότι η σχέση τους θα

Μπαλάσκας: «Δεν μπορώ να καταλάβω το σκεπτικό της προέδρου που αθώωσε τον γνωστό ηθοποιό που ήπιε»

Απορημένος είναι ο αστυνομικός αναλυτής Σταυρός Μπαλάσκας με το γεγονός ότι πρόεδρος του δικαστηρίου έκρινε αθώο γνωστό ηθοποιό που συνελήφθη το βράδυ της Δευτέρας 7 Ιουλίου μετά το τέλος θεατρικής παράστασης, όταν έπεσε σε μπλόκο με αλκοτέστ στον Βόλο και βρέθηκε να έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το όριο. Ο 48χρονος ηθοποιός παραδέχτηκε το λάθος

Η βιταμίνη D ενισχύει την αποτελεσματικότητα της χημειοθεραπείας για γυναίκες με καρκίνο του μαστού [μελέτη]

Η βιταμίνη D μπορεί να ενισχύσει την επιτυχία της θεραπείας για τον καρκίνο του μαστού κατά 79%, όπως έδειξε μια νέα μελέτη. Σε μια μελέτη που διεξήχθη στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο της Βραζιλίας, η χορήγηση συμπληρωμάτων χαμηλής δόσης βιταμίνης D σε γυναίκες με καρκίνο του μαστού, σχεδόν διπλασίασε το ποσοστό ανταπόκρισης στη θεραπεία.

«Ακούω τον ήχο της βροχής για πρώτη φορά»: Γονιδιακή θεραπεία αποκαθιστά την ακοή όχι μόνο σε παιδιά, αλλά και σε ενήλικες

Σε μια πρωτοποριακή επιστημονική εξέλιξη, ερευνητές ανακοίνωσαν πως γονιδιακή θεραπεία κατάφερε να αποκαταστήσει την ακοή σε άτομα με συγγενή κώφωση, ακόμη και σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες. Μεταξύ των συμμετεχόντων, ένας 24χρονος άνδρας άκουσε για πρώτη φορά στη ζωή του, γεγονός που καταρρίπτει προηγούμενες υποθέσεις ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις είναι αποτελεσματικές μόνο σε πολύ μικρά

Περίπου 2.300 άνθρωποι φέρεται να πέθαναν από το κύμα καύσωνα που σάρωσε την Ευρώπη

Η Αθήνα και άλλες 11 πόλεις βρέθηκαν στο επίκεντρο επιστημονικής έρευνας για τους θανάτους από αίτια που συνδέονται με το κύμα καύσωνα. Περίπου 2.300 άνθρωποι ενδέχεται να πέθαναν από αίτια που συνδέονται με τη ζέστη σε 12 πόλεις της Ευρώπης στη διάρκεια του πρόσφατου καύσωνα, που τερματίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με μια γρήγορη επιστημονική

Έρευνα αποκαλύπτει τον χρόνο που πρέπει να προπονείστε για να χτίσετε μυς

Αν πιστεύετε ότι η μυϊκή ανάπτυξη απαιτεί ώρες στο γυμναστήριο και εξαντλητικά προγράμματα, ήρθε η ώρα να το ξανασκεφτείτε. Mια νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Medicine & Science in Sports & Exercise, καταρρίπτει την επικρατούσα αντίληψη, αποκαλύπτοντας πως η μυϊκή ανάπτυξη δεν απαιτεί υπερπροσπάθεια και πολυάριθμες εξαντλητικές προπονήσεις. Το μυστικό δεν είναι ο χρόνος.

Καρκίνος στομάχου: Το 75% των περιπτώσεων θα μπορούσε να προληφθεί στοχεύοντας ένα και μόνο βακτηρίδιο

Τρεις στις τέσσερις περιπτώσεις καρκίνου του στομάχου θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν οι γιατροί εξαλείψουν τη μόλυνση από ένα κοινό βακτηρίδιο, σύμφωνα με νέα μελέτη. Το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού συνδέεται με το 76% των μελλοντικών περιπτώσεων καρκίνου του στομάχου, ανέφεραν οι ερευνητές στις 7 Ιουλίου στο περιοδικό Nature Medicine . Ο καρκίνος του στομάχου, στις