«Ας ερχόσουν για λίγο μοναχά για ένα βράδυ»: Τo υπέροχο τραγούδι που αφιερώθηκε σε μια γυναίκα που αγαπήθηκε πολύ

Date:

«Ας ερχόσουν για λίγο μοναχά για ένα βράδυ»: Τo υπέροχο τραγούδι που αφιερώθηκε σε μια γυναίκα που αγαπήθηκε πολύ

«Τη φωνή μου και τα τραγούδια μου τα γνωρίζουν πολλοί. Τη ζωή μου όμως ελάχιστοι», είχε πει εξιστορώντας την αυτοβιογραφία της η Σοφία Βέμπο στην εφημερίδα «Εθνικός Κήρυξ» με τίτλο «Η ζωή μου». Η αυτοβιογραφία της αυτή δημοσιεύτηκε από την Πέμπτη 15 Μαΐου ως το Σάββατο 25 Ιουλίου 1947, όταν βρισκόταν σε περιοδεία στις Ηνωμένες Πολιτείες.







Γεννήθηκε στις 10 Φεβρουαρίου του 1910 στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης με το όνομα ΄Εφη Μπέμπο.Το 1912 η οικογένειά της μετεγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1914 με την υπογραφή της ελληνοτουρκικής συμφωνίας ανταλλαγής πληθυσμών αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη, όπου και επέστρεψε στη Τσαριτσάνη και από εκεί εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Βόλο όπου οι γονείς της εργάστηκαν ως καπνεργάτες.

Στο σπίτι μου με δίδασκαν να γίνω μια καλή νοικοκυρά και τρυφερή σύζυγος

«Οσο μεγάλωνα τόσο γινόταν συνείδησις μέσα μου ο προορισμός της ζωής μου. Και προορισμός μου επίστευα πως ήταν να παντρευτώ και να δημιουργήσω δική μου οικογένεια. Εάν μου έλεγαν τότε ότι το 1947 θα ήμουν ανύπανδρη και θα είχα ως επάγγελμα να λέω τραγούδια στο θέατρο, ομολογώ πως θα εθύμωνα πολύ και ίσως έβαζα τα κλάματα. Στο σπίτι μου επίστευαν και με εδίδασκαν ότι έπρεπε να γίνω μια καλή νοικοκυρά, μια τρυφερή σύζυγος και μια στοργική μητέρα», - στην αυτοβιογραφία της.







Παρ’ όλα αυτά όμως στον Βόλο το είχε σκάσει από το σχολείο μαζί με μια φίλη της και παρακολούθησαν κρυφά τρία δραματικά έργα που έπαιζε ο θίασος Πρόζας της Αλίκης και του Μουσούρη. «Βγήκαμε από το θέατρο με καλυμμένα τα πρόσωπα. Αν το μάθαιναν οι δικοί μου θα έτρωγα το ξύλο της χρονιάς μου», έχει πει.

Ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία τυχαία το 1930, τραγουδώντας σ’ ένα ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης για να συνεισφέρει οικονομικά στο σπίτι της. Οι πρώτοι της μισθοί ήταν 6.000 δρχ. το μήνα για τον πρώτο χρόνο και 10.000 δρχ. για τον δεύτερο. «Οι αριθμοί με ζάλισαν», έχει αναφέρει. Η κοντράλτο φωνή της με δύναμη, έκταση κι αίσθημα ξεκινούσε το μεγάλο ταξίδι…

Τρία χρόνια αργότερα κατέβηκε στην Αθήνα, όπου προσελήφθη από τον θεατρικό επιχειρηματία Φώτη Σαμαρτζή στο «Κεντρικόν», προκειμένου να συμμετάσχει στην επιθεώρηση «Παπαγάλος 1933». Την ίδια περίοδο υπέγραψε και το πρώτο της συμβόλαιο στη δισκογραφική εταιρία Columbia, ερμηνεύοντας ερωτικά τραγούδια της εποχής και λόγω της ιδιαίτερης μπάσας φωνής της η καταξίωση δεν άργησε να έρθει.

Με την κήρυξη του πολέμου το 1940 ανέλαβε την εμψύχωση των ελλήνων στρατιωτών στο μέτωπο με πατριωτικά και σατυρικά τραγούδια, ενώ πρωταγωνίστησε σε επιθεωρήσεις που προσάρμοζαν το θέμα τους στην πολεμική επικαιρότητα.

Ηταν φανεροί πλέον οι δολοφόνοι μου: ή φασίσται Ιταλοί ή άνθρωποι της Γκεστάπο

Λίγο προτού εισέλθουν οι Γερμανοί στην Αθήνα και ενώ με τα τραγούδια της κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου είχε γίνει η «τραγουδίστρια της νίκης», βγαίνοντας από το θέατρο «Μοντιάλ» όπου εμφανιζόταν και πηγαίνοντας στο «Αλάμπρα» όπου έπαιζε η αδελφή της, «ξαφνικά ένιωσα ένα τρομερό σε δύναμη κρύο χτύπημα στο πρόσωπο. Ηταν σαν σιδερένια γροθιά. Σωριάστηκα αμέσως. Επρόλαβα να φωνάξω: «Με σκότωσες, παλιάνθρωπε». Τίποτα άλλο, λιποθύμησα». Το πρωί της άλλης ημέρας το τηλέφωνο του σπιτιού της χτύπησε και αμέσως μια βαριά φωνή τής είπε: «Σ’ τα σπάσαμε τα μούτρα για να μην μπορής να βγαίνης στο θέατρο και να λες αυτά που λες. Μην στεναχωριέστε, τους απάντησα, θα τα πω από το ραδιόφωνο. Ηταν φανεροί πλέον οι δολοφόνοι μου: ή φασίσται Ιταλοί ή άνθρωποι της Γκεστάπο».

Όταν τα ναζιστικά στρατεύματα εισήλθαν στην Αθήνα φυγαδεύτηκε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχιζε να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα. Παρέμεινε εκεί σχεδόν τρεισήμισι χρόνια (1942-1946). Τραγουδούσε για να ψυχαγωγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις, συγκροτούσε θιάσους, ανέβαζε επιθεωρήσεις, έδινε ρεσιτάλ. Στη Μέση Ανατολή είπε σπουδαία τραγούδια, όπως «Αθήνα και πάλι Αθήνα», «Ραντεβού στην Αθήνα», «Αγάπη μου η ώρα φθάνει», «Για σένα τραγουδώ», «Καινούργια ζωή», «Λόντρα, Παρίσι», «Πότε», «Πάντα μαζί», «Σβήσε το φως», «Τι κι αν χαθείς»… Με την απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων στη Νορμανδία το Συμμαχικό Στρατηγείο της Μέσης Ανατολής τής διέθεσε πολεμικό αεροσκάφος για να γυρίσει στην Ελλάδα. Η ζωή της δεν κινδύνευε πια. Έγινε σύμβολο του έθνους, ταύτισε το όνομά της με το αλβανικό έπος και χαρακτηρίστηκε «Τραγουδίστρια της Νίκης».

Η Αμερική και η σταυροφορία για την Ελλάδα

Τον Μάρτιο του 1947 η Σοφία Βέμπο έφυγε για την Αμερική. Η Σοφία Βέμπο έφθασε στις ΗΠΑ στις αρχές Απριλίου. Στόχος της η στρατολόγηση κάθε δυνατής υποστήριξης και βοήθειας για την κατεστραμμένη Ελλάδα. Στις συνεντεύξεις της μεταξύ άλλων τόνιζε τα εξής: «Με τη βοήθεια της Αμερικής η Ελλάδα θα γίνει το μεγαλύτερο μικρό κράτος του κόσμου».

«Μια και η Βέμπο είναι στην Αμερική, μια και οι αμερικανικές εφημερίδες τής κάνουν πραγματικά κολακευτικές κριτικές, μια και μπορεί ασφαλώς να γίνει γνωστή στους Αμερικανούς, γιατί επιμένει να απευθύνεται μόνο στον ελληνικό λαό;», είχε αναρωτηθεί η δημοσιογράφος και εκδότρια της «Καθημερινής» Ελένη Βλάχου. Η ίδια έμεινε 2 χρόνια στην Αμερική έχοντας πάντα στο νου της να γυρίσει στον τόπο της που της τα έδωσε όλα και με το παραπάνω…

Το 1949 απέκτησε δική της θεατρική στέγη στο Μεταξουργείο. Σε μια εποχή που θέατρα έκλειναν και μετατρέπονταν σε κινηματογράφους, η Βέμπο επανέφερε την επιθεώρηση, ανεβάζοντας έργα που διατήρησαν ζωντανή την παράδοση της λαϊκής σάτιρας και καθιέρωσαν τους μεγάλους κωμικούς μας. Ταυτόχρονα, έβαλε τα θεμέλια μιας καινούριας εποχής για το ελληνικό τραγούδι, λανσάροντας το «αρχοντορεμπέτικο».

Τα χρόνια και η ερωτική μου ζωή είναι κάτι δικό μου, κάτι που δεν θα το μάθετε ποτέ…

Όλα αυτά τα χρόνια, η Σοφία Βέμπο διατηρούσε δεσμό με τον συγγραφέα και στιχουργό Μίμη Τραϊφόρο.

Το ζευγάρι είχε αρραβωνιαστεί στην Αίγυπτο το 1942, όπου είχαν διαφύγει στα χρόνια της Κατοχής, για να επιστρέψουν στην Αθήνα μετά την Απελευθέρωση. Το 1946, και ενώ η επιθεώρησή τους «Ελλάδα μου κουράγιο» γνωρίζει εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, ο αδελφός της Σοφίας Βέμπο ανακοινώνει ότι η τραγουδίστρια θα πάει στην Αμερική για περιοδεία. Ο Τραϊφόρος παρ΄ όλες τις προσπάθειές του δεν θα καταφέρει να τη μεταπείσει να παραμείνει στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα μάλιστα κυκλοφορούν φήμες ότι εκεί την περιμένει ένας πλούσιος γαμπρός. Όταν, ύστερα από καιρό, ο Τραϊφόρος λαμβάνει ένα μάλλον ψυχρό και αδιάφορο γράμμα από τη Βέμπο, εκείνος, εν είδει απάντησης, της - τους στίχους του κλασικού πλέον τραγουδιού: «Ας ερχόσουν για λίγο, μοναχά για ένα βράδυ/ να γεμίσεις με φως το φριχτό μου σκοτάδι».

Ερμηνεύτρια του ήταν η Δανάη Στρατηγοπούλου και τη μουσική έγραψε ο Μιχάλης Σουγιούλ.

Η κίνηση του Τραιφόρου τελικά μάλλον αποδείχθηκε πετυχημένη γιατί η Βέμπο συγκινήθηκε και επέστρεψε στην αγκαλιά του.

Ένα υπέροχο τραγούδι αγάπης που όποιος το ακούει δεν μπορεί παρά να νιώσει ιδιαίτερη συγκίνηση και νοσταλγία, για μια αγάπη αληθινή και τρυφερή…

«Πού να `σαι αλήθεια το βράδυ αυτό

που είμαι μόνος, μα τόσο μόνος

και που μαζί μου παίζουν κρυφτό

πότε η θλίψη και πότε ο πόνος

Πού να `σαι αλήθεια το βράδυ αυτό

που με χτυπάει τ’ άγριο τ’ αγέρι

να `ρθεις και μ’ ένα φιλί καυτό

να με γεμίσεις με καλοκαίρι

Ας ερχόσουν για λίγο

μοναχά για ένα βράδυ

να γεμίσεις με φως

το φριχτό μου σκοτάδι

και στα δυο σου τα χέρια

να με σφίξεις ζεστά

ας ερχόσουν για λίγο

κι ας χανόσουν μετά

Πού να `σαι, να `ρθεις το βράδυ αυτό

σ’ αυτούς τους δρόμους που σ’ αγαπούνε

το ντουετάκι τους το γνωστό

τα βήματά μας να ξαναπούνε

Πού να `σαι να `ρθεις το βράδυ αυτό

που `γινε φύλλο ξερό η ελπίδα

να `ρθεις κοντά μου να φυλαχτώ

από του πόνου την καταιγίδα

Ας ερχόσουν για λίγο

μοναχά για ένα βράδυ

να γεμίσεις με φως

το φριχτό μου σκοτάδι

και στα δυο σου τα χέρια

να με σφίξεις ζεστά

ας ερχόσουν για λίγο

κι ας χανόσουν μετά»

Το 1959 πρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική ταινία «Στουρνάρα 288», όπου υποδύεται μια διάσημη τραγουδίστρια που ξεχάστηκε από τους θαυμαστές της κι εργαζόταν ως καθηγήτρια πιάνου. Είχε προηγηθεί η συμμετοχή της το 1955 στην κλασσική «Στέλλα» και το 1938 στην «Προσφυγοπούλα», όπου είχε κάνει και το ντεμπούτο της στη μεγάλη οθόνη.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 άρχισε να αραιώνει τις θεατρικές εμφανίσεις της και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας αποσύρθηκε οριστικά. Την περίοδο 1967-1974 συμμετείχε στον αντιδικτατορικό αγώνα. Τη βραδιά του «Πολυτεχνείου» άνοιξε το σπίτι της κι έκρυψε φοιτητές, τους οποίους αρνήθηκε να παραδώσει όταν η ασφάλεια χτύπησε την πόρτα της.

Πέθανε στις 11 Μαρτίου του 1978 και η κηδεία της μετατρέπεται σ’ ένα πάνδημο συλλαλητήριο γιατί «η Τραγουδίστρια της Νίκης» έγινε σύμβολο του έθνους.







Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Ξεπέρασαν τα 4 εκατ. δολάρια σε δημοπρασία προσωπικά είδη του Ντέιβιντ Λιντς!

Προσωπικά αντικείμενα που ανήκαν στον θρυλικό δημιουργό Ντέιβιντ Λιντς, ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Ιανουάριο, πωλήθηκαν πάνω από 4 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε στο Λος 'Αντζελες. Η υψηλότερη προσφορά, που έφτασε τα 195.000 δολάρια, δόθηκε για τα ανολοκλήρωτα σενάρια του κινηματογραφικού του πρότζεκτ, «Ronnie Rocket». Ο Ντέιβιντ Λιντς & οι

Καίτη Ντάλη: Η ιέρεια του λαϊκού τραγουδιού «Σπάει δεσμά»

Η ιέρεια του λαϊκού μας τραγουδιού Καίτη Ντάλη σπάει τη σιωπή της… και κυκλοφορεί ένα νέο τραγούδι με τίτλο «Σπάω Δεσμά»!

Νέλλη Γκίνη: “Υπήρξαν περίοδοι μοναξιάς στη ζωή και υπάρχουν ακόμα”

Νέλλη Γκίνη: «Υπήρξαν περίοδοι μοναξιάς στη ζωή και υπάρχουν ακόμα» Σάββατο, 28.6.2025, 00:35 Zappit@ZAPPIT_ "Αυτή η δουλειά έχει κι αυτό το τίμημα... η μοναξιά έρχεται και φεύγει σαν κύμα αλλά είχα πάντα ένα αντίδοτο" δηλώνει η Νέλλη Γκίνη. Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη έδωσε η Νέλλη Γκίνη στο περιοδικό Λοιπόν και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Βαζαίο.

Μάριος Ιορδάνου: “Δεν αλλάζουν οι άνθρωποι, είναι οι μάσκες τους που πέφτουν”

Μάριος Ιορδάνου: «Δεν αλλάζουν οι άνθρωποι, είναι οι μάσκες τους που πέφτουν» Παρασκευή, 27.6.2025, 23:48 Zappit@ZAPPIT_ "Δεν ετεροκαθορίζομαι από καμία δουλειά και καμία συνεργασία, μόνο από τη σύμπραξη με τη Σοφία" δηλώνει ο Μάριος Ιορδάνου. Μαζί με την εκλεκτή της καρδιάς του, Σοφία Καζαντζιάν έδωσε ο Μάριος Ιορδάνου συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο περιοδικό Λοιπόν

Γιώργος Αγγελόπουλος – Δήμητρα Βαμβακούση: Οι τρυφερές στιγμές με την κόρη τους στη κούνια

Σε μία από τις πιο ευτυχισμένες περιόδους της ζωής τους βρίσκονται ο Γιώργος Αγγελόπουλος και η Δήμητρα Βαμβακούση, οι οποίοι απολαμβάνουν την καθημερινότητα με την κόρη τους, λίγους μήνες μετά τη γέννησή της. Ο Γιώργος Αγγελόπουλος και η Δήμητρα Βαμβακούση οι οποίοι ενώθηκαν με τα ιερά δεσμά του γάμου τον Σεπτέμβριο του 2023, βιώνουν τις

Ο Τζεφ Μπέζος και η Λόρεν Σάντσεζ παντρεύτηκαν στη Βενετία – Η πρώτη εικόνα του ζευγαριού από την τελετή

Ο Τζεφ Μπέζος και η Λόρεν Σάντσεζ παντρεύτηκαν κι επίσημα. Ο ιδρυτής της Amazon, 61 ετών, και η βραβευμένη με Emmy δημοσιογράφος, 55 ετών, αντάλλαξαν όρκους σε μια λαμπερή επίσημη τελετή την Παρασκευή 27 Ιουνίου, στο νησί Σαν Τζόρτζιο Ματζόρε στη Βενετία της Ιταλίας. Το ζευγάρι γιόρτασε τον γάμο του στην Ιταλία με πολυήμερες εκδηλώσεις

Βαρύ πένθος για τον Δήμο Βερύκιο – Πέθανε ο αδερφός του στα 57του χρόνια

Δύσκολες στιγμές βιώνει ο δημοσιογράφος, Δήμος Βερύκιος, καθώς πέθανε ο αδερφός του σε ηλικία μόλις 57 ετών, ύστερα από βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Ο αδελφός του Δήμου Βερύκιου, σύμφωνα με το Star, υπέστη εγκεφαλικό την περασμένη Παρασκευή και νοσηλεύτηκε στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας για πέντε ημέρες. Ωστόσο, δεν τα κατάφερε και η κηδεία του έγινε το

Η αλλεργία στο σπέρμα είναι αληθινή και αυτά είναι τα συμπτώματα

Η αλλεργία στο σπέρμα δεν είναι μύθος, αλλά μια πραγματική κατάσταση που εντοπίζεται συχνότερα από όσο πιστεύουμε και δεν δίνεται η απαραίτητη προσοχή, επειδή παρερμηνεύονται τα συμπτώματα. Σύμφωνα με τη Cleveland Clinic, η αλλεργία στο σπέρμα, γνωστή και ως υπερευαισθησία στο σπερματικό πλάσμα (SPH), είναι μια σπάνια αντίδραση στις πρωτεΐνες που βρίσκονται στο ανδρικό σπερματικό

Νεκρός 18χρονος την ώρα που έκανε χειρουργείο για το γόνατό του

Ενδιαφεροντα 18ΧΡΟΝΟΣ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ ΝΕΚΡΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΟ Νεκρός 18χρονος την ώρα που έκανε χειρουργείο για το γόνατό του Αργεντινή: Θρήνος για τον θάνατο του 18χρονου ποδοσφαιριστή Καμίλο Νουίν Τζωρτζίνα Φράγκου 27.06.2025 | 22:03 ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Αργεντινή: Θρήνος για τον θάνατο του 18χρονου ποδοσφαιριστή Καμίλο Νουίν. Πιο συγκεκριμένα, τον θάνατο του 18χρονου ποδοσφαιριστή Καμίλο Νουίν της Club Αtletico San

Τζεφ Μπέζος – Λόρεν Σάντσεζ: Σήμερα γάμος έγινε – Παντρεύτηκε το λαμπερό ζευγάρι, με VIP καλεσμένους στο πλευρό του

Disordine! Δηλαδή χαμός στα Ιταλικά για τον «γάμο του αιώνα» – όπως έχει χαρακτηριστεί – αυτόν του Τζεφ Μπέζος και της Λόρεν Σάντσεζ.  Η γαμήλια τελετή του Τζεφ Μπέζος με την δημοσιογράφο Λόρεν Σάντσεζ, ολοκληρώθηκε λίγο πριν τις 21:00 το Σάββατο (27.06.2025) στη Βενετία- Τη στιγμή μάλιστα που το ερωτευμένο ζευγάρι δήλωνε τους όρκους του

Στα 40+ και Εκθαμβωτική: Καλοκαιρινά tips που πρέπει να ξέρεις

Το Καλοκαίρι είναι η ιδανική εποχή για ανανέωση, και ναι ακόμη και στα 40+ μπορείς να ανανεωθείς και να δείχνεις πιο εκθαμβωτική από ποτέ! Με την εμπειρία, την αυτογνωσία και την αυτοπεποίθηση που έχεις χτίσει μέσα στα χρόνια έχεις όλα τα εφόδια να απογειώσεις την εμφάνισή σου, χωρίς υπερβολές. Έτσι και εγώ σήμερα, θα σου

Πέθανε 70χρονος από αιμορραγικό πυρετό Κριμαίας – Κονγκό στην Ελασσόνα – Οδηγός προστασίας από τον ΕΟΔΥ

Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) ενημερώνει ότι καταγράφηκε πρόσφατα ένα εγχώριο περιστατικό Αιμορραγικού πυρετού Κριμαίας – Κονγκό σε οικισμό του Δήμου Ελασσόνας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, Περιφέρεια Θεσσαλίας. Πρόκειται για ασθενή ηλικίας άνω των 70 ετών, ο οποίος νοσηλεύθηκε σε νοσοκομείο με βαριά επιδεινούμενη κλινική εικόνα και κατέληξε. Ο Αιμορραγικός πυρετός Κριμαίας – Κονγκό