O καλλιτέχνης που ζωγράφιζε τα αλφαβητάρια της παιδικής μας ηλικίας

Date:

O καλλιτέχνης που ζωγράφιζε τα αλφαβητάρια της παιδικής μας ηλικίας

Ο Κώστας Γραμματόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1916 και καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών κατά τα έτη 1934-1940, έχοντας καθηγητή ζωγραφικής τον Ουμβέρτο Αργυρό και χαρακτικής τον Γιάννη Κεφαλληνό.







Της Κορίνας Φαρμακόρη

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος το 1940, ο Κεφαλληνός έθεσε το Εργαστήριο Χαρακτικής και τους μαθητές του στην υπηρεσία του Έθνους. Ο Γραμματόπουλος μαζί με τη Βάσω Κατράκη και τον Τάσσο (Αλεβίζο) τυπώνουν αφίσες με πατριωτικό περιεχόμενο, «εθνικής σκοπιμότητας», όπως τις αποκαλούσε το υπουργείο Στρατιωτικών που τις είχε παραγγείλει. Οι «Γυναίκες της Πίνδου» και «Εμπρός της Ελλάδος παιδιά» είναι από τις πιο γνωστές αφίσες που δημιούργησε.







Το 1944 πραγματοποιεί την πρώτη του εργασία, μία σειρά προσωπογραφιών μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών για το περιοδικό «Νέα Εστία» – ανάμεσά τους ο Σικελιανός, ο Παλαμάς, ο Βενέζης, ο Τερζάκης.

Το 1949 αναλαμβάνει να εικονογραφήσει το Αλφαβητάριο – Τα Καλά Παιδιά του Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, για το οποίο πήρε το πρώτο βραβείο, μεταξύ 44 χωρών, στη Διεθνή Έκθεση Διδακτικού Βιβλίου στο Λέκεν του Βελγίου και το 1956 το Αλφαβητάριο, που διδάχτηκε μέχρι το 1978, με εξαίρεση την περίοδο της δικτατορίας.

Η Άννα, η Λόλα, η Έλλη και ο Μίμης θα συντροφέψουν χιλιάδες παιδιά και μέχρι σήμερα παραμένουν οικείοι και αγαπητοί, συνεχίζοντας την πορεία τους στον χρόνο.

Ο ίδιος θα πει στην τελευταία του συνέντευξη στον Ντίνο Γιώτη: «… Τα αλφαβητάρια μιλάνε στην ψυχή των ανθρώπων. Αν τα ανοίξετε, θα καταλάβετε».

Για το Αλφαβητάριο του 1949 ο Γιάννης Τσαρούχης έγραψε: «Αυτό το βιβλίο και μια αφίσα του ΕΑΜ μου έδωσαν χαρά κι ελπίδα. Ευχαριστώ τον Γραμματόπουλο».

Το 1954 φεύγει με κρατική υποτροφία στο Παρίσι όπου παρακολουθεί μαθήματα στα École Supérieure des Beaux Arts, École Estienne και École Métίers d’ Αrt. Πραγματοποιεί την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί Σαρλά το 1958 και επιστρέφει στην Ελλάδα το 1959.

Θα πει γι’ αυτήν του την επιλογή: «Βλακεία μου! Δεν το θεωρώ εξυπνάδα που γύρισα. Έπρεπε να μείνω. Στο Παρίσι μου ανοίγονταν μεγάλες προοπτικές. Φυλάω ακόμα τα δημοσιεύματα των εφημερίδων της εποχής.

Η Σουζάν ντι Κονέ, η τότε μεγαλύτερη γκαλερίστα του Παρισιού, μου ζητούσε επίμονα να μείνω. “Αν σε εμπνέει τόσο πολύ η Ελλάδα, πήγαινε δυο μήνες και ξαναέλα” μου έλεγε. Δεν την άκουσα. Σηκώθηκα κι έφυγα». Στην Ελλάδα τον καλούν «το ελληνικό τοπίο, το φως, οι θάλασσες, και ακόμα η ελληνική μυθολογία».

Τη δεκαετία του ’50 η ελληνική χαρακτική γνωρίζει μεγάλη άνθηση, ακολουθώντας την ανάπτυξη της τυπογραφίας. Ο Γραμματόπουλος αρχίζει να εγκαταλείπει τις ασπρόμαυρες χαλκογραφίες και ξυλογραφίες, δημιουργώντας έγχρωμες ξυλογραφίες μεγάλων διαστάσεων. Τα χρώματά του είναι γαλάζια, γκρίζα και γεώδη, «χρώματα εγκεφαλικά» κατά τον Παντελή Πρεβελάκη, αυτό όμως που χαρακτηρίζει τα έργα του είναι η χρήση του λευκού.

«Η καινοτομία στη δουλειά μου και στη ζωγραφική και στην ξυλογραφία είναι η ανακάλυψη του λευκού χρώματος. Ως τότε το χρησιμοποιούσαν σε ανάμειξη μαζί με άλλα χρώματα. Εγώ το χρησιμοποιώ αυτούσιο για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στην Ευρώπη για να εκφράσω το ελληνικό φως και το ελληνικό τοπίο» λέει.

Ο «λυρικός-αναλυτικός κυβισμός» του, όπως τον ονομάζει η Μαριλένα Κασιμάτη, εκφράζεται απόλυτα, όταν αντικαθιστά τις πλάκες από λειασμένο ξύλο με σανίδα, ένα φτηνό και μαλακό υλικό που του επιτρέπει να φτιάχνει ξυλογραφίες σε ασυνήθιστα μεγάλες διαστάσεις. «Με τις έγχρωμες χαράξεις κατάργησε τον διαχωρισμό ανάμεσα στη ζωγραφική και τη χαρακτική.

Έκαμε έγχρωμες χαράξεις που είναι πραγματικοί ζωγραφικοί πίνακες» σημειώνει ο Νίκος Αλεξίου. Η μυθολογία και το ελληνικό τοπίο κυριαρχούν στο έργο του Γραμματόπουλου, ο οποίος δίνει, σύμφωνα με τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, μια «πρωτότυπη εκδοχή της νεότερης ελληνικής τοπιογραφίας», από την οποία δεν απομένει «παρά μονάχα το απόσταγμα της αίσθησης, της συγκίνησης, μετουσιωμένο σε αφηρημένες γραμμές, ρυθμούς και χρώματα».

Ο Γραμματόπουλος, παράλληλα με τη χαρακτική, ζωγραφίζει ελαιογραφίες, οι οποίες συνομιλούν άμεσα με το χαρακτικό του έργο. «Χαράκτη και ζωγράφο του Αιγαίου με ονειρικά πλάνα που αλληλοκαλύπτονται σαν πέπλα πάνω από τη θάλασσα μαζί με μυθικές μορφές» τον έχουν χαρακτηρίσει και, σύμφωνα με τον ίδιο, «το Αιγαίο ήταν μια πολύ μεγάλη πηγή έμπνευσης…». Γράφει ο Νίκος Αλεξίου: «Ο Γραμματόπουλος ψεύδεται όταν φιλοτεχνεί εκείνους τους απίθανους πίνακες που αποκαλεί “Αιγαίο”. Μέσα σε αυτό τον περιεκτικό τίτλο θέλησε να περικλείσει τον μυθοπλαστικό απόηχο τούτης της θάλασσας που προσδιόρισε τη μοίρα του τόπου μας και των ανθρώπων της. Να συλλάβει την αισθητική της συγκίνηση, από τους αιωνόβιους δρόμους που περπάτησαν περίλαμπρες μορφές τέχνης, πρωτόγνωροι φιλοσοφικοί στοχασμοί και διασταυρώθηκαν λαοί και πολιτισμοί. Εμπνεύστηκε ο Γραμματόπουλος από τα αιγαιοπελαγίτικα νησιά που ουσιαστικά ήταν πατήματα στη διακίνηση της Ιστορίας, που μετέφερε ρυθμούς και αρμονίες, στοχασμούς και θρησκείες, ανατάσεις και καταπτώσεις».

«Με τόλμη και ευρηματικότητα προκαλεί την κοινή οπτική αίσθηση για να αγγίξει τον ήλιο, τη σοφία, τον ρυθμό, την αρμονία και το κάλλος. Παράλληλα, οι αιθέριες γυναικείες μορφές του, με την προσεκτική και ευαισθητοποιημένη απλοποίηση, αναδίδουν ένα δυνατό ερωτικό και τρυφερό ύφος, μια αισθησιακή γλυκύτητα. Η ζωγραφική και η χαρακτική του, λουσμένες από το μεσογειακό φως, το γαλάζιο του αιθέρα και τον ρόγχο του πελάγους αποκαλύπτουν το προσωπικό του αλφάβητο, μια εικονογραφία, η οποία προκαλεί το όνειρο της ποιητικής ενατένισης του πραγματικού» αναφέρει ο Τάκης Μαυρωτάς.

Διορίστηκε καθηγητής του Εργαστηρίου Χαρακτικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών το 1959, διαδεχόμενος τον δάσκαλό του και ανανεωτή της χαρακτικής, Γιάννη Κεφαλληνό. Θα παραμείνει καθηγητής ως το 1985. Σε αντίθεση με τη διδασκαλία του Κεφαλληνού, ο Γραμματόπουλος θεωρούσε ότι η ύλη και η τεχνική ενός έργου πρέπει να φαίνονται. «Εκείνο που θέλησα ήταν να ελευθερώσω τους μαθητές μου. Να τους δώσω να καταλάβουν ότι σε κάθε ύλη που θα επιλέγουμε θα πρέπει να εκφράζονται.

Και όχι μ’ αυτή την ύλη αλλά να απομιμηθούν μια άλλη ύλη». Αντικατέστησε τον τίτλο «σπουδαστής» της Σχολής με αυτόν του «νέου καλλιτέχνη». Όπως έλεγε ,«καλλιτέχνης είναι κανείς από τη στιγμή που θα πιάσει το μολύβι στο χέρι του και σπουδαστής ως το τέλος της ζωής του». Το καλοκαίρι ο Γραμματόπουλος, με τη βοήθεια χορηγών, συνήθιζε να πηγαίνει με τους σπουδαστές του Εργαστηρίου του στον Μόλυβο, όπου περνούσαν την περίοδο των διακοπών ζωγραφίζοντας. Μαθητές του υπήρξαν σπουδαίοι ζωγράφοι και χαράκτες όπως ο Αχιλλέας Δρούγκας, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, ο Βασίλης Χάρος και η Άρια Κομιανού.

Λέει για τον Γραμματόπουλο η Άρια Κομιανού στον Εμμανουήλ Μαυρομμάτη: «Μπήκα (σ.σ. στην ΑΣΚΤ) το ’60. Το ’59 μπήκε εκείνος – γινόταν γι’ αυτόν τότε πολύ μεγάλος ντόρος. Οι μαθητές του, που είχανε μπει πρώτοι, ήτανε κατενθουσιασμένοι, μιλούσανε με τα καλύτερα λόγια, ήτανε το καινούργιο πνεύμα.

Ήτανε γλυκύτατος και στη διδασκαλία και στη συμπεριφορά απέναντί μας, διάβαζε, μας μετέφερε βιβλία γαλλικά, είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον… Τελικά, δεν φεύγαμε ούτε ώρα από το εργαστήριο. Λατρεύαμε τη χαρακτική, απόδειξη ότι όλη αυτή η φουρνιά, η δική μου φουρνιά, όλοι έχουν δουλέψει, δεν εγκατέλειψε κανένας. Επειδή ο ίδιος ήτανε πολύ κοντά μας, όλοι διδαχθήκαμε, όλοι μάθαμε».

Ανάμεσα στα έργα του Γραμματόπουλου θα συναντήσουμε και την εικονογράφηση εκατό και πλέον βιβλίων, όπως αυτά της Πηνελόπης Δέλτα, του Παντελή Πρεβελάκη και του Νικηφόρου Βρεττάκου. Φιλοτέχνησε και αρκετά από τα δημοφιλή, ακόμα και σήμερα, «Κλασσικά Εικονογραφημένα, όπως τα «Περσέας και Ανδρομέδα» και «Θησέας και Μινώταυρος». Το 1972 του απονέμεται το Χρυσό Μετάλλιο Χαρακτικής για το «Αιγαίο» στην Μπιενάλε της Φλωρεντίας,.

Το 1974 φιλοτεχνεί το Εθνόσημο της Ελληνικής Δημοκρατίας, το οποίο εξακολουθεί να χρησιμοποιείται στις σφραγίδες των δημόσιων υπηρεσιών. Ένας από τους τελευταίους κορυφαίους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του ’30, ο Κώστας Γραμματόπουλος έφυγε από τη ζωή τον Οκτώβριο του 2003, σε ηλικία 87 ετών, ύστερα από πολύχρονη ασθένεια. Άφησε πίσω του σπουδαίο καλλιτεχνικό έργο και γενιές χαρακτών στις οποίες, όπως λέει η Άρια Κομιανού: «Εκείνος έδινε την πραγματική έννοια του δημιουργού…».

[lifo]







Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Μπέττυ Μαγγίρα για Αλευρά – Καλούτα: Απάντησαν στα σχόλια με θυμό, αυτό ήταν το μεγαλύτερο λάθος τους

Μπέττυ Μαγγίρα για Αλευρά – Καλούτα: Απάντησαν στα σχόλια με θυμό, αυτό ήταν το μεγαλύτερο λάθος τους Μπέττυ Μαγγίρα για Αλευρά – Καλούτα: Απάντησαν στα σχόλια με θυμό, αυτό ήταν το μεγαλύτερο λάθος τους Άμα δέχεσαι μια επίθεση και βγεις και εσύ επιθετικά, σημείωσε η παρουσιάστρια Η Μπέττυ Μαγγίρα έδωσε τη δική της άποψη για

Δέσποινα Βανδή: Με νέο look στα μαλλιά της – Τα έβαψε ροζ

Η τραγουδίστρια επέστρεψε στην κριτική επιτροπή του J2US... διαφορετική

Μπέττυ Μαγγίρα για Αλευρά – Καλούτα: “Αυτό ήταν το μεγαλύτερο λάθος τους”

Με αφορμή την απάντηση που έδωσε ο Θανάσης Αλευράς στη Real L!fe για τη μετάδοση της φετινής Eurovision, η Μπέττυ Μαγγίρα τοποθετήθηκε για

Κατερίνα Γιατζόγλου: “Δεν μου αρέσει καθόλου το μπρόκολο”

Κατερίνα Γιατζόγλου: «Δεν μου αρέσει καθόλου το μπρόκολο» Κυριακή, 19.5.2024, 10:29 Zappit@ZAPPIT_ "Έχω πάντα στην τσάντα μου ένα σακουλάκι αμύγδαλα, όπως και στο αυτοκίνητο και στις τσέπες στο σακάκι μου και δίπλα στο κρεβάτι μου". Την Κατερίνα Γιατζόγλου υποδέχθηκε ο Μιχάλης Κεφαλογιάννης στο «Όλα για τη Ζωή Μας». Η γνωστή παρουσιάστρια μίλησε για τις διατροφικές

«Δεν έχω χρόνο» και 4 ακόμα μύθοι γύρω από την άσκηση

Η πιο συχνή πρόφαση που ακούω από κάποιον που δεν ασκείται, είναι ότι δεν έχει χρόνο. Κι ας γνωρίζει όλους τους λόγους που πρέπει να αρχίσει να γυμνάζεται – και του έχει επισημάνει ο γιατρός του. Ναι, η γυμναστική, όπως και όλες οι δραστηριότητες, απαιτεί να τη χωρέσετε στο καθημερινό πρόγραμμά σας. Αυτό που έχω

Ποδήλατο: Οι 5 λόγοι που μπορεί να βοηθήσει σε αρθρίτιδα και μυοσκελετικούς πόνους

Πώς επηρεάζει η συστηματική ποδηλασία τους μυς και τις αρθρώσεις. Πότε να την σταματάτε. Θέλετε μία άσκηση που θα δυναμώσει τους μυς σας, θα αυξήσει την αντοχή σας και ταυτοχρόνως θα καταπραΰνει τους πόνους στις αρθρώσεις σας; Αν ναι, βάλτε στη ζωή σας το ποδήλατο: μπορεί να σας βοηθήσει ακόμα και αν έχετε κακή φυσική

Λύνουμε τις απορίες για τις Ιδιοπαθείς Φλεγμονώδεις Νόσους του Εντέρου (ΙΦΝΕ)

Πάνω από 3 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη ζουν με τη νόσο του Crohn ή την ελκώδη κολίτιδα ενώ στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ο αριθμός ξεπερνάει τα 30.000 άτομα. Πρόκειται για μια κατηγορία νοσημάτων που κατά βάση αυξήθηκαν ραγδαία τον 20ο αιώνα στον δυτικό κόσμο ενώ σήμερα αυξάνεται η εμφάνισή τους και στις βιομηχανοποιημένες χώρες της

Πίσω από τον λαμπερό γάμο της Μέγκαν και του Χάρι – Η ενόχληση της βασίλισσας Ελισάβετ και η αντίρρηση για το νυφικό

Σαν σήμερα, 19 Μαΐου, του 2018 ο πρίγκιπας Χάρι και η αμερικανίδα ηθοποιός, Μέγκαν Μαρκλ, παντρεύτηκαν στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο κάστρο Ουίνδσορ. Την τελετή παρακολούθησαν 27,7 εκατομμύρια άνθρωποι, καθιστώντας τον γάμο έναν από τους πιο διάσημους βασιλικούς εορτασμούς των τελευταίων ετών. Παρούσα στον γάμο ήταν η εκλιπούσα βασίλισσα Ελισάβετ, η οποία είχε τους λόγους

Σοφία Αλιμπέρτη: Εντυπωσιακή με animal print ολόσωμο μαγιό μια ανάσα πριν βουτήξει στη θάλασσα!

Ένα υπέροχο βίντεο μοιράστηκε με το διαδικτυακό της κοινό η Σοφία Αλιμπέρτη. Η παρουσιάστρια έκανε την εμφάνιση της στην παραλία με ολόσωμο μαγιό

4+1 Έλληνες ηθοποιοί ποζάρουν για πρώτη φορά με τις μητέρες τους & οι φωτό είναι πολύ cute!

"Μάνα είναι μόνο μία" κι αυτή τη φράση την αναγνωρίζουν και την εκτιμούν αρκετοί celebrities της ελληνικής showbiz! Ποιοι είναι εκείνοι που μας σύστησαν στη μητέρα τους και μας μίλησαν με τα καλύτερα λόγια γι' αυτήν;  Δήμητρα Ματσούκα Η Δήμητρα Ματσούκα με τη μητέρα της, Ελένη, έχουν αναπτύξει μία πολύ όμορφη και τρυφερή σχέση, καθώς

Ποσειδώνας Γιαννόπουλος για Μαρίνα Σάττι: Το «σας πήγε τάπα» δεν θεωρώ ότι το απευθύνει σε μένα ως Έλληνα πολίτη

Να έχουμε τέτοιο απόηχο μετά την Eurovision για μια εβδομάδα δεν έχει ξαναγίνει, σχολίασε μεταξύ άλλων