Social Media και Τουρισμός: Από τα «likes» στη «διαχείριση των προορισμών»

Date:

Τα social media δεν καθορίζουν απλώς τις επιλογές μας, αλλά διαμορφώνουν εμπειρίες, αναδεικνύουν προορισμούς και πολλές φορές αλλάζουν την ουσία του ίδιου του ταξιδιού.

«Αν δεν το ανέβασες στο instagram πήγες πραγματικά;» Στην εποχή των social media η απάντηση για πολλούς ταξιδιώτες είναι μάλλον «όχι».

Διαβάστε ακόμη

Οι πλατφόρμες δεν καθορίζουν απλώς τις επιλογές μας, αλλά διαμορφώνουν εμπειρίες, αναδεικνύουν προορισμούς και πολλές φορές αλλάζουν την ουσία του ίδιου του ταξιδιού. Από τη Σαντορίνη μέχρι το Βιετνάμ, η δύναμη της εικόνας έχει μετατρέψει τις διακοπές σε δημιουργία περιεχομένου, με όλα τα θετικά και αρνητικά που αυτό συνεπάγεται.

Δημοφιλείς προορισμοί δέχονται πίεση και άγνωστα μέρη γίνονται «viral». Το hashtag γίνεται «ταξιδιωτικός οδηγός» και τα «trend» στο Τικ Τοκ δημιουργούν επιρροή. Οι φωτογραφίες, τα βίντεο και το μοίρασμα στα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον ένα κομμάτι της νέας πραγματικότητας και κυρίως των ταξιδιωτών μικρών ηλικιών, αλλά όχι μόνο. Μάλιστα, αυτή η εξελισσόμενη τάση ενισχύεται και με τη δημιουργία ειδικών «προϊόντων» με σκηνικά φωτογράφισης, flying dresses και άλλα πολλά.

Η Σαντορίνη με τα λευκά σοκάκια και τους μπλε τρούλους, η Μύκονος με τη Μικρή Βενετία, η Πορτάρα στη Νάξο, τα Μετέωρα, οι καταρράκτες της Σαμοθράκης, τα πολύχρωμα αρχοντικά της Σύμης, είναι μόνο μερικά από τα spots που κυριαρχούν στις αναρτήσεις.

Η δύναμη του user generated content

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει πάρα πολύ τον τρόπο που οι άνθρωποι ταξιδεύουν, γιατί έχουν δημιουργήσει αυτό που λέμε “user generated content”», εξηγεί ο Δημήτρης Μπούχαλης, καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Bournemouth, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Παλιά το μήνυμα ήταν υπό έλεγχο, όταν κάποιος φορέας δημιουργούσε ένα brand. Τώρα, η εικόνα διαμορφώνεται από τους επισκέπτες και καταναλωτές. Πρόκειται για συνδημιουργία αξίας, όπου ο χρήστης συμμετέχει ενεργά και επικοινωνεί με άλλους».

Σύμφωνα με τον κ. Μπούχαλη, η αλλαγή αυτή είναι «διαρθρωτική και εκδημοκρατίζει το ταξίδι». Οι ταξιδιώτες έχουν πλέον καλύτερη εικόνα του προορισμού, καθώς βλέπουν πραγματικές εμπειρίες και σχόλια άλλων. Οι όμορφες εικόνες ενισχύουν θετικά την επιλογή, ενώ οι αρνητικές κριτικές μπορούν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά. «Υπάρχουν προορισμοί που αναδείχθηκαν μόνο μέσα από τα social media, όπως το Βιετνάμ», σημειώνει.

«Honeypots» και πίεση στους προορισμούς

Η επιρροή αυτή, ωστόσο, έχει και παρενέργειες. «Δημιουργούμε “honeypots”, σημεία που συγκεντρώνουν ξαφνικά τεράστιο ενδιαφέρον για φωτογράφιση», λέει ο κ. Μπούχαλης. «Από τον κόκκινο τηλεφωνικό θάλαμο μπροστά στο Big Ben, όπου περιμένει ο κόσμος δύο ώρες για μια φωτογραφία, μέχρι τη Rue Cremieux στο Παρίσι, που έγινε viral μόνο μέσα από το Instagram. Στη πρώτη περίπτωση, το σημείο δεν ήταν άγνωστο. Υπήρχε από πάντα και στις διαφημιστικές μπροσούρες. Στη δεύτερη, όμως, ο δρόμος αυτός έγινε γνωστός και δημοφιλής μόνο από τις φωτογραφίες των επισκεπτών. Φυσικά και στην Ελλάδα έχουμε τέτοια σημεία και μάλιστα πάρα πολλά. Τη Μικρή Βενετία στη Μύκονο, το ηλιοβασίλεμα στη Σαντορίνη, το Σούνιο κ.ά.».

Αλλά τι γίνεται όταν οι τάσεις συγκρούονται με την ιερότητα ενός τόπου; «Τα Μετέωρα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται όπως ένα κοσμικό σημείο. Χρειάζεται διαχείριση», υπογραμμίζει. Η λύση; «Να αναδείξουμε και άλλα μέρη, να δημιουργήσουμε νέες “Instagramικές” ευκαιρίες, ώστε να μοιραστεί η πίεση. Και φυσικά, να βάλουμε πλαίσιο με κανόνες και αντίτιμο όταν πρόκειται για μνημεία». Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος προορισμός έλκει περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια επισκέπτες από όλο τον κόσμο ετησίως.

Η εμπειρία ξεναγών: Από το σεβασμό στη φωτογραφία

Ο ξεναγός και δημοσιογράφος της UNESCO, Κωνσταντίνος Σφήκας, περι- μια καθημερινότητα όπου η ανάγκη για φωτογραφίες σαφώς υπάρχει όπως και στο παρελθόν, αλλά σήμερα έχει γίνει πιο έντονη γιατί αφορά σε μια νέα πραγματικότητα. «Εμείς ως ξεναγοί και στα γκρουπ μας οφείλουμε -και το κάνουμε- να εξηγούμε στον κόσμο ότι δεν καθόμαστε οπουδήποτε, δεν ακουμπάμε, δεν ανεβαίνουμε, δεν ασχημονούμε στα αρχαία. Δεν ντυνόμαστε με τρόπο που δεν αρμόζει», τονίζει και προσθέτει: «Χρειάζονται φύλακες και πινακίδες. Διότι είναι πολύ φυσικό για κάποιους να καθίσουν επάνω στις πέτρες σε έναν αρχαιολογικό χώρο. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να γνωρίζουν μέσα από δικές μας υποδείξεις και επισημάνεις πινακίδων με ανάλογα μηνύματα για να καταλάβουν ότι δεν επιτρέπεται και να προφυλάξουμε τα μνημεία μας».

Η πίεση για φωτογραφίες οδηγεί συχνά σε απώλεια της ουσίας. «Σαφώς υπάρχουν άτομα που τους ενδιαφέρει περισσότερο το Instagram και λιγότερο να ακούσουν και να μάθουν. Αλλά δεν είναι όλοι έτσι. Στα γκρουπ μας, επειδή υπάρχει καθοδήγηση, διατηρείται ένα επίπεδο ποιότητας. Το σημαντικό είναι ότι μαθαίνουν για τον τόπο που επισκέπτονται και να χαίρονται την εμπειρία». Όπως αναφέρει ο κ. Σφήκας, από τη δική του ματιά, οι τουρίστες που ταξιδεύουν Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, αλλά και οι Αμερικανοί και Βρετανοί, είναι συχνά πιο προετοιμασμένοι και ενσυναισθητικοί. «Η παιδεία όμως ξεκινά από το κράτος, με ανοιχτά μουσεία, ενημερωτικές πινακίδες και φύλακες», σημειώνει.

Ποικιλία αναγκών

Όπως επισημαίνει ο κ. Μπούχαλης, οι ανάγκες των τουριστών αλλάζουν ανά εποχή και ηλικία και δεν κινητοποιούνται όλοι από τις ίδιες προσδοκίες. «Σε πολυτελή ξενοδοχεία, για παράδειγμα στο Χονγκ Κονγκ, παρατηρούμε συχνά να έρχονται επισκέπτες με το βαλιτσάκι τους για να κάνουν φωτογράφιση με διαφορετικά ρούχα. Αυτό για μια μερίδα τουριστών είναι η ανάγκη τους, την οποία δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε. Κάθε άνθρωπος ταξιδεύει για τους δικούς του λόγους. Άλλοι ταξιδεύουν για θρησκευτικούς λόγους, άλλοι για τη φωτογραφία και άλλοι για τον πολιτισμό, τη γαστρονομία ή και όλα μαζί. Αυτό που χρειάζεται είναι να ακούσουμε όλες τις ανάγκες και να διαμορφώσουμε μια στρατηγική για την ανάδειξη, αλλά και την προστασία του προορισμού».

Η άποψη των influencers: Από τα likes στο digital detox

Η travel blogger Βασιλική Παπακωνσταντή βλέπει το φαινόμενο και από την πλευρά των χρηστών. «Σε ένα βαθμό, ο στόχος είναι η φωτογραφία. Υπάρχει η αίσθηση ότι αν δεν φωτογραφηθείς κάπου, είναι σαν να μην έχεις πάει», λέει. «Ταυτόχρονα, όμως, αναπτύσσεται η ανάγκη για ιδιωτικότητα και “digital detox”».

Τα όρια δοκιμάζονται καθημερινά. «Έχουμε δει τουρίστες να καταπατούν ιδιωτικούς χώρους για μια φωτογραφία. Στις σκεπές σπιτιών στη Σαντορίνη ή στις εκκλησίες, που έχουν μετατραπεί σε σκηνικά επαγγελματικών φωτογραφίσεων». Ωστόσο, η ίδια παρατηρεί και μια νέα τάση: «Επιστροφή στο “real” περιεχόμενο, σε πιο αυθεντικές στιγμές και μέρη».

Η Σαντορίνη αποτελεί χαρακτηριστικό «case study» για την ίδια. «Έγινε ακόμη πιο γνωστή παγκοσμίως μέσα από τα social media, είναι όμορφη; Ναι. Αλλά χάθηκε το μέτρο». Και όπως εξηγεί, «τα social media επηρεάζουν ξεκάθαρα τις τάσεις και αυτό θα συνεχιστεί. Θα ταξιδεύουμε για likes γιατί ικανοποιούμε κοινωνικές ανάγκες. Αλλά με την άνοδο του “wellness tourism” και του “digital detox”, θα αλλάξει ο τρόπος. Θα ανεβάζουμε περιεχόμενο, αλλά ίσως όχι την ίδια ώρα, αφήνοντας περιθώριο να ζήσουμε τη στιγμή».

Το ζητούμενο πλέον είναι η διαχείριση. Σεβασμός στους τόπους, κατανόηση των αναγκών των επισκεπτών και στρατηγική για ένα βιώσιμο τουριστικό μέλλον. Γιατί, όπως συμφωνούν όλοι, τα social media δεν είναι απλώς εργαλείο προβολής. Είναι ο καθρέφτης του τρόπου που ταξιδεύουμε. Και εκείνοι που τα χρησιμοποιούν είναι και αυτοί που επηρεάζουν το αφήγημα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δες ακόμα:

  • Ξεχάστε τις πρωτεύουσες: Επτά πόλεις της Ευρώπης που κλέβουν την παράσταση
  • «Για να μην θέλετε ποτέ να φύγετε»: Υπάλληλοι του TikTok ομολογούν ότι βλάπτει τα παιδιά

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΕΔΩ..

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Εμμηνόπαυση μετά από χειρουργική επέμβαση ή ιατρική θεραπεία: Σε τι διαφέρει από τη φυσική

Για τις περισσότερες γυναίκες, η εμμηνόπαυση εμφανίζεται φυσικά γύρω στην ηλικία των 49 ετών. Κατά την περίοδο πριν από την εμμηνόπαυση, η ποιότητα και η ποσότητα των ωαρίων μειώνονται με την πάροδο του χρόνου. Στη συνέχεια, οι ωοθήκες σταματούν να απελευθερώνουν ωάρια. Σε αυτή την περίοδο, οι ωοθήκες σταματούν επίσης να παράγουν τις σεξουαλικές ορμόνες

Είναι αλήθεια ότι καίτε περισσότερο λίπος όταν γυμνάζεστε με άδειο στομάχι;

Η αλήθεια είναι ότι όταν γυμνάζεστε με άδειο στομάχι έχετε κάποια μέτρια οφέλη, αλλά το πιο σημαντικό είναι να καίτε περισσότερη ενέργεια από όση καταναλώνετε. «Υπάρχει μια δόση αλήθειας σε αυτό», λέει ο Javier Gonzalez, καθηγητής διατροφής και μεταβολισμού στο Πανεπιστήμιο του Bath. «Όταν ασκούμαστε, καίμε πάντα ένα μείγμα καυσίμων – κυρίως υδατανθράκων και λίπους.

Ηπατίτιδα: Αδιάγνωστοι οι 2 στους 3 πάσχοντες στην Ελλάδα, λέει το ECDC

Τι αναφέρει σε νέα έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα. Πόσοι υπολογίζονται οι πάσχοντες στη χώρα μας. Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι στη χώρα μας πάσχουν από ηπατίτιδα Β ή C, αλλά παραμένουν αδιάγνωστοι, με ό,τι συνέπειες μπορεί αυτό μακροπρόθεσμα να έχει για την υγεία τους. Μόλις ο ένας στους τρεις πάσχοντες από ηπατίτιδα Β και ο ένας

Κάπνισμα: Πως επηρεάζει την αρτηριακή πίεση και τι θα συμβεί αν το κόψετε

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το τσιγάρο αυξάνει απότομα την αρτηριακή σας πίεση, ενώ το χρόνιο κάπνισμα μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση. Το κάπνισμα τσιγάρων, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή σας πίεση και τον κίνδυνο υπέρτασης (υψηλή αρτηριακή πίεση). Αντίθετα, η διακοπή του τσιγάρου έχει σχεδόν άμεση ευεργετική επίδραση στην αρτηριακή

Ινδικό πικάντικο vegan chili µε λαχανικά και καλαµπόκι

ΥΛΙΚΑ Για το chili: 2 κονσέρβες Bonduelle Κοµµένα µανιτάρια 2 κονσέρβες Bonduelle Γλυκό καλαµπόκι 425 ml 2 κονσέρβες Bonduelle ψιλός αρακάς και καρότα 425 ml 1 µεγάλο κρεµµύδι, ψιλοκοµµένο 4 σκελίδες σκόρδο, λιωµένες 1 φρέσκο τσίλι ψιλοκοµµένο (προαιρετικά) 2 κ.σ. ελαιόλαδο ή φυτικό λάδι 1 κ.σ. πελτέ ντοµάτας 2 κ.γ. σκόνη κάρυ 1 κ.γ. garam

Ελληνική σαλάτα µε φασόλια καννέλλινι

Προσθήκη στα αγαπημένα ΥΛΙΚA 2 κονσέρβες Bonduelle Κανελίνι Λευκά Φασόλια σε άλµη στον ατµό 425 ml 4 µέτριες ντοµάτες σε κυβάκια 1 αγγούρι κοµµένο σε ροδέλες ή κύβους 1 κόκκινη πιπεριά σε λεπτές λωρίδες 1 πράσινη πιπεριά σε λεπτές λωρίδες 1 µικρό κόκκινο κρεµµύδι σε λεπτές φέτες 150 γρ. µαύρες ελιές χωρίς κουκούτσι 200 γρ.

Στα δικαστήρια ο Κώστας Δόξας με την πρώην σύζυγό του: «Έχω λάβει 19 μηνύσεις και 15 αγωγές» είπε η Μαρία Δεληθανάση

Η ίδια τα προηγούμενα χρόνια είχε προχωρήσει σε καταγγελίες εις βάρος του για ξυλοδαρμό, βιαιότητα, προσβλητική και αδιάφορη συμπεριφορά

Γρηγόρης Γκουντάρας για το block της Κατερίνας Καινούργιου στα social media: Το θεωρώ εντελώς έξω από μένα αυτό

Για το block της Κατερίνας Καινούργιου ρωτήθηκαν η Ναταλί Κάκκαβα και ο Γρηγόρης Γκουντάρας. Οι δύο παρουσιαστές ανέφεραν δημόσια ότι η παρουσιάστρια είπε ψέματα σε δήλωσή της, σχετικά με τους λόγους που οδήγησαν στη λήξη της επαγγελματικής της συνεργασίας με τον Γρηγόρη Γκουντάρα. Η ίδια όταν ενημερώθηκε για τις δηλώσεις τους, έκανε unfollow τους παρουσιαστές.

Παχυσαρκία: Μια σύγχρονη “πανδημία” και οι λύσεις της ιατρικής

Στις μέρες μας, δε χρειάζεται να είναι κανείς γιατρός για να αντιληφθεί ότι η παχυσαρκία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα δημόσιας υγείας παγκοσμίως. Πρόκειται για μια πολυπαραγοντική νόσο, που χαρακτηρίζεται από υπερβολική συσσώρευση λίπους στο σώμα, με σοβαρές επιπτώσεις, τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική υγεία. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ)

Μαράια Κάρεϊ: Το εμβληματικό «All I Want for Christmas Is You» μπήκε στο Billboard Hot 100 ήδη από το Halloween

Η Μαράια Κάρεϊ απέδειξε για άλλη μια φορά τον τίτλο της ως «βασίλισσα των Χριστουγέννων», καθώς το θρυλικό «All I Want for Christmas Is You», επέστρεψε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά στο Billboard Hot 100. Το διάσημο τραγούδι βρέθηκε στην 31η θέση στο chart της 15ης Νοεμβρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επανείσοδός του οφείλεται

Αγγελική Ηλιάδη για Ουγγαρέζο: «Δεν έχει ήθος και παιδεία – Να μην αναφέρεται υποτιμητικά και χλευαστικά σε γυναίκες και μάνες»

Η κάμερα της εκπομπής «Happy Day» εντόπισε την Αγγελική Ηλιάδη στο αεροδρόμιο, όπου η τραγουδίστρια μίλησε κατά του Δημήτρη Ουγγαρέζου. «Θέλω να δώσω μια συμβουλή στον Δημήτρη Ουγγαρέζο. Να μην αναφέρεται υποτιμητικά, ειρωνικά και χλευαστικά σε γυναίκες, οι οποίες εργάζονται και μάνες. Μιλάει με έναν τρόπο που δείχνει ότι δεν έχει ήθος και παιδεία. Λυπάμαι πάρα πολύ.

Ο ιός RSV διπλασιάζει τον κίνδυνο συνδρόμου που προκαλεί παράλυση στους ηλικιωμένους

Τα ευρήματα μελέτης σε περισσότερους από 450.000 ηλικιωμένους. Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο. Οι ηλικιωμένοι που νοσούν από τον αναπνευστικό συγκυτιακό ιό (RSV) έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εκδηλώσουν ένα σοβαρό, αυτοάνοσο σύνδρομο το οποίο προκαλεί παράλυση, αναφέρουν επιστήμονες από τις ΗΠΑ. Το σύνδρομο Guillain-Barre (GBS) είναι μία σπάνια διαταραχή κατά την οποία το ανοσοποιητικό σύστημα αρχίζει ξαφνικά