Η Δούκισσα του λιμανιού που μάγεψε το πάλκο

Date:

Η φτώχεια αλλά και το πάθος ανέβασαν στο πάλκο τη Δούκισσα στα 13 της, με μάνατζερ τη… γιαγιά της.

Εκτοτε πέρασαν χρόνια με άφθονες ταινίες και αμέτρητα λαϊκά σουξέ, που δεν της «επέτρεψαν» να το εγκαταλείψει ποτέ. Η πορεία αυτή δεν αλλοίωσε ούτε τη συνείδηση ούτε τον χαρακτήρα της.

doukissa.official_1666689027_2956724322779049398_55370190534.jpg

Πάντα τραγουδούσε με το ίδιο πάθος, με την ίδια έκφραση. Έτσι όπως ακριβώς άρχισε και την πορεία της στο λαϊκό τραγούδι, όταν τελείωνε το 5ο Δημοτικό του Πειραιά, στην οδό Ουίλσωνος στο Πασαλιμάνι. Η πορεία, το «φιλμ» της Δούκισσας Φωταρά (αυτό είναι το πραγματικό της ονοματεπώνυμο) στη ζωή και στο τραγούδι ήταν μεγάλου μήκους και οι σκηνές του συγκλονιστικές. Κάπου κάπου, μάλιστα, έμοιαζαν με… θρίλερ. Από το φτωχόσπιτο με την αυλή της οδού Κάνιγγος 5, στο Πασαλιμάνι, ξεκίνησε η «περιπλάνησή» της.

Τα πρώτα βήματα

doukissa.official_1695478652_3198229203572478852_55370190534.jpg

Πρώτα σε συνοικιακά ταβερνάκια- κουτούκια όπου τραγουδούσε. Από του «Κάρλου» στον Κολωνό, σιγά σιγά, με τη στήριξη και του (μετέπειτα) πατριού της, του μπουζουξή Γιάννη Λαουτάρη, πέρασε στα μεγάλα μαγαζιά της Κοκκινιάς: τον «Περιβόλα» και τον «Κεφάλα». Στη συνέχεια κάθισε στο πάλκο των πιο διάσημων κέντρων της εποχής: «Φαληρικόν», «Τριάνα», «Λουζιτάνια», «Παγκόσμιον», «Δειλινά», «Πλακιώτικο Σαλόνι». Το ντεμπού- το της Δούκισσας στη δισκογραφία ήταν εντυπωσιακό. Oι πόρτες στο στούντιο «Columbia», στη Ριζούπολη, άνοιξαν γι’ αυτήν λίγο πριν κλείσει τα 14 της χρόνια. Ο μαέστρος και λαϊκός συνθέτης Στέλιος Χρυσίνης της εμπιστεύθηκε το τραγούδι του «Με την κοπέλα που αγαπώ», το οποίο κυκλοφόρησε το 1956 σε δίσκο 78 στροφών και αργότερα σε 45άρι, που στην άλλη πλευρά του είχε ένα βαρύ ζεϊμπέκικο του Στέλιου Καζαντζίδη, το «Δεσμοφύλακες ανοίξτε». Αυτό το γεγονός της άνοιξε τον δρόμο. Της έδωσε αίγλη και της χάρισε κυκλοφοριακή επιτυχία. Λίγο καιρό αργότερα, της έγινε μια απίστευτη πρόταση. Ο Μανώλης Χιώτης την κάλεσε να ερμηνεύσει δύο συνθέσεις του. Χάλασε ο κόσμος! Η νεαρή τραγουδίστρια έγινε περιζήτητη: λαϊκά κέντρα, δισκογραφία, κινηματογράφος, θέατρο. Συνεργάστηκε με τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Απόστολο Καλδάρα, τον Θόδωρο Δερβενιώτη, τον Γιάννη Καραπατάκη και άλλους γνωστούς δημιουργούς. Με όπλο τη φωνή της καθιερώθηκε στο λαϊκό τραγούδι, σε μια εποχή που στο στερέωμα μεσουρανούσαν ονόματα όπως η Κοίτη Γκρέυ, η Αννα Χρυσάφη, η Γιώτα Λύδια κ.ά. Στα 55 χρόνια της στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού, η Δούκισσα ερμήνευσε περισσότερα από 700 τραγούδια (από Γιώργο Μητσάκη, Γιώργο Ζαμπέτα και Ακη Πάνου, μέχρι Γιάννη Μαρκόπουλο, Γιώργο Κατσαρό και Τόλη Βοσκόπουλο).

doukissa.official_1668603745_2972786138646110809_55370190534.jpg

Πάντοτε ο αντίλαλος από τη φωνή του εκφωνητή τη συγκινούσε. Όπως τη συγκινούσαν και χίλια δυο άλλα πράγματα που έκαναν κύκλους στη σκέψη της: Η ζωή της, η πορεία της στο τραγούδι, τα δύσκολα παιδικά της χρόνια. Τα θυμάται και τα αφηγείται με παραστατικότητα, όπως ακριβώς τα έζησε: «Γεννήθηκα στο Πασαλιμάνι, στην οδό Κάνιγγος 5. Μεγάλωσα σε μια αυλή με φτωχόσπιτα, όπου ζούσαν τότε εννέα πολύτεκνες οικογένειες. Κάθε φορά που γιόρταζε κάποιος, στην αυλή γινόταν πανηγύρι. Και τέτοια πανηγύρια είχαμε πολλά. Οι συνθήκες επιβίωσης ήταν σκληρές, άσχημες, αλλά μέσα από αυτή τη φτώχεια διέκρινες και ευτυχισμένες στιγμές. Οι άνθρωποι ήταν αγαπημένοι. Ο πατέρας μου ήταν οδοντογιατρός, καταγόταν από τη Σύμη, χώρισε όμως με τη μητέρα μου. Μαζί μας έμενε και η γιαγιά μου, η Δήμητρα, που με φρόντιζε από πολύ μικρή. Με πήγαινε και με έφερνε καθημερινά στο σχολείο, παρ’ όλο που ήταν κοντά στο σπίτι μας.

doukissa-(1).jpg

Τα γράμματα ήταν η πρώτη μου μεγάλη αγάπη, αλλά δεν μπόρεσα να συνεχίσω όταν τελείωσα το Δημοτικό. Η οικονομική μας κατάσταση ήταν άσχημη. Η γιαγιά μου προσπαθούσε να μας ταΐσει όλους. Δεν είχα σκεφθεί να γίνω τραγουδίστρια. Κανείς μας στο σπίτι δεν είχε σχέση με το τραγούδι. Εμένα, εκτός από τα γράμματα, μου άρεσε πολύ και ο χορός. Χόρευα μόνη μου, στο σπίτι, στο σχολείο, στη γειτονιά». Το ξεκίνημα της Δούκισσας στο τραγούδι έγινε στη γειτονιά της, στο Πασαλιμάνι, σε έναν διαγωνισμό χορού που είχε διοργανωθεί από το καφενείο «Κοσμικόν» του Γ. Αλιφέρη, το οποίο τα καλοκαίρια λειτουργούσε ως αναψυκτήριο. Είδε κι έπαθε η μικρή μαθήτρια για . να πείσει τη μητέρα της και τη γιαγιά της να τη συνοδεύσουν έως το καφενείο, όπου είχε στηθεί μια πρόχειρη πασαρέλα από τελάρα και σανίδες για να χορέψουν τα κοριτσάκια. Η Δούκισσα πήρε το πρώτο βραβείο μέσα σε θύελλα χειροκροτημάτων. Το πλήθος του κόσμου που συγκεντρώθηκε είχε αναγκάσει να σταματήσουν ακόμη και τα μικρά τρόλεϊ με τον αριθμό 20, που έκαναν το δρομολόγιο Καστέλα – Ηλεκτρικός Σταθμός, ενώ οι επιβάτες από τα παράθυρα παρακολουθούσαν την εκδήλωση. «Μετά το πρώτο βραβείο που πήρα», θυμάται η Δούκισσα, «ο ιδιοκτήτης του αναψυκτηρίου, ο Γ. Αλιφέρης, ζήτησε άδεια από τη γιαγιά μου και τη μάνα μου να με κρατήσει για όλη την καλοκαιρινή σεζόν. Έτσι χόρευα και εισέπραττα χειροκροτήματα, καθώς και 50 δραχμές τη βραδιά μεροκάματο. Ούτε που το πίστευα! Στα δώδεκα χρόνια μου να πληρώνομαι τόσο καλά!». Μετά την πρώτη χαρά και το πρώτο μεροκάματο, μπήκε ο χειμώνας και άρχισαν πάλι οι στενοχώριες. Τα οικονομικά της οικογένειας ήταν άσχημα. Τότε η Δούκισσα πήρε τη γενναία απόφαση να ασχοληθεί με το τραγούδι.

Ο μαγικός συνδυασμός

doukissa-(2).jpg

«Έπρεπε να βρω κάτι να κάνω. Ο χορός δεν είχε ψωμί. Σιγά σιγά άρχισα να συνδυάσω τον χορό με το τραγούδι. Ο χειμώνας ήταν βαρύς από κάθε άποψη και τον έβγαλα σε κάποια ταβερνάκια-κουτούκια της Αθήνας, όπου με συνόδευε η γιαγιά μου, γιατί ήμουν μόλις 13 ετών. Πήγαινα και τραγουδούσα στου “Παναγάκη” και στου “Συμπέθεροι/’ στην οδό Αλκαμένους, στην Πλατεία Αττικής. Έτσι πέρασε ο χειμώνας. Τον επόμενο χειμώνα πήγα σε μια ταβέρνα πιο μεγάλη, στον “Κάρλο”, στον Κολωνό. Εκεί βέβαια δεν ζητούσαν παιδιά, αλλά μια κοπέλα που να τραγουδάει. Ευτυχώς μεγαλόδειχνα και με πήραν. Ξεκίνησα πρόβες με την ορχήστρα, έμαθα πολλά τραγούδια και άρχισα δειλά δειλά να τραγουδάω και να χορεύω. Στην ταβέρνα αυτή την ορχήστρα είχε τότε ο Γιάννης Λαουτάρης, λαϊκός συνθέτης και πολύ καλό μπουζούκι, ο οποίος στη συνέχεια παντρεύτηκε τη μητέρα μου. Εμεινα με τον Λαουτάρη περίπου 3 χρόνια και κατάλαβα ότι έχω ταλέντο στο τραγούδι. Είχα μπει ήδη και στην “Columbia” και έβλεπα το μέλλον μου να διαγράφεται καλό»..
Με τον Γ. Λαουτάρη (που ήταν πλέον και τυπικά πατριός της) η Δούκισσα συνέχισε τις εμφανίσεις σε λαϊκές ταβέρνες και κέντρα, ενώ στις αρχές του 1956 έκαναν και ένα 20λεπτο, κάθε Παρασκευή, στον Ραδιοσταθμό Ενόπλων Δυνάμεων. Μαζί τους ήταν και ο κιθαρίστας και συνθέτης Γιάννης Παπαδόπουλος. Έβγαιναν ως τρίο: Παπαδόπουλος – Λαουτάρης – Δούκισσα.

Το πρώτο της τραγούδι της το έδωσε ο Στ. Χρυσίνης. Θυμήθηκε το ξεκίνημά της μπροστά στο μικρόφωνο: «Τρακ είχα στο πρώτο μου τραγούδι, τρακ είχα και σε όλη μου την καριέρα. Ακόμη και σήμερα έχω τρακ. Κάθε φορά κάνω τον σταυρό μου πριν βγω στην πίστα. Αυτή η δουλειά δεν σου δίνει ποτέ σιγουριά, όσες επιτυχίες κι αν έχεις κάνει. Κάθε φορά, για κάθε καινούργια δουλειά, δίνεις εξετάσεις. Τέλος πάντων. Εκείνη την εποχή όλες οι φωνοληψίες μέσα στο στούντιο γίνονταν ζωντανά. Ένα μικρό λαθάκι αν γινόταν, όλα ξεκινούσαν από την αρχή. Η ηχογράφηση ενός τραγουδιού μπορούσε να κρατήσει μέχρι και μία εβδομάδα. Αρχίζαμε στις 7 το πρωί. Θυμάμαι που λέγαμε: “Πάμε στο εργοστάσιο για φωνοληψία”. Φυσικά δεν χρειάζεται να περιγράψω πόση χαρά ένιωσα εγώ και η οικογένειά μου όταν, βγήκε σε δίσκο το πρώτο μου τραγούδι, το “Με την κοπέλα που αγαπώ”. Η φωνή μου φαίνεται ότι άρεσε πάρα πολύ στους συνθέτες και άρχισαν βροχή οι προτάσεις για νέες ηχογραφήσεις. Τότε βγάζαμε τραγούδια κάθε μήνα. Τα χρήματα που μας έδινε η εταιρεία από τους δίσκους που κυκλοφορούσαν ήταν συμβολικά. Στους δέκα δίσκους έπαιρνες ένα εφάπαξ ποσό, 300 δραχμές, ας πούμε. Τότε, το 1957, ποσοστά δεν υπήρχαν για τους τραγουδιστές. Αντε να τους έδιναν και κάποια αντίτυπα δίσκων δωρεάν. Λίγο αργότερα ο Στέλιος Καζαντζίδης με μια κίνησή του ανέτρεψε αυτό το καθεστώς. Ο Στέλιος ήταν ο πρωτοπόρος σε όλα του και αν παίρνουμε ποσοστά σήμερα πρέπει να του είμαστε ευγνώμονες. Οταν ο Καζαντζίδης το 1958 ζήτησε -δικαστικώς- ποσοστά από τις εταιρείες, ήταν σαν να έπεσε κεραυνός στα κεφάλια τους. Ετσι μας άνοιξε κι εμάς τα μάτια να αρχίσουμε να παίρνουμε πλέον νόμιμα τα ποσοστά μας».

1715684239238-177720893-doukissa-(3).jpg

Το διαβατήριο

Παράλληλα με τα πρώτα τραγούδια της που ηχογραφήθηκαν σε δίσκους 45 στροφών, η Δούκισσα εργάστηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα και στις γνωστές λαϊκές ταβέρνες της Κοκκινιάς: τον «Κεφάλα» και τον «Περιβόλα». Όποιος πέρασε από εκεί καθιερώθηκε. Ηταν σαν να έπαιρνε διαβατήριο για μια μεγάλη πορεία στο λαϊκό τραγούδι.

- Καθημερινή

Share post:

Subscribe

Popular

More like this
Related

Αγνώριστη η Ντονατέλα Bερσάτσε: «Ποια είναι αυτή; – Έδειξε το νέο της πρόσωπο»

Αντιδράσεις προκάλεσε φωτογραφία που δημοσίευσε η Ντονατέλα Bερσάτσε στα social media, με αρκετούς χρήστες του διαδικτύου να μην την αναγνωρίζουν, καθώς το πρόσωπό της έμοιαζε αρκετά διαφορετικό. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Page Six, η Ντονατέλα εμφανίστηκε στην πρεμιέρα του «The Devil Wears Prada: The Musical» για να τιμήσει τον Έλτον Τζον, που έγραψε τη μουσική

Βάλια Χατζηθεοδώρου: Είπα στον Κωνσταντίνο Βασάλο να μην κάνει αυτές τις ερωτήσεις στον αέρα

Η Βάλια Χατζηθεοδώρου μίλησε για την παρουσία της στην εκπομπή της Σίσσυς Χρηστίδου και τον Κωνσταντίνο Βασάλο, ενώ παράλληλα υποστήριξε πως κανένας άνθρωπος δεν είναι υποχρεωμένος να να πει για για το παρελθόν του. Όσα υποστήριξε στην κάμερα της εκπομπής «Το Πρωινό»: «Φέτος νιώθω πιο άνετα και χαλαρά στην εκπομπή από θέμα άγχους. Είμαι παρέα

Ευχάριστα νέα για τον Γιώργο Δασκαλάκη: Επανέρχεται δυναμικά στη δισκογραφία μετά από 7 χρόνια

Ενδιαφεροντα ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Ευχάριστα νέα για τον Γιώργο Δασκαλάκη: Επανέρχεται δυναμικά στη δισκογραφία μετά από 7 χρόνια Ο Γιώργος Δασκαλάκης επιστρέφει δυναμικά στη δισκογραφία έπειτα από επτά έτη και παρουσιάζει το καινούργιο του τραγούδι «Σε Πληροφορώ» που κυκλοφορεί από την Panik Platinum μαζί με music video Τζωρτζίνα Φράγκου 03.12.2024 | 20:12 ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Ο

Δημήτρης Πανόπουλος για Ναταλία Γερμανού: Δεν έχουμε συνεχή επικοινωνία, κανένα περιβάλλον δεν είναι ρόδινο

Για τη σχέση του με τον Θανάση Πάτρα στην εκπομπή «Weekenders», για το αν έχει κρατήσει επικοινωνία με τη Ναταλία Γερμανού αλλά και τη σύγκριση της εκπομπής του με αυτή της Μπέττυς Μαγγίρα, μίλησε ο Δημήτρης Πανόπουλος. «Εμείς κοιτάμε να κάνουμε τη δουλειά μας όσο καλύτερα μπορούμε, ούτε θα συγκριθούμε με συναδέλφους, ούτε τίποτα. Όλοι

Η επική ατάκα της Ράνιας Τζίμα σε 30αρη που τη φλέρταρε: «Παιδί μου ησύχασε, πήγαινε στη μαμά σου»

Η Ράνια Τζίμα κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης που έδωσε, αποκάλυψε τη χυλόπιτα που έριξε σε έναν άνδρα περίπου 30 ετών, όταν εκείνος εξέφρασε τον θαυμασμό προς το πρόσωπό της. Μιλώντας στην εκπομπή της Δανάης Μπάρκα, είπε ότι ένας νεαρός 30χρονος της έστελνε «τι έχω πάθει μαζί σου;» με εκείνη να του απαντά «να σου

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης για Μαρία Κάλλας: Ήταν μια χοντρή, άσχημη κοπέλα, με αξύριστα πόδια, χοντρά γυαλιά

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης σε τηλεοπτικές δηλώσεις που έκανε, αναφέρθηκε στις αντιδράσεις που προκάλεσαν ορισμένες σκηνές από τη νέα ταινία για τη Μαρία Κάλλας. Πιο συγκεκριμένα, για τις σκηνές στις οποίες εμφανίζεται η μητέρα της Μαρίας Κάλλας να μοιάζει πως την εκδίδει μαζί με την αδελφή της, ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης είπε: «Η Κάλλας ήταν ένα είδος

Ετεοκλής Παύλου: «Προτιμώ να χάσω και το άλλο μου πόδι παρά την Ελένη Χατζίδου»

Μια αποκαλυπτική συνέντευξη παραχώρησε σε διαδικτυακή εκπομπή ο Ετεοκλής Παύλου. Συγκεκριμένα, ο παρουσιαστής για να περιγράψει το πόσο πολύ αγαπάει τη σύζυγό του, Ελένη Χατζίδου, έδωσε ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα το οποίο είναι ιδιαίτερα συγκινητικό. «Με την Ελένη ξέχασα και εγώ ο ίδιος ότι έχω πρόσθετο μέλος. Αυτό είναι κάτι άλλο, δεν το ένιωθα. Είναι

Η Δανάη Μπάρκα «καρφώνει» πασίγνωστο πρόσωπο της τηλεόρασης – «Καλύτερα να θέλει κάποιος μεγαλύτερο ρούχο, παρά άλλο χαρακτήρα»

Η Δανάη Μπάρκα, με αφορμή την εξομολόγηση της Κέιτ Γουίνσλετ για το body shaming που έχει υποστεί στο παρελθόν, αποκάλυψε ότι ένα πασίγνωστο πρόσωπο της ελληνικής τηλεόρασης είπε κάποτε κάτι άσχημο για εκείνην. «Υπάρχει κάτι που να έχει ειπωθεί για σένα που να το θυμάσαι και να μην το έχεις ξεπεράσει ποτέ;» ήταν η ερώτηση

Αυξήθηκαν κατά 74% οι αιτήσεις των κλινικών μελετών το 2024

Την αύξηση κατά 74% των αιτήσεων των κλινικών μελετών το 2024, ανακοίνωσε η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, του Υπουργείου Υγείας Λίλιαν Βιλδιρίδη, μιλώντας στο 13th Clinical Research Conference. Με στόχο τη διευθέτηση του πλαισίου των κλινικών μελετών προκειμένου η χώρα μας να καταστεί ανταγωνιστική στον χώρο αυτό, η κυβέρνηση ετοιμάζει Κοινή Υπουργική Απόφαση για την

Αλέξανδρος Λυκουρέζος: «Η Αλίκη Βουγιουκλάκη πέθανε στην αγκαλιά της Ζωής Λάσκαρη, αυτή της έκλεισε τα μάτια»

Για την αείμνηστη Ζωή Λάσκαρη και τον θάνατο της Αλίκης Βουγιουκλάκη μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος. «Η Αλίκη πέθανε στην αγκαλιά της Ζωής. Η Ζωή της έκλεισε τα μάτια στο Ιατρικό Κέντρο», είπε ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος, σε συνέντευξή του στο «Γηροκομείο» του Ηλία Ψινάκη, απόσπασμα της οποίας μετέδωσε η εκπομπή «Super Κατερίνα«.  «Το ξέρω

Το χτίσιμο μυϊκής μάζας μπορεί να προλαμβάνει την άνοια [μελέτη]

Η διατήρηση της μυϊκής μάζας μπορεί να είναι ένας τρόπος να προλάβουμε την άνοια, δείχνει νέα έρευνα. Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα, που παρουσίασε τα ευρήματά της στο Σικάγο, στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ενήλικες που έχουν μικρότερους σκελετικούς μυς έχουν σημαντικά μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν άνοια. «Διαπιστώσαμε

Γρηγόρης Αρναούτογλου κατά του Γιώργου Τσαλίκη: «Ήταν λάθος να πει αυτό το τραγούδι – Δεν λέγεται στον Μύλο των Ξωτικών»

Την άποψη του για την απόφαση του Γιώργου Τσαλίκη να τραγουδήσει το «Απαγορευμένο», εξέφρασε ο Γρηγόρης Αρναούτογλου. Ο γνωστός παρουσιαστής υποστήριξε πως ο τραγουδιστής είναι ένας «εξαιρετικός πατέρας και ένα γλυκό παιδί», αλλά επιλογή του ήταν λάθος. Υποστήριξε στον αέρα της ραδιοφωνικής του εκπομπής πως όταν βρίσκεσαι στον Μύλο των Ξωτικών που υπάρχουν παιδιά κάτω