Επιστήμονες εντόπισαν 27 μεταλλαγμένα γονίδια που σχετίζονται με την υπερκινητικότητα

Date:

Τα ευρήματά τους προήλθαν από γενετικές αναλύσεις σε δεκάδες χιλιάδες πάσχοντες από ΔΕΠΥ

Γιατί μερικοί άνθρωποι εκδηλώνουν ελλειμματική προσοχή και υπερκινητικότητα, ενώ άλλοι όχι; Και πόσο νωρίς στη ζωή ή στην μήτρα αρχίζει η ανάπτυξή τους;

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα βρίσκονται πλέον ένα βήμα πιο κοντά, χάρη σε μία νέα, μεγάλη μελέτη, στην οποία αναλύθηκε το γονιδίωμα δεκάδων χιλιάδων πασχόντων από διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και υγιών συνομηλίκων τους.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύονται στην κορυφαία ιατρική επιθεώρηση Nature Genetics. Όπως αναφέρουν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Aarhus, στη Δανία, και πολλά άλλα ερευνητικά κέντρα, μελέτησαν περισσότερα από έξι εκατομμύρια γενετικές μεταλλάξεις. Τις μεταλλάξεις αυτές έφεραν:

• 38.691 πάσχοντες από ελλειμματική προσοχή και υπερκινητικότητα
  • 186.843 συνομήλικοί τους χωρίς ΔΕΠΥ

Συγκρίνοντας τις μεταλλάξεις μεταξύ των δύο ομάδων, οι επιστήμονες εντόπισαν διπλάσια γονίδια που σχετίζονται με αυτή τη συχνή νευροαναπτυξιακή διαταραχή, απ’ όσα είχαν εντοπιστεί σε προγενέστερες μελέτες. Στην πραγματικότητα, εντόπισαν μεταλλάξεις σε 27 διαφορετικά γονίδια.

Υπερέκφραση των γονιδίων

Η μελέτη έδειξε ακόμα ότι μερικά από αυτά τα γονίδια, συχνά υπερεκφράζονται στον εγκεφαλικό ιστό. Η γονιδιακή έκφραση (ή έκφραση των γονιδίων) είναι η διαδικασία με την οποία μία πληροφορία που περιέχεται σε ένα γονίδιο, μετατρέπεται σε λειτουργικό γονιδιακό προϊόν (π.χ. σε μία πρωτεΐνη).

Η έκφραση ορισμένων γονιδίων που σχετίζονται με την υπερκινητικότητα διαπιστώθηκε ότι συμβαίνει κατά την ανάπτυξη του εγκεφάλου στην ενδομήτρια ζωή. Ο εγκέφαλος ενός εμβρύου αναπτύσσεται μεταξύ της 5ης και της 10ης εβδομάδας της κυήσεως.

Δεν είναι η πρώτη φορά που επιστήμονες συσχετίζουν γενετικούς παράγοντες με την ελλειμματική προσοχή και την υπερκινητικότητα. Ωστόσο δεν έχουν ακόμα βρεθεί οριστικές αποδείξεις ότι συγκεκριμένα γονίδια προκαλούν την ΔΕΠΥ.

Τα νέα ευρήματα «υποστηρίζουν την άποψη ότι η ΔΕΠΥ πρέπει να αντιμετωπίζεται ως αναπτυξιακή διαταραχή του εγκεφάλου. Υποδηλώνουν επίσης ότι πιθανότατα η ΔΕΠΥ σχετίζεται με γονίδια που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Dr. Ditte Demontis, καθηγήτρια Βιοϊατρικής στο Aarhus.

Τα πιο συχνά συμπτώματα

Σύμφωνα με το καναδικό Κέντρο Ενημέρωσης για την ΔΕΠΥ (CADDAC), το πιο συχνό σύμπτωμά της είναι η διάσπαση της προσοχής και της συγκέντρωσης. Οι πάσχοντες κάθε ηλικίας μπορεί να εκδηλώνουν την υπερκινητικότητα:

• Μιλώντας ακατάπαυστα ή δρώντας παρορμητικά
  • Επιδεικνύοντας μειωμένη προσοχή
  • Εκδηλώνοντας συνδυασμό των ανωτέρω

Η μελέτη έδειξε ότι τα γονίδια που εντοπίστηκαν συχνά επηρεάζουν τους λεγόμενους ντοπαμινεργικούς νευρώνες. Πρόκειται για τα κύτταρα του εγκεφάλου που παίζουν σημαντικό ρόλο στη συμπεριφορά, επηρεάζοντας:

• Την ψυχική διάθεση
  • Το επίπεδα του στρες
  • Τα συναισθήματα

Όταν, εξ άλλου, οι ερευνητές συνδύασαν τα ευρήματά τους με στοιχεία από 4.973 άτομα που είχαν υποβληθεί σε νευρονοητικά τεστ, ανακάλυψαν πως οι μεταλλάξεις που εντόπισαν σχετίζονται:

• Με την μειωμένη ικανότητα προσοχής
  • Την βραχυπρόθεσμη μνήμη
  • Την μειωμένη ικανότητα ανάγνωσης και μαθηματικών υπολογισμών

Φωτογραφία: iStock

[penci_related_posts title=”ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:” number=”8″ style=”grid” align=”none” displayby=”cat” orderby=”random”]

Subscribe

Popular

More like this
Related

Δέσποινα Βανδή – Η στιγμή που η δήμαρχος του Τσεσμέ καλεί το κοινό να ηρεμήσει: “Μην τη γιουχάρετε, να της γίνει μάθημα”

Δέσποινα Βανδή – Η στιγμή που η δήμαρχος του Τσεσμέ καλεί το κοινό να ηρεμήσει: «Μην τη γιουχάρετε, να της γίνει μάθημα» "Δεν αξίζει να σπαταλάτε τις ανάσες σας. Η κυρία πρέπει να εγκαταλείψει αμέσως τα σύνορα αυτής της πόλης". Ένα «θερμό επεισόδιο» με πρωταγωνίστρια τη Δέσποινα Βανδή πραγματοποιήθηκε στο Τσεσμέ της Τουρκίας, στο πλαίσιο

Η πρώτη ανάρτηση της Σοφίας Παθέκα με τους γιους της, μετά την είδηση ότι παίρνει διαζύγιο έπειτα από 21 χρόνια γάμου

Όπως έγινε γνωστό μέσα από δημοσίευμα της εφημερίδας «Espresso», η Σοφία Παθέκα και ο Λεωνίδας Παπασταύρου αποφάσισαν να χωρίσουν ύστερα από 21 ολόκληρα χρόνια γάμου. Η γυμνάστρια δημοσίευσε το απόγευμα της Τετάρτης, 17 Ιουλίου, μια φωτογραφία στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram, όπου πόζαρε στον φακό με τους δύο γιους της, Αλέξανδρο και Θάνο σε κάποιο εστιατόριο. «Αγάπες μου

10 τρόφιμα και ποτά που προκαλούν αφυδάτωση

Έχοντας ήδη μπει στην καυτή περίοδο του καλοκαιριού είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία μας να παραμένουμε ενυδατωμένοι, αποφεύγοντας σοβαρές καταστάσεις που προκαλούνται από τις υψηλές θερμοκρασίες και τους καύσωνες. Η αφυδάτωση του οργανισμού μπορεί να ενισχύεται και από την κατανάλωση τροφίμων και ποτών. Μερικά από αυτά περιέχουν συστατικά, όπως μεγάλες ποσότητες αλατιού και καφεΐνης

Πού οφείλεται η καλοκαιρινή έξαρση του κορονοϊού, οι 4 παράγοντες – «Ζούμε ημέρες του 2022 δυστυχώς στα νοσοκομεία»

Οι ειδικοί χτυπούν καμπανάκι για την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας. Ο καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Κρήτης, Νίκος Τζανάκης, έκανε λόγο για ένα μικρό επιδημικό κύμα, που είναι σε εξέλιξη και που «είναι μικρό από επιπτώσεις, αλλά δεν είναι μικρό στο σύνολο». Σύμφωνα με τον ίδιο

Σοφία Παθέκα: Η πρώτη φωτό με τους γιους της, μετά την είδηση ότι χωρίζει έπειτα από 21 χρόνια γάμου

Χωριστούς δρόμους φαίνεται πως θέλησαν να τραβήξουν η Σοφία Παθέκα και ο Λεωνίδας Παπασταύρου μετά από 21 χρόνια.

«Χαμός» με τη Βανδή στην Τουρκία: Ακύρωσε τη συναυλία της – «Η κυρία πρέπει να φύγει από τα σύνορα»

Η Δέσποινα Βανδή φαίνεται πως αναγκάστηκε να ακυρώσει την προγραμματισμένη συναυλία της στο Τσεσμέ της Τουρκίας. Τι ακριβώς έχει συμβεί;

Ο Μάνος Ιωάννου μίλησε για την εποχή που ήταν ζευγάρι με τη Ναταλία Γερμανού

Ο ηθοποιός Μάνος Ιωάννου πρωταγωνιστεί στη νέα σειρά του Alpha «Η Κατάρα της Τζέλας Δελαφράγκα», μια σάτιρα, φόρος τιμής στις μεγαλύτερες επιτυχίες της σύγχρονης ελληνικής τηλεόρασης, μέσα από την κωμική ματιά του δίδυμου των επιτυχιών Θανάση Παπαθανασίου – Μιχάλη Ρέππα. Ο ηθοποιός έδωσε συνέντευξη στο περιοδικό «Λοιπόν» και αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη σχέση που είχε με

Τι προκαλεί στο σώμα και την ψυχική υγεία μας η αποχή από την ερωτική επαφή

Όταν η σεξουαλική αποχή είναι ακούσια, ορισμένα άτομα μπορεί να αισθάνονται αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία. Το να έχετε τακτικά σεξουαλική επαφή με άλλο άτομο μπορεί να έχει κάποια οφέλη για την υγεία σας, όπως για το καρδιαγγειακό σύστημα. Ωστόσο, δεν υπάρχει σωστή «ποσότητα» σεξ, ενώ η αποχή σίγουρα δεν επηρεάζει αρνητικά την υγεία

Αυτισμός: Πόσο κινδυνεύουν τα μικρότερα αδέλφια των παιδιών στο φάσμα να εμφανίσουν τη διαταραχή – Οι καθοριστικοί παράγοντες ΠΑΙΔΙ Η οικογένεια, το φύλο του πρώτου παιδιού που διαγνώστηκε με αυτισμό, αλλά και πολλοί ακόμη παράγοντες φαίνεται πως παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εμφάνιση της διαταραχής ανάμεσα στα αδέλφια, σύμφωνα με νεότερη μελέτη  ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ 18/07/2024 08:55:30

Η Έλλη Κοκκίνου κάνει διακοπές στη Μήλο – Οι φωτογραφίες της με μπικίνι

Η Έλλη Κοκκίνου απόλαυσε τις καλοκαιρινές της διακοπές στη Μήλο. Η τραγουδίστρια μάλιστα δημοσίευσε στο προφίλ της στο Instagram φωτογραφίες από τις διακοπές της, φορώντας το μπικίνι της. «Όμορφες και αξέχαστες στιγμές μίας σύντομης αλλά υπέροχης απόδρασης σε ένα πανέμορφο και αγαπημένο μου νησί, τη Μήλο. Ένα νησί με άπειρες και μαγικές παραλίες με γαλαζοπράσινα

Γιατί πονάει το σαγόνι μου από τη μία πλευρά;

Ο πόνος στο σαγόνι από τη μια πλευρά μπορεί να είναι ένα ενοχλητικό αλλά και ανησυχητικό -κατά περίπτωση- σύμπτωμα που προκαλείται από μια ποικιλία παραγόντων, από απλά οδοντικά προβλήματα μέχρι πιο σοβαρές καταστάσεις υγείας. Παρόλο που ο πόνος αυτός συχνά δεν είναι σοβαρός, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τις πιθανές αιτίες και τα συνοδευτικά συμπτώματα, ώστε