Image default
Food

Υπάρχει αδυνατιστικό τσάι;

Το τσάι είναι το αφέψημα που καταναλώνεται καθημερινά μετά το νερό σε πολλά μέρη του κόσμου.

Είναι πολύ γνωστό κυρίως στις χώρες της Ασίας για τα οφέλη που προσφέρει στον οργανισμό και για τις ευεργετικές του ιδιότητες.

Είδη τσαγιού (camellia sinensis)

  1. Μη ζυμωμένο τσάι (σε αυτήν την κατηγορία ανήκει το πράσινο και το λευκό τσάι)
  2. Ημι-ζυμωμένο τσάι, (εδώ ανήκει το τσάι oolong)
  3. Πλήρως ζυμωμένο τσάι (σε αυτήν την κατηγορία ανήκει το μαύρο τσάι και το τσάι pu’erh)

Θρεπτικά συστατικά τσαγιού

Το μη ζυμωμένο τσάι είναι πλούσιο κυρίως σε κατεχίνες όπως η επικατεχίνη και η επιγαλλοκατεχίνη γαλλικού εστέρα (EGCG) και σε μικρότερη ποσότητα καφείνη.

Το ημί-ζυμωμένο και το πλήρως ζυμωμένο τσάι είναι πλούσιο σε καφείνη και φλαβονοειδή όπως οι θεοφλαβίνες και η θεορουβικίνη οι οποίες σχηματίζονται κατά την διαδικασία της ζύμωσης του τσαγιού και του προσδίδουν ένα πιο σκούρο χρώμα.

Ακόμη, το τσάι περιέχει μεταλλικά στοιχεία όπως κάλιο, μαγγάνιο και φθόριο, βιταμίνες Β2 και Β3 ενώ έχει μηδενικές θερμίδες.

Οφέλη στην υγεία

Το τσάι είναι ένα ρόφημα με πολλαπλά οφέλη για την υγεία.

Αρχικά, λόγω του φθορίου που περιέχει συμβάλει στην καλύτερη υγεία των δοντιών. Ακόμη, λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς του σε αντιοξειδωτικά έχει προστατευτική δράση έναντι των βλαβερών ελευθέρων ριζών ενώ συμβάλλει στη μείωση του κίνδυνου εμφάνισης καρκίνου. Αυτό οφείλεται στα αντιοξειδωτικά του τσαγιού και κυρίως στη επιγαλλοκατεχίνη γαλλικού εστέρα (EGCG).

Επίσης, από έρευνα σε πειραματόζωα φάνηκε πως η καθημερινή πρόσληψη τσαγιού σε φυσιολογικές ποσότητες συμβάλλει στη μείωση της LDL χοληστερόλης. Βέβαια, αυτό μένει να αποδειχθεί και σε αντίστοιχη έρευνα σε ανθρώπους.

Τσάι και αδυνάτισμα

Τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στις αδυνατιστικές ιδιότητες κυρίως του πράσινου τσαγιού.

Υπάρχουν διαφόρων ειδών μελέτες σε εργαστηριακό επίπεδο αλλά και μελέτες που έχουν γίνει σε πειραματοζώα στις οποίες φαίνεται πως οι κατεχίνες  που περιέχονται στο πράσινο τσάι και κυρίως η επιγαλλοκατεχίνη γαλλικού εστέρα (EGCG) συμβάλλει στη μείωση του πολλαπλασιασμού των λιποκυττάρων, στην παρεμπόδιση απορρόφησης του λίπους αλλά και στη διατήρηση του βάρους που έχει χαθεί μετά από δίαιτα.

Όμως, αυτό δεν σημαίνει πως μπορεί να ισχύει το ίδιο και στον ανθρώπινο οργανισμό. Επομένως, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως το συγκεκριμένο είδος τσαγιού έχει αυτές τις ιδιότητες.

Τί λένε οι μελέτες

Ακόμη, σε άλλες μελέτες που έγιναν σε ανθρώπους, χρησιμοποιήθηκε πράσινο τσάι ως κύριο ρόφημα συνδυαστικά πάντα με ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής.

Από τις μελέτες αυτές φάνηκε πως μειώθηκε το βάρος των εξεταζόμενων κατά μέσο όρο 1-1,5 κιλό καθώς και ο Δείκτης μαζας σώματος (BMI) αλλά όχι το σωματικό λίπος. Επομένως, η μείωση του βάρους μπορεί να οφείλεται στην ισορροπημένη διατροφή και στις διουρητικές ιδιότητες του τσαγιού.

Βέβαια, η καθημερινή κατανάλωση τσαγιού συμβάλλει στην αύξηση του μεταβολισμού κατα 3-4% και κατά συνέπεια των καύσεων και αυτό οφείλεται κυρίως στην περιεκτικότητά του σε καφείνη κάτι το οποίο είναι αρκετά ενθαρρυντικό.

Σε μια έρευνα που έγινε στην Ταϊλάνδη εξετάστηκαν παχύσαρκοι άνθρωποι οι οποίοι είχαν ελάχιστη φυσική δραστηριότητα. Τους δόθηκε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής σε συνδυασμό με κάψουλες πράσινου τσαγιού. Φάνηκε λοιπόν ότι αυξήθηκε ο βασικός τους μεταβολισμός και μειώθηκε το βάρος 1-2 κιλά κατά μέσο όρο σε διάστημα 12 εβδομάδων. Επομένως, η κατανάλωση τσαγιού σε συνδυασμό πάντα με διατροφή έχει ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Συμπεράσματα

Το τσάι είναι ένα ρόφημα το οποίο έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία.

Σε ότι αφορά τις αδυνατιστικές του ιδιότητες, τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Βέβαια, ακόμα χρειάζεται αρκετή έρευνα έτσι ώστε να καταλήξουμε σε  ένα ασφαλές συμπέρασμα.

Επίσης, ένα τρόφιμο-ρόφημα από μόνο του δεν μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του βάρους η οποία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως η διατροφή, η άσκηση κτλ.

Γενικότερα, συστήνεται η μέτρια κατανάλωση τσαγιού έτσι ώστε οργανισμός να αποκομίσει τα ευεργετικά οφέλη του. 

Βιβιογραφία
  • Kovacs E et al. «Effects of green tea on weight maintenance after body-weight
  • Loss», British Journal of Nutrition (2004), 91, 431–437, DOI: 10.1079/BJN20041061
  • Rothenberg D et al. «A Review on the Weight-Loss Effects of Oxidized Tea Polyphenols», Molecules 2018, 23, 1176; doi:10.3390/molecules23051176
  • Mukamal M et al. «Tea consumption and mortality after acute myocardial infarction.» Circulation 2002;105:2476-2481;
  • Yockum L et al. «Dietary flavonoid intake and risk of cardiovascular disease in postmenopausal women.» Am J Epidemiol 1999;149:943-9
  • Auvichayapat P et al. «Effectiveness of green tea on weight reduction in obese Thais: A randomized, controlled trial», Physiol Behav (2007), doi:10.1016/j.physbeh.2007.10.009
  • «Thermogenic ingredients and body weight regulation»,  International journal of obesity (2005), DOI: 10.1038/ijo.2009.299 · Source: PubMed

Υπάρχει αδυνατιστικό τσάι; | Υγιεινή Διατροφή, Ευεξία και Υγεία.

Related posts

Μους με φράουλα και βάση Μιράντα

admin

Tips για μείωση της κυτταρίτιδας

admin

Εκπομπή Φτιάξε μου την Μέρα #2

admin

Leave a Comment