Image default
Fitness

Το άθλημα που «χτίζει» μυς, ενισχύει τη μνήμη και καταπολεμά την κατάθλιψη

Για αρκετούς από εμάς, η αναρρίχηση μπορεί να μοιάζει με ένα extreme σπορ, σχεδιασμένο για λίγους. Σίγουρα, δεν φαίνεται απλή υπόθεση σε όσους δεν έχουν δοκιμάσει, αλλά ως ένα άθλημα απαιτητικό και επικίνδυνο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ωστόσο, πρόκειται για μία δραστηριότητα που «κρύβει» πολλά οφέλη για την σωματική και ψυχική υγεία, τα οποία δύσκολα θα εντοπίσει κανείς σε άλλα αθλήματα.

Τα τελευταία χρόνια, η αναρρίχηση αποκτά ολοένα και περισσότερους θαυμαστές, που αναζητούν την συγκίνηση, μέσα από μία δραστηριότητα που συνδυάζει την ψυχική ηρεμία και ανάταση με μία εξαιρετική προπόνηση για το σώμα.

Ανάμεσα στα πολλαπλά οφέλη που μπορεί να προσφέρει η αναρρίχηση στον οργανισμό, ξεχωρίζουν οκτώ  ευεργετικοί παράγοντες που προκαλούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:

  • Ενισχύει την καρδιοαναπνευστική ικανότητα

Συνήθως, όταν σκεφτόμαστε δραστηριότητες που ανεβάζουν τον καρδιακό ρυθμό, μας έρχονται στο μυαλό αθλήματα που εμπεριέχουν ταχύτητα, όπως το τρέξιμο, το ποδόσφαιρο και η ποδηλασία. Ωστόσο, η αναρρίχηση είναι μία ακόμη άσκηση που ενισχύει την καρδιοαναπνευστική μας δραστηριότητα κι αυτό γιατί περιλαμβάνει κινήσεις όπως το τράβηγμα, το σπρώξιμο και η ανύψωση. Μάλιστα, η αποτελεσματικότητα της άσκησης αυξάνεται όσο δυσκολεύει η ανάβαση συγκριτικά με την ικανότητα του καθενός.

  • «Χτίζει» μυϊκή δύναμη

Ορισμένοι ίσως νομίζουν ότι μία δραστηριότητα που ισοδυναμεί με ανάσυρση του σώματος κατά μήκος ενός ανάγλυφου τοίχου ή ενός βραχώδους πεδίου μπορεί να γυμνάσει αποκλειστικά τα χέρια, που κάνουν την «βαριά» δουλειά. Παρ’ όλα αυτά, η αναρρίχηση γυμνάζει ολόκληρο το σώμα. Εκτός από την προπόνηση που κάνει στους δικέφαλους, τους τρικέφαλους και τον δελτοειδή σας, θέτει επίσης σε δραστηριότητα τους κοιλιακούς, τους πλάγιους κοιλιακούς, τους γλουτούς, τους μηρούς, τις γάμπες και πολλά ακόμη σημεία.

  • Βελτιώνει την ευελιξία και την ισορροπία

Η αναρρίχηση, από τη φύση της, απαιτεί να μπορείτε να τεντώσετε τα χέρια και τα πόδια σας ψηλά, αλλά και σε πλάτος, καθώς και να στρέψετε το σώμα σας σε ασυνήθιστες θέσεις. Καλείστε, επιπλέον, να ισορροπήσετε σε μικροσκοπικές βάσεις. Οι παράγοντες αυτοί βελτιώνουν την ισορροπία του σώματός μας και εξασφαλίζουν την ευεξία του οργανισμού. Μάλιστα, όσο περισσότερο εξασκείστε στην αναρρίχηση, τόσο πιο πολύ βελτιώνετε τον συντονισμό του σώματός σας, ενισχύετε την ισορροπία σας και «κερδίζετε» ευεξία.

  • Ενισχύει τη μνήμη και συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων

Πρόκειται για ένα από τα πιο αξιοπερίεργα οφέλη της αναρρίχησης. Ωστόσο, αν το σκεφτούμε καλά, το αποτέλεσμα μίας σωστής αναρρίχησης εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από τον προσδιορισμό και την απομνημόνευση της διαδρομής εκ των προτέρων. Αυτό, αυτομάτως, σημαίνει ότι εξασκείται και ενισχύεται η μνήμη μας. Μάλιστα, σε μία μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόρειας Φλόριντα, διαπιστώθηκε ότι η αναρρίχηση ενισχύει τη χωρητικότητα της μνήμης εργασίας κατά 50%.

Ταυτόχρονα, κατά τη διάρκεια της αναρρίχησης, θα κληθείτε πολλές φορές να επιλύσετε προβλήματα, όπως απροσδόκητα εμπόδια, αλλάζοντας τη διαδρομή ή τις ακολουθίες σας. Με αυτό τον τρόπο, μπορείτε να εξασκηθείτε στην αντιμετώπιση προβλημάτων, ικανότητα που θα συμβάλλει γενικότερα στη ζωή σας. Ενδιαφέρουσα είναι, επιπλέον, η διαπίστωση ότι οι γυναίκες αποδείχθηκαν καλύτερες και πιο αποτελεσματικές στην αναρρίχηση σε αρχικό στάδιο, καθώς είναι συνηθισμένες στο να καλούνται να επιλύσουν προβλήματα.

  • Αναπτύσσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες

Κατά τη διάρκεια της αναρρίχησης, κάθε συμμετέχοντας είναι πολύ σημαντικό να επικοινωνεί σωστά και αποτελεσματικά με όσους τον συνοδεύουν, προκειμένου να είναι ασφαλής. Οι ορειβάτες με σχοινί έχουν έναν σύντροφο στο έδαφος που είναι υπεύθυνος για τον χειρισμό του σχοινιού, την ένταση ή τη χαλάρωσή του, με σκοπό να εξασφαλίσει την ομαλή διαδρομή του ορειβάτη και να «προλάβει» τυχόν πτώσεις του. Καθ’ όλη τη διάρκεια μιας ανάβασης, η επικοινωνία του διδύμου πρέπει να είναι δυναμική και διαρκής. Οι συμμετέχοντες ανταλλάσσουν πληροφορίες για παράγοντες όπως η επιθυμητή τάση του σχοινιού, το πότε ο ορειβάτης θέλει να ξεκουραστεί και πότε είναι ώρα να κατέβει. Έτσι, ενισχύει την ικανότητά του να επικοινωνεί με τον περίγυρό του.

  • Αυξάνει το αίσθημα της εμπιστοσύνης

Η συνεργασία των δύο συμμετεχόντων στην διαδικασία της αναρρίχησης είναι πολύ στενή. Η ασφάλεια του ενός εξαρτάται άμεσα από τον άλλο. Το στοιχείο αυτό συνεπάγεται μεγάλο βαθμό εμπιστοσύνης μεταξύ των συνεργατών. Ακριβώς λόγω του κινδύνου που εμπεριέχει το συγκεκριμένο άθλημα, συγκριτικά με άλλες, πιο «ασφαλείς» δραστηριότητες, μαθαίνουμε να καλλιεργούμε την εμπιστοσύνη μας στους άλλους ανθρώπους.

  • Χτίζει κοινότητα

Ο συνδυασμός των προηγούμενων στοιχείων μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αναρρίχηση είναι μία δραστηριότητα που αυξάνει την κοινωνικότητα και την συντροφικότητά μας, όπως επιβεβαιώνει και μία μελέτη του Υπουργείου Υποθέσεων Βετεράνων των ΗΠΑ. Οι συμμετέχοντες στην αναρρίχηση ενισχύουν το αίσθημα του ανήκειν σε μία κοινότητα, κάτι που επιβεβαιώνεται από τους ίδιους, που κάνουν λόγο για μία πολύ δεμένη ομάδα.

  • Καταπολεμά την κατάθλιψη

Τέλος, όπως και πολλές άλλες μορφές άσκησης, η αναρρίχηση μπορεί να συμβάλλει στην καταπολέμηση ψυχικών νοσημάτων, όπως της κατάθλιψης. Ερευνητές στη Γερμανία ανακάλυψαν ότι αποτελεί έναν καλό τρόπο ψυχοθεραπείας για ενήλικες που πάσχουν από κατάθλιψη, χάρη στα σωματικά, κοινωνικά και ψυχικά οφέλη της. Μάλιστα, η αναρρίχηση σε εξωτερικό χώρο είναι ακόμη πιο ωφέλιμη, αφού η επαφή μας με τη φύση είναι γνωστό ότι ενισχύει την καλή μας διάθεση, αποτελώντας το πιο αποτελεσματικό φυσικό αντικαταθλιπτικό.

Διαβάστε ακόμη:

Έρευνα: Ένα διάλειμμα μίας εβδομάδας από τα social media βελτιώνει την ψυχική υγεία των χρηστών

Ύψος: Γιατί και πόσο κονταίνουμε όταν μεγαλώνουμε – Πώς θα κερδίσουμε πόντους

Εννέα βήματα που μας φέρνουν πιο κοντά στην ευτυχία

Related posts

Workout 4 ασκήσεων για δυνατό και ευλύγιστο σώμα

admin

Το ευχάριστο «φάρμακο» που ενισχύει τη μνήμη, καταπολεμά τον πόνο και διώχνει το άγχος

admin

Ψωρίαση: Έξι παράγοντες που πυροδοτούν τις εξάρσεις

admin

Όραση: Πόσο ωφελούνται όσοι αθλούνται συστηματικά

admin

Μίνι πρόγραμμα 4 ασκήσεων για περισσότερη αντοχή, δύναμη και ισορροπία

admin

Οξεία ηπατίτιδα σε παιδιά: Εντοπίστηκε ένας πιθανός παράγοντας κινδύνου

admin

Έξι σούπερ squats για υπέροχους γλουτούς – Ξεκινήστε σήμερα!

admin

Ψυχική ισορροπία και ευημερία: Ο εύκολος τρόπος να τις κατακτήσουμε

admin

Αντιγήρανση: Πόσο αποτελεσματικά είναι 3 δημοφιλή συστατικά

admin

Tρέξιμο: Τρία tips για υψηλές επιδόσεις χωρίς τραυματισμούς

admin

Ώμοι, πόδια και πλάτη: Ασκήσεις ενδυνάμωσης που «ξεκλειδώνουν» τις αρθρώσεις

admin

Πέντε σούπερ ασκήσεις που θα «σηκώσουν» ψηλά τους γλουτούς

admin