Image default
Fitness

Γιατί το γυμναστήριο μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό «αντικαταθλιπτικό»

Η ψυχική και συναισθηματική υγεία αποτελούσε μέχρι αρκετά πρόσφατα ένα υποτιμημένο ζήτημα. Όλη η έρευνα γύρω από την υγεία επικεντρωνόταν στο σώμα και τη λειτουργία των οργάνων και συστημάτων. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, η προσοχή έχει στραφεί στη φροντίδα της ψυχής, με τους επιστήμονες να καταβάλλουν διαρκή προσπάθεια να ανακαλύψουν ποιοι είναι τελικά οι παράγοντες που μπορούν να εξασφαλίσουν  ψυχική ισορροπία και συναισθηματική ευημερία.

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, μια ομάδα ερευνητών από την Κοπεγχάγη προχώρησε σε μια αξιοσημείωτη διαπίστωση: Ένας ισχυρός σύμμαχος της ψυχικής υγείας είναι… οι μύες. Όλοι γνωρίζουν ότι οι μύες είναι σημαντικοί για τη σωματική υγεία, λίγοι όμως έχουν καταλάβει τη σημασία ενός γυμνασμένου μυϊκού συστήματος για την ψυχική υγεία.

Η σχέση μυών και ψυχικής υγείας αποτελεί πρόσφατη επιστημονική ανακάλυψη. Η επιστημονική κοινότητα παρέμενε στο σκοτάδι μέχρι να δημοσιευθούν τα ευρήματα αυτής της έρευνας, σύμφωνα με την οποία η ενεργοποίηση των μυών εκκρίνει μικροσκοπικούς χημικούς αγγελιοφόρους, που ονομάζονται μυοκίνες. Οι μυοκίνες επιδρούν σημαντικά στη λειτουργία των οργάνων, μεταξύ των οποίων και του εγκεφάλου.

Σύμφωνα με τα ερευνητικά ευρήματα, μέσω των μυοκινών, ο μυϊκός ιστός επικοινωνεί απευθείας με τον εγκέφαλο, πυροδοτώντας μια σειρά από βιολογικές αποκρίσεις που βελτιώνουν τη μνήμη, τη μάθηση και τη διάθεση. Αυτός ο μηχανισμός, που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, υποδηλώνει ότι ένα άτομο που ασχολείται με σωματικές δραστηριότητες, οι οποίες χτίζουν και διατηρούν υγιή τον μυϊκό ιστό, μπορεί να απολαμβάνει μια σειρά από οφέλη γνωστικής και ψυχικής υγείας. Πρόσφατες κλινικές δοκιμές επιβεβαιώνουν αυτό το επιστημονικό συμπέρασμα.

Οι ερευνητές εξηγούν: Το σώμα αποτελείται από περισσότερα από 100 τρισεκατομμύρια μικροσκοπικά κύτταρα. Κάθε κύτταρο αποτελεί έναν ολόκληρο μικρόκοσμο, κατοικημένο από εκατοντάδες εκατομμύρια πρωτεΐνες και άλλα μόρια. Καθένα από αυτά ολοκληρώνει χιλιάδες λειτουργίες ανά δευτερόλεπτο. Για να επιβιώσει ο ανθρώπινος οργανισμός, αυτός ο φρενήρης ρυθμός λειτουργιών πρέπει να διατηρείται αδιάκοπα.

H τεράστια ενέργεια που απαιτείται για τη λειτουργία των κυττάρων προέρχεται από το οξυγόνο που εισπνέεται, καθώς και από τα τρόφιμα που καταναλώνονται. Τα θρεπτικά συστατικά των τροφών μετατρέπονται από τα μιτοχόνδρια σε δισεκατομμύρια μόρια τριφωσφορικής αδενοσίνης (ATP) ανά λεπτό. Ακόμη και ένα συνηθισμένο κύτταρο μπορεί να φιλοξενήσει χιλιάδες μιτοχόνδρια που παράγουν ενέργεια, ωστόσο τα μυϊκά κύτταρα είναι σαν μελίσσια, που διαθέτουν δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες μιτοχόνδρια, για να τροφοδοτήσουν τις λειτουργίες τους.

Κάθε σκέψη, συναίσθημα και δράση προκύπτει και εξαρτάται από αυτόν τον αδιάκοπο κύκλο ενεργειακής ζήτησης και παραγωγής ενέργειας. Όσο καλύτερα λειτουργούν τα κύτταρά σας, τόσο καλύτερα αισθάνεστε και λειτουργείτε. Επομένως, είναι κατανοητό ότι ο ρόλος που διαδραματίζουν οι μύες σας στην παραγωγή ενέργειας και τη λειτουργία του εγκεφάλου είναι ζωτικής σημασίας.

Ίσως, λοιπόν, είναι καιρός να αρχίσετε να βλέπετε την γυμναστική με άλλο μάτι. Ιδιαίτερα ωφέλιμες για την καλή ψυχική υγεία αποδεικνύονται, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι ασκήσεις με αντιστάσεις.

Μεταξύ άλλων, αυτού του είδους η σωματική άσκηση είναι πολύ πιο αποτελεσματική στην ενίσχυση των οστών από οποιοδήποτε συμπλήρωμα ασβεστίου. Η τακτική μυϊκή δραστηριότητα βελτιώνει επίσης την αντίσταση στην ινσουλίνη -την αιτία του διαβήτη και πολλών άλλων μεταβολικών καταστάσεων- καλύτερα από οποιοδήποτε συνταγογραφούμενο φάρμακο.

Σε αυτά τα σημαντικά οφέλη έρχεται να προστεθεί η θετική επίδραση στην ψυχική υγεία. Οι επιστήμονες επισημαίνουν, μάλιστα, ότι αυτή η επίδραση είναι τόσο έντονη, που συναγωνίζεται εκείνη των συμβατικών αντικαταθλιπτικών και ψυχοθεραπειών.

Τα ευρήματα αυτά έρχονται να επιβεβαιώσουν και τα πρόσφατα συμπεράσματα της νευροεπιστήμης, σύμφωνα με τα οποία ο εγκέφαλος εξελίχθηκε για έναν κυρίως λόγο: Για να κινούμαστε. Σε αντίθεση με την παραδοσιακή πεποίθηση ότι η κύρια λειτουργία του εγκεφάλου είναι η σκέψη, η πρωταρχική λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου φαίνεται τελικά να είναι ότι συντονίζει πολύπλοκες κινήσεις.

Η έρευνα, επομένως, φέρνει στο φως ακόμη ένα εξαιρετικά σημαντικό όφελος της σωματικής άσκησης. Φορέστε, λοιπόν, τα αθλητικά σας παπούτσια, άνετα ρούχα και ξεκινήστε!

Διαβάστε ακόμη:

Το φυσικό φάρμακο που καταπολεμά 4 προβλήματα ψυχικής υγείας

Στρες: Πόσα αποκαλύπτουν τα μαλλιά για την ψυχική διάθεση – Θα εκπλαγείτε

Ψυχική ισορροπία και ευημερία: Ο εύκολος τρόπος να τις κατακτήσουμε

Related posts

Έχετε πιαστεί; Έξι tips για να απαλλαγείτε

admin

Στάση σώματος: 4 ασκήσεις που «ξεκλειδώνουν» τις αρθρώσεις

admin

Άσκηση: Σημαντική «θεραπεία» για τους άνδρες με καρκίνο προστάτη

admin

Νόσος Πάρκινσον: Η ορμόνη που δαμάζει τη νόσο – Πότε εκκρίνεται

admin

Τρεις ασκήσεις για υπέροχους ώμους

admin

Οστεοπόρωση: Η προπόνηση για να χτίσετε γερά οστά

admin

Πότε αρχίζει να γερνάει ο μεταβολισμός – Η απάντηση θα σας εκπλήξει

admin

Πόνος στη μέση: Η άσκηση που θα σας απαλλάξει από την ενόχληση

admin

Πιλάτες: Προστατεύει καρδιά και μέση – Τα υπέρ του Reformer και του στρώματος

admin

Running: Τα ανησυχητικά σύνδρομα καταπόνησης – Πώς αντιμετωπίζονται

admin

Διαβήτης: Η άσκηση που πρέπει να αποφεύγουν οι ασθενείς – Ποια να προτιμούν

admin

Πρώτη φορά γιόγκα; Δέκα top tips για αρχάριους

admin